1. etapa projektu Integrovanej koľajovej dopravy

Prinášame Vám podrobný opis zmien a noviniek, ktoré prinesie 1. etapa projektu Integrovanej koľajovej dopravy (IKD)

Po približne desaťročí od vzniku prvotnej myšlienky zrealizovať v regióne Košíc integrovaný koľajový dopravný systém sa prvá etapa tohto projektu dostáva do fázy realizácie. Zahŕňa komplexnú obnovu trate z Námestia Maratónu mieru cez Kuzmányho ulicu a Námestie osloboditeľov až na Staničné námestie v parametroch tzv. „vlakoelektričky“ (tram-train).

Keďže doteraz boli o modernizácii tejto trate medializované len strohé informácie, ktoré boli navyše miestami z rôznych dôvodov nepresné či skresľujúce, prinášame podrobný opis najpodstatnejších stavebných objektov 1. etapy projektu Integrovanej koľajovej dopravy (IKD) a zároveň aj opis zmien a noviniek, ktoré projekt prinesie.

Na úvod je potrebné poznamenať, že v tomto momente ešte nedochádza k reálnej integrácii koľajovej dopravy. Rozbieha sa len rekonštrukcia električkovej trate v intraviláne mesta, ktorá bola zaradená pod hlavičku projektu IKD, pretože pri koncipovaní Operačného programu Doprava pre použitie fondov EÚ v programovom období 2007 – 2013 bola možnosť použitia európskych fondov pre mestskú hromadnú dopravu len pod hlavičkou prioritnej osi „Infraštruktúra a dopravné prostriedky integrovaných dopravných systémov“.

Pre porovnanie, čerpanie fondov v Českej republike či Maďarsku bolo nastavené tak, že rekonštrukciu a výstavbu tratí či obnovu vozového parku bolo a je možné realizovať aj bez nutnosti (deklarovaného) budovania „integrovaného dopravného systému“. Podľa neskoršej revízie Operačného programu Doprava 2007 - 2013 a vládou schváleného Operačného programu integrovaná infraštruktúra 2014 - 2020 by už malo byť možné čerpanie prostriedkov aj na električkové trate.

Trasa trate

Celkový prehľad rekonštrukcií plánovaných na roky 2014 - 2015  

V priestore križovatky Nám. Maratónu mieru bude doplnená koľajová spojka, ktorú majú v budúcnosti využívať vozidlá tram-train, ktoré vzhľadom na malý polomer oblúkov v obratisku na Železničnej ulici doň nebudú môcť vchádzať. Začiatok rekonštruovanej trate sa nachádza na Námestí Maratónu mieru medzi Východoslovenským múzeom a budovou Košického samosprávneho kraja. V rámci projektu IKD bude vymenená celá koľajová križovatka na tomto námestí. Novinkou bude zmena trasy napojenia koľaje na Hlavnej ulici, ktorá je občasne využívaná na prezentáciu historických vozidiel DPMK. Kým doteraz sa na Hlavnú ulicu dalo dostať len z obratiska na Železničnej ulici, odteraz to bude možné už len pravým odbočením z Hviezdoslavovej ulice.

Na žiadosť mesta Košice budú v rámci IKD vytvorené všetky podmienky pre doplnenie križovatkovej vetvy „D“, ktorá bude prepojovať smery Komenského – Masarykova. Zrealizovaná by mala byť v rámci projektu „Modernizácia električkových tratí – Košice“ (MET).

Z Námestia Maratónu mieru bude trať pokračovať v identickej trase, ako súčasná, a to až po križovatku ulíc Hviezdoslavova × Moyzesova, kde sa napojí na koľajovú križovatku „Radnica Starého mesta“ zrekonštruovanú v roku 2010 s parametrami pre výhľadovú premávku vozidiel tram-train. Električkový pás na Hviezdoslavovej ulici bude po novom vedený na zvýšenom samostatnom telese. Vzhľadom na zabezpečenie budúceho prejazdu vozidlami tram-trainu je nutné vymeniť výhybky a koľajové križovatky v koľajovom trojuholníku Hviezdoslavova – Kuzmányho. Tvar zvršku však zostane zachovaný (NT3).

