Základné údaje o projekte
Projekt "Modernizácia električkových tratí, 1. etapa" (MET 1) predstavuje druhú etapu obnovy električkových tratí v Košiciach, a to po úsekoch v centre mesta (Námestia Maratónu mieru – Staničné námestie), ktoré boli súčasťou projektu IKD a viacerých koľajových križovatkách a obratiskách v rámci projektu MEU. Projekt pozostával z celkovo ôsmich ucelených častí stavieb (UČS). Súčasťou prvej etapy boli úseky Havlíčkova - Námestie Maratónu mieru, Botanická záhrada - križovatka Zimná, Amfiteáter - Spoločenský pavilón a Krajský súd - SOŠ automobilová, rovnako ako aj križovatky Moldavská a VSS.
Investor | Mesto Košice |
Projektant | PRODEX, spol. s r. o. (Bratislava) |
Zhotoviteľ | EUROVIA, a.s. (Košice) |
Náklady na projekt | 1 680 000,00 € bez DPH |
Náklady na výstavbu | 78 499 473,99 € bez DPH |
Termín výstavby | 29.11.2016 – 9/2018 |
Financovanie | Operačný program Doprava – Kohézny fond EÚ (85 %), štátny rozpočet SR (10 %), Mesto Košice (5 %) |
Opis projektu
V rámci rekonštrukcie boli kompletne zrekonštruované telesá tratí, teda koľajový spodok a zvršok spolu s kompletnou výmenou trolejového vedenia vrátane výmeny trakčných stĺpov. Zrekonštruované boli aj všetky dotknuté zastávky vrátane prístupov k nim. Tiež boli vylepšené viaceré parametre trate, ktoré vo výsledku vedú k väčšej priepustnosti a atraktivite dopravy - zdvojkoľajnenie obratiska Botanická záhrada, zahustenie a rovnomerné rozloženie zastávok na ul. Komenského, zobojsmernenie zastávky Krajský súd na Štúrovej ulici, zmenšenie počtu krížení spolu so zmenou organizácie dopravy v kruhovej križovatke na Moldavskej a výstavba koľajovej spojky v uzle VSS. Väčšina trate na Triede SNP bola zakrytá umelým trávnikom, čo prispelo k zvýšeniu estetickej hodnoty prostredia. Rekonštrukciou prešli aj meniarne A (Havlíčkova ulica) a D (Popradská ulica), meniareň E na Bardejovskej ulici bola vybudovaná nanovo.
Základné požiadavky
Najvyššia rýchlosť | 65 km/h |
Priechodný prierez | STN 28 0318 "Priechodné prierezy električkových tratí" |
Typ koľajníc | S49, NT3 (žliabkové), 57R1 (výhybky) |
Nápravové tlaky | 12 ton |
Nástupištia - dĺžka | 50 metrov |
Nástupištia - nástupná hrana | 200 milimetrov nad temenom koľajnice |
Výhybky | elektrické ovládanie a ohrev |
CSS | s možnosťou preferencie koľajovej dopravy |
UČS 8: Krajský súd - SOŠ automobilová
V rámci stavby bolo doplnené nástupište zastávky Krajský súd na Štúrovej ulici v smere von z mesta, ktoré sa nachádza v blízkosti priľahlej autobusovej zastávky, s ktorou je spojené priechodom pre chodcov riadeným svetelnou signalizáciou. Na opačnej strane komunikácie zároveň došlo k výstavbe novej autobusovej zastávky v smere do centra mesta, čím sa zastávka Krajský súd stala obojsmernou pre všetky trakcie. Zastávka SOŠ automobilová bola vo svojej pôvodnej polohe zrušená, v ďalšej stavbe bola následne presunutá bližšie ku kruhovej križovatke. Zvyšné zastávky na tomto úseku boli ponechané v pôvodných polohách a zrekonštruované do univerzálnej podoby.
