DPMK nakúpi elektrobusy SOR NS 18 Electric

Prvých 11 kĺbových elektrobusov Košice očakávajú v budúcom roku.

Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) podpisom zmlúv ukončil verejné obstarávanie na dodávateľa nových kĺbových elektrobusov a zhotoviteľa nabíjacej infraštruktúry pre tieto elektrobusy. Nákup elektrobusov a vybudovanie nabíjacích miest bude DPMK financovať prostredníctvom nenávratného finančného príspevku z eurofondov v rámci Programu Slovensko vo výške 13,9 mil. €.

Do súťaže na dodanie kĺbových elektrobusov sa prihlásila skupina výrobcov SOR Libchavy a Škoda Electric, ktorá ponúkla elektrobus SOR NS 18 Electric. S cenou 812 500 € bez DPH za jedno vozidlo sa zároveň stala víťazom súťaže. Výsledkom súťaže je rámcová zmluva, ktorá DPMK umožňuje v priebehu 48 mesiacov objednať 30 týchto elektrobusov. Získaný nenávratný finančný príspevok umožní dopravcovi teraz objednať 11 elektrobusov. Zmluvne dohodnutý termín na dodanie vozidiel je do 18 mesiacov, ak sa v čiastkovej zmluve strany nedohodnú na skrátení tejto lehoty. Mesto Košice vo svojej tlačovej správe uvádza, že elektrobusy budú dodané do 12 mesiacov.

Elektrobus SOR NS 18 Electric je 18-metrové dvojčlánkové vozidlo výrobcu SOR Libchavy, ktoré bude vybavené elektrickou výzbrojou od plzenskej Škody Electric. Nabíjanie akumulátorov bude zabezpečené prostredníctvom dvojpólového pantografového nabíjania z novovybudovaných nabíjacích trolejových stôp s napätím 750 V DC a nabíjacím prúdom 100 A pre rýchle nabíjanie, resp. 45 A pre pomalé nočné nabíjanie. K dispozícii bude aj možnosť nabíjania vozidiel z mobilných nabíjacích staníc (3 x 400 V AC, 32 A) prostredníctvom kábla cez zásuvku CCS-2, ktoré budú súčasťou dodávky elektrobusov (1 ks nabíjačky na každé 2 vozidlá).

Štvordverové vozidlo dĺžky 18,75 m je plne nízkopodlažné s prepravnou kapacitou 110 cestujúcich, z toho 45 sediacich. Elektrobus bude poháňať jeden trakčný synchrónny motor s permanentnými magnetmi typu xHLU 334x s výkonom 200 kW. Elektrická energia sa bude ukladať v Li-Ion trakčnom akumulátore UVES Energy GEN 3.0 s celkovou kapacitou elektrickej energie 510 kWh (dostupná kapacita 285 kWh) a kvapalinovým chladením od poľskej firmy Impact Clean Power Technology SA. Dvojlištový nabíjací zberač od Faiveley Transport LX-1800 bude umiestený na streche v prednej časti vozidla. Dojazd vozidla na jedno nabitie by malo byť okolo 100 km.

Výbava vozidla bude podobná ako pri autobusoch SOR NSG z minulého roka. Klimatizácia priestoru pre cestujúcich bude typu SOR HVAC (2ks), vodič bude mať k dispozícii samostatnú elektrickú klimatizačnú jednotku. Vykurovanie interiéru bude elektrické.

Výrobca deklaruje životnosť vozidla 12 rokov a poskytne záruku 5 rokov, resp. do najazdenia 400-tisíc km. Päťročnú záruku poskytuje aj na trakčný akumulátor.

Výstavbu nabíjacej infraštruktúry zadal DPMK na základe výsledkov súťaže spoločnosti ELZA-Elektromontážny závod Bratislava. Do 15 mesiacov firma vybuduje nabíjacie miesta vo vozovni Hornádska a v obratisku KVP, kláštor za 4,224 mil. €. Nabíjacia infraštruktúra bude pozostávať z kioskových trafostaníc s usmerňovačom 22 kV/750 V, napájacích káblov a trolejového vedenia na nabíjacích stanovištiach.

Nové elektrobusy majú premávať napríklad na bývalej trolejbusovej, dnes autobusovej linke 71, ktorej trasa je stále zatrolejovaná. Obnovenie trolejbusovej dopravy v Košiciach je po obstaraní nových elektrobusov v najbližších rokoch len málo pravdepodobné. Mesto Košice medzi plánovanými projektami, ktoré by mohli byť financované z eurofondov, nákup nových trolejbusov nespomína. Dopravné podniky v Bratislave a Prešove v uplynulom období nakúpili vďaka eurofondom nové kĺbové trolejbusy s trakčnými akumulátormi, ktoré umožňujú ich jazdu aj mimo trolejového vedenia. Takéto trolejbusy sú cenovo výrazne výhodnejšie ako obstarané košické elektrobusy (538 950 € - 601 145 € Bratislava, 666 673 € Prešov).

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Yogi616 #6:
"Doprava s nulovými emisiami"... podobné dobové žvásty ako za socializmu "moderný socialistický človek".

A zmienky o vodíku tam dal človek, ktorý o ňom nič nevie. Nech si kúpi vodíkové auto najprv a napíše nám sem po dvoch mesiacoch, ako veľmi je spokojný.

(Súmrak zdravého rozumu v Európe?)
Reakcia na: Terepin #1:
To by si chcelo posvietiť
A aby som to ozrejmil aj tým dvom ľuďom, ktorí dali palec dole a nie sú schopní si ani prečítať výzvu (link je hore), tak sem prikladám tento text:

Cieľom výzvy je v územiach definovaných v PST podporiť rozvoj udržateľnej verejnej osobnej dopravy. Podpora je špecificky zameraná na rozvoj dopravy s nulovými emisiami prostredníctvom nákupu batériových elektrických autobusov (elektrobusov) a elektrických autobusov s palivovými článkami (vodíkových autobusov). Zámerom výzvy je umožniť podporu komplexných projektov, ktoré počítajú aj s budovaním infraštruktúry pre alternatívne palivá (elektrických nabíjacích staníc a vodíkových čerpacích staníc) potrebnej pre prevádzkovanie bezemisných autobusov. Zároveň je zámerom umožniť zavádzanie prvkov prispievajúcich k rozvoju inteligentných dopravných systémov prostredníctvom nákupu vybavenia do autobusov. Podpora projektov poskytovaná prostredníctvom výzvy prispeje k:
dekarbonizácii dopravy a k prechodu na uhlíkovú neutralitu v súlade s Európskou zelenou dohodou a cieľmi EÚ v oblasti znižovania emisií skleníkových plynov;
znižovaniu závislosti od fosílnych palív;
zvyšovaniu kvality ovzdušia.
Reakcia na: Folasik #2:
Z tejto výzvy nebolo možné kupovat akýkoľvek trolejbus, nezavádzaj.
Reakcia na: Terepin #1:
nuž čo už...ale hlavne je ze pridu nove vozy, každy nový voz sa počíta.
Reakcia na: Terepin #1:
Veru veru. Keď už žerú, aspoň by nemali mľaskať.
Reakcia na: Terepin #1:
Veľa im išlo do vrecka zrejme, každopádne veľmi by ma zaujímalo koho príčinou sa z tejto výzvy nedali nakúpiť trolejbusy ktoré sú omnoho lacnejšie a výhodnejšie, z tejto výzvy sa dala aj opravovať existujúca infraštruktúra a určite by to stačilo aspoň na pekný začiatok obnoviť existujúce vedenie, alebo trolejbusy sa zrejme nedali nakúpiť lebo ešte nie je vyhodnotená kúpená analýza ktorú si dalo mesto vypracovať a má zabrániť návratu trolejbusov. Najjednoduchšie asi bude prestať sa stále nervovať nad týmto maratónom nelogických rozhodnutí mesta a vypadnúť z Košíc čo najďalej kde to funguje tak ako má 😃.
Takže aby sme si to zhrnuli: pod trolejovým vedením idú prevádzkovať značne drahšie baterkobusy s drahšou údržbou a kratšou životnosťou, plus ešte pre ne idú vybudovať aj infraštruktúru, ktorá ešte viac navyšuje už nablobtnanú cenu zákazky. Ale kúpa lacnejších parciálnych trolejbusov a rekonštrukcia trate už bola "nerentabilná"? Ja neviem, to každé vedenia mesta tuneluje dopravný podnik ako keby nemali čo dať doma na stôl. By ma zaujímalo koľko im do vrecka za na mieru ušité súťaže...