Posledných niekoľko rokov sa na košického Dopravného poníka z mäsa a kostí (v skratke DPMK) valí zo strany cestujúcej verejnosti iba vlna kritiky. Pravidelne meškajúce a nevypravené spoje, mrzutí sprievodcovia, či fúzaté stewardky niekedy dokážu poriadne znepríjemniť cestovanie. Kritika je preto namieste. Málokto však vie, že okrem Oddelenia prepravnej kontroly sa v Dopravnom poníkovi nachádza aj Oddelenie referátu vývoja a výskumu riadenia oddelenia výskumu a cestovania, ktoré každým dňom prináša nové a nové zlepšovacie nápady, ktoré nielenže spríjemnia cestovanie, ale dokonca výrazne šetria náklady. V nasledujúcom rebríčku Vám predstavíme päticu vynálezov, ktoré v posledných rokoch najvýraznejšie zmenili košickú MHD:
1. Solaris Levino 15
Solaris Levino 15 vznikol ako reakcia na neustále rozbité cesty v meste. Množstvo výtlkov bolo natoľko veľké, že sa Dopravný poník rozhodol odmontovať z autobusov Solaris všetky nápravy. Po niekoľkých správne mierených úderoch kladivom sa podarilo nastaviť, aby zvyšok vozidla levitoval vo výške 20 centimetrov nad tankodrómom. Vodiči aj cestujúci si tento autobus veľmi pochvaľujú.
2. Tram-Tarará Električka na Sídlisko Ťahanohavice
Posledné desaťročie sa veľa hovorilo o električke na Ťahanohavice. Projekt Tram-trainu sa však odsunul až na rok 2047, preto Dopravný poník zobral túto myšlienku do vlastných kopýt. Po okamžitom zrušení električkovej trate na Sídlisko Al-Jazeerom presunul kompletnú výbavu trate na Sídlisko Ťahanohavice. Od 31. februára tak bola predĺžená linka R3 z Komenského ulice až na Ťahanohavice.
3. DOR BN 12
Zopár promile alkoholu v krvi počas rokovania Poníka s predstaviteľmi českej firmy DOR nakoniec vyústilo do plodnej spolupráce. Na chorý návrh okamžite zareagoval špičkový dizajnér DrArt Sc. Marián Dvero PhD .jpg, ktorý navrhol a vypracoval projekt šesťdverového autobusu vhodného do hustej mestskej premávky. Autobus v súčasnosti jazdí na linke do krematória, a do Bane Jahodná.
4. Dvojnápravový Soralys Urbino 15
Nedostatok pneumatík nútil DPMK šertiť aj na bežných autobusoch. Dielenskí prcovníci sa pustili do zjednodušenia trojnápravových Solarisov. Na jeden autobus tak ušetrili štyri pneumatiky. Po vymontovaní prevodovky mal dokonca autobus spotrebu iba 7 litrov nafty na 100 kilometrov. Za tento zlepšovák bol celý kolektív navrhnutý na Cenu primáta mesta.
5. Reinkarnovaná historická eľektrička
Nedostatok prevádzkyschopných vozidiel ohrozil aj výpravu eľektričiek. Na návrh generálneho riediteľa dopravy sa začalo s oživovaním odstavených vozňov. Jedným z prvých bol vozeň číslo 336, ktorý bol upravený do linkovej verzie. Stredné dvere boli predané v dražbe, výťažok z ktorej zafinancoval opravu ďalších štyroch eľektričiek.
Jack37