Off-topic, ale nezdržím sa: na tej odkazovanej stránke má každá príloha toto:
Výsledok antivírovej kontroly: v poriadku
Naozaj chcem vidieť, ako tam pri nejakom dokumente bude
Výsledok antivírovej kontroly: obsahuje trojan X-WipeDrive/AF.2, ransomware RiverOfTears/EncryptII
Veď ono to aj bolo v nejakej z požiadaviek, ale len ako dolepok ku guľôčkovému systému (t.j. blikanie alebo tuším niekto tam chcel aj dodatočné svetlo). Lebo prečo do toho niečo nedolepiť, keď sa dá. Zavedením blikania alebo novým svetlom zavedieme ešte toľko voľných kombinácií svietiacich, nesvietiacich a blikajúcich svetielok, že si môžme na to navymýšľať ešte kopec nových návestí.
Ale nie, najväčší problém pri pražcovej sústave bol, že:
Navrhovaná „pražcová“ návestná sústava bola navyše prebratá z nemeckej legislatívy bez úprav z jazykového hľadiska (návestný znak „T“ má pôvod v nemeckom slove Türe)
Značenie exitu bolo myslené tak, že sa prerábal celý systém, ako značiť exit od 2 km pred začiatkom výjazdovej rampy až po XY metrov za pripojením príjazdovej rampy.
T.j. predzvesť, potom doplnková predzvesť s viacerými cieľmi (napr. aj turistickými), potom portálová značka, druhá portálová už so samostatnou tabuľkou pre odbočenie až po informáciu o vzdialenostiach do významných cieľov + k najbližšiemu výjazdu.
Dovtedy to bol galimatiáš. Na východnej D1, medzi Ivachnovou a Hybe a okolo Trenčína sa používali úplne staré vzory z 90. rokov, kde bolo napríklad len CHOCHOLNÁ 1000 m (bez piktogramu, bez staničenia), portálové značky ešte bez číslovania diaľnice (lebo pôvodne sa dávali len čísla Éčkových ciest).
Okolo Sverepca až po Žilinu potom bolo subplochové peklo, keď nejaký divnotvorca si povedal, že keď odbočujeme z diaľnice k miestnemu cieľu (biela subplocha) a z diaľnice bočíme napríklad na cestu I. triedy, tak to treba ešte ohraničiť modrou subplochou.
Okolo Štrby potom boli už zmeny po roku 2009, kde už boli povolené aj malé písmená, ale ešte zostali nejaké subplochy, pribudol symbol exitu, ale pôvodne tam bolo ešte staré staničenie federálnej D1ky.
No a na dočasne trvalom trojpruhu okolo BA bolo ešte jedno štádium - tuším že už bez subploch, ale s kopou ďalších defektov - napríklad hrozne malé písmená.
Takže sa to všetko vymenilo aspoň na týchto cestách. Keďže šlo o partizánčinu viac-menej na výnimku, tak to nie je dokonalé, nájdu sa aj tam nejaké chyby, ale už nie také markantné. Vo výmenách najmä smerových značiek samozrejme treba pokračovať, nelogických a nečitateľných skvostov na slovenských cestách je ešte plno.
No ono sa to úplne nevylučuje, s tým, čo som písal. Aj to, čo šlo na pripomienkovanie verejne, prešlo nejakým vývojom "v kuchyni". Že to potom formálne stopil iný štátny subjekt, to je už druhá vec a úplne podstatné to nie je.
Bolo tam toho viac, nie len toto. Silou-mocou chceli napríklad držať pri živote značku s parnou mašinkou, lebo však to takto vždy bolo, ľudia by si nezvykli... V prvých draftoch vyhlášky bola kreslená "nemecká" EMU v perspektívnej kresbe.
"Však pražcová sústava dopravné predpisy nijako nekomplikuje."
To, že sa musíš naučiť ďalšiu grafickú verziu signálov komplikácia nie je?
"Naopak, dnes, v dobe LED-kovej, nie je problém všetky návesti vykresliť jednou ampulou."
To nepopieram, ale z významu návrhu vyhlášky nevyplývalo, že to bude realizované takto.
Však pražcová sústava dopravné predpisy nijako nekomplikuje. Len to, čo u nás vykreslí ten "rad žiaroviek", tam vykreslí jeden, výrazne lepšie rozlíšiteľný, pražec
A aj pre mi.v: Naopak, dnes, v dobe LED-kovej, nie je problém všetky návesti vykresliť jednou ampulou.
S týmito argumentami proti pražcovej sústave sa už dlho stotožňujem. Určite má aj výhody, ale žiadnu významnú si neuvedomujem. Vie sa, čo presvedčilo Nemcov, aby prešli na pražcovú sústavu?
Vykresľovať návesti v guľôčkovej sústave je technologicky náročnejšie (pre každú návesť sa ovládajú všetky 4 žiarovky, kým v pražcovej sústave – čo návesť, to presne jedna "žiarovka"), ale to je argument pre rok 1970, keď zložitejšie zapojenia boli reálne drahšie, ale toto už neplatí celé desiatky rokov.
Teraz je podľa mňa pražcová sústava hardvérovo drahšia (viac "železa") a trochu menej bezpečná (strapec lampášov zhoršuje výhľad).
"Prečo našťastie?"
1. Nevidím žiaden dôvod zavádzať ďalšiu signálnu sústavu. Musíme si za každú cenu komplikovať dopravné predpisy? (Argument "pretože to majú inde" nepovažujem za relevantný.)
2. Pražcová sústava pri viacramenných križovatkách si vyžaduje omnoho viac priestoru, keďže každé rameno má vlastnú sústavu svetiel. Zatiaľ som sa nestretol s tým, aby na križovatke pri použití gulôčkového systému bolo potrebné mať samostatnú signalizáciu pre každé rameno.
