SOR TNS 12 sa na 750V bude skúšať v Košiciach

Prešovský trolejbus SOR TNS 12 absolvuje skúšobné jazdy s cestujúcimi práve v Košiciach.

Ešte v závere roka 2023 bol do Prešova dodaný prvý trolejbus typu SOR TNS 12, ktorý u miestneho dopravcu DPMP obdržal evidenčné číslo #802. Nakoľko sa jedná skrz použité komponenty o nový typ trolejbusu, musí s ním byť vykonaná skúšobná prevádzka a následné úkony súvisiace so schválením tohto typu na prevádzku v podmienkach SR. Vzhľadom na schvaľovanie nového typu bude musieť vozidlo prejsť istý objem kilometrov aj na sieti s napätím 750V. Rozhodnutím Ministerstva dopravy Slovenskej republiky bolo nariadené schvaľovanie na sieti s napätím 750V v Košiciach, a to s cestujúcimi na trolejbusovej linke 70.

V Košiciach nie je už takmer desať rokov prevádzkovaná pravidelná trolejbusová doprava vrátane trolejbusovej linky, avšak napriek tomu by sa vo štvrtok 20. júna 2024 mala trolejbusová prevádzka s cestujúcimi na deň vrátiť. Pôvodný termín skúšobnej prevádzky bol streda 19. júna, avšak termín bol z technických príčin posunutý. Trolejbus by mal po trase linky 70 (Lingov - Námestie osloboditeľov) premávať približne od 7. do 18. hodiny v približne hodinovom intervale.


Prvý trolejbus tohto typu sa podarilo k prešovskému dopravcovi dodať už 23. novembra 2023, vozidlo bolo ale odlišné od vozidiel SOR TNS 12 určených pre Bratislavu. V Bratislave pristúpil SOR k zmene elektrickej výzbroje, zvolil si však Škodu Electric - toto však v Prešove nebolo možné urobiť. Jedným z hodnotiacich kritérií verejného obstarávania bola aj obsaditeľnosť, ktorá je v prípade vozidiel Škoda 32 Tr nižšia. Nakoľko kritériá verejného obstarávania nie je možné dodatočne meniť, padla voľba na ľahšiu výzbroj, ktorú produkuje spoločnosť väčšinovo vlastnená spoločnosťou SOR Libchavy, a to Rail Electronics CZ. Výber tejto výzbroje však vyvolal nutnosť skúšobnej prevádzky, nakoľko sa de facto jedná o úplne nový typ trolejbusu.

Skúšobné kilometre bez cestujúcich začal prvý trolejbus #802 nabiehať od konca apríla, a to 2 500 kilometrov bez záťaže aj so záťažou. Na to nadviazala prevádzka s cestujúcimi, ktorá odštartovala v júni na trolejbusovej linke 1 opäť vplyvom rozhodnutia MD SR, ktoré nariadilo skúšobnú prevádzku realizovať na trolejbusových linkách 1 2 5 a 7. Podmienkou skúšobnej prevádzky bolo, aby nájazd 5 000 kilometrov s cestujúcimi bol rozdelený tak, aby min. 70 % bolo najazdených v režime pod trolejovým vedením a min. 15 % v režime jazdy na batérie. Skúšobná prevádzka musí byť ukončená koncom júna 2024.


Štyri trolejbusy typu SOR TNS 12 sú plne klimatizované a vybavené modernejším informačným a tarifným systémom. Štandardom pri všetkých nových vozidlách sa stali USB nabíjačky pre dobíjanie mobilných zariadení, informačné LCD monitory a napríklad kamerový systém so záznamom v interiéri vozidla, či systém automatického počítania cestujúcich (APC). Prácu vodiča zlepší aj bezpečnostný kamerový systém, ktorý bude snímať priestor pred a za trolejbusom, či kamera na zberači trolejbusu.

