Stratégia má podporiť malé aj veľké zásahy do verejnej dopravy, aby bola atraktívnejšia.
Vláda Slovenskej republiky vlani schválila Strategický plán rozvoja dopravnej infraštruktúry SR do roku 2020, ktorý určuje aj ďalšie smerovanie verejnej dopravy. Strategický plán vypracovalo Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR. Vláda tak splnila podmienku, aby mohla Slovenská republika čerpať prostriedky z fondov EÚ 2014 – 2020 pre sektor dopravy. Čerpanie eurofondov by totiž nebolo možné bez existencie komplexných plánov na rozvoj dopravnej infraštruktúry, vrátane plánov udržateľného rozvoja mestskej, prímestskej a regionálnej dopravy.
Súčasťou dokumentu je aj Stratégia rozvoja verejnej osobnej a nemotorovej dopravy SR do roku 2020. Materiál predstavuje základný strategický dokument Slovenskej republiky strednodobého charakteru v oblasti rozvoja verejnej osobnej a nemotorovej dopravy a slúži aj pre potreby implementácie programového obdobia EÚ 2014 – 2020. Zjednodušene povedané, z eurofondov môžu byť podporené len také projekty, ktoré sú v súlade so stratégiou.
Viac ako 200 projektov
Stratégia rozvoja podrobne popisuje východiskový stav, analyzuje stav verejnej dopravy v jednotlivých regiónoch a v mestách nad 70 tisíc obyvateľov, jasne pomenúva aj negatíva súčasnej situácie, zároveň však navrhuje konkrétne opatrenia na zlepšenie a podporu verejnej osobnej a nemotorovej dopravy. Na regionálnej úrovni by základnou kostrou mali byť železničné trate s vysokým potenciálom (minimálne 500 cestujúcich denne), doplnené o prímestskú a regionálnu autobusovú dopravu. V rámci MHD je najdôležitejšia podpora a rozvoj existujúcich dopravných systémov, teda električkovej, trolejbusovej, prípadne autobusovej dopravy. Stratégia rozvoja však za rovnocennú považuje aj nemotorovú, najmä cyklistickú, dopravu.
V prílohe stratégie sú uvedené aj potenciálne projektové zámery a projekty, ktorých je v rámci Slovenska viac ako 200. Je medzi nimi je aj budovanie a modernizácia električkových tratí, trolejbusových tratí, nákup nových električiek a trolejbusov, nákup duobusov, elektrobusov, v oblasti nemotorovej dopravy zas budovanie cyklotrás. Podmienkou je, aby príslušný oprávnený žiadateľ vypracoval úspešný projekt. Podpora bude zabezpečená z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII - nástupca Operačného programu Doprava), resp. z Integrovaného regionálneho operačného programu (IROP – nástupca Operačného programu Bratislavský kraj a Regionálneho operačného programu 2007 – 2013). Z OPII bude financovaná podpora a rozvoj dráhovej dopravy – železničnej dopravy, električkovej dopravy a trolejbusovej dopravy, z IROP dopravy autobusovej a nemotorovej.
Nielen veľké investície, aj malé zmeny pomôžu
Okrem investícií do veľkých projektov sa predpokladajú aj malé opatrenia, ktoré však verejnej osobnej doprave (VOD) môžu značne pomôcť. Mali by sa realizovať úpravy v legislatíve, tak aby verejná doprava mala prednosť pred individuálnou dopravou, stanovené by mali byť garantované štandardy dopravy. Otvoriť by sa mohli aj otázky financovania verejnej dopravy, keďže pre súčasný nedostatok financií nie je zabezpečovaná dostatočná údržba tratí a vozidiel ani adekvátny rozsah dopravy. Dodatočné zdroje by mohli plynúť aj zo spoplatneného parkovania.
Predpokladá sa vytvorenie dopravných autorít, aby sa podarilo naštartovať integrovanú dopravu. Zlepšiť by sa mali aj informácie o doprave poskytované na zastávkach, vo vozidlách, ale aj na internete a v mobilných zariadeniach.
Vo výstavbe sa popri veľkých projektoch plánujú realizovať aj menšie. Pôjde naprílad o zabezpečovanie preferencie dopravy, úpravy zastávok či budovanie prvkov upokojovania dopravy.
Aké projekty sa chystajú v Košiciach?
Stratégia rozvoja verejnej osobnej a nemotorovej dopravy SR do roku 2020 obsahuje aj prehľad projektových zámerov, ktoré by mali prispieť k jej napĺňaniu. Pri každom projekte je uvedený nositeľ projektu (realizátor), zdôvodnenie projektu a návrh operačného programu, ktorého by projekt mohol byť financovaný. Na prvých miestach sú projekty, ktoré boli vyhodnotené ako potrebné a pripravené na realizáciu pred rokom 2016. Nasledujú príklady projektov, ktorých príprava a začiatok realizácie sú vykonateľné do roku 2016. V Košiciach boli ako prioritné vyhodnotené nasledovné projekty:
Realizátor |
Názov projektu |
Popis |
Návrh OP |
DPMK |
Modernizácia údržbovej základne v Košiciach |
Súčasné technické zázemie vozovne Bardejovská nevyhovuje nárokom na údržbu a opravy vyššieho počtu električiek dlhších ako 16 m |
OPII |
DPMK |
Obnova vozidlového parku električiek v Košiciach |
|
OPII |
Mesto Košice |
Modernizácia električkových tratí v Košiciach - 2. etapa |
Úseky Cintorín - VSS - Barca, kruhový objazd VŠA - VSS - Nad jazerom, Komenského ul. a Zimná ul. - B. Němcovej, |
OPII |
Uvádzame aj príklady projektov, ktoré bude potrebné ešte dopracovať:
- obnova a modernizácia vozového parku trolejbusovej dopravy v Košiciach
- modernizácia prestupných uzlov a zastávok v Košiciach (uzloch Nám. Maratónu mieru, Amfiteáter, Mier)
- dobudovanie električkovej siete v Košiciach o prepojovací úsek Námestie Maratónu mieru - Svätoplukova - otočka Staničné nám.
- modernizácia električkových tratí v Košiciach - 3. etapa (kruhový objazd pri VŠA - Vstupný areál U. S. Steel)
- zavedenie kapacitnej električkovej dopravy zo sídliska Ťahanovce - prepojenie električkovej trate stavby IKD v úseku - Americká trieda - Magnezitárska cesta - rekreačná oblasť Anička - Kostolianska cesta s napojením do dnešnej električkovej otočky Havlíčkova
- dobudovanie električkovej siete o úsek Bardejovská - Popradská – Moldavská
- IKD Košice, Sídlisko Ťahanovce - Terminál Sever - Nám. Maratónu mieru
- modernizácia a obnova ekologickej formy hromadnej dopravy - trolejbusových tratí v Košiciach
- oprava, modernizácia a výstavba zastávok MHD
- dostavba autobusových otočiek v zmysle linkového vedenia
- obstaranie automatov na predaj cestovných lístkov do vozidiel MHD
- modernizácia existujúcej alebo výstavba novej autobusovej garáže v juhozápadnej časti intravilánu mesta
- obnova vozidlového parku autobusov v Košiciach
- výstavba nabíjacej stanice pre elektrobusy
- modernizácia centrálneho dopravného dispečingu a elektrodispečingu vrátane plánovania dopravy, sledovania pohybu vozidiel on-line a preferencie vozidiel MHD na svetelne riadených križovatkách
veteran
...tak to bude vyzerať takto:
http://abload.de/img/2015-01-19-ikd-ke-sta36c3a.jpg