Na Kuzmányho ulici trať ostane v širokom električkovom páse na východnej strane ulice. Križovatka Kuzmányho × Štúrova bude zrekonštruovaná v parametroch IKD, teda s polomerom oblúkov minimálne 25 metrov.

Na Štúrovej ulici dôjde k zmene osovej vzdialenosti koľají zo súčasných 3,6 na 3,1 metra, čím sa vytvorí priestor pre rozšírenie ľavého nástupišťa zastávky Dom umenia.

Koľajová križovatka na Námestí osloboditeľov mala byť zrekonštruovaná už v roku 2011 počas výstavby NZC Aupark. Realizácia tejto investičnej akcie bola odložená kvôli príprave projektu IKD. Podľa vyjadrení DPMK už boli zakúpené výhybkové konštrukcie, ktoré tak nie sú priamou súčasťou 1. etapy IKD, avšak rekonštrukcia tejto križovatky až po zastávku na začiatku Južnej triedy bude s realizáciou IKD skoordinovaná.

K drobným zmenám osovej vzdialenosti a trasy koľají dôjde aj na úseku Senný trh – Staničné námestie. Tento úsek bol zrekonštruovaný v roku 2006, avšak v rámci projektu IKD bude musieť byť prebudovaný, nakoľko nespĺňa parametre tram-trainovej trate.

Zásadnejšia zmena trasy sa udeje na Staničnom námestí. Pred vjazdom na parkovisko pri autobusovej stanici bude vybudovaná nová koľajová križovatka trate vedúcej do obratiska a budúceho prepojenia koľají DPMK a ŽSR, ktoré bude vedené po estakáde. Keďže realizácia prepojenia koľají bola odložená na ďalšie programové obdobie, koľaje budú dočasne zaslepené niekoľko metrov za križovatkou. Prístupová komunikácia na Staničné námestie bude preložená približne 9 metrov južne, zrealizované budú aj nové končené zastávky autobusov MHD.

Namiesto prepojenia tratí obratiská

Pôvodnou súčasťou 1. etapy projektu IKD (predtým „Integrovaný dopravný systém Košice, 3. stavba“) boli dve ucelené časti stavby (UČS):

  • UČS 31 – Námestie Maratónu mieru – Staničné námestie (bez napojenia)
  • UČS 32 – Námestie Maratónu mieru – Staničné námestie (s napojením)

UČS 31 zahŕňa modernizáciu trate od zastávky Námestie Maratónu mieru až po príjazdovú komunikáciu na Staničné námestie (za oblúkom pri Mestskej krytej plavárni).

UČS 32 v pôvodnom rozsahu nadväzoval na UČS 31 a trať ďalej viedol estakádou pomedzi objekty železničnej a autobusovej stanice do priestoru prvého nástupišťa železničnej stanice. Zámerom bolo prepojiť koľaje ŽSR a DPMK a umožniť tak prevádzku tram-trainov.

Otázka integrácie dopravných systémov ako aj zavedenie tram-trainovej dopravy momentálne nie sú doriešené. Hlavnými prerekvizitami sú modernizácia železničnej trate Kysak – Košice a výsledok štúdie udržateľnosti duálnej (tram-trainovej) dopravy v regióne. Z tohto dôvodu došlo k rozdeleniu UČS 32 a dve časti:

  • UČS 32a – nadväzuje na UČS 31 a končí za koľajovou križovatkou pred budúcou estakádou
  • UČS 32b – zahŕňa samotnú estakádu a prepojenie koľají ŽSR a DPMK

Realizácia UČS 32a je potrebná pre zabezpečenie obsluhy územia klasickou električkovou dopravou a zostala súčasťou 1. etapy IKD. UČS 32b bol odsunutý na ďalšie programové obdobie (2014 – 2020) a jeho realizácia je zatiaľ otázna.

Náhradou za UČS 32b sa stali nové investičné akcie – rekonštrukcie obratísk Staničné námestie a Námestie Maratónu mieru (Železničná ulica), s ktorých obnovou sa v pôvodnom rozsahu 1. etapy IKD nerátalo.

