Metropolou východu sa už niekoľko dní nesie vlna eufórie. Trollejové vedenie mesta po rokoch choromyseľných nápadov o útlme ekologickej dopravy a po rokoch ťažkej finančnej krízy konečne predstavilo reálny plán obnovy a rozvoja ekologickej trollejbusovej dopravy. Zisťovali sme viac a v tomto článku Vám ako prví prinášame najčerstvejšie a šokujúce fotografie spolu so zákulisnými informáciami týkajúcimi sa tejto veľkej a mimoriadnej chvíle v dejinách Košíc.
Združenie na podporu a skrášľovanie ekonomickej dopravy teda okamžite vyrazilo do ulíc. Ako prvú sme navštívili prevádzku trollejbusovej dopravy na Bardejovskej ulici. Vrátnik bol však na informácie skúpy a nikto iný sa podľa jeho slov v areáli nenachádzal. Skutočne, počas obedňajšej pauzy bola garáž vyľudnená. Cez plot sme však zazreli jedneho posunovača, ktorý v tom čase tankoval plynové autobusy. Bol ale nahnevaný, že nemohol ísť na obed, a preto nám nič neprezradil. Neostalo nám teda nič iné, iba po nových trollejbusoch pátrať po meste na vlastnú päsť.
Okolo pol druhej poobede sa nám konečne podarilo natrafiť na prvý trollejbus. Na skúšobnej jazde bola práve Škola 932 TrM, ktorá koncepčne vychádza z košičanom veľmi známej rozheganej Karosy. Vo vnútri sa nachádzalo zopár cestujúcich. Dozvedeli sme sa, že sú to profesionálni cestujúci každej kategórie, ktorí testujú odolnosť vozidla. Nechýbal hundrajúci duochodca, mamička s kočiarom, študent s obrovským batohom, grafiťák, bezdomovec, či skupinka hlučných cigánčiat.
Polovodič trollejbusu nám odporúčil ísť sa pozrieť na autobusovú stanicu. Po expresnom presune linkou 53 sme na stanici našli ďalší trollejbus. Opäť išlo o prestavbu bývalej Karosy v dielňach plzenskej Školy. Na výrobu trollejbusu sa použila vyradená zhnitá Karosa miestneho dopravcu Errorbus, ktorá vďaka integrálovanému dopravnému systému IDS bude môcť na prímestksých linkách jazdiť po meste aj pod trolejmi, a tým šetriť naftu. Uvažuje sa aj o zriadení trolejbusovej linky do Moldavy nad Bodvou.
Prestavby starých autobusov v nás postupom času začali vyvolávať obavy. Nezabudlo sa na to, že cestujúci majú oveľa radšej nízkopodlažné vozidlá? Našťastie sa tieto obavy rozplynuli pri návšteve najväčšieho košického spoločenstva trolejbusov, prestupného uzla Ľingov. Tu sme okrem klasických rozpadnutých trolejbusov natrafili aj na ďalšie dva trollejbusy. Prvým z nich bol fest rychly nízkopodlažný Samsung Trollino, ktorý premával na linke 71. Okrem neho sa na tejto linke objavil aj Ikarus 280T dovezený až z Budapešti, nalakovaný do retro náteru známeho z našich kedysi legendárnych Ikarusov 280.
Naše fotografovanie sa ale nepáčilo jednému z polovodičov historických trolejbusov. Po odfotení odmietol pokračovať vo svojej jazde a protestne zablokoval výjazd z obratiska. Rýchlym krokom sme sa teda pobrali preč. Cestou do mesta sme ešte nakukli do ústredných dielní, kde sa pred dielňami sušilo historické dedinské vozidlo. Aj keď sa na prvý pohľad zdá, že ide o trolejbus, nie je tomu tak. Je to totiž naftový autobus, ktorý len vyzerá ako trolejbus. Slúžiť bude na vyhliadkové alebo narodeninové jazdy, svadby a najmä ako reprezentačné vozidlo podnikových futbalistov pri výjazdoch na dedinské ligové zápasy.
Veríme, že tieto zmeny odštartujú novú éru trollejbusov v našom meste. Prajeme im teda veľa spokojných cestujúcich a dobiehajúcim mnoho šťastných kilometrov.