Namiesto rekonštrukcie električkových tratí sa modernizuje mestské opevnenie
Už viac ako sedem mesiacov je život v našom meste poznačený čulým stavebným ruchom. Pomaly na každom kroku stretávame robotníkov, tatrovky, bagre a iné ťažké mechanizmy. Mesto je hore nohami. Do našej redakcie prichádzajú stovky otázok, čo to všetko má znamenať. Išli sme teda pátrať a priniesť Vám odpovede.
Najprv sme sa vybrali na Kuzmányho, kde sa minulé leto vybrali aj koľajnice. Doterajší priebeh stavby vyzeral ako klasická rekonštrukcia električkovej trate aj keď vyhĺbená diera pripomínala skôr výstavbu metra. Šok nastal v momente, kedy na pripravené stĺpy umiestnili strážnu vežu. Tušili sme, že v tom bude niečo viac. Rovnako ako bager, začali sme pátrať viac do hĺbky a naše zistenia boli veru zaujímavé.
Strážna veža
Rozhľadňa na stračej nôžke je prvou zo stavieb nového mestského CityOpevnenia15, ktoré sa realizuje a financuje z pôvodných errorfondov určených na električkové trate. Výstavba koľajníc sa ukázala ako zbytočne drahá a neefektívna, keďže v rámci nového mestského opevnenia môže mesto namiesto električiek zaviesť lacnejšiu lodnú dopravu na okružnej linke okolo centra mesta. Vďaka napojeniu na Hornád sa vybudujú aj linky do mestských častí Jazero, Krásna a Ťahanovce. Oživiť sa môže aj projekt KRID (Košická riečna integrovaná doľava), čo znamená, že na kanáloch mestského opevnenia bude premávať naprklad integrovaná linka z Kokšov-Bakše cez Kuzmányho do Jakloviec. Verejná súťaž na prvé 3 nízkopodlažne lode bude vypísaná hneď po tom, ako sa vysúťažia trolejbusy. Pozrime sa ale radšej, ako bude vyzerať nové mestské opevnenie.
Podrobná schéma CityOpevnenia15
Dopravnú časť CityOpevnenia15 bude tvoriť vodná priekopa okolo mesta. Po trase električky dvojky sa tak bez prestupu dostanete od Bašty až k Citadele, alebo na prestupnú železničenú stanicu. Vodná priekopa už niekoľko desiatok rokov existuje na Štefánikovej ulici, dočasne je však využívaná ako cesta. Po dobudovaní celomestského obranného systému bude spolu s ostatnými bývalými električkovými traťami na Hviezdoslavovej, Kuzmányho a Štúrovej napustená vodou. Obrannú časť nového opevnenia budú tvoriť modernizované mestské hradby vo viacerých variantách.
Južné opevnenie pre umelcov
Opevnenie v južnej časti mesta bude rešpektovať históriu aj modernosť. Hradbový múr bude postavený za využitia historických BKV panelov z bývalých električkových tratí. Moderný dych opevneniu dodajú miestni umelci. Hradby sa tak stanú ďalšou atrakciou hlavného mesta kultúry a zároveň sa využije nepotrebný stavebný odpad po električkách.
Výstavba priekopy a BKV opevnenia pri Dargove
Keďže stavenisko zatiaľ vyzerá ako po bombardovaní, vyžiadali sme si od mesta aj nejaké pekné obrázky a vizualizácie, ktoré by sme mohli ukázať ľuďom. Dostali sme iba dve fotografie, ktoré zachytávajú novinky na Kuzmányho.
Vizualizácia vodnej priekopy po napustení
Vodná priekopa bude napustená postupne. Už tento rok by sa mala spustiť prvá etapa a to práve na Kuzmányho. Do zavedenia osobnej dopravy a vyriešenia problému so zamŕzaním vody v zime bude táto vodná plocha uzavretá pre verejnosť, aby ju občania nezneužívali na rekreáciu. Druhá fotografia zachytáva skúšobne namontovaný padací most pre vstup do centra mesta zo západnej strany. Vstup by mal byť plne bezbariérový a bezplatný.
Padací most na Kuzmányho
Sami sme zvedaví, ako tento projekt modernizácie mestského opevnenia dopadne. Dúfajme, že sa všetko na dobré obráti, projekt sa dokončí už tohto roku a mesto bude opäť o niečo viac bezpečné, pohodlné a ekologické.
KosickyTiger