Ohrozené druhy autobusov sa bránia pred vyhynutím najlepšie, ako môžu.
Záver roka je zvyčajne obdobím bilancovania, očakávania a dojazdievania zvyšných vozokilometrov vozením súprav na víkendovej dvojke. Pre Dopravného poníka mesta Košice je to aj čas neveselého lúčenia sa s historickými autobusmi legendárnej značky Koroza, slovenskými Novošrotmi, či s maďarským špeciálom upraveným na linku jedenásť. Na svoj slávny nástup už netrpezlivo vyčkávajú desiatky a desiatky nových a voňavých autobusov, ale aby sa predišlo prezradeniu vianočného prekvapenia, ich značku a počet dverí Vám neprezradíme, SORry.
Čo prezradiť môžeme je to, že Korozy (hanlivo nazývané aj Karosy) napokon úplne z ulíc nezmiznú. Niekoľko autobusov tohto čoraz ohrozenejšieho druhu si dokázalo nájsť aj iné uplatnenie, ako iba žrať naftu a voziť cestujúcich. Príkladom pre ostatné je nedávno vyradený autobus, ktorý sa po vyhodení z práce stal členom ochotníckeho baletného súboru TJ Spojka a už čoskoro sa objaví v hlavnej úlohe baletného predstavenia Košické labutie jazero. Lístky na toto predstavenie je možné zakúpiť aj prostredníctvom SMS na čísle 1166, alebo v multifunkčných automatoch.
Košické labutie jazero
Žiaľ, nie všetky autobusy sú natoľko talentované, aby sa uplatnili v umeleckej sfére. Mnohé z nich sa preto v obave o vyradenie snažia na Dopravného poníka zapôsobiť najrôznejšími, niekedy až kurióznymi spôsobmi. Jedným zo spôsobov je premaľovanie sa do žlto - modrých vlniek, tento spôsob maskovania je celkom účinný, cestujúci si takto skrášlené autobusy obľúbili a je možné, že vďaka tejto úprave prežijú aj do budúceho roka. Oveľa radikálnejší spôsob zvolil autobus, ktorý si v snahe zapadnúť medzi novododané autobusy zaplatil plastickú operáciu s prestavbou na nízkopodlažný autobus s hrbom typu "budem nenápadný" (skrátene BN). Musíme uznať, premena mu skutočne vyšla, zatlieskal mu určite aj dopravný inšpektorát.
Nízkopodlažná BN952E
Novších autobusov Solaris sa strach o zamestnanie netýka. Aj tieto autobusy sú však novým vianočným darčekom dotknuté, ich príchodom budú odsunuté na vedľajšiu koľaj, zaradzované do nezaujímavých a krátkych služieb a všetka pozornosť sa bude venovať iba novým autobusom, na ktorých si ako prvé určite všimnete dvere navyše. Jeden zo Solarisov si preto nechal jedny dvere vymontovať, aby dal na protest najavo, že aj bez zbytočných dverí dokáže byť plnohodnotným členom rodiny Dopravného poníka. Cestujúci by si mali uvedomiť, že nejde len výzor, farbu, či počet dverí, ale zamerať sa treba hlavne na to, čo je vo vnútri. A to je dobré srdce, povaha, poťah sedadiel, a osvetlenie.
Trucujúci Solaris
Akonáhle začal Poník prehodnocovať zachovanie niektorých autobusov Koroza, ihneď sa tejto myšlienky uchopil jeden z autobusov Ikarus. V domení, že zapadne medzi ostatné Korozy, si v Kurimanoch nechal namontovať nové prídavné brzdové svetlá, nové zadné čelo, nové tabule, a zbavil sa znakov charakteristických pre svoj druh v snahe sa čo najviac pripodobniť Korozám.
Nenápadný Ikarus
Ohrozené druhy autobusov sa bránia ako najlepšie vedia. Autobusy sa snažia za každú cenu vytrvať v boji až do poslednej chvíle, no sú aj slabšie jedince, ktoré sa v tomto neľahkom boji vzdajú predčasne a jednoducho sa zlomia. Ich duch však bude s nami cestovať naďalej v podobe nefunkčných označovačov a blikajúcich tabúľ v novododaných autobusoch. Pri každom jednom pokuse o označenie lístka v označovači svietiacom na červeno si budeme môcť s láskou zaspomínať na staré časy, kedy jediné schody v autobuse sme prekonávali pri nastupovaní a vystupovaní, a "pri tretích dverách" sa nachádzalo už vo vlečke. Zbohom.
Mike