Rekonštrukcia obratiska Námestie Maratónu mieru zahŕňa výmenu koľají v dĺžke 233,457 m – a to od výhybky na Námestí Maratónu mieru, na Strojárenskej a Železničnej ulici, až po napojenie na koľaj na Hviezdoslavovej ulici pri budove Košického samosprávneho kraja.

Oprava koľají v obratisku Staničné námestie bude z veľkej časti prevedená v existujúcej stope. Zmeny v usporiadaní obratiska sú navrhnuté v jeho severozápadnej časti. Ide o odstránenie spojovacej koľaje (vrátane výhybiek) medzi vonkajšou koľajou a vnútornou koľajou a vloženie dvojitej koľajovej spojky za cestný výjazd z obratiska. Zrekonštruovaných bude 609,281 m koľají a 6 kusov výhybiek.

Koľajový zvršok

V rámci objektu železničného zvršku bude zriadený nový koľajový rošt (koľajnice, výhybkové konštrukcie, upevnenie, odvodňovače žliabkových koľajníc, podvaly, železobetónové monolitické dosky, tlmiace bokovnice), koľajové lôžko, vložené antivibračné rohože a obrubníky ohraničujúce električkový pás.

Súčasťou tohto objektu sú tiež kryty koľajiska mimo priestory zastávok a priecestí. Ide o zriadenie trávnatého koberca a zadláždenie koľajiska v mieste priechodov a v blízkosti križovatiek. V mieste upravovaných priechodov, mimo zastávky, budú v nadväzujúcich častiach chodníkov doplnené bezbariérové prvky a prvky pre zlepšenie orientácie slabozrakých a nevidomých.

Základné návrhové parametre koľajového zvršku:

  • rozchod koľaje: 1435 mm
  • minimálny polomer smerového oblúku: 25 metrov
  • minimálna osová vzdialenosť koľají v trati: v priamej 3100 mm, v oblúku 3150 mm
  • tvar zvršku: S49, Ri59n, NT3, Ph37
  • návrhová rýchlosť: 50 km.h-1

Zastávky a nástupištia

Realizáciou UČS 31 a objektov Obratisko Staničné námestie a Obratisko Námestie Maratónu mieru budú zmodernizované všetky nástupištia na trase. Niektoré z nich už čiastočnou, resp. takmer úplnou modernizáciou prešli v rámci iných investičných akcií (napr. NZC Aupark na Námestí osloboditeľov).

Počas rekonštrukcie budú zriadené ochranné, zabezpečovacie a bezbariérové prvky, vynovený bude mobiliár. V rámci výmeny označníkov a inštalácie informačno-komunikačného systému budú na zastávkach osadené elektronické informačné tabule. Na každej zastávke sa bude nachádzať minimálne jeden automat na cestovné lístky.

Nasledujúca tabuľka ponúka prehľad základných parametrov nástupíšť:

Nástupište Smer Dĺžka Šírka Zábradlie Prístrešky Mobiliár Informačná tabuľa
Námestie Maratónu mieru Staničné nám. 40 m 3,0 m 33 m 1 ks „C“ 1× kôš malá
Havlíčkova 40 m 3,0 m 1 ks „C“ 2× automat, 1× kôš malá
Radnica Starého mesta Staničné nám. 70 m 3,0 m 58 m 1 ks „A“ 1× kôš malá
Nám. MM 70 m 3,0 m 61,5 m 1 ks „A“ 1× automat, 1× kôš malá
Hlavná pošta Staničné nám. 70 m 3,0 m 76,5 m 1 ks „A“ 1× kôš malá
Nám. MM 70 m 3,0 m 1 ks „A“ 1× automat, 1× kôš malá
Krajský súd Staničné nám. 40 m 3,0 m 37,5 m 1 ks „C“ 1× kôš malá
Nám. MM 40 m 3,0 m 1 ks „A“ 1× automat, 1× kôš malá
Dom umenia Staničné nám. 31,5 m 3,2–4,35 m 40,5 m 1 ks „A“ 1× automat, 1× kôš stredná
40 m 3,9 m 43 m 1× kôš
Nám. MM 70 m 2,9 m 67,7 m 1 ks „B“ 1× kôš stredná
Námestie osloboditeľov Staničné nám. 35 m 4,0 m 2 ks „A“ 1× automat, 1× kôš stredná
40 m 1× kôš stredná
Nám. MM 70 m 3,4 m 67,5 m 2 ks „A“ 1× automat, 1× kôš stredná
Senný trh Staničné nám. 40 m 3,0 m 1 ks „C“ 1× automat, 1× kôš malá
Nám. MM 40 m 3,0 m 1 ks „C“ 1× kôš malá
Staničné námestie výstup – koľaj 01 34 m 2,14–3,45 m
výstup – koľaj 02 34 m 2,14–3,45 m
nástup – koľaj 01 34 m 2,14–3,45 m 3 ks „A“ 1× kôš stredná
nástup – koľaj 02 34 m 2,14–3,45 m 2 ks „B“ 1× kôš

Zastávkové označníky sú navrhnuté oceľové, s ochranným protikoróznym systémom (zinkovanie ponorom). Výška je stanovená na približne 2,4 metra, šírka na 46 centimetrov. Súčasťou označníka bude priestor na výlep čísel liniek a ďalších informácií a výves cestovných poriadkov (v uzamykateľnej skrini). Na označníky budú navyše umiestnené elektronické informačné tabule. Tie budú informovať cestujúcich o najbližších odchodoch spojov z danej zastávky.


Informačná tabuľa s odchodmi liniek MHD v Trenčíne

Desať kusov malých elektronických informačných tabúľ bude umiestnených na menej frekventovaných zastávkach (viď predchádzajúca tabuľka). Ich rozmery budú približne 95×66×20 cm a displej bude ponúkať možnosť zobraziť tri najbližšie odchody (rubriky „linka“, „smer“ a „odchod“). V rubrike „odchod“ sa bude v prípade, že odchod spoja bude menej ako 15 minút, zobrazovať počet minút do odchodu. Pokiaľ bude odchod spoja o viac ako 15 minút, zobrazí sa riadny denný čas vo formáte hh:mm. Ak bude odchod spoja o menej než 1 minútu, bude sa zobrazovať informácia „<1“.

Informácia o minutáži príchodu nebude čerpaná z riadneho cestovného poriadku, ale bude generovaná dispečerským systémom, ktorý zohľadní aktuálnu dopravnú situáciu a s ňou spojenú aktuálnu polohu vozidla a jeho meškanie. Zabezpečenie infraštruktúry na spojazdnenie a prevádzku tohto systému je riešené v projekte „Modernizácia električkových tratí v meste Košice“, ktorý by mal prebiehať súbežne s projektom IKD.

Stredné elektronické informačné tabule umiestnené na frekventovanejších zastávkach budú pracovať na rovnakom princípe. Jediných rozdiel oproti malým tabuliam bude vo veľkosti displeja, ktorý bude ponúkať zobrazenie minimálne šiestich odchodov. V priestoroch odbavovacích hál železničnej a autobusovej stanice sa uvažuje o umiestnení veľkých elektronických informačných tabúľ.

Displeje tabúľ budú tvorené LCD panelmi alebo segmentmi vysokosvietivých LED diód s automatickou reguláciou jasu v závislosti od aktuálnych svetelných podmienok. Súčasťou tabúľ bude aj akustický systém pre nevidiacich.

Zastávkové prístrešky budú troch typov, typizované, ktoré boli použité na niektorých už skôr zrekonštruovaných zastávkach:

  • typ „A“ s rozmermi 4000×2380×1600 mm
  • typ „B“ s rozmermi 4000×2380×1500 mm
  • typ „C“ s rozmermi 4000×2380×1300 mm

Na zastávke Námestie Maratónu mieru, smer Havlíčkova, dôjde k výmene dvoch súčasných prístreškov typu „A“ za jeden prístrešok typu „C“. Súčasné prístrešky budú deponované v sklade DPMK a v budúcnosti ich bude možné použiť na inom nástupišti (napríklad aj v rámci projektu MET).

