Zmena grafikonu spôsobila mediálnu prestrelku medzi Prešovským samosprávnym krajom a ZSSK. Zo strany kraja padali silné slová, ZSSK sa bránila číslami. Kde je však pravda? Sú čísla skutočné, alebo ako dobre hospodári ZSSK s novými vlakmi?
Zmena grafikonu so sebou priniesla niekoľko zmien týkajúcich sa, hoci nepriamo, aj východného Slovenska. Po deviatich rokoch opustil trať z Bratislavy do Komárna, tzv. „Cigánsku“, dopravca RegioJet, jeho nástupcom sa stala opäť Železničná spoločnosť Slovensko. Čoskoro tiež začína rekonštrukcia železničného uzla Žilina, v ktorom sa počas prestavby zníži kapacita, ZSSK preto navyše potrebuje niekoľko jednotiek alebo vratných súprav. Tieto udalosti boli vstupnou iskrou sporu župana Prešovského samosprávneho kraja s ministrom dopravy, v ktorom padali emočne nabité vyjadrenia ako „likvidácia východu“ či „hlavné železničné smetisko“.
Čo sa však na východe zmenilo?
Hovorí sa, že všetko so všetkým súvisí, v oblasti železníc to však platí dvojnásobne. Aby bola ZSSK schopná nový kontrakt na južnom Slovensku vyjazdiť, potrebovala odniekiaľ zohnať vhodné vlaky. Nakoľko RegioJet zabezpečoval výkony prevažne nízkopodlažnými motorovými jednotkami, bolo žiadúce, aby aj vlaky ZSSK boli rovnakej, alebo aspoň podobnej kvality. Siahli preto na trať z Popradu do Starej Ľubovne, kde mali takmer 100% podiel motorové jednotky radu 840.
Motorové jednotky radu 840 sú bezpochyby jedny z najlepších motorových vlakov, čo na Slovensku jazdia. Vyrobené boli v roku 2003 v ŽOS Vrútky ako licenčný výrobok švajčiarskeho modelu Stadler GTW 2/6 v celkovom počte 6 kusov. V predchádzajúcom grafikone do premávky zasahovalo už len päť jednotiek, jedna slúžila ako zdroj náhradných dielov. Koncepcia vlaku je založená na troch štandardných dvojnápravových podvozkoch, jednotky sú nízkopodlažné s možnosťou prepravy cestujúcich na vozíku, klimatizované a sú vybavené celkovo 110 miestami na sedenie, z čoho je 16 sklápacích.
V súvislosti s modernizáciou železničného uzla Žilina a jeho dočasne zníženej kapacity bolo nutné zvýšiť počet vlakov, pri ktorých nie je potrebné rušňom obiehať vlak. Začalo sa preto uvažovať nad presunom niektorých vratných súprav alebo jednotiek práve do žilinského depa. Výber nakoniec padol na dve elektrické jednotky radu 671, ktoré doteraz jazdili pod depom Košice. Aj napriek tomu, že sa jedná len o dve jednotky, ktoré sa štatisticky podieľali na nízkom počte vlakov v rámci pôsobnosti košického depa, môže to pre miestnych cestujúcich pôsobiť veľmi symbolicky, nakoľko sa jednalo o jediné nízkopodlažné elektrické jednotky na východnom Slovensku. V starších grafikonoch jazdilo na východnom Slovensku až päť takýchto jednotiek.
Elektrické jednotky radu 671 sú dvojpodlažné elektrické jednotky určené najmä na regionálnu dopravu s veľkou výmenou cestujúcich. V prípade jednotiek, ktoré jazdili pod depom Košice sa jedná o vlaky vyrobené v roku 2011 v Škode Vagonke. Sú nízkopodlažné s možnosťou prepravy cestujúcich na vozíku, klimatizované, sú vybavené širokými dverami, ktoré umožňujú rýchlu výmenu cestujúcich a prepravia 307 sediacich cestujúcich.
Zmeny vo vozidlovom parku
Z trate 185 Poprad-Tatry – Kežmarok – Stará Ľubovňa boli presunuté nasledujúce jednotky:
- MJ 840.001-6,
- MJ 840.002-4,
- MJ 840.003-2,
- MJ 840.004-0,
- MJ 840.005-7,
- MJ 840.006-1 (podľa dostupných informácií slúžila ako zdroj náhradných dielov).
Z tratí 188 Košice – Prešov – Lipany a 190 Košice – Michaľany – Čierna nad Tisou boli presunuté nasledujúce jednotky:
- EJ 671.002 (zložená z motorového vozňa 671.002-4, vloženého vozňa 071.002-0 a riadiaceho vozňa 971.002-1),
- EJ 671.005 (zložená z motorového vozňa 671.005-7, vloženého vozňa 071.005-3 a riadiaceho vozňa 971.005-4).
