Mňa by len zaujímalo, čo také svetoborné sa zmenilo oproti prelomu jún/júl t.r., keď do R1801 začali posielať #6909. Trvalo to len chvíľu, potom sa tam točili rôzne nafťáky. Teraz zrazu tam opäť začali dávať baterkošmejd. Kilometráž sa zásadne nemenila, tak aký to malo zmysel? Vtedy to elektrobus neodjazdil, prečo by mal teraz?
5720 bol dnes na zálohe, so zvyškom sa dá len súhlasiť. Niečo nie je OK, keď dve avie ani nedokončia službu. Nič to, ktosi aspoň dopomohol správnej firme k lepším referenciám, že jej stúpol počet vyrobených kusov.
Prave aj mne napadlo porovnanie s LF2/2 IN. Cena tam vychadzala v prepočte asi 1 200 000€.
110mat110. Za tych par centimetrov, ktorych boli pridane ( konkretne 1 rad sedaciek nad zadnou napravou ) to ajtak nesedi..
Ale 1,5 troliku stoji rozhodne viac. V Prešove teraz kupili 31Tr za 570 000€/ kus.
19- 5720
36- 5760
Namiesto elektrobusov jazdia 5713, 5745, 5602
Nezačala ani poriadna vyluka, a už nemame čo do vypravy. Teda, mame 18 trolejbusov, z ktorych sa 7 predava.
...
Pri tých Variách sa určite "upravovala" suma. Dokonca pri prepočte vyšiel voz LF2/2IN (pre Plzeň 4 ks) lacnejší ako naše LF2+. A keď si vezmeme že ide o obojsmerné vozidlo a náklady na výrobu sú určite vyššie, a pri odbere (ak rátame prvú danú zákazku bez dodatočnej opcie 23 ks) tak určite mohli s tou cenou niečo urobiť... A aj tak to je viac. Tu si každý upravuje ceny ako mu vyhovuje, lebo ich časť inaksuje... ?
Ja som počul o hodnote 20%. Aj to je zlé. Výrobcom je udávaných 30%...
Baterkače by podľa môjho názoru neboli problémom, keby sa vedeli dobiť na konečnej a boli by to autobusy normalnej stavby. Toto tu dotiahli podľa mňa iba a len preto, aby to SOR mohol niekde vo veľkom otestovať, tak vplyvní ľudia sa angažovali, a toto je výsledok. Zaujimalo by ma, či aj tie náklady spojené s niekoľkými už prevedenými výmenami batérii idú na účet SORu.
Cisto objektivne, baterkace z druhej serie su dlhsie, takze pomer ceny sedi. To ze su to uplne vyhodene peniaze suhasim. Za jeden baterkac sme mohli mat 1,5 dlheho troliku.
Aj pri električkách je tá suma otázna. 1449 000€ za Vario LF2+ je fakt prehnaná cena.
Ale inak súhlasim, elektrobusy z prvej dodávky stáli 368 000€, novšie už cca 420 000...
Mňa by aj zaujímalo, či čistou náhodou DPMK nezmení postoj voči trolejbusom, kedže výroba v kooperácií so SORkou asi skonči(la). SOR zakúpil nejakú firmu na výrobu elektrovýzbroje, prvý prototyp už predstavili na CZECHBUS 2016 (parciálna TNB 12 kompletizovaná v DP Brno). Ale o tom silno pochybujem, nejaka buducnosť TD tu fakt nie je.
