Nenávratný finančný príspevok na nákup troch plynových autobusov už schválilo Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR.
Dopravnému podniku mesta Košice (DPMK) bol v uplynulých dňoch zo strany Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie (MIRRI) poskytnutý nenávratný finančný príspevok, ktorý by mal pokryť presne 95% predpokladaných nákladov na obstaranie celkovo troch autobusov s pohonom na stlačený zemný plyn. Konkrétne by sa malo jednať o CNG autobusy dvoch dĺžkových kategórií, a to dva kusy 12-metrových plynových autobusov a jeden kus 18-metrového plynového autobusu. Na základe poskytnutého príspevku je pravdepodobné, že DPMK v najbližšej dobe plánuje vysúťažiť nové autobusy podľa vyššie spomenutých kategórií, pre bezproblémový priebeh bude zrejme verejné obstarávanie rozdelené na 2 časti.
Na nákup nízkoemisných autobusov využije DPMK najmä finančný príspevok, ktorý bol poskytnutý v celkovej výške viac ako 936-tisíc € s predpokladanou cenou za jeden sólo autobus vo výške 287-tisíc €, a za jeden kĺbový autobus vo výške 403-tisíc €. Po košických cestách jazdilo doteraz okrem plynofikovaných autobusov Karosa B 732 celkovo 49 vozidiel na stlačený zemný plyn, ktoré boli dodané ako nové. Plynové autobusy boli do Košíc dodávané v rokoch 2004 až 2010 a dnešných dní sa dožila len necelá polovica vozidiel, aj tie sa však nachádzajú na sklonku životnosti. Nové autobusy, vzhľadom na predpokladané množstvo, zrejme nebudú slúžiť ako náhrada žiadnych v súčasnosti jazdiacich plynových autobusov, z ktorých do premávky zasahuje už len zhruba desiatka vozidiel.
V kontexte aktuálnej energetickej krízy ale vyvstáva otázka, nakoľko rozumné je z ekonomického hľadiska nakupovať autobusy s pohonom na zemný plyn. Mnoho autobusových dopravcov v Českej republike sa v súčasnosti potýka s problémami ako ohľadne dodávok, tak aj ohľadom samotnej ceny zemného plynu. Hoci na Slovensku dosahuje trhová cena za kilogram zemného plynu len necelé dve tretiny ceny v Českej republike, DPMK nakupuje 1 kilogram CNG za 1,863 € s DPH vrátane zmluvnej zľavy. Pri priemernej spotrebe 12-metrového plynového autobusu, ktorá činí zhruba 42 kilogramov na 100 kilometrov, je nárast nákladov oproti autobusu na motorovú naftu asi 20-percentný.