Ďalej budú ponechané už osadené prístrešky na zastávkach: Radnica Starého mesta (smer Nám. Maratónu mieru) 1 ks typu „A“, Námestie osloboditeľov (smer Nám. Maratónu mieru) 2 ks typu „A“. Vzhľadom na zmenu polohy nástupišťa bude premiestnený prístrešok typu „C“ na zastávke Hlavná pošta (smer Nám. Maratónu mieru) a prístrešok typu „A“ na zastávke Krajský súd (smer Nám. Maratónu mieru.)

V obratisku na Staničnom námestí budú na nástupnej zastávke pri vonkajšej koľaji ponechané tri prístrešky typu „A“. Ku nástupišťu pri vnútornej koľaji budú doplnené dva prístrešky typu „B“.

K zásadným zmenám polôh nástupíšť s výnimkou zastávky Krajský súdDom umenia nedôjde. Vo väčšine prípadov bude zrekonštruovaný a zmodernizovaný povrch nástupíšť a zväčšená ich dĺžka – v miestach, kde je to možné na minimálne 70 metrov tak, aby v nich bolo možné pristaviť v jeden moment tram-train i klasickú električku.

Zastávka Krajský súd bude premiestnená ďalej od križovatky Kuzmányho × Štúrova – až do priestoru medzi ulicami Galenova a Šrobárova. Hrozí tak komplikácia prestupov v tomto uzle, keďže v rámci projektu MET sa plánuje doplnenie druhého nástupišťa tejto zastávky v smere k SOŠ automobilová. DPMK premiestnenie zastávky na Kuzmányho ulici až ku Gymnáziu Šrobárova pripomienkoval, no bezúspešne. Rekonštrukcia trate sa projektovala ako železničná stavba (kvôli zamýšľanej prevádzke tram-trainu), čo ponechanie nástupíšť v súčasnej polohe znemožňovalo.

K posunu dôjde aj u nástupišťa Dom umenia, smer Námestie Maratónu mieru, ktoré bude posunuté o približne 40 metrov v smere jazdy.

Nové semafory na Kuzmányho

Z dôvodu zabezpečenia budúceho plynulého prejazdu tram-trainov po Kuzmányho ulici a zároveň z dôvodu zvýšenia bezpečnosti a plynulosti automobilovej premávky bude potrebné prebudovať križovania na tejto ulici na svetelne riadené.


Pri prejazde električky dostanú ostatní červenú

Cestná svetelná signalizácia bude zriadená na križovatkách Kuzmányho × dr. Kostlivého, Kuzmányho × Šrobárova × Floriánska a Kuzmányho × Galenova. Električková fáza na týchto križovaniach bude zaraďovaná na základe požiadavky zo vzdialených výzvových električkových detektorov, umiestnených v dostatočnej vzdialenosti od riadeného uzla tak, aby bol pre prichádzajúcu električku (resp. súpravu tram-train) zabezpečený v dostatočnom predstihu signál „voľno“ a bol tak zabezpečený plynulý a bezpečný prejazd súpravy. Signál „voľno“ bude na signalizácii svietiť až po moment prejazdu električky (súpravy) cez odhlasovací detektor. Po prejazde križovatkou električkové návestidlá zhasnú a pre automobilovú dopravu z bočných ulíc bude blikať žltý signál.

V niektorých ďalších križovatkách dôjde k výmene zastaranej svetelnej signalizácie, resp. k doplneniu niektorých prvkov ku už zrekonštruovanej signalizácii.

Rekonštrukcia mostného telesa

Trať medzi Námestím Maratónu mieru a Staničným námestím prechádza jediným mostným telesom. To sa nachádza medzi Mestskou krytou plavárňou a VSE a pomáha električke prekonať podúrovňovú križovatku „Jakabov palác“. Tá bola vybudovaná v rokoch 1967–1972 v bývalom koryte Mlynského náhonu a pomohla napojiť novú železničnú stanicu a predstaničný priestor na novú štovprúdovú radiálu na vtedajšej Gottwaldovej ulici (dnes Štefánikova ulica).

