Re Pivix versus Bigmac: K vasej debate:
Kedysi som si pre ucely zistenia ekonomickej navratnosti trolejbusov v Prahe nechal vypocitat ich naklady. Vypocet pre mna realizoval znamy docent elektroenergetiky z FEL CVUT Praha spolu so svojim doktorandom, ktory pracuje v ekologickej firme.
Tento vypocet vyzeral takto:
Vstupne data:
merna hustota nafty = 760 kg/m3
priemerna spotreba autobusu (v Prahe) = 50 l/100km
cena nafty = 22,50 Kc/l
vyhrevnost nafty = 42,5 MJ / kg
ucinnost spalovacieho motoru = 0,4
ucinnost elektromotoru = 0,9
cena MWh = 1000 Kc
rocny priebeh dotycnych liniek vo vzkm
A dalej to pocitali cez energiu takto:
Vypocita sa hmotnost nafty rocne spalenej m (vzkm * spotreba/100 * merna hustota nafty). Toto cislo sa prerata na energiu vzniklu spalovanim PHM (EPHM = m * vyhrevnost nafty). Energia PHM sa prevedie na uzitkovu pracu vozov (EPHM * ucinnost spalovacieho motora). Vyjde nejake cislo v jouloch, a to sa vezme ako vynalozena energia na dany styl jazdy a spatne sa to zacne prepocitavat na trolejbus.
Uzitkova praca sa prepocita z joulov na watthodiny vydelenim 3600. Vstupna energia do trolejbusu sa vypocita ako sucin tohoto cisla vo Wh a ucinnosti elektrickeho motora.
Z objemu rocne spalenej nafty sa rychlo ziska cena zaplatena za prevadzku autobusu a z vstupnej energie do trolejbusu sa rychlo ziska cena zaplatena za prevadzku trolejbusu.
Modelovy priklad:
Majme rocne prejdenych 5 810 921 vzkm. Spalime (pri prazskom style jazdy) 2 905 460 l nafty, cize 2 208 150 kg nafty. Energia PHM bude 93 846 379 MJ, po prepocitani ucinnostou dieselmotora mame 37 538 551 MJ, co po vydeleni 3600 vychadza 10 427 MWh. Pripocitajme straty vznikle v elektromotore a zistime, ze z dratu budeme odoberat 11 586 MWh.
Pri cene nafty a elektriny ako v uvode stoji prejdenie taketo mnozstva vzkm 65,3 miliona Kc autobusmi a 11,6 miliona Kc trolejbusmi.
Kedysi som si pre ucely zistenia ekonomickej navratnosti trolejbusov v Prahe nechal vypocitat ich naklady. Vypocet pre mna realizoval znamy docent elektroenergetiky z FEL CVUT Praha spolu so svojim doktorandom, ktory pracuje v ekologickej firme.
Tento vypocet vyzeral takto:
Vstupne data:
merna hustota nafty = 760 kg/m3
priemerna spotreba autobusu (v Prahe) = 50 l/100km
cena nafty = 22,50 Kc/l
vyhrevnost nafty = 42,5 MJ / kg
ucinnost spalovacieho motoru = 0,4
ucinnost elektromotoru = 0,9
cena MWh = 1000 Kc
rocny priebeh dotycnych liniek vo vzkm
A dalej to pocitali cez energiu takto:
Vypocita sa hmotnost nafty rocne spalenej m (vzkm * spotreba/100 * merna hustota nafty). Toto cislo sa prerata na energiu vzniklu spalovanim PHM (EPHM = m * vyhrevnost nafty). Energia PHM sa prevedie na uzitkovu pracu vozov (EPHM * ucinnost spalovacieho motora). Vyjde nejake cislo v jouloch, a to sa vezme ako vynalozena energia na dany styl jazdy a spatne sa to zacne prepocitavat na trolejbus.
Uzitkova praca sa prepocita z joulov na watthodiny vydelenim 3600. Vstupna energia do trolejbusu sa vypocita ako sucin tohoto cisla vo Wh a ucinnosti elektrickeho motora.
Z objemu rocne spalenej nafty sa rychlo ziska cena zaplatena za prevadzku autobusu a z vstupnej energie do trolejbusu sa rychlo ziska cena zaplatena za prevadzku trolejbusu.
Modelovy priklad:
Majme rocne prejdenych 5 810 921 vzkm. Spalime (pri prazskom style jazdy) 2 905 460 l nafty, cize 2 208 150 kg nafty. Energia PHM bude 93 846 379 MJ, po prepocitani ucinnostou dieselmotora mame 37 538 551 MJ, co po vydeleni 3600 vychadza 10 427 MWh. Pripocitajme straty vznikle v elektromotore a zistime, ze z dratu budeme odoberat 11 586 MWh.
Pri cene nafty a elektriny ako v uvode stoji prejdenie taketo mnozstva vzkm 65,3 miliona Kc autobusmi a 11,6 miliona Kc trolejbusmi.
Balky