VozidláAutobusy › Karosa B 732

Karosa B 732.20 #6226 v stave počas prevádzky
Karosa B 732.1654 #6402 v stave počas prevádzky
Karosa B 832.1654 #6229II v stave po dodaní
Karosa B 732.40 #6264 po GO v Zlineri
Karosa B 732 NGS #6222 po GO a plynofikácii v Starko
Karosa B 732 NGS #6407 po GO a plynofikácii v Starko
Karosa B 732.1652 #6286 po GO v SAO Levoča
Karosa B 832.1654 #6240II v novom korporátnom nátere

Úvod

Významným medzníkom vo výrobe autobusov vo firme Karosa Vysoké Mýto bol nový rad vozidiel Karosa 730 dodávaný dopravným spoločnostiam od roku 1981. Autobusy polosamonosnej konštrukcie s motorom umiestneným v zadnej časti vozidla na dlhé roky ovládli ulice miest v Československu.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Karosa B 732.00 6330 – 6332 1984 1984 1992 – 1996 3
2. Karosa B 732.00 6333 – 6337 1985 1985 (?) 5
3. Karosa B 732.00 6355 – 6357, 6359, 6362 – 6363 1986 1986 (?) – 1996 6
4. Karosa B 732.20 6215 – 6230 1987 1987 (?) – 2014 16
5. Karosa B 732.20 6231 – 6250 1988 1988 (?) – 2014 20
6. Karosa B 732.40 6251 – 6284 1989 1989 (?) – 2014 34
7. Karosa B 732.1652 6285 – 6290 1990 1990 2004 – 2016 6
8. Karosa B 732.1654 6291 – 6299, 6401 – 6415 1992 1992 2006 – 2014 24
9. Karosa B 832.1654 6223II, 6226II, 6229II, 6240II, 6242II, 6244II, 6262II, 6267II, 6271II, 6281II 1998 2000 2014 – 2020 10
Spolu 1984 – 1998   124

Technické parametre

Dĺžka 11055 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3165 mm
Výška podlahy 890 mm
Rázvor 5600 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 31 + 1
Počet miest na státie 59 (732.00)
63 (732.20, 732.40, 732.1652, 732.1654, 832.1654)
55 (732 NGS)
Celkový počet miest 90 + 1 (732.00)
94 + 1 (732.20, 732.40, 732.1652, 732.1654, 832.1654)
86 + 1 (732 NGS)
Pohotovostná hmotnosť 9500 kg
10050 kg (732 NGS)
Celková hmotnosť 16000 kg
Motor LIAZ ML 635 N, naftový vodou chladený nepreplňovaný 6-valec s priamym vstrekovaním (732.00)

LIAZ ML 635 Turbo, naftový vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním preplňovaný turbodúchadlom (732.00)

LIAZ ML 636 N (EURO 0), naftový vodou chladený preplňovaný 6-valec s priamym vstrekovaním (732.20, 732.40, 732.1652, 732.1654, 832.1654)

LIAZ (Tedom) ML 637 NGS (CNG), vodou chladený 6-valec (732 NGS)
Výkon motora 148,5 kW / 2100 rpm (ML 635)
152 kW / 2000 rpm (ML 636 N)
175 kW / 2000 rpm (ML 637 NGS)
Objem motora 11940 cm3
Maximálna rýchlosť 80 km/h
Prevodovka Praga 5P 80.45, manuálna, 5-stupňová (732.00, 732.20, 732.40, 732.1652, 732.1654, 832.1654)
Zapaľovanie PAL
Nápravy predná LIAZ 442
zadná RÁBA 118.37 (732.00)
zadná RÁBA 007.20 (732.20)
zadná RÁBA 009 (732.40, 732.1654)
zadná Detva 11N DKT (832.1654)
Pneumatiky 11 x 22,5"

Fotografie

Opis

Na oceľovom ráme zostavili z panelov polosamonosnú karosériu, zvonka oplechovanú hladkým plechom. Strop a bočnice interiéru pokryli umakartom, podlahu gumou. Pre cestujúcich osadili latexové sedadlá s koženkovým poťahom v mestskom usporiadaní. V bočnici umiestnili troje výsuvné dvojkrídlové dvere s elektropneumatickým ovládaním. Pracovisko vodiča v prvých sériách (732.00) oddeľovala od priestoru pre cestujúcich presklená priečka. Od výrobnej série 732.20 začali v mestských vyhotoveniach montovať uzavreté kabínky pre vodiča. Vykurovanie interiéru bolo zabezpečené naftovým agregátom a teplovzdušnými radiátormi, vetranie cez stropné vetráky a horné posuvné časti bočných okien. Interiér osvetľovali žiarivkové telesá.