V križovatke prihľalej k zastávke Idanská (križovatka Moldavská - Idanská - Dunajská) pribudla cestná svetelná signalizácia. Kryt koľajového zvršku bol na celom úseku zrealizovaný ako asfaltobetónový a to aj napriek pôvodne zamýšľanému umelému trávniku (projekt MET z roku 2014).
UČS 9: Kruhová križovatka Moldavská
V rámci modernizácie došlo k výraznej premene a prestavbe koľajovej križovatky ulíc Moldavská cesta × Alejová ulica × Trieda SNP. Z pôvodnej podoby, kedy bola križovatka štvorlístková s oblúkmi o polomeroch od 30 do 35 metrov, 16 výhybkami a 12 koľajovými kríženiami je po prestavbe koncipovaná ako kruhová s polomerom 40 metrov a ôsmimi výhybkami bez koľajových krížení. Výjazdy a vjazdy električiek z a do kruhovej križovatky sú riešené pomocou svetelnej signalizácie, ktorá detekuje prichádzajúce vozidlo a zabezpečí mu plynulý prejazd. Nová koncepcia križovatky tiež môže slúžiť v prípade výluk alebo mimoriadnych udalostí ako potenciálne obratisko s dobrou nadväznosťou na náhradnú dopravu.
Pri každom výjazde z kruhového objazdu boli vybudované jednosmerné zastávky s výnimkou severovýchodného výjazdu "Centrum", kde bola vybudovaná zastávka obojsmerná, ktorá prevzala úlohu zrušenej zastávky SOŠ automobilová. Zrekonštruovaný bol aj krátky úsek trate od kruhového objazdu po križovatku s Bardejovskou ulicou vrátane zastávky Spoločenský pavilón. Hoci sa pôvodne počítalo s realizáciou zastávky Spoločenský pavilón ako združenej zastávky pre električky aj autobusy, sa z tohto zámeru ale nakoniec upustilo.
Súčasťou stavby bola aj výstavba novej meniarne E, ktorá je umiestnená v areáli vozovne Bardejovská medzi výmenníkovou stanicou a garážami. Nová meniareň napája trate na sídlisko Nad Jazerom, na Moldavskej ulici po križovatku pri Krajskom súde a rýchlodráhu do U. S. Steel.
UČS 10 & 11: Trieda Slovenského národného povstania
Realizáciou tejto časti stavby došlo ku kompletnej rekonštrukcii trate na Triede SNP. V rámci rekonštrukcie sa vymenilo celé koľajové teleso, trakčné vedenie vrátane stĺpov, verejné osvetlenie a zrekonštruovali sa zastávky, ktoré boli po novom rozšírené na šírku 2,75 metra. Smerové aj výškové riešenie trate v čo najväčšej miere dodržalo predchádzajúci stav. Na celom úseku trate s výnimkou priestoru zastávok a cestno-koľajových prejazdov bol umiestnený absorbér hluku s funkciou zadržiavania vody s krytom z umelej trávy. Zastávka Kino Družba je riešená ako združená autobusovo-električková a prípadne použiteľná náhradnou autobusovou dopravou. Vjazdy a výjazdy sa nachádzajú v miestach obrátky pri ČS Slovnaft a pri križovatke s Kysuckou ulicou.
Spolu s rekonštrukciou električkového trolejového vedenia však došlo aj k výmene trolejbusového trolejového vedenia, a to v križovatke Toryská - Trieda SNP v dĺžke 150 metrov.