Vo výbave tiež nechýba systém vonkajšej akustickej signalizácie pre cestujúcich so zrakovým postihnutím, ktorý na základe povelu z ovládača zahlási číslo linky a smer jazdy. Moderná elektrická výzbroj s rekuperáciou ušetrí náklady na prevádzku a poskytne komfortnejší priebeh jazdy. Trolejbus môže prejsť v režime jazdy na trakčnú batériu vzdialenosť minimálne 12 kilometrov. Trolejbusy budú v Prešove obsluhovať vybrané linky MHD, ktoré v súčasnej dobe obsluhujú štandardné naftové autobusy.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Jur@j #13:
Veď práve to, iné mestá kde je takýto stav s trolejbusmi by sa už dávno chválili že "aha, čo sem k nám prišlo, vtedy a vtedy bude jazdiť príďte..." ale tu nebol absolútny záujem, ja to poviem asi tak že Polaček tu bude 2 roky alebo ako dlho tu ešte má byť úplne na smiech, nevravím že nie je a že nebol ale toto je už proste vrchol 🙃
Reakcia na: cepheus #11:
Môj osobný názor je, že keby mesto malo aspoň nejaký pseudo záujem o obnovenie TR dopravy v Košiciach, tak návštevu našej (budúcej) 802 v Košiciach využije pre obrovské PR na všetkých možných sociálnych sieťach a v médiách. Ale ako pozerám, tak pozerám, článok vyšiel len na imhd a Dopravákovi.

Pritom takto by mohli úplne ľahko a jednoducho urobiť skvelý marketing a predstaviť trolejbus širokej verejnosti a nahnať si ďalšie politické body.
Reakcia na: cepheus #11:
ta co ši, toto tu už koľkokrát bolo 😃
zeby nova nadej navratu trolejbus dopravy do mesta? plamienok sa zapalil ...snad nezhasne tentokrat a parcialne trolejbusy cim skor v nasom meste uvidime.. inac tie TNS12 aj dlhe TNS18 by sa sem celkom hodili, ma to uz aj slusnu klimu aj wifi , za mna aspon celkom ok.. prip solarisy trollino 18ky a k tomu tie CNG-cka busy a za mna bude spokojnost.. samozrejme na nizkopodlazne elektricky s klimou taktiez netreba zabudnut tie by sa mali obstaravat z eu fondov tiez
Reakcia na: 2TheMHDmarek3 #7:
Toto už neplatí
Reakcia na: Terepin #4:
Tak v údajne úseky napájané z meniarne T2. Údajne je porušené prívodné vedenie a napájanie z T2 je tým pádom nemožné. Vlastne úseky bez prúdu by mali začínať na Nám. Osloboditeľov (smer KVP) na deliči pred zastávkou a končiac (smer Lingov) na deličoch za križovatkou Protifašistických bojovníkov - Bajzova.
Reakcia na: Drew5 #6:
Tebe by žid predal vodu v koši a ešte by si mu za to poďakoval
Reakcia na: Terepin #4:
Tuším v križovatke pri magistráte.
Reakcia na: Jak44 #3:
Uvedená citovaná veta je úplne irelevantná. Jednak propagácia trolejbusovej dopravy pre verejnosť, jednak poukázanie na niekdajšie predvolebné a nielen predvolebné sľuby. Prílišné sympatie alebo antipatie v tomto nemôžu zohrávať úlohu.
Reakcia na: Jak44 #3:
§ zneužitie právomoci verejného činiteľa
Reakcia na: Matejo #2:
V ktorej časti je nezjazdný?
"Dôvody, prečo pristúpilo MD SR k tomuto kroku sú nateraz otázne, nakoľko v Košiciach nie je už takmer desať rokov prevádzkovaná pravidelná trolejbusová doprava vrátane trolejbusovej linky."

V tejto vete je aj odpoveď. Veď aké šoto to bude, môcť si odfotiť v Košiciach nový trolejbus a ešte sa ním aj zviezť? V Žiline už bolo Trollino 24, tak to by už nebolo ono.
Reakcia na: Terepin #1:
Lebo úsek Námestie Osloboditeľov - KVP je nezjazdný.
Nechápem, prečo skúšobná jazda nebude na trase KVP - Námestie osloboditeľov, kde je najnovšie trolejové vedenie.