Do autobusov Karosa B 732 narozdiel od typu B 731 boli montované manuálne prevodovky. Aj preto boli autobusy tohto typu pôvodne určený pre prímestské linky a až v druhej polovici 80-tych rokov začali premávať aj na linkách MHD. Vyfarbenie vozidiel z rokov 1982 - 1985 bolo červeno-krémové, ostatné autobusy sa dodali v kombinácii červenej a bielej. Okrem interiéru, kde boli do roku 1985 svetlohnedé koženkové sedadlá a svetlohnedý umakart, sa prvé série líšili aj zadnou nápravou RÁBA 118, ktorá sa používala až do roku 1986. Od tohto roku sa začali montovať čierne sedadlá a šedý umakart, o rok neskôr dostali vozidlá tichšiu nápravu RÁBA 007 a predné dvere s menšími oknami v spodnej časti. Posledné dve série dostali na spodnú časť ľavého krídla predných dverí madlo na ich otváranie. Do uvedených vozidiel už bola nainštalovaná zadná náprava Detva 11N od slovenskej firmy PPS Detva, ktorá sa v roku 1992 stala výhradným dodávateľom hnacích náprav pre Karosu.

Posledná séria vozidiel (B 832.1654) bola dodaná z exportnej série pôvodne určenej pre dopravcov z krajín bývalého Sovietskeho zväzu (pre tento typ sa preto zaužívalo označenie "ukrajiňák"). Tieto vozidlá Karosa vo Vysokom Mýte vyrábala v čase, keď sa už rad Karosa 700 nevyrábal. Keďže niektorí z nich nakoniec od nákupu odstúpili, stali sa Karosy B 832 súčasťou vozového parku viacerých miest ako v Českej tak aj Slovenskej republike, kde boli dodané v rámci generálnej opravy výmenou za pôvodné vozidlo Karosa B 732, keďže ako nové sa do premávky u nás zaradiť nemohli. Vozidlá z tejto série vyzerali navonok rovnako ako staršie, iba hmlovky mali v nárazníku ako všetky novšie Karosy 700. Narozdiel od predchádzajúcich sérií mali drobne pozmenený typ sedadiel, ktoré vo dvojici v spodnej časti už nezdieľali sedaciu časť, vnútorné svetlá iného tvaru a reproduktory, či madlá červenej farby (u predchádzajúcich sérií sivé). Zvislé madlá sú umiestnené hustejšie, na vodorovných sa nachádzajú remienky na držanie a taktiež pribudlo madlo na pridržanie sa vo štvorici sedadiel nad prednou nápravou. Kabína vodiča sa dá rozšíriť na celý priestor predných dverí len otvorením a zaistením dverí kabíny v novej polohe. V blízkosti dverí zvonku na karosérii pribudli i tlačidlá k núdzovému otvoreniu dverí.

Úpravy

Niektoré vozidlá tohto typu boli ku koncu svojej prevádzky prerábané na rôzne druhy pracovných vozidiel, napr. na tzv. rozmrazovacie vozidlo vybavené zariadením TO-5, ktoré sa v garáži využívalo ako pomoc pri štartovaní autobusov počas silných mrazov. Posledným takto upraveným autobusom bol #6221, na jeseň 2003 bolo zariadenie premiestnené do Karosy C734 #6045. Niektoré autobusy boli po ukončení prevádzky na linkách s cestujúcimi upravené na účel "pojazdnej dielne", posledným takýmto autobusom bol #6409. Vozidlo #6289 už od sprevádzkovania slúžilo pre potreby autoškoly až do mája 2010, kedy bolo nahradené autobusom Karosa B 932E #5219. Dnes po oprave slúži ako autobus civilnej ochrany, vozidlo na mimoriadne situácie, napr. pri prevoze ležiacich pacientov počas evakuácie.

Autobusy #6285 a #6288 sa stali prvými autobusmi upravenými v dielňach spoločnosti Zliner k preprave invalidov na vozíkoch. Na konci prevádzky boli preradené medzi dielenské vozidlá a náhradou za ne rovnakou opravou v Zlineri prešli autobusy #6264 a #6270. V súčasnosti už tieto upravené Karosy B732 na prepravu vozíčkarov nevyužívajú a premávajú na bežných linkách.

Vozidlo #6412 malo na skúšku namontovaný palubný počítač, digitálne transparenty a označovače cestovných lístkov značky R&G Mielec.

Zásadnejším úpravami boli rekonštrukcie na pohon stlačeným plynom. Prvým takto upraveným autobusom bol #6230, ktorý sa tejto rekonštrukcii podrobil v roku 2002, v ppriebehu nasledujúcich dvoch rokov nasledovalo ďalších 14 autobusov. V rámci týchto generálnych opráv v spoločnosti Starko, s. r. o., Moldava nad Bodvou boli vybavené protišmykovou podlahou Altro, novými sedadlami pre cestujúcich (Vogel 600) a elektronickým informačným systémom BUSE.

