Prvých 11 kĺbových elektrobusov Košice očakávajú v budúcom roku.
Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) podpisom zmlúv ukončil verejné obstarávanie na dodávateľa nových kĺbových elektrobusov a zhotoviteľa nabíjacej infraštruktúry pre tieto elektrobusy. Nákup elektrobusov a vybudovanie nabíjacích miest bude DPMK financovať prostredníctvom nenávratného finančného príspevku z eurofondov v rámci Programu Slovensko vo výške 13,9 mil. €.
Do súťaže na dodanie kĺbových elektrobusov sa prihlásila skupina výrobcov SOR Libchavy a Škoda Electric, ktorá ponúkla elektrobus SOR NS 18 Electric. S cenou 812 500 € bez DPH za jedno vozidlo sa zároveň stala víťazom súťaže. Výsledkom súťaže je rámcová zmluva, ktorá DPMK umožňuje v priebehu 48 mesiacov objednať 30 týchto elektrobusov. Získaný nenávratný finančný príspevok umožní dopravcovi teraz objednať 11 elektrobusov. Zmluvne dohodnutý termín na dodanie vozidiel je do 18 mesiacov, ak sa v čiastkovej zmluve strany nedohodnú na skrátení tejto lehoty. Mesto Košice vo svojej tlačovej správe uvádza, že elektrobusy budú dodané do 12 mesiacov.
Elektrobus SOR NS 18 Electric je 18-metrové dvojčlánkové vozidlo výrobcu SOR Libchavy, ktoré bude vybavené elektrickou výzbrojou od plzenskej Škody Electric. Nabíjanie akumulátorov bude zabezpečené prostredníctvom dvojpólového pantografového nabíjania z novovybudovaných nabíjacích trolejových stôp s napätím 750 V DC a nabíjacím prúdom 100 A pre rýchle nabíjanie, resp. 45 A pre pomalé nočné nabíjanie. K dispozícii bude aj možnosť nabíjania vozidiel z mobilných nabíjacích staníc (3 x 400 V AC, 32 A) prostredníctvom kábla cez zásuvku CCS-2, ktoré budú súčasťou dodávky elektrobusov (1 ks nabíjačky na každé 2 vozidlá).
Štvordverové vozidlo dĺžky 18,75 m je plne nízkopodlažné s prepravnou kapacitou 110 cestujúcich, z toho 45 sediacich. Elektrobus bude poháňať jeden trakčný synchrónny motor s permanentnými magnetmi typu xHLU 334x s výkonom 200 kW. Elektrická energia sa bude ukladať v Li-Ion trakčnom akumulátore UVES Energy GEN 3.0 s celkovou kapacitou elektrickej energie 510 kWh (dostupná kapacita 285 kWh) a kvapalinovým chladením od poľskej firmy Impact Clean Power Technology SA. Dvojlištový nabíjací zberač od Faiveley Transport LX-1800 bude umiestený na streche v prednej časti vozidla. Dojazd vozidla na jedno nabitie by malo byť okolo 100 km.
Výbava vozidla bude podobná ako pri autobusoch SOR NSG z minulého roka. Klimatizácia priestoru pre cestujúcich bude typu SOR HVAC (2ks), vodič bude mať k dispozícii samostatnú elektrickú klimatizačnú jednotku. Vykurovanie interiéru bude elektrické.
Výrobca deklaruje životnosť vozidla 12 rokov a poskytne záruku 5 rokov, resp. do najazdenia 400-tisíc km. Päťročnú záruku poskytuje aj na trakčný akumulátor.
Výstavbu nabíjacej infraštruktúry zadal DPMK na základe výsledkov súťaže spoločnosti ELZA-Elektromontážny závod Bratislava. Do 15 mesiacov firma vybuduje nabíjacie miesta vo vozovni Hornádska a v obratisku KVP, kláštor za 4,224 mil. €. Nabíjacia infraštruktúra bude pozostávať z kioskových trafostaníc s usmerňovačom 22 kV/750 V, napájacích káblov a trolejového vedenia na nabíjacích stanovištiach.
Nové elektrobusy majú premávať napríklad na bývalej trolejbusovej, dnes autobusovej linke 71, ktorej trasa je stále zatrolejovaná. Obnovenie trolejbusovej dopravy v Košiciach je po obstaraní nových elektrobusov v najbližších rokoch len málo pravdepodobné. Mesto Košice medzi plánovanými projektami, ktoré by mohli byť financované z eurofondov, nákup nových trolejbusov nespomína. Dopravné podniky v Bratislave a Prešove v uplynulom období nakúpili vďaka eurofondom nové kĺbové trolejbusy s trakčnými akumulátormi, ktoré umožňujú ich jazdu aj mimo trolejového vedenia. Takéto trolejbusy sú cenovo výrazne výhodnejšie ako obstarané košické elektrobusy (538 950 € - 601 145 € Bratislava, 666 673 € Prešov).
Folasik