Aktuálny vozidlový park ZSSK na dotknutých tratiach
Po kliknutí na jednotlivé jednotky či vozne sa zobrazí náhľad.
Typ | Miest na sedenie | Miest na bicykle | Klimatizácia | Nízkopodlažnosť | Preprava invalidov |
Elektrická jednotka 460 | 48 | 0 | nie | nie | nie |
Vložený vozeň 063 | 80 | 0 | nie | nie | nie |
Motorový vozeň 812 | 53 | 0 | nie | nie | nie |
Motorová jednotka 813 | 83 | 3 | nie | nie | nie |
Motorová jednotka 813.1 | 65 | 2 | áno | áno | áno |
Motorová jednotka 861 | 177 | 2 | áno | áno | áno |
Osobný vozeň Bc | 80 | 0 | nie | nie | nie |
Osobný vozeň BDs | 40 | 6 | nie | nie | nie |
Osobný vozeň Bdtmee | 96 | 0 | nie | nie | nie |
Osobný vozeň Bdgtmee | 84 | 6 | nie | nie | nie |
Osobný vozeň Bdteer | 87 | 2 | áno | nie | nie |
Osobný vozeň Bdgteer | 85 | 5 | áno | nie | nie |
Osobný vozeň Bmpeer | 76 | 0 | áno | nie | nie |
Osobný vozeň Bdmpeer | 72 | 6 | áno | nie | nie |
Osobný vozeň Bdghmeer | 47 | 5 | áno | nie | áno |
Osobný vozeň Beer | 60 | 0 | áno | nie | nie |
Osobný vozeň Bpeer | 66 | 6 | áno | nie | nie |
Osobný vozeň Bmz | 66 | 0 | áno | nie | nie |
Osobný vozeň Aeer | 54 | 0 | áno | nie | nie |
Sú poskytnuté náhrady adekvátne?
Nepopierateľným faktom je, že súpravy, ktoré boli z východného Slovenska premiestnené boli nahradené, žiaden vlak kvôli presunu nebol zrušený. Na mieste je však otázka, či boli poskytnuté náhradné súpravy adekvátne a nespôsobili výrazné zníženie komfortu pre cestujúcich. Pozrime sa preto bližšie na jednotlivé náhrady, ktoré ZSSK poskytla. Na trati z Popradu do Starej Ľubovne boli jednotky radu 840 nahradené čerstvo zrekonštruovanými jednotkami radu 813.1, ktoré ZSSK honosne prezýva „Mravec“.
Motorové jednotky radu 813.1 sú vyrobené na základe prípojných vozňov radu 011, ktoré boli zrekonštruované v roku 2017 v ŽOS Zvolen do podoby jednotiek „Mravec“. Hoci sú dané jednotky klimatizované a aspoň čiastočne nízkopodlažné, nesú si so sebou bremeno v podobe nesmierne zastaralej koncepcie a technického riešenia.
Narozdiel od jednotiek radu 840, ktoré sú vybavené tromi dvojnápravovými podvozkami, ktoré si nerovnosti na trati môžu rozložiť a jazda je tak komfortná sú jednotky rady 813.1 vybavené štyrmi jednoduchými jednonápravovými podvozkami. Vo vozňoch usadených na týchto podvozkoch je jazda po akomkoľvek zvršku sprevádzaná hlukom a silnými vibráciami. Trať 185 navyše neprešla žiadnou rekonštrukciou, koľaj je so stykmi, preto si cestujúci okrem silných vibrácií užijú aj tvrdý dopad na akúkoľvek nerovnosť na trati.
Ďalším problémom spomínaných jednotiek je kapacita. Vybrané spoje na trati 185 v predchádzajúcich grafikonoch balansovali na hranici kapacity sediacich cestujúcich, vybrané špičkové spoje ju dokonca prekračovali. Jednotky 813.1 sú vybavené celkovo 65 miestami pre cestujúcich (z toho dve sklopné), čo je na úrovni zhruba 60% kapacity sediacich cestujúcich oproti jednotke radu 840. Pri nahrádzaní princípom „kus za kus“ (jednotiek bolo vyrobených celkom 8) zároveň dochádza aj k výraznému poklesu kapacity oproti predchádzajúcim rokom.
Aj napriek tomu, že je argumentácia ZSSK založená na veku týchto vozidiel sa objektívne jedná o výrazný pokles kvality cestovania na tejto trati.