Generálnou opravou v spoločnosti Starko, s. r. o. a plynofikáciou prešli:
  • 2002: 6222, 6230, 6236
  • 2003: 6243, 6258, 6272, 6284, 6287, 6290, 6296
  • 2004: 6407, 6408, 6413, 6414, 6415

Vzhľadom na požiadavku SPP boli prvé tri vozidlá dodatočne a zvyšné už počas GO prestriekané do žlto-zeleno-bieleho reklamného náteru SPP, ktorý je unifikovaný pre celú SR.

Ďalšie generálne opravy prebehli v spoločnosti SAO Levoča, kde generálnu opravu v rokoch 2003 a 2004 prešli vozidlá #6247, #6252, #6286 a #6411. Autobusy boli kompletne nanovo oplechované formou lepenia, dostali protišmykovú podlahu, textíliou obtiahnuté sedadlá, novú masku chladiča a plastový predný nárazník. Vozidlá dostali bielo-zelený náter. Pri generálnej oprave neboli modernizované.

Od 2. polroka roku 2010 postupne prebiehajú opravy spojené s inštaláciou rôznych modernizačných prvkov (vonkajšia signalizácia zatvárania dverí, dosadenie zámkov do 2. a 3. dverí,...) v dielňach DP na autobusoch z poslednej série. Postupne takouto opravou prešli doteraz: #6240II, #6229II, #6262II, #6267II, #6226II a #6281II.

Prevádzka

Tieto autobusy počas svojej prevádzky navštívili snáď už všetky denné a nočné autobusové linky MHD. Slúžili aj ako výcvikové, alebo aj ako dielenské vozidlá. Ku koncu prevádzky bola väčšina naftových autobusov tohto typu vypravovaná z garáže Šaca, najmä na linky vnútrozávodnej dopravy, a linky do Šace a U. S. Steel. Ostatné naftové karosy B732 patrili medzi dispozičné vozidlá, plynové boli vypravované do delených služieb z garáže VŠA, alebo ako zálohy. Najčastejšie ich bolo možné stretnúť na linke 52, v menšom počte aj na linkách 18, 20, 20L, 25, 26, 33, 34, 55 a RA.

Vyraďovanie a likvidácia

Autobusy boli postupne nahrádzané vozidlami rovnakého typu alebo autobusmi Ikarus 415, Karosa B 932(E), Novoplan C 12, Karosa B 952(E), Solaris Urbino 12, či Tedom C 12G. Od roku 2000 sa však vyraďovanie spomalilo a po začatí plynofikácie takmer úplne zastavilo. Posledné veľké vyraďovanie prebehlo v rokoch 2007 a 2008. Niektoré vozidlá však ukončili svoju premávku nehodami (napr. #6214 po náraze do budovy v roku 1993). Prvým vyradeným plynovým autobusom sa stal #6287.
Po vyradení posledných červeno - bielych autobusov bez generálnej opravy v prevádzke ostali (s výnimkou "ukrajiňákov") iba autobusy, ktoré prešli plynofikáciou alebo nejakou generálnou opravou.
Po zaradení autobusov SOR boli postupne všetky zvyšné autobusy tohto typu odstavené z prevádzky. Zachovaný ostal iba autobus #6267, ktorý po demontáži informačného a tarifného systému slúžil ako záloha pre objednávky v rámci VZD U. S. Steel.

Katalóg vozidiel

6201 6202 6203

6204 6205 6206 6207 6208

6209 6210 6211 6212 6213 6214

6215 6216 6217 6218 6219 6220 6221 6222 6223 6224 6225 6226 6227 6228 6229 6230

6231 6232 6233 6234 6235 6236 6237 6238 6239 6240 6241 6242 6243 6244 6245 6246 6247 6248 6249 6250

6251 6252 6253 6254 6255 6256 6257 6258 6259 6260 6261 6262 6263 6264 6265 6266 6267 6268 6269 6270 6271 6272 6273 6274 6275 6276 6277 6278 6279 6280 6281 6282 6283 6284

6285 6286 6287 6288 6289 6290

6291 6292 6293 6294 6295 6296 6297 6298 6299 6401 6402 6403 6404 6405 6406 6407 6408 6409 6410 6411 6412 6413 6414 6415

6223II 6226II 6229II 6240II 6242II 6244II 6262II 6267II 6271II 6281II

Legenda a štatistika

6201vyradené vozidlo: 124 (100 %)
6206technologické vozidlo: 16 (12,9 %)
6223IIevidenčné číslo 6223 obsadené 2. krát pri danom type vozidla
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.
6330do 19876201od 1987
6331do 19876202od 1987
6332do 19876203od 1987
6333do 19876204od 1987
6334do 19876205od 1987
6335do 19876206od 1987
6336do 19876207od 1987
1.2.
6337do 19876208od 1987
6355do 19876209od 1987
6356do 19876210od 1987
6357do 19876211od 1987
6359do 19876212od 1987
6362do 19876213od 1987
6363do 19876214od 1987

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.