UČS 12 & 13: križovatka Zimná - Botanická záhrada
Tieto časti stavby sú situované v severnej časti mesta a riešia električkovú trať od križovatky ulíc Československej armády a Zimná až po obratisko Botanická záhrada. Rekonštrukcia sa týkala celého koľajového spodku i zvršku, ako aj trakčného vedenia, zastávok a mobiliára. Došlo k zmene osadenia jednej z koľají z dôvodu zväčšenia osovej vzdialenosti na štandardných 3,25 metra. Zvršok je na celej dĺžke úseku zakyrtý asfaltovou vrstvou. Nástupište zastávky Zimná v smere na Botanickú záhradu bolo presunuté až za križovatku s Jilemnického ulicu, teda do jednej línie s protismerným nástupišťom. Zrekonštruované boli aj autobusové zastávky, no nedošlo k ich združeniu s električkovými. Nástupištia zastávky Technická univerzita boli ponechané v pôvodnej polohe. Zriadené bolo nové nástupište autobusovej zastávky naproti už predtým existujúcej zastávke linky 12.
Výrazne vylepšené bolo smerové vedenie koľají v obratisku Botanická záhrada. Obratisko je po novom navrhnuté ako dvojkoľajné umožňujúce predchádzanie električkových súprav. Smer jazdy je opačný ako v minulosti, teda do obratiska sa vchádza jeho severnou časťou po prekrížení protismernej koľaje vychádzajúcej z obratiska. Na zastávke Botanická záhrada boli ponechané obe nástupištia – pre výstup aj nástup cestujúcich. Nástupištia sú v štandardnej šírke 2,75 metra, ale v značne oblúkových tvaroch vyplývajúcich z tvaru obratiska.
UČS 14: Havlíčkova - Námestie Maratónu mieru
UČS 14 nadväzuje na úseky zrekonštruované v projektoch IKD a MEU na Námestí Maratónu mieru a v priestore obratiska pri Havlíčkovej ulici. Zásadnou zmenou prešli polohy zastávok. Dlhodobo neuspokojivý stav v obsluhe územia v okolí vzájomne rozsadených nástupíšť zastávky Poliklinika Sever bol vyriešený zriadením dvoch plnohodnotných obojsmerných zastávok. Prvá v smere jazdy z centra je zastávka Bocatiova situovaná tesne pred križovatkou Komenského - Bocatiova. Druhou zastávkou je zastávka Poliklinika Sever umiestnená tesne za križovatkou Komenského - Letná. Presadené nástupištia zastávky Krajský úrad boli dané do spoločnej línie za križovatku s ulicou Obrancov Mieru. Smerové vedenie trate zostalo nezmenené, koľajový zvršok je krytý asfaltovou vrstvou v celej dĺžke.
UČS 15: križovatka VSS
UČS 15 priniesol viacero zmien v umiestnení zastávok pod mostom VSS. Všetky nástupištia boli presunuté až za križovatku v smere jazdy, čo zjednodušilo cestovanie napríklad v smere do centra, kedy z jedného nástupišťa odchádzajú všetky linky smer centrum.
Električkové nástupište linky 4 v smere do centra bolo posunuté za most a zároveň slúži aj linkám 3 a 7. Pôvodné nástupištia boli zlikvidované, nástupište pod mostom v smere od sídliska Nad Jazerom slúži spolu s vybudovanou koľajovou spojkou pre výlukové účely. Zrušené bolo aj rozraďovanie smerov dvoma nezávislými koľajami zo sídliska Nad jazerom na Alejovú ulicu a Južnú triedu, rovnako ako aj rozraďovanie z centra na sídlisko Nad Jazerom a do Barce. Na druhom spomenutom mieste bola umiestnená koľajová splietka. Pri zastávke linky 9 smerom na Alejovú ulicu bolo tiež postavené pridružené autobusové nástupište, ktoré aktuálne nemá žiadne využitie.
Aktuálny stav projektu
Prvá etapa modernizácie električkových tratí sa skladala z dvoch častí - prvú, teda vypracovanie projektovej dokumentácie vyhrala spoločnosť PRODEX, spol. s. r. o., druhú, teda samotnú realizáciu projektu vyhrala spoločnosť EUROVIA, a.s. Rekonštrukcia začala koncom novembra 2016 a celá stavba bola odovzdaná do užívania v septembri 2018.