Do tendra na zabezpečenie prímestskej dopravy sa prihlásili len súčasní dopravcovia. Jazdiť v regióne by mali najmenej sedem rokov.
Košický samosprávny kraj ukončil vyhodnotenie ponúk vo verejnom obstarávaní na zabezpečenie regionálnej dopravy vo verejnom záujme, ktorého víťazom sa pre oblasť Východ stal súčasný dopravca ARRIVA Michalovce, pre oblasť Západ zase súčasný dopravca eurobus. Obe spoločnosti v tendri prakticky nemali konkurenciu, vo svojich oblastiach boli spravidla jedinými uchádzačmi. Pokiaľ nebudú Úradu pre verejné obstarávanie doručené žiadne ďalšie námietky, kraj následne podpíše s novými dopravcami zmluvu na sedem rokov s možnosťou predĺženia - opcie na ďalšie tri roky. Hodnota zákazky je takmer 457-miliónov eur súhrnne za obe oblasti, michalovská ARRIVA ponúkla cenu 1,527 € za kilometer, košický eurobus zase 1,552 € za kilometer. V porovnaní s podobnými tendrami na Slovensku alebo v zahraničí sa zrejme jedná o štandardnú sumu. Pre porovnanie, v regiónoch Bratislavy ponúkol nový dopravca, Arriva Mobility Solutions, cenu od 1,32 € do 1,44 € za kilometer. V Českej republike, na Opavsku a Vítkovsku (Moravskoslezský kraj), jazdí ČSAD Vsetín za 37 Kč na kilometer.
Nové zmluvy začnú platiť od 1. apríla tohto roku, pre cestujúcich sa však od tohto dátumu prakticky nič nemení, pretože podmienky verejného obstarávania boli nastavené na súčasne platný cestovný poriadok a tarifu. Súčasťou súťažných podkladov boli aj štandardy kvality vypracované koordinátorom, spoločnosťou IDS Východ, ktoré stanovujú požiadavky na vozidlá, zastávky či poskytované služby. "Na druhej strane, pre dopravcov to bude znamenať nové povinnosti. Napríklad povinnosť modernizovať vozový park, maximálny vek vozidiel nesmie byť vyšší ako 14 rokov, aspoň polovica autobusov musí byť klimatizovaných, takisto majú povinnosť zabezpečiť stanovený počet nízkopodlažných autobusov či používať najmodernejšie vybavovacie zariadenia pre cestujúcich", uviedol predseda KSK Rastislav Trnka.
Štandardy kvality
Obaja dopravcovia sa podpisom novej zmluvy zaväzujú k dodržiavaniu štandardov kvality IDS Východ, ktorá definuje vzhľad a vybavenie zastávok, spôsoby odbavovania a informovania cestujúcich, technické parametre vozidiel, vzhľad exteriéru a interiéru vozidiel či požiadavky na maximálny vek vozidiel. Okrem samotných štandardov sú samostatne definované aj sankcie za ich nedodržiavanie, ktoré sa pohybujú v rozsahu od 30 eur do 10-tisíc eur.
Príklady požadovaných štandardov | |
Zastávky | vybavenie všetkých zastávok informačnou tabuľou, názvom zastávky, logom IDS Východ, cestovnými poriadkami, názvom dopravcu či tarifnou zónou, |
bezodkladne odstraňovať závady na zastávkach (stanovené max. lehoty), | |
informatizácia zastávkových informácií (elektronické tabule, zastávkový rozhlas, elektronický cestovný poriadok), | |
Vozidlá | 5 kategórií vozidiel od XS po L + cyklobus a skibus, odstupňované podľa počtu miest na sedenie a následne zaraďované na linky a spoje podľa požadovanej kategórie vozidla, |
biele farebné prevedenie exteriéru s logom dopravcu nepresahujúcim 20% plochy bočnej strany karosérie, | |
determálne sklá, klimatizácia priestoru pre cestujúcich, | |
čalúnené sedadlá medzimestského prevedenia, | |
palubný počítač pravidelne zasielajúci dáta na centrálny dispečing IDS Východ, | |
aspoň predný, pravý bočný a vnútorný informačný panel, | |
akustický informačný systém (hlásenie zastávok) v čase od 7:00 do 21:00 a v prípade, že nefunguje vnútorný informačný panel, | |
odbavovacie zariadenie umožňujúce tlač cestovných lístkov, čítačku dopravných kariet, platobných kariet a QR kódov, | |
wi-fi pripojenie a USB nabíjačky pre cestujúcich, | |
reklama, ktorá nesmie zasahovať do bočných okien vozidla, bočné plochy len pre propagáciu aktivít KSK alebo IDS Východ, | |
reklama v interiéri nesmie byť vylepovaná na okná či iné miesta, ktoré na to nie sú určené, | |
Technológia dopravy | tvorba cestovných poriadkov buď v spolupráci s organizátorom, alebo plne v jeho kompetencii, |
včasný odchod z východiskovej a nácestnej zastávky (tolerancia meškania do 1 minúty z východiskovej, 3 minúty z nácestnej zastávky), nulová tolerancia predčasných odchodov, | |
čistenie vozidiel podľa stanoveného minimálneho harmonogramu, | |
rovnošata zamestnancov, | |
zabezpečovať službu dopytovej prepravy ("Doprava na zavolanie") podľa platného prepravného poriadku, | |
zabezpečovať pravidelnú prepravnú kontrolu na aspoň 120 spojoch mesačne. |
Časová tieseň
Vyhlásenie tendra neušlo koncom novembra pozornosti organizácii Transparency International, ktorá kritizovala najmä lehoty verejného obstarávania. Hoci prípravy trvali vyše roka, na predloženie samotných ponúk boli nakoniec vyhradené len štyri týždne. Termín pre otváranie ponúk bol nakoniec odložený o dva týždne, pretože cenovú ponuku nedokázali za tak krátky čas podať ani dvaja súčasní dopravcovia. Organizácia preto spochybnila, či za šesť týždňov mali vôbec nejakú šancu predložiť ponuku noví dopravcovia, ak to za štyri nestihli ani súčasní. Treba objektívne priznať, že ponúknutá cena oboch dopravcov výrazne nevybočovala zo štandardných cien na trhu. Otázne však zostáva, či by nový dopravca za rovnakú cenu nepriniesol väčšiu hodnotu.
Noví dopravcovia mali pôvodne začať jazdiť podľa nových zmlúv už od 1. januára, teda len mesiac a pol po vyhlásení verejného obstarávania. Začiatok platnosti nových zmlúv bol následne odložený na 1. apríla, župa na základe správneho konania uložila povinnosť pôvodným dopravcom poskytovať dopravné služby vo verejnom záujme až do konca marca. Košická župa sa bráni, že prípravu tendra poznačila pandémia a s ňou súvisiace časté zmeny v stanovenom rozsahu dopravých služieb. Naopak, župan Rastislav Trnka v rozhovore pre týždenník TREND otvorene povedal, že "súťažiť o autobusového dopravcu na nefunkčnom trhu s oligopolmi je nezmysel. Miestne SADky majú na kraje väčšie páky ako iní na ne. Trhová konkurencia preto nefunguje."
monoblok