Na tratiach z Košíc do Lipian a z Košíc do Čiernej nad Tisou boli zase elektrické jednotky radu 671 nahrádzané klasickou súpravou s elektrickým rušňom. Náhradná súprava je zložená z troch vozňov radu Bdteer a jedného vozňa radu Bdgteer s rozšírenou prepravou bicyklov.
Vozne radu Bdteer a Bdgteer sú modernizované veľkopriestorové vozne pôvodného radu Bdt alebo Bdtee, podľa ZSSK určené primárne na regionálnu dopravu. Vždy sú prevádzkované v súpravách s elektrickým alebo motorovým rušňom. Vozne, ktoré slúžia ako náhrada v obehu niekdajších jednotiek 671 sú vozne modernizované v ŽOS Trnava medzi rokmi 2015 – 2017, oproti vozňom Bdteer z prechádzajúcich sérií sú vybavené vyšším počtom miest, kvalitnejšími sedadlami, wifi pripojením a USB zásuvkami. V jednom vozni radu Bdteer si môže sadnúť 84 cestujúcich, vo vozni radu Bdgteer dokopy 80 cestujúcich. Súpravy, v ktorých sú prevádzkované teda celkovo pojmú 332 cestujúcich, kapacitne teda zodpovedajú nahrádzaným elektrickým jednotkám.
Prevádzka takýchto súprav si však so sebou prináša niekoľko silných negatív. Je potrebné si uvedomiť, že aj napriek tomu, že ZSSK vozne udáva ako „vhodné pre regionálnu dopravu“, je nastupovanie po štyroch strmých schodoch do vozňa s úzkymi dverami veľmi nekomfortné a neúmerne predlžuje dobu stanicovania, ktorá je v regionálnej doprave veľmi dôležitá. Rovnako tak ani nie sú nízkopodlažné, vďaka čomu bola týmto krokom ukončená preprava imobilných cestujúcich medzi Košicami a Lipanmi. Ďalším nepopierateľným faktom je, že elektrické jednotky sú neporovnateľne svižnejšie a vhodnejšie pre častejšie zastavovanie než ťažký vlak.
Otázkou je, nakoľko rentabilné je udržiavať len dve jednotky v depe, pravdou však je, že cestujúci na spomenutých tratiach, hlavne tí menej mobilní zaznamenajú v tomto grafikone výrazný prepad kvality poskytovaných služieb.
Pravda alebo lož?
V mediálnej prestrelke župana Milana Majerského a ministra dopravy Andreja Doležala padali pomerne silné vyjadrenia. Majerského výstupy boli plné emócií, reakcie Ministerstva dopravy a ZSSK sa zase opierali o čísla. Pravda je však niekde medzi, konkrétne vyjadrenia si teda priblížime.
Týždenník Korzár: Železnice stiahli z východného Slovenska všetky nové súpravy. (16. december 2020)
Zavádzanie – z východného Slovenska neboli stiahnuté všetky nové súpravy, boli stiahnuté všetky nízkopodlažné elektrické jednotky, ktoré sa síce veľkým percentom na vozbe nepodieľali, výrazne však zvyšovali komfort a vizuálnu príťažlivosť cestovania medzi Košicami, Prešovom a Lipanmi.
Majerský: Vo významnej turistickej destinácii pod Tatrami jazdila moderná klimatizovaná súprava s nízkym prahom nástupu. Vymenili ju za tzv. Mravce. Za dieselovú lokomotívu, ktorú sme volali Anča alebo Anička. Sú to modernizované vozidlá zo sedemdesiatych, osemdesiatych rokov. (18. december 2020)
Pravda – odhliadnuc od istých nepresností v terminológii je vyjadrenie pravdivé, „Mravce“, teda jednotky radu 813.1 sú skutočne rekonštrukciami prívesných vozňov radu 011, ktoré sa vyrábali medzi rokmi 1976 a 1983.
ZSSK: Klamstvá, teda najmä podsúvané informácie sú, že prvé moderné vlaky prídu späť na východné Slovensko až v roku 2023. Prvé vlaky z nových súťaží prídu na východné Slovensko v roku 2021 (do Tatier už v januári, inde neskôr od začiatku roka 2022).
Nepravda – Argumentácia Železničnej spoločnosti Slovensko proti tvrdeniam, že nové vlaky na východ prídu až v roku 2023 bola postavená na už prebiehajúcich súťažiach. V reakcii spomínajú dva konkrétnejšie dátumy, a to rok 2022 a január 2021. Rok 2022 by bolo možné akceptovať ako pravdivý, hoci sa jedná o dodávku ďalších modernizovaných vozňov radu Bdteer a Bdgteer, nie elektrických jednotiek. Príchod nových elektrických jednotiek je skutočne plánovaný až v roku 2023, aj to len za predpokladu, že súťaž prebehne v poriadku a zmluva sa reálne podpíše už v júni tohto roku.