Rekonštruovaný mostný objekt predstavuje mimoúrovňové križovanie prístupovej komunikácie k Staničnému námestiu a Ulice Protifašistických bojovníkov. Ulica Protifašistických bojovníkov je v podjazde, ohraničená je monolitickými železobetónovými múrmi a je prevádzkovaná zmiešanou dopravou motorových vozidiel a MHD na báze trolejbusovej dopravy.

Počas sanácie mostného telesa bude nutná výluka všetkých druhov dopravy v podjazde. IAD bude presmerovaná na vetvu Ulice Protifašistických bojovníkov vedúcu k Jakabovmu palácu, teda do protismeru. Vylúčená bude musieť byť aj trolejbusová doprava.

O výlukách a spôsobe organizácie dopravy počas sanácie mostu budeme včas informovať.

Kamerový systém

Okrem informačno-komunikačného systému bude zrealizovaný kamerový systém. Trať bude na celej jej dĺžke monitorovať 32 IP kamier ovládateľných z centrálneho dispečingu DPMK. Na dispečingu sa bude nachádzať aj kamerový server, ktorý bude zhromažďovať obrazové záznamy z týchto kamier – server však má byť zrealizovaný v rámci súbežného projektu MET.

Nová meniareň

Napájanie úsekov v centre mesta je zabezpečované meniarňou „C“ (tzv. meniareň „Kirovova“), ktorá bola postavená v 50. rokoch na dnes už neexistujúcej Kirovovej ulici. V súčasnosti sa nachádza za budovou Mestskej krytej plavárne.

Vedľa pôvodného objektu meniarne bude v rámci projektu IKD zrealizovaná nová meniareň. Bude sa nachádzať na mieste bočného parkoviska vedľa krytej plavárne, v blízkosti mimoúrovňovej križovatky pri budove VSE. Pôjde o jednopodlažný objekt so suterénom.

Začiatok realizácie

Začiatok realizácie modernizácie trate Námestie Maratónu mieru–Staničné námestie je možné očakávať v najbližších týždňoch. Zhotoviteľom stavieb tejto etapy projektu je spoločnosť DÚHA, a.s. z Prešova v spolupráci s poľskou firmou ZUE a.s. z Krakova. Všetky stavebné objekty projektu už majú vydané stavebné povolenie. Načasovanie začiatku stavebných prác bude závisieť aj od dodania a zaradenia nových, najmä kĺbových autobusov, keďže bude potrebné vykryť výluky a zmeny trás, ktoré sa dotknú všetkých trakcií.

Modernizácia nebude prebiehať v jednom celku, ale po úsekoch v menších etapách. Tieto etapy budú pravdepodobne skoordinované s pripravovanými etapami projektu MET (napríklad v prípade koľajovej križovatky na Námestí osloboditeľov).

O výlukách, plánovanom postupe i priebehu prác budeme včas informovať. Rovnako prinesieme aj bližšie informácie o projekte „Modernizácia električkových tratí“ (MET) a o stave prípravy ďalších stavieb projektu IKD.

Zdroje:
  • 3. stavba – IKD Košice, Námestie Maratónu mieru–Staničné námestie s napojením na ŽSR, objekt PS 31–21–02 Úprava cestnej svetelnej signalizácie. Dokumentácia pre stavebné povolenie v podrobnosti pre realizáciu stavby (DSPRS). Košice: Ing. Pavel Titl – PT Inžiniering, 07/2013.
  • ŽSR, Integrovaný dopravný systém osobnej koľajovej dopravy Košice, stavby IKD – 1. etapa, projektová dokumentácia, stupeň DSPRS. IKD Košice, Námestie Maratónu mieru – Staničné námestie s napojením na ŽSR, UČS 31. Expedícia po pripomienkach. Brno: Združenie SUDOP Brno – IKP, XI/2013.
  • ŽSR, Integrovaný dopravný systém osobnej koľajovej dopravy Košice, stavby IKD – 1. etapa, projektová dokumentácia, stupeň DSPRS. IKD Košice, Námestie Maratónu mieru – Staničné námestie s napojením na ŽSR, UČS 32a. Expedícia po pripomienkach. Brno: Združenie SUDOP Brno – IKP, XI/2013.
  • Obratisko Námestie Maratónu mieru. Projektová dokumentácia, stupeň DSPRS. Praha: IKP Consulting Engineers, IX/2013.
  • Obratisko Staničné námestie. Projektová dokumentácia, stupeň DSPRS. Praha: IKP Consulting Engineers, IX/2013. 

