Dopravný poník sa už viac nemôže spoliehať na finančnú pomoc Európskej múmie. Po deviatich rokoch členstva našej krajiny v spoločenstve krachujúcich štátov sa končia zlaté a bezstarostné časy hýrenia, náročných a nezmyselných megalomanských projektov, či firemných školení práce s počítačom pre päťdesiatnikov. Prostriedky určené pre Slovensko majú výbornú kondíciu a vyzerá to tak, že ani do roku 2015 nebudú vyčerpané. Mnohé z nich preto utekajú ďalej do Rumunska a Bulharska v domnení, že sa aspoň sčasti vyčerpajú po ceste. Peniaze sa u nás necítia dobre, Múmia preto uvažuje o diskvalifikácii našej krajiny a o zastavení akéhokoľvek prísunu peňazí z Bruselu.
Zodpovedné predstavenstvo Dopravného poníka preto už v predstihu vymyslelo plán rozvoja električkovej dopravy vo vlastnej finančnej réžii. Stratégia pozostáva zo štyroch krokov, ktoré si následne širšie predstavíme v tomto článku.
Prvý krok stratégie stabilizácie a rekuperácie električkovej dopravy nevyžaduje nijaké investície, spočíva iba v zmene legislatívy. Zrušenie bezpečnostných noriem pre električkové dráhy na Slovensku by znamenalo ušetrenie množstva prostriedkov, ktoré sú dnes vynakladané na údržbu a rekonštrukcie koľají. Navyše okamžite by mohla byť znovuotvorená električková trať na Hlavnú stanicu v Bratislave, ktorá je dnes uzatvorená kvôli zlému technickému stavu. Odstránením zbytočných zákonných noriem a prekážok by sa premávka nie len zjednodušila, ale bolo by to najmä lacné, legálne a skvelé. Hlavne legálne.
Druhý krok zahŕňa odpredaj električkovej koľajovej dopravy súkromnej firme. Dopravný poník následne predajom získa okolo stotisíc eur, ktoré môže využiť na rozvoj električkovej dopravy vo vlastnej réžii a na vyplatenie odmien predstavenstvu. Súkromný dopravca, ktorého určí verejná súťaž a elektronický lós od Dopravného poníka získa všetky koľajové vozidlá, s ktorými bude prevádzkovať súčasné električkové linky. Zavedie sa však nástup prednými dverami, a to aj v súpravách, kde bude zadný vozeň zamknutý. Vodiči sa budú usmievať a električky nebudú meškať. A bude to určite skvelé.
Keď bude situácia s vozidlami a koľajovými traťami stabilizovaná, môže Dopravný poník pristúpiť na tretí krok, nákup nových hybrydných vozidiel, tzv. elektrobusov. Jedinou firmou, ktorá vyrába veľkokapacitné elektrobusy je ukrajinská firma IKASOR. Okrem klasických a nízkopodlažných drevených konských povozov táto firma vyrába aj moderné bezbatériové elektrobusy. Košice majú rozvinutú sieť trolejových vedení, preto po meste môžu jazdiť aj tieto bezbatériové elektrobusy napájané priamo z trolejového vedenia vedeného nad koľajnicami, za symbolický poplatok súkromnej firme. Elektrobusy navyše jazdia na gumových pneumatikách, čo je výhodou do budúcnosti, keby bola niektorá električková trať náhodou zrušená, prípadne ak by niekto v noci ukradol koľajnice. Uvažuje sa aj o pomocnom dieslovom motore, ktorý by sa dal využiť v prípade úplného zrušenia trate.
Elektrobus na skúšobnej linke X na Komenského ulici
Hybridné vozidlá nie sú drahé na údržbu a sú omnoho lacnejšie a ekologickejšie ako napríklad zlé zlé trolejbusy. Ich financovanie sa dá veľmi ľahko zvládnuť aj bez pomoci Európskej múmie, na čo už dávno prišli na Ukrajine, kde takéto vozidlá jazdia už celkom bežne.
Štvrtým krokom stabilizácie električkovej dopravy je vybavenie všetkých nízkopodlažných naftových autobusov električkovými zberačmi. Okrem moderného vzhľadu zberač na naftovom autobuse budí dojem ekológie a nulových emisií. Týmto spôsobom sa do autobusov presunú aj prudko ekologicky zmýšľajúci cestujúci z električiek, čo napokon povedie k zvýšeniu konkurenčného boja medzi Dopravným poníkom a súkromným prevádzkovateľom koľajových vozidiel. Na prvý pohľad už nebude možné rozoznať autobus od električky, a tieto dve odlišné formy dopravy budú konečne rovnoprávne.
Autobus Solaris, ktorý je vlastne električka, na skúšobnej linke X
Dopravný poník je pripravený na to najhoršie. Ako vyplýva zo stratégie, aj napriek možnému zastaveniu čerpania eurofondov má pripravený plán, z ktorého bude profitovať najmä cestujúci. Aj za málo peňazí je možné stabilizovať a zachrániť jediný električkový dopravný systém na východnom Slovensku. Dúfame, že Európska múmia nám nakoniec určené europrostriedky nezoberie, tento záchranný plán sa nikdy nebude musieť v plnej miere realizovať a Dopravný poník bude môcť vďaka rozbehnutým súťažiam transparentne nakúpiť predražené, moderné električky tak, ako si to vopred starostlivo naplánoval.
Dispecer