Nízkopodlažné mestské autobusy TEDOM C12 G českého výrobcu TEDOM Třebíč vychádzajú zo svojho predchodcu TEDOM Kronos 123 G vyrábaného v rokoch 2004 - 2006. Tento český výrobca sa stal víťazom súťaže na dodávku 19 ks 12 metrových nízkopodlažných autobusov s pohonom na CNG v roku 2007 a tak sa dostali do Košíc.
Prehľad vozidiel
Séria
Typ
Evidenčné čísla
Rok výroby
Sprevádzkovanie
Vyraďovanie
Počet
1.
Tedom C12 G
5601 – 5619
2007
2007 – 2008
2015 – 2023
19
Spolu
2007
19
Technické parametre
Dĺžka
12030 mm
Šírka
2550 mm
Výška
3354 mm
Výška podlahy
340 mm (počas jazdy)
270 mm (kneeling)
Rázvor
6020 mm
Počet dverí
3
Počet miest na sedenie
31 + 2
29 + 2 (po odmontovaní dvojice sedadiel)
Počet miest na státie
57
Celkový počet miest
88 + 2
86 + 2 (po odmontovaní dvojice sedadiel)
Pohotovostná hmotnosť
12100 kg
Celková hmotnosť
17800 kg
Motor
Tedom TG 210 AV TA 04, Euro 4, CNG, stojatý kvapalinou chladený 6-valec preplňovaný turbodúchadlom s medzichladičom plniaceho vzduchu a elektronickým sekvenčným viacbodovým vyfukovaním plynu TG
Výkon motora
210 kW / 2000 rpm
Objem motora
11946 cm3
Krútiaci moment motora
1200 Nm / 1600 rpm
Maximálna rýchlosť
80 km/h
Prevodovka
VOITH DIWA.5 D854.5, automatická 4-stupňová
Riadenie
ZF 8098
Nápravy
predná: ZF RL 85, tuhá, s torzným stabilizátorom
zadná: ZF AV 132/80° SLF, portálová s torzným stabilizátorom
Samonosnú karosériu autobusu zvarili z tenkostenných uzavretých profilov z nehrdzavejúcej ocele a oplechovali hliníkovými plechmi a plastom. Strechu vyhotovili z polyesterového plastu zosilneného skleneným vláknom, čelá vytvorili zo sklolaminátu. Nádrže na CNG umiestnili na streche v prednej časti. Použitím nehrdzavejúcich materiálov zabezpečili 12-ročnú garantovanú životnosť vozidla. Do pravej bočnice osadili trojicu dvojkrídlových dovnútra sa otvárajúcich dverí s elektropneumatickým pohonom od firmy Tamware. Nástup a výstup vozičkárov a detských kočíkov uľahčili výklopnou plošinou pri stredných dverách. Výšku podlahy v zastávke umožnili znížiť pokľaknutím vozidla (kneeling) prostredníctvom elektronického systému ECAS. Podlahu v interiéri pokryli protišmykovou PVC podlahou Altro, bočnice a strop obložili plastovými materiálmi. Pre cestujúcich osadili v interiéri plastové sedadlá Kiel Centra s textilným čalúnením. Na osvetlenie interiéru použili zapustené žiarivkové svetelné pásy, priestory dverí osvetlili bodovými svietidlami. Plynový motor umiestnili na stojato v zadnej časti vozidla. Pracovisko vodiča vybavili klimatizáciou umiestnenou na streche uprostred vozidla. Vetranie interiéru zabezpečili posuvnými otvárateľnými časťami bočných okien (5 otvárateľných okien), dvoma stropnými ventilátormi a dvojicou stropných okien s elektrickým ovládaním. Vykurovanie vozidla zabezpečili teplovodným kúrením a prídavným nezávislým kúrením. Sklo na prvej polovici predných dverí vybavili vyhrievaním. Vozidlá dodali v žlto-tmavozelenom nátere.
Úpravy
Prvou z úprav, ktoré sa vykonali na autobusoch tohto typu bolo odmontovanie dvojice sedadiel za priestorom pre invalidný vozík / kočík, ktorý sa týmto zásahom zväčšil.
Vozidlám boli krátko po zaradení do premávky postupne domontované madlá ku predným dverám.
Autobusu #5612 bola upravená stena kabíny vodiča na oddelenú so samostatným krídlom predných dverí (12/2013). Rovnakou úpravou kabíny prešiel krátko na to aj #5602, ktorý navyše dostal koženkové poťahy sedadiel. Tieto úpravy boli vykonané kvôli nasadeniu týchto autobusov na linku 11.
Podobnou úpravou neskôr prešli aj #5604, #5611 a #5617.
Prevádzka
Vozidlá boli do premávky zaraďované postupne, ako prišli na prelome rokov 2007 a 2008. Od 16. novembra 2007, kedy sa do premávky zaradili prvé tri vozidlá tohto typu na linky 14, 20 a 22, sa tieto vozidlá objavili snáď na všetkých linkách MHD, ktoré obsluhovali a obsluhujú 12-metrové štandardné autobusy. Do roku 2014 to boli najnovšie krátke autobusy a boli vypravované z garáže VŠA na linky 13, 16, 20, 20L, 23, 25, 29, 31, 34, 52, 52L, a aj ako zálohové vozidlá. Cez víkendy boli vypravované aj na linky 14, 21, 27 a 33.
V súvislosti s dodávkou nových autobusov SOR sa presunuli aj na delené služby, na ktorých nahradili plynové Karosy a na linky náhradnej dopravy za električky. Autobus #5612 bol pridelený na linku 11.
Vozidlo #5611 bolo počas školského roka nasadzované na školský spoj pre telesne postihnuté deti.
Po zaradení všetkých elektrobusov SOR EBN 11 jazdili iba na linkách 11, 24 a 28.
Vyraďovanie a likvidácia
Autobusy #5605, 5609 a 5615 sa po odstavení z premávky stali zdrojom náhradných dielov, k ich oprave už ale nedošlo a po prvom nákupe elektrobusov boli vyradené.
Po zlomení rámu bol vyradený #5612. Ďalšie autobusy boli vyradené v súvislosti s príchodom 2. série elektrobusov SOR EBN 11. Posledné dva autobusy #5618 a #5619 dojazdili v marci a júli 2022.
Kto by si pomyslel že prvá trojica Tedomov bude oslavovať zajtra 10 rokov od sprevádzkovania. Poslednom čase sa tie Tedomy vo veľkom lámu, takže pravdepodobnosť že sa dožijú 15tého výročia od sprevádzkovania sa asi rovná nule, aspoň podľa mňa
Buyy
?