Okrem rekonštrukcie trate prinesie modernizácia aj úpravu súčasných zastávok, kruhového objazdu, vznikne niekoľko nových zastávok.
Mesto Košice pred niekoľkými dňami vyhlásilo verejné obstarávanie na modernizáciu viacerých električkových tratí. Pod modernizáciou týchto električkových tratí je zahrnutá kompletná modernizácia koľajového spodku a zvršku stanovených úsekov tratí vrátane obratísk a križovatiek v celkovej dĺžke 3 166 metrov (trate IKD) a 8 377 metrov (mimo IKD), modernizácia trakčného vedenia a troch meniarní, modernizácia svetelnej signalizácie, oznamovacích zariadení, diaľkového ovládania a riadiacich systémov a modernizácia centrálneho dispečingu DPMK na Bardejovskej.
Zámer modernizácie trate integrovanej koľajovej dopravy (IKD) zo Staničného námestia cez Kuzmányho na Námestie Maratónu mieru bol zverejnený už v roku 2011, v aktuálne pripravovanej realizácii tejto časti projektu IKD sa iba vypustilo napojenie električkovej trate na trať ŽSR na železničnej stanici. Zámer druhého projektu na modernizáciu tratí mimo projektu integrovanej dopravy zverejnilo mesto tento rok aj v informačnom portáli ministerstva životného prostredia. Aké zmeny by mala priniesť modernizácia týchto tratí?
Modernizácia tratí
Celkový prehľad rekonštrukcií plánovaných na roky 2014 - 2015 (mapka)
Plánované úpravy zvršku (ktoré trate by mali byť zatrávnené)
Koľaje v križovatkách a na cestných prejazdoch budú uložené v betónovej doske, mimo prejazdov bude trať uložená na betónových podvaloch. Trať na Bardejovskej ulici bude zaasfaltovaná po celej dĺžke na úrovni cestnej komunikácie. Priestor trate na Triede SNP bude zatrávnený v celej šírke profilu medzi cestnými obrubníkmi, čiastočne zatrávnená bude aj trať na Ulici Československej armády od Amfiteátra po križovatku so Zimnou a trať medzi zastávkami Zimný štadión a Idanská, zvyšné trate, obratiská a cestné prejazdy na zatrávnených úsekoch budú zaasfaltované. Na prejazdoch na úsekoch tratí IKD by mali byť použité gumové prejazdové panely. V obratiskách Amfiteáter a Havlíčkova bude koľajový zvršok uložený na betónových podvaloch a zaasfaltovaný, pod výhybkami bude betónová doska. Poloha tratí sa s výnimkou kruhového objazdu meniť nebude.
Úprava zastávok
V rámci modernizácie električkovej trate v úsekoch na Triede SNP, Moldavskej a Komenského dôjde k úprave existujúcich električkových nástupných ostrovčekov v počte 8 kusov (bez zastávok na Festivalovom námestí). Električkové zastávkové ostrovčeky sa skrátia/predĺžia na dĺžku 50,0 m, súčasne sa rozšíria z dnešných 2,0 m na šírku min. 2,50 m (rozšírenie o 0,5 m v smere od osi koľaje). Pol metra pre rozšírenie ostrovčekov na Triede SNP sa zabezpečí úpravou šírky jazdných pruhov komunikácie z dnešných 3,50m na 3,25 m. Tým sa dosiahne aj zvýšenie bezpečnosti chodcov na delených priechodoch v križovatkách, kde sa čakacia plocha pre chodcov čakajúcich na signál voľno svetelnej signalizácie zväčší o cca 3m2, čo znamená zvýšenie kapacity daného priestoru o 12 chodcov. Súčasne sa zväčší aj plocha ochranných deliacich ostrovčekov. Riešenie nástupných ostrovčekov bezbariérové, vrátane signálneho varovného pásu okraja nástupných hrán šírky 0,4 m. Nástupné ostrovčeky budú zo zámkovej dlažby. Nové prístrešky na električkových zastávkach plánované nie sú.
Kruhová križovatka Moldavská
Novonavrhované riešenie pozostáva z vytvorenie kruhovej križovatky pre električky s výjazdom a vjazdom pre každý smer. Polomery vjazdových a výjazdových oblúkov sú 35 m. Stredová trať bude o polomere 40 m. Namiesto 16 výhybiek a 12 krížení tak vznikne kruhová križovatka s 8 výhybkami a bez krížení. Výhybky budú umiestnené mimo cestnej komunikácie. Kruhová križovatka bude plynulejšia na prejazd, jednoduchšia na údržbu a v prípade výluk a mimoriadnych udalostí môže slúžiť ako plnohodnotné obratisko z ktoréhokoľvek smeru. Na všetky smery sú plánované električkové zastávky (4 na vjazdoch a 4 na výjazdoch) prepojené na súčasné prechody pre peších po obvode križovatky. Súčasná zastávka na Moldavskej ceste sa presunie bližšie ku križovatke. Navrhovaná dĺžka ostrovčekov na vjazdoch je 34 m, šírka min. 2,25 m, na výjazdoch dĺžka 50 m, šírka min. 2,50 m. Priestor po bývalom električkovom nástupišti na zastávke SOŠ Automobilová sa upraví tak, aby bol na zastávke umožnený prejazd náhradnej autobusovej dopravy.
Nové zastávky na Komenského a Štúrovej
Okrem vybudovania nových stanovíšť pri kruhovom objazde prinesie modernizácia tratí aj ďalšie presuny, či vznik nových zastávok. V rámci modernizácie električkovej trate dôjde k vytvoreniu nového zastávkového ostrovčeka zastávky Krajský súd smer Moldavská. Na Komenského ulici dôjde k úprave existujúcich električkových nástupných ostrovčekov, pričom dôjde aj k ich čiastočným posunom a k vytvoreniu novej dvojice zastávkových ostrovčekov novonavrhovanej zastávky Bocatiova.
Návrh umiestnenia zastávok v smere jazdy Námestie Maratónu mieru → Havlíčkova:
- zastávka Bocatiova – pred križovatkou Komenského - Bocatiova (nová zastávka)
- zastávka Poliklinika Sever – dnešná poloha
- zastávka Krajský úrad – dnešná poloha
Návrh zastávok v smere jazdy Havlíčkova → Námestie Maratónu mieru:
- zastávka Krajský úrad – posun bližšie ku Krajskému úradu (o 115 m)
- zastávka Poliklinika Sever – posun bližšie ku Poliklinike Sever (o 210 m)
- zastávka Bocatiova – presun dnešného ostrovčeka spred Pošty 4 o 60 m bližšie k Námestiu Maratónu mieru (nová zastávka)