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Pred voľbami sa dá všetko? Pred budúcimi voľbami začnú s MET1, nakúpia ŠKODA 32T?
Reakcia na: veteran #132:
Presne tak som videl pana Nagy ako ospevoval tie "moderne a nizkopodlazne" a neklimatizovane kadibudky ?
- inac cele je to podvod na EU fondoch a samozrejme priprava na volebne "pobluznenie" kosicanov.
Tak len nech neostane len pri tomto jednom úseku modernizácie trate, a dočkaju sa takej opravy aj iné trate, ktorých je mimochodom v meste ešte viac a aj viac rozbitých a starších.. ? No ako poznám "vedenie" tak kým sa dostane poradie na každú trať a kým aj posledný kilometer trate v meste prejde mod.opravou, už tu asi polovica z nás nebude - a môže sa začat od znova .. ?
K tomu prispeje 28 moderných električiek ? Ostaňme radšej pri prídavnom mene "nových" ?
Reakcia na: Isidor #129:
Alebo obe naraz, a za väčšie vreckové... ?
Reakcia na: veteran #128:
vizualizácie sa zverejnia po kolaudácii, keď asistentka výhovorkyne vytasí ajfouna a trať za drobné vreckové nafotí ?
Reakcia na: 2TheMHDmarek2 #127:
Hlavne vizualizácie sú na tom všetkom najpotrebnejšie. Dúfam, že sa budú pohybovať v podobnej cenovej hladine, ako vizualizácie €urobetónparkov.
Reakcia na: toriak #117:
„Pre Košičanov pripravujeme komplexnú informačnú kampaň k projektu IKD. Všetky informácie vrátane vizualizácií budú včas zverejnené,“

- To bude kedy? Týždeň po začiatku výluky?? ? ?
Reakcia na: Yogi616 #120:
myslel som to tak, ze to vsetci vedia, ale este nikto nenapisal ?
Reakcia na: toriak #124:
To nie je podľa mňa, ja ti píšem ako to bude vyzerať.
Reakcia na: Yogi616 #123:
linka 6 v casoch 4 a 6 - ved linky 4 a 6 maju rozny interval, a myslim ze dokonca niekedy maju na minutu rovnaky odchod (napr. zastavka dom umenia).
a preco podla teba 3+7 ma mat 2xlepsi interval ako 4+6 ?
Reakcia na: 110mat110 #122:
Linka 5 bude jazdiť až od konca septembra, to sa ešte upresní na tie 2-3 týždne.
A prečo by mal byť lepší interval? Linka 3 pôjde v časoch linky 3 a 7 (špička ráno 6 minút, celý deň 7/8 minút, večer 10 minút, víkend 10 minút) a linka 6 zase v časoch 4 a 6 (špička 12 minút, cez deň 15 minút, večer 20 minút, víkend 20 minút).
Reakcia na: Yogi616 #121:
Dajako sa zabudlo na L5 a ak som to spravne pochopil, barca a juzna trieda bude mat 2x lepsi interval ako doteraz.
A mimochodom, správu o výluke už máte na stránke DPMK.
Reakcia na: tbus #119:
2.8.
Reakcia na: 110mat110 #118:
vsetci "vedia", ale nikto zatial nevie presny zaciatok
Reakcia na: toriak #117:
Vsetci okrem dpmk uz o rekonstrukcii vedia. Netreba o nej to Karrafovej povedat?