Mám dôvody si myslieť, že motiváciou pre nákup elektrobusov neboli predovšetkým eurofondy (za ne sa rovnako mohli kúpiť aj trolejbusy, keby sa chcelo) ale mimoriadne vysoký balík peňazí, ktorý dodávateľ potichu vypláca ako odmenu tým, ktorí sa o nákup pričinia. Takéto provízie za získanie zákazky sa v miestnych pomeroch platia pri každom nákupe vozidiel MHD a na svoje si prišla každá politická garnitúra, ktorá v danom čase mala vplyv. Teraz je na to výstižný výraz "naši ľudia". Lenže pri klasických typoch vozidiel je percento, ktoré sa dá "vyčleniť" obmedzené, lebo ceny su viac-menej štandardizované. Napríklad pri 18-metrovom kĺbovom autobuse alebo trolejbuse alebo pri obojsmernej električke je cenový rozsah viac-menej jasný a nedá sa veľmi manévrovať. Ceny tam stláča aj konkurencia výrobcov. Nie tak pri novinke – elektrobuse, kde relatívne "nikto nevie", či náklady na jeho výrobu tvorili 70% ceny alebo len 40% ceny. Cena vozidla zatiaľ môže byť taká, aká chce. (A že aj je...) Z tohoto vidieť, že je tam zisk, je z čoho sa zavďačovať a preto z elektrobusov potenciálne vychádza oveľa vyšší bočný príjem ako z trolejbusov. Preto (nielen iba) podľa mňa sa nielen nakúpili a prehlásili za ekologický úspech pre moderné mesto, ale je dôvod očakávať, že sa budú nakupovať ďalej nakoľko sa len bude dať.
Navonok sa všetko robí pre blaho ľudí a pre ekológiu. Je známe, koľko tie baterky cez deň (ne)vydržia a ešte nie je verejne známe, ako rýchlo baterky doslúžia koľko ton chemikálií bude treba použiť na akože "zrecyklovanie" bateriek z jedného elektrobusu. Snílkovia ulietavajú do elektromobility a pritom je to úplne nezvládnutá technológia zatiaľ. (Prevádzková výdrž, enviromnentálna záťaž, cena, dostupnosť potrebných surovín na zemeguli.) Aj to sú dôvody, pre ktoré tvrdím, že elektrobusy (elektromobily teraz ponechám bokom) sú príliš predčasný experiment a v košickej MHD nemajú čo robiť. Dá sa nájsť 10 lepších inovácií, ktoré radšej mohli Košice skúšať, keď už chceli priekopníčiť. Preto ja tvrdím, že za uprednostnením elektrobusov sú ťažké prachy, nič viac. Predstavme si, že by za elektrobusy išli 3% sumy ako "poďakovanie". Hoci si myslím, že to mohlo byť aj viac. Koľko je to €? Za koľko rokov toľko peňazí zarobíte vy?
Na tú vetu ".......bez koncepcie (lebo hurá eurofondy)".. presne len toľko napíšem, že tu sa zase prejavila tá slovenská "nenažratosť" po peniazoch. A na ostatné dôsledky seriem.
Snaha tam je, problem je v tom, ze tu sa najprv nakupilo velke mnozstvo elektrobusov bez koncepcie (lebo hurá eurofondy) a az potom sa zacalo vymyslat, kde budu jazdit - tie busy maju nizsiu kapacitu a dojazd ako bezne busy, a nedaju sa nasadit na hociktoru standardnu sluzbu, ako naftovy autobus, preto je problem ich nasadit efektivne. Niekto proste presadil nakup niecoho co vobec nezapadalo do doterajsej struktury vypravy, a teraz sa to za pochodu musi riesit takymito kompromismi..
Ano, to som mal na mysli. Kedze je vonku zima, tak sa baterky "vybijaju" rychlejsie. Oni sa vlastne ani nevybiju rychlejsie ale vdaka zime im viac klesne napatie aj ked maju este viac elektriny ako je kriticke. Kludne sa mohlo stat, ze baterky mali aj 50%. Len im velmi pokleslo napatie.
Ahoj. Ono aj keby nečítali o prevádzke batérii stále tu ide o jeden princíp, že ak by v DPMK bol aspoň JEDEN ktorému záleží na správe a chode DPMK tak by vedel aj s toho mála (kedže niet peňazí) urobiť a systémovo naplánovať dopravu aby všetky busy alebo tram boli využité. Úbohé vedenie.
6909 zase nedokončil službu pre vybité batérie, to tak silou mocou vypravovať elektrobusy, však čo, kolečko dokonči záloha.
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
Troll