Prešovský trolejbus SOR TNS 12 absolvuje skúšobné jazdy s cestujúcimi práve v Košiciach.
Ešte v závere roka 2023 bol do Prešova dodaný prvý trolejbus typu SOR TNS 12, ktorý u miestneho dopravcu DPMP obdržal evidenčné číslo #802. Nakoľko sa jedná skrz použité komponenty o nový typ trolejbusu, musí s ním byť vykonaná skúšobná prevádzka a následné úkony súvisiace so schválením tohto typu na prevádzku v podmienkach SR. Vzhľadom na schvaľovanie nového typu bude musieť vozidlo prejsť istý objem kilometrov aj na sieti s napätím 750V. Rozhodnutím Ministerstva dopravy Slovenskej republiky bolo nariadené schvaľovanie na sieti s napätím 750V v Košiciach, a to s cestujúcimi na trolejbusovej linke 70.
V Košiciach nie je už takmer desať rokov prevádzkovaná pravidelná trolejbusová doprava vrátane trolejbusovej linky, avšak napriek tomu by sa vo štvrtok 20. júna 2024 mala trolejbusová prevádzka s cestujúcimi na deň vrátiť. Pôvodný termín skúšobnej prevádzky bol streda 19. júna, avšak termín bol z technických príčin posunutý. Trolejbus by mal po trase linky 70 (Lingov - Námestie osloboditeľov) premávať približne od 7. do 18. hodiny v približne hodinovom intervale.
Prvý trolejbus tohto typu sa podarilo k prešovskému dopravcovi dodať už 23. novembra 2023, vozidlo bolo ale odlišné od vozidiel SOR TNS 12 určených pre Bratislavu. V Bratislave pristúpil SOR k zmene elektrickej výzbroje, zvolil si však Škodu Electric - toto však v Prešove nebolo možné urobiť. Jedným z hodnotiacich kritérií verejného obstarávania bola aj obsaditeľnosť, ktorá je v prípade vozidiel Škoda 32 Tr nižšia. Nakoľko kritériá verejného obstarávania nie je možné dodatočne meniť, padla voľba na ľahšiu výzbroj, ktorú produkuje spoločnosť väčšinovo vlastnená spoločnosťou SOR Libchavy, a to Rail Electronics CZ. Výber tejto výzbroje však vyvolal nutnosť skúšobnej prevádzky, nakoľko sa de facto jedná o úplne nový typ trolejbusu.
Skúšobné kilometre bez cestujúcich začal prvý trolejbus #802 nabiehať od konca apríla, a to 2 500 kilometrov bez záťaže aj so záťažou. Na to nadviazala prevádzka s cestujúcimi, ktorá odštartovala v júni na trolejbusovej linke 1 opäť vplyvom rozhodnutia MD SR, ktoré nariadilo skúšobnú prevádzku realizovať na trolejbusových linkách 1 2 5 a 7. Podmienkou skúšobnej prevádzky bolo, aby nájazd 5 000 kilometrov s cestujúcimi bol rozdelený tak, aby min. 70 % bolo najazdených v režime pod trolejovým vedením a min. 15 % v režime jazdy na batérie. Skúšobná prevádzka musí byť ukončená koncom júna 2024.
Štyri trolejbusy typu SOR TNS 12 sú plne klimatizované a vybavené modernejším informačným a tarifným systémom. Štandardom pri všetkých nových vozidlách sa stali USB nabíjačky pre dobíjanie mobilných zariadení, informačné LCD monitory a napríklad kamerový systém so záznamom v interiéri vozidla, či systém automatického počítania cestujúcich (APC). Prácu vodiča zlepší aj bezpečnostný kamerový systém, ktorý bude snímať priestor pred a za trolejbusom, či kamera na zberači trolejbusu.
Vo výbave tiež nechýba systém vonkajšej akustickej signalizácie pre cestujúcich so zrakovým postihnutím, ktorý na základe povelu z ovládača zahlási číslo linky a smer jazdy. Moderná elektrická výzbroj s rekuperáciou ušetrí náklady na prevádzku a poskytne komfortnejší priebeh jazdy. Trolejbus môže prejsť v režime jazdy na trakčnú batériu vzdialenosť minimálne 12 kilometrov. Trolejbusy budú v Prešove obsluhovať vybrané linky MHD, ktoré v súčasnej dobe obsluhujú štandardné naftové autobusy.
Matejo