"Prečo v Nemecku môže peralelne existovať pražcový aj guľôčkový systém?"
Zakazujem Nemcom paralelne používať oboje?
"Ono sa pôvodne navrhovalo povoliť aj pražcový systém, to by ešte len boli zmeny. Ale žandár na to nedal štempel, tak to nie je."
Keby si si študoval pripomienky k návrhu, tak by si zistil, vďaka komu to nie je. (IMHO našťastie.)
Myslím, že pri návestiach pre VHD som v príspevku nič neoznačoval ako zásadné. Zásadný by bol prechod na pražcový systém.
Rozmýšľal som skôr nad tým, čo by robili v prípade, že by bolo potrebné signalizovať voľno do ľava + priamo + do prava. Ale vyšlo mi, že takú križovatku (a s takým signálnym plánom) na Slovensku asi nemáme, takže tá návesť (asi) nechýba.
Čo také zásadné sa zmenilo na návestiach pre vozidlá VHD? Oproti pôvodnému (snáď sovietskemu) systému niekedy z roku 1967 sa len pridal jednogľôčkový signál Čakaj a vrátili sme sa späť k pôvodnému signálu Stoj (3 guľôčky miesto 2). Je tam ešte niečo?
Ono sa pôvodne navrhovalo povoliť aj pražcový systém, to by ešte len boli zmeny Ale žandár na to nedal štempel, tak to nie je. Ale on nedal pôvodne štempel ani na čitateľnejší font, nechcel počuť ani o dvoch typoch príkazových smerových značiek (príkaz pred značkou a príkaz za značkou), atď., atď., takže je to asi len otázka času, kedy bude aj pražcový systém.
To nie je celkom pravda o (ne)jednoduchosti. Slovenskí divnotvorcovia dotiahli kedysi skutočný ondrejský kríž do stavu, keď to bola už len klasická tabuľa s dolepeným krížom, teda tvarovo jednoduchší element, než vyrezávať prekrížené hnáty.
Tabule na diaľniciach sa nemenili kvôli zmene fontu, to bol len podružný aspekt zmeny vizuálu a zavádzania nového systému smerového dopravného značenia - ako značiť ypsilonku, výjazd na diaľnici, uzol, odpočívadlo, tzv. hidden exit na odpočívadle, špecifické druhy (konfigurácie) výjazdov/križovatiek atď.
NDSka pri tom používala TP a VL, ktoré ešte neboli definitívne schválené. Paralelne s tým SSC, kraje atď. ešte používali starý nesystém z roku 2009 s boldovým Universal groteskom už bez kapitálok (= výrazné zhoršenie čitateľnosti), s nedostatočnou bázou piktogramov, nejednoznačným layoutom... Proste ako sa autorizovanému dopravnému inžinierovi prisnilo, tak bolo.
Potom sa zmenila norma, zaviedol sa nový font, ale TP a VL ešte neboli. Mimo NDS sa to robilo stále starým nesystémom (akurát s novým fontom), čoho dôsledky vidíme napríklad na totálne odfláknutom značení na kruháči na Moldavskej a VSSke. Tam by mali voziť študentov zo Žiliny na prax, ako sa značenie robiť nemá, toľko chýb na takom malom mieste sa fakt málokde nájde.
Ale samozrejme, značenie bolo schválené KDI, takže je všetko v najlepšom poriadku. Lebo keď žandár povie, že 2+2 je 5 a dá pod to okrúhly štempel, tak je to pravda.
A to bude možno aj dôvod zmeny . So zjednodušením vyhotovenia by sa mohol zredukovať výskyt hrdzavých torz bývalých výstražných krížov. Mňa úplne fascinuje, ako sa kvôli zmene fontu bleskove vymenili všetky tabule na diaľniciach a pritom na okreskách človek stretne prakticky nečitateľné tabule.
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
veteran
T.j. predzvesť, potom doplnková predzvesť s viacerými cieľmi (napr. aj turistickými), potom portálová značka, druhá portálová už so samostatnou tabuľkou pre odbočenie až po informáciu o vzdialenostiach do významných cieľov + k najbližšiemu výjazdu.
Dovtedy to bol galimatiáš. Na východnej D1, medzi Ivachnovou a Hybe a okolo Trenčína sa používali úplne staré vzory z 90. rokov, kde bolo napríklad len CHOCHOLNÁ 1000 m (bez piktogramu, bez staničenia), portálové značky ešte bez číslovania diaľnice (lebo pôvodne sa dávali len čísla Éčkových ciest).
Okolo Sverepca až po Žilinu potom bolo subplochové peklo, keď nejaký divnotvorca si povedal, že keď odbočujeme z diaľnice k miestnemu cieľu (biela subplocha) a z diaľnice bočíme napríklad na cestu I. triedy, tak to treba ešte ohraničiť modrou subplochou.
Okolo Štrby potom boli už zmeny po roku 2009, kde už boli povolené aj malé písmená, ale ešte zostali nejaké subplochy, pribudol symbol exitu, ale pôvodne tam bolo ešte staré staničenie federálnej D1ky.
No a na dočasne trvalom trojpruhu okolo BA bolo ešte jedno štádium - tuším že už bez subploch, ale s kopou ďalších defektov - napríklad hrozne malé písmená.
Takže sa to všetko vymenilo aspoň na týchto cestách. Keďže šlo o partizánčinu viac-menej na výnimku, tak to nie je dokonalé, nájdu sa aj tam nejaké chyby, ale už nie také markantné. Vo výmenách najmä smerových značiek samozrejme treba pokračovať, nelogických a nečitateľných skvostov na slovenských cestách je ešte plno.