Skôr, než ho zmažú...?
Tram-trainy budú podľa toho,
či zostanú tí istí kompetentní: „So zavedením tohto druhu dopravy v Košiciach sa napriek proklamáciám kompetentných už zrejme nepočíta.“
Keby kompetentní až tak proklamovali zaviesť tram-trainy, určite by o ich výhodnosti bola aspoň zmienka v Stratégii dopravy, ktorá bola nedávno spracovaná a ktorá usmerňuje dopravu výhľadovo do roku 2040. Usudzujem podľa toho, že na vychválenie tram-trainov nebola na spracovateľa Smerovaná politická objednávka tak, ako napr. na chválenie elektrických autobusov – citujem jeden z cieľov záverečnej správy Stratégie: „6.8 Smerovanie k mestskej doprave priateľskej k životnému prostrediu
Podpora električkovej prevádzky, použitie elektrických autobusov v závislosti na vývoji technológií, zavedenie nového systému elektrických autobusov / duobusov / hybridných autobusov na hlavných tratiach po roku 2030....“
http://www.kosice.sk/docuStore...
Táto Stratégia má ďaleko od reflektovania reality dopravnej infraštruktúry (existujúce trolejové vedenie a teraz už aj koľaje umožňujúce duálnu prevádzku). Jej znenie vypovedá o tom, že bola vypracovaná na politickú objednávku súčasnej vládnucej garnitúry v meste s cieľom, aby sa naoko odborne zdôvodnili doterajšie megalomanské dopravné stavby a zakonzervoval meganákup električiek, autobusov a elektrobusov od spriatelených výrobcov. Nezdôvodnené odporúčanie umieráčika pre trolejbusy a ignorovanie príležitosti zaviesť na koľajových tratiach duálnu prevádzku s tram-trainami tento predpoklad len umocňuje. Myslím, že vyše milión eur zaplatených za takúto odborne sa tváriacu ale politicky objednanú štúdiu bolo ich vyhodením. Od súčasnej košickej vládnucej garnitúry v pozadí spriahnutej s dodávateľmi (Dúha - rekonštrukcie, SOR - dopravné prostriedky) už nemôžeme očakávať prispôsobovanie dopravy potrebám verejnosti a doby (kombinácia požiadaviek účelu, atraktvity, modernosti, ekológie...).
mínus Reagovať | 194 Karol Labaš
17.12.2015 12:00 | Oznám správcovi | Odkaz
Tram-trainy budú podľa toho,
či zostanú tí istí kompetentní: „So zavedením tohto druhu dopravy v Košiciach sa napriek proklamáciám kompetentných už zrejme nepočíta.“
Keby kompetentní až tak proklamovali zaviesť tram-trainy, určite by o ich výhodnosti bola aspoň zmienka v Stratégii dopravy, ktorá bola nedávno spracovaná a ktorá usmerňuje dopravu výhľadovo do roku 2040. Usudzujem podľa toho, že na vychválenie tram-trainov nebola na spracovateľa Smerovaná politická objednávka tak, ako napr. na chválenie elektrických autobusov – citujem jeden z cieľov záverečnej správy Stratégie: „6.8 Smerovanie k mestskej doprave priateľskej k životnému prostrediu
Podpora električkovej prevádzky, použitie elektrických autobusov v závislosti na vývoji technológií, zavedenie nového systému elektrických autobusov / duobusov / hybridných autobusov na hlavných tratiach po roku 2030....“
http://www.kosice.sk/docuStore...
Táto Stratégia má ďaleko od reflektovania reality dopravnej infraštruktúry (existujúce trolejové vedenie a teraz už aj koľaje umožňujúce duálnu prevádzku). Jej znenie vypovedá o tom, že bola vypracovaná na politickú objednávku súčasnej vládnucej garnitúry v meste s cieľom, aby sa naoko odborne zdôvodnili doterajšie megalomanské dopravné stavby a zakonzervoval meganákup električiek, autobusov a elektrobusov od spriatelených výrobcov. Nezdôvodnené odporúčanie umieráčika pre trolejbusy a ignorovanie príležitosti zaviesť na koľajových tratiach duálnu prevádzku s tram-trainami tento predpoklad len umocňuje. Myslím, že vyše milión eur zaplatených za takúto odborne sa tváriacu ale politicky objednanú štúdiu bolo ich vyhodením. Od súčasnej košickej vládnucej garnitúry v pozadí spriahnutej s dodávateľmi (Dúha - rekonštrukcie, SOR - dopravné prostriedky) už nemôžeme očakávať prispôsobovanie dopravy potrebám verejnosti a doby (kombinácia požiadaviek účelu, atraktvity, modernosti, ekológie...).
mínus Reagovať | 194 Karol Labaš
17.12.2015 12:00 | Oznám správcovi | Odkaz
Bjorn
http://kosice.korzar.sme.sk/c/8106326/zupa-ocakava-kolaudacne-rozhodnutie-stavby-duhy-dnes.html
Už nič by nemalo brániť opätovnému spusteniu električkovej dopravy aj v samotnom centre Košíc.
KOŠICE. Dnes (štvrtok) o 0.20 hod. zaslal Košický samosprávny kraj (KSK) ako Špeciálny stavebný úrad pre mestské dráhy odpovede na otázky Korzára z piatka.
Informoval, že dnes predpokladá vydanie kolaudačných rozhodnutí k stavbe „IKD, Námestie Maratónu mieru – Staničné námestie“.
Okrem iného to znamená, že každým dńom sa vrátia električky po 17 mesiacoch už aj na Kuzmányho ulicu. Ak sa tak stane, bude už plne obnovená električková doprava v celých Košiciach.
Na uzly vraj nebola jazdná skúška trolejbusu potrebná
KSK sa po piatich dňoch vyjadril aj ku Korzárom medializovaným informáciám, že sa počas kolaudačných konaní na rozdiel od električiek nevykonali jazdné skúšky aj trolejbusov, ktorých troleje sa tiež obnovovali v rámci stavieb električkových tratí.
Ministerstvo dopravy ešte v pondelok potvrdilo, že pri takom type stavieb sú povinné aj jazdy trolejbusov.
Stavba „Modernizácia električkových uzlov“ sa skolaudovala už v piatok, ale vtedy ešte žiadny trolejbus neabsolvoval testovaciu jazdu. Aj na uzle Námestie osloboditeľov – Južná trieda (kríženie so Štúrovou ulicou) sa však trolej menila.
Otázne bolo, či by takáto kolaudácia nemohla byť spochybnená.
Hovorkyňa predsedu KSK