Je však úplne scestné používať pri trati z Popradu-Tatier do Starej Ľubovne argument o príchode prvých nových vlakov už v januári 2021, nakoľko sa jedná o súťaž vôbec nesúvisiacu s touto traťou, ide totiž o jednotky pre Tatranské elektrické železnice (TEŽ) a Ozubnicovú železnicu (OŽ), ktoré majú premávať na trase Štrba – Štrbské Pleso – Starý Smokovec – Poprad-Tatry a Starý Smokovec – Tatranská Lomnica.
ZSSK: Ako to teda na východnom Slovensku dnes reálne na lokálnych tratiach je? Košice – Čierna nad Tisou: Celkovo tu jazdí 75 % nových a modernizovaných vlakov.
Nepravda – Nie je známe, akú štatistickú metódu ZSSK použila, pravdou však je, že z celkového počtu 9 237 vlakov ročne medzi Košicami a Čiernou nad Tisou je klimatizovaných presne 6 065 vlakov. Podiel klimatizovaných vlakov je teda na tejto trati celkovo 65,66 %. V prípade, že si jednotlivé prevádzkové režimy rozdelíme, tak v pracovné dni je na trati Košice – Čierna nad Tisou vykonávaných 6 707 vlakov ročne, počas víkendov zase 2 530 vlakov ročne. Počas pracovných dní je z celkového počtu vlakov klimatizovaných presne 4 225 vlakov, počas víkendov 1 840 vlakov. V pracovných dňoch je teda podiel klimatizovaných vlakov na úrovni 62,99 %, počas víkendov 72,73 %. Ani v jednom z prípadov sme nedosiahli číslo deklarované Železničnou spoločnosťou Slovensko.
ZSSK: Ako to teda na východnom Slovensku dnes reálne na lokálnych tratiach je? Na trati Košice – Prešov – Lipany je nasadených od 13. 12. 2020 v pracovných dňoch 40 % klimatizovaných vlakov (nárast oproti starému GVD o 2 %).
Nepravda – Narozdiel od situácie na trati z Košíc do Čiernej nad Tisou, kde je podiel klimatizovaných vlakov počas víkendov vyšší a ZSSK uvádza súhrnné čísla za celý týždeň, si je ZSSK vedomá, že na trati z Košíc do Lipian tomu tak nie je, preto uvádza údaje len za pracovné dni. Celkovo je v pracovné dni na trati z Košíc do Lipian (vrátane vlakov, ktoré premávajú po čiastkových úsekoch) vypravovaných 11 418 vlakov ročne, z toho je klimatizovaných presne 4 253 vlakov. Jedná sa teda o 37,25 % podiel klimatizovaných vlakov, dopravcom udané číslo je teda nesprávne. V prípade, že je podiel za minulý grafikon vypočítaný správne sa jedná dokonca o mierny pokles oproti predchádzajúcemu grafikonu.
Aj keby bolo uvedené číslo správne, stále by šlo o manipuláciu štatistikou. Významným dielom sa na tomto čísle totiž podieľajú vlaky medzi Kysakom a Prešovom vedené motorovými jednotkami radu 861. V prípade, že by sa podiel uvádzal napríklad za traťový úsek Prešov – Lipany osobitne, získali by sme číslo o 8 percentuálnych bodov nižšie.
ZSSK: Ako to teda na východnom Slovensku dnes reálne na lokálnych tratiach je? Humenné – Košice: 16 ks dieselmotorových jednotiek 861 (2011 – 2015).
Zavádzanie – V súčasnom grafikone sú medzi Košicami a Humenným vedené jednotkami radu 861 len dva vlaky, konkrétne č. 1906 a 1907. Oba vykonáva jeden turnus, takže každý deň je na trati Košice – Humenné potrebná len jedna jednotka radu 861. Vzhľadom na konštrukciu daného výroku a výrobku je však pravdepodobné, že sa za celú platnosť grafikonu každá zo šestnástich jednotiek na danej trati aspoň raz objaví, preto to pokladáme za krajne zavádzajúce, nie však nepravdivé.
Súťaže Železničnej spoločnosti Slovensko
5 ks elektrických jednotiek (ucelený vlak) a 1 multifunkčný rušeň – projekt EÚ
- celkový objem: 38 800 000 €
- predpokladané dodanie: január 2021 – 2022
- nasadzovanie: regionálna doprava (tatranské elektrické železnice a ozubnicová železnica)
35 ks modernizovaných osobných vozňov radu Bdt
- predpokladaná hodnota zákazky: 32 200 000 €
- predpokladaná oblasť nasadenia: Košický a Prešovský samosprávny kraj, trate Košice – Liptovský Mikuláš, Košice – Čierna nad Tisou, Košice – Čaňa, Košice – Lipany – Plaveč
- predpokladaný podpis zmluvy: 1/2021
- prvý dodaný vozeň: január 2022
- predpokladané ukončenie realizácie projektu: 9/2023
17 ks nových osobných vozňov
- predpokladaná hodnota zákazky: 33 093 333 €
- predpokladaná oblasť nasadenia: Košický a Prešovský samosprávny kraj, Košice – Liptovský Mikuláš, Košice – Čierna nad Tisou, Košice – Čaňa, Košice – Lipany – Plaveč
- predpokladaný podpis zmluvy: 1/2021
- prvý dodaný vozeň: júl 2022
- predpokladané ukončenie realizácie projektu: 9/2023
Pri týchto projektoch stojí za povšimnutie predpokladaná oblasť nasadenia, ZSSK uvádza aj traťový úsek Lipany – Plaveč, kde všetky v súčasnosti vedené vlaky vychádzajú alebo končia v železničnej zastávke Čirč (nemožnosť obratu súpravy) či trať Košice – Čaňa, ktorá je aktuálne bez regionálnej osobnej dopravy.
9 ks elektrických jednotiek
- predpokladaná hodnota zákazky: 76 284 000 €
- predpokladaná oblasť nasadenia: Košický a Prešovský samosprávny kraj, Košice – Lipany – Plaveč, Košice – Trebišov (resp. po elektrifikácii až po Humenné), Košice – Michaľany – Čierna nad. Tisou
- predpokladaný podpis zmluvy: 05/2021
- predpokladané ukončenie realizácie projektu: 11/2023
Pri tomto projekte zase stojí za povšimnutie predpokladaná oblasť nasadenia „Košice – Trebišov“ pred elektrifikáciou, nakoľko v súčasnosti nie sú vedené žiadne vlaky smerom od Košíc, ktoré by končili, prípadne začínali v Trebišove.
30 ks modernizovaných osobných vozňov radu Bdtmee
- predpokladaná hodnota zákazky: 32 400 400 €
- predpokladaná oblasť nasadenia: Margecany - Banská Bystrica
- predpokladaný podpis zmluvy: 01/2021
Posledný nákup vyvolal rozporuplné reakcie zo strany Útvaru hodnoty za peniaze, pretože ho ZSSK nekonzultovali aj napriek hodnote zákazky nad 1 milión €. Prevádzkované majú byť v súpravách s motorovými rušňami radu 757, čo vyvoláva otázku, nakoľko je táto investícia hospodárna, pretože nákupná cena troch vozňov takmer dosahuje ceny jednej trojvozovej motorovej jednotky.
Podiel moderných súprav v regionálnej doprave
Košice - Poprad-Tatry
Pracovné dni | Sobota | Nedeľa, sviatok | SPOLU | |
Celkový počet vlakov ročne | 8 169 | 1 009 | 1 386 | 10 654 |
Počet klimatizovaných vlakov ročne | 5 782 | 793 | 1 002 | 7 577 |
Podiel klimatizovaných vlakov ročne | 70,78 % | 78,59 % | 72,29 % | 71,12 % |
V regionálnej doprave medzi Košicami a Popradom-Tatrami sa neprepravujú imobilní cestujúci na vozíku, žiadna zo súprav nie je nízkopodlažná. Na väčšine spojov sú nasadené osobné vozne radov Bdteer, Bdgteer a Bdmpeer, niektoré spoje počas celého týždňa zabezpečujú jednotky rady 460, prípadne klasické súpravy s vyradenými lehátkovými vozňami. Podrobnejší prehľad spojov vrátane kvalitatívnych kritérií je dostupný v materiáloch.
Košice - Prešov - Lipany
Pracovné dni | Sobota | Nedeľa, sviatok | SPOLU | |
Celkový počet vlakov ročne | 11 418 | 1 785 | 2 292 | 15 495 |
Počet klimatizovaných vlakov ročne | 4 253 | 357 | 564 | 5 174 |
Podiel klimatizovaných vlakov ročne | 37,25 % | 20,00 % | 24,61 % | 33,39 % |
Podiel deklarovaný ZSSK | 40,00 % | - | - | - |
Počet nízkopodlažných vlakov ročne | 799 | 153 | 244 | 1 196 |
Podiel níkzopodlažných vlakov ročne | 7,00 % | 8,57 % | 10,65 % | 7,72 % |
V regionálnej doprave medzi Košicami, Prešovom a Lipanmi sa imobilní cestujúci na vozíku prepravujú len v úseku Kysak - Prešov na vybraných večerných spojoch, ktoré sú zabezpečované nízkopodlažnými motorovými jednotkami radu 861. Vo zvyšných úsekoch po premiestnení jednotiek radu 671 do Žiliny nepremávajú žiadne nízkopodlažné spoje. Nakoľko je na danej trati veľké množstvo spojov skrátených, prípadne vedených len v istom traťovom úseku, sú súhrnné štatistiky pomerne skreslené a neobjektívne. Podrobnejší prehľad spojov vrátane kvalitatívnych kritérií je dostupný v materiáloch.
Úsek Košice - Kysak
Pracovné dni | Sobota | Nedeľa, sviatok | SPOLU | |
Celkový počet vlakov ročne | 10 137 | 1 428 | 1 479 | 13 044 |
Počet klimatizovaných vlakov ročne | 3 205 | 255 | 384 | 3 844 |
Podiel klimatizovaných vlakov ročne | 31,62 % | 17,86 % | 25,96 % | 29,47 % |
Úsek z Košíc do Kysaku je na tom štatisticky mierne horšie ako v prípade celotraťovej štatistiky, počas víkendov je približne každý piaty spoj vedený klimatizovanou súpravou. Tento údaj však zostáva len v úrovni štatistiky, pretože počas sobôt sú všetky vlaky vedené modernou súpravou koncentrované do skorých ranných alebo večerných hodín, v nedeľu doplnené jedným spojom počas dňa. Všetky zvyšné vlaky sú v réžii jednotiek radu 460 a vozňov radu Bdtmee a Bdgtmee.
Úsek Prešov - Lipany
Pracovné dni | Sobota | Nedeľa, sviatok | SPOLU | |
Celkový počet vlakov ročne | 7 446 | 969 | 1 472 | 9 887 |
Počet klimatizovaných vlakov ročne | 2 233 | 153 | 256 | 2 642 |
Podiel klimatizovaných vlakov ročne | 29,99 % | 15,79 % | 17,39 % | 26,72 % |
Jednoznačne najhorším úsekom trate 188 je úsek z Prešova do Lipan, kde je celkovo len každý štvrtý vlak vedený klimatizovanou súpravou, nízkopodlažná nie je žiadna z nich. Paradoxom je, že práve počas pracovných dní, kedy je potreba vozňov vyššia je zavedených viac klimatizovaných vlakov, než počas víkendov. Podľa obehov Železničnej spoločnosti Slovensko totiž súpravy zložené z rekonštruovaných vozňov Bdteer, Bdgteer a nových vozňov Bdmpeer počas víkendu prevažne stoja, zatiaľ čo jednotky radu 460, značne morálne zastaralé, jazdia počas celého dňa. Obehy sú konštruované tak, že obratový čas v konečných staniciach je takmer vždy vyše hodiny, preto sa v týchto prípadoch nemôže používať argument o čase obratu súpravy.
Košice - Čierna nad Tisou
Pracovné dni | Sobota | Nedeľa, sviatok | SPOLU | |
Celkový počet vlakov ročne | 6 707 | 1 122 | 1 408 | 9 237 |
Počet klimatizovaných vlakov ročne | 4 225 | 816 | 1 024 | 6 065 |
Podiel klimatizovaných vlakov ročne | 62,99 % | 72,73 % | 72,73 % | 65,66 % |
Podiel deklarovaný ZSSK | - | - | - | 75 % |
V regionálnej doprave medzi Košicami a Čiernou nad Tisou sa neprepravujú imobilní cestujúci na vozíku, žiadna zo súprav nie je nízkopodlažná. Na väčšine spojov jazdia nové alebo rekonštruované vozne radov Bdteer a Bdmpeer, na zvyšných spojoch jazdia prevažne klasické súpravy s vozňami Bdtmee alebo Bc. Jednotky radu 460 z tejto trate v tomto grafikone vymizli takmer úplne. Podrobnejší prehľad spojov vrátane kvalitatívnych kritérií je dostupný v materiáloch.
Košice - Humenné
Pracovné dni | Sobota | Nedeľa, sviatok | SPOLU | |
Celkový počet vlakov ročne | 4 964 | 816 | 1 020 | 6 800 |
Počet klimatizovaných vlakov ročne | 4 964 | 816 | 1 020 | 6 800 |
Podiel klimatizovaných vlakov ročne | 100 % | 100 % | 100 % | 100 % |
Podiel deklarovaný ZSSK | - | - | - | 75 % |
Počet nízkopodlažných vlakov ročne | 482 | 0 | 482 | |
Podiel nízkopodlažných vlakov ročne | 9,71 % | 0,00 % | 7,09 % | |
Počet vlakov s prepravou invalidov ročne | 980 | 230 | 1 210 | |
Podiel vlakov s prepravou invalidov ročne | 19,74 % | 12,53 % | 17,79 % |
V regionálnej doprave medzi Košicami, Trebišovom a Humenným je zavedená preprava invalidov na dvoch pároch spojov v pracovné dni a na jednom páre počas víkendov. Nízkopodlažné súpravy tu premávajú len počas pracovných dní, aj to len na jednom páre spojov. Aj napriek tomu sú však všetky vlaky zabezpečované novými, prípadne rekonštruovanými klimatizovanými vozňami, hoci ZSSK deklaruje len 75 % podiel moderných súprav na trati. V rámci obehov tu okrem klasických súprav zostavených z vozňov radu Bdteer a Bdmpeer zachádzajú aj rýchlikové súpravy z južnej a severnej trasy a súpravy medzinárodných rýchlikov do ČR. Podrobnejší prehľad spojov vrátane kvalitatívnych kritérií je dostupný v materiáloch.
Obehy súprav ZSSK
V nasledujúcej tabuľke sú uvedené kompletné obehy všetkých súprav, ktoré zasahujú do regionálnej dopravy na tratiach:
- Košice - Lipany (vrátane R Poľana),
- Košice - Humenné (vrátane R Zemplín a EN Slovakia),
- Košice - Poprad-Tatry (vlaky Os, REx, RR),
- Košice - Čierna nad Tisou,
- Košice - Rožňava (vrátane rýchlikov).
Obeh číslo | Súprava | Počet dní (súprav) | Linky |
Elektrické jednotky | |||
470 - leto 470 - zima |
460+3x063+460 | 2 | Košice - Lipany Košice - Poprad-Tatry Košice - Čierna nad Tisou |
472 - školský rok 472 - školské prázdniny |
460+3x063+460 | 2 | Košice - Lipany Košice - Spišská Nová Ves Košice - Čierna nad Tisou |
Motorové jednotky | |||
870 | 813+913 | 2 | Košice - Moldava nad Bodvou |
872 | 813+913 | 2 | Košice - Moldava nad Bodvou Košice - Mukačevo |
880 | 861 | 5 | Kysak - Prešov Prešov - Humenné Humenné - Stakčín Humenné - Medzilaborce Trebišov - Humenné |
881 | 861 | 3 | Košice - Humenné Prešov - Humenné Prešov - Bardejov Humenné - Stakčín Humenné - Medzilaborce |
893 | 861 | 5 | Kysak - Prešov Prešov - Humenné Prešov - Bardejov Humenné - Stakčín Humenné - Medzilaborce Trebišov - Humenné |
895 | 812 | 1 | Kysak - Prešov |
Osobné vozne | |||
1135.1 | 2xBdteer+Bmeer+BDsee | 2 | Košice - Prešov Bratislava - Prešov Kúty - Pezinok |
1230.1 | Aeer+Bdghmeer+3xBeer | 4 | Košice - Humenné Košice - Zvolen - Bratislava Banská Bystrica - Bratislava Kúty - Bratislava |
1400.1 | 3xBdtmee | 1 | Košice - Lipany |
1401.1 | 2xBc+BDs+2xBc | 1 | Košice - Poprad-Tatry Košice - Čierna nad Tisou |
1430.1 | 2xBdmpeer+2xBdteer+Bdmpeer | 5 | Košice - Humenné Košice - Lipany Košice - Poprad-Tatry Košice - Čierna nad Tisou Prešov - Humenné Humenné - Stakčín |
1431.1 | Bdgteer+3xBdteer+Bdgteer | 4 | Košice - Lipany Košice - Poprad-Tatry Košice - Čierna nad Tisou Poprad-Tatry - Žilina Žilina - Čadca |
1432.1 | Bdtmee+Bdgtmee+2xBdtmee | 4 | Košice - Lipany Košice - Poprad-Tatry Košice - Čierna nad Tisou |
1433.1 | 3xBdteer+Bdgteer | 3 | Košice - Lipany Košice - Poprad-Tatry Košice - Čierna nad Tisou Poprad-Tatry - Liptovský Mikuláš |
1460.1 1460.2 1460.3 |
Rýchliková súprava (R 6xx) | 4 | Košice - Žilina - Bratislava Košice - Poprad-Tatry Košice - Čierna nad Tisou |
1461.1 | Bdtmee+Bdgtmee+2xBdtmee | 1 | Košice - Prešov |
1470.1 | Bdtmee | 1 | Košice - Humenné |
1471.1 | 2xBdtmee | 1 | Košice - Humenné |
1498.1 | Bdtmee | 1 | Košice - Čop |
1630.1 | Aeer+Bdghmeer+3xBeer | 3 | Košice - Zvolen - Bratislava Banská Bystrica - Bratislava |
1731.1 | Bgee+2xBdee+3xBmz | 1 | Košice - Žilina |
Pomôcka pre čítanie obehov
Počet dní obehu vyjadruje zároveň počet súprav, ktoré sú na vyjazdenie daných vlakov potrebné. V prípade, že je obeh napríklad trojdňový a súprava X sa zaradí do obehu (1. deň) v pondelok, premáva na vlakoch podľa režimu pondelok. V obehu pokračuje podľa jednotlivých dní, po poslednom dni sa znovu vracia na prvý deň a jazdí vždy na takých vlakoch, aké má uvedené v danom dni a režime. Ak je vlak v obehu podfarbený žltou farbou, daná jednotka alebo skupina vozňov premáva uzamknutá, bez prepravy cestujúcich.
Ako hospodári ZSSK s novými vlakmi?
Osud jednotiek z tratí do Lipian a Starej Ľubovne je už podľa všetkého nezvratný, pozornosť médií by sa teda mala presunúť na to, či hospodári ZSSK so súčasnými kapacitami efektívne a koľko vlakov je možné pri stávajúcom vozidlovom parku vyjazdiť. Všetky obehy sú skompletizované na základe voľne stiahnuteľných dokumentov "Vlaky osobnej dopravy". Na základe nich bolo identifikovaných niekoľko problémov, a to:
- Obehy 470 a 472 elektrických jednotiek sú aj napriek možnému jednoduchému obratu zbytočne v koncových staniciach zdržiavané, prípadne väčšinu dňa stoja bez výkonu.
- Obeh 870 uvádza potrebu dvoch súprav aj napriek konštrukcii grafikonu tak, aby ho bolo možné, s výnimkou rannej špičky (posila z obehu 872) odjazdiť len jednou súpravou. Počas víkendov by stačila jedna súprava na všetky spoje.
- Obeh 880 s potrebou piatich jednotiek je počas tretieho dňa obehu, pracovných dní konštruovaný tak, že nová jednotka prestojí väčšinu dňa v depe alebo na stanici.
- Pre obehy 881 a 893 platí prakticky to isté, čo pre obeh číslo 880, jednotka počas väčšiny týždňa prestojí väčšinu času buď v depe v Humennom, alebo na stanici v Košiciach a Prešove.
- Obeh 895 so sólo motorovým vozňom radu 812 slúži len na niekoľko spojov v týždni v úseku Kysak - Prešov. Počas pracovných dní jazdí len jeden spoj, počas sobôt dva spoje, počas nediel tri. Polovicu času sa však vozí naprázdno v závese iných vlakov.
- Obeh 1135.1 je pre skupinu vozňov druhej triedy z nočného rýchlika Poľana. Vozne, ktoré tu sú nasadzované sú z väčšiny klimatizované, preto by stálo za zváženie, či by nimi nebolo možné v čase sediel nahradiť niektoré spoje, kde stále jazdia jednotky radu 460.
- Súprava z obehu 1230.1 stojí každý pracovný deň na košickej stanici od 5. hodiny až do 9. hodiny rannej, preto by stálo za zváženie, či by ňou nebolo možné nahradiť jednu zo starších súprav.
- Obeh 1401.1 je pre súpravu vyradených lehátkových vozňov, ktoré boli prerobené na sedenie. Zatiaľ čo niektoré modernejšie súpravy zložené z vozňov Bdteer stoja po celý deň v stanici, táto súprava jazdí takmer nepretržite od skorého rána až do hlbokej noci.
- Obeh 1430.1 je ukážkou plytvania v podaní ZSSK, kedy až dve z piatich súprav, ktoré sú v rámci obehu zostavené z nových vozňov Bdmpeer a rekonštruovaných vozňov Bdteer, prestoja takmer celú rannú špičku na staniciach.
- Obehy 1431.1 a 1433.1 pre rekonštruované vozne Bdteer sú podobným prípadom, ako predchádzajúci obeh. Počas niektorých dní prestoja vozne väčšinu času v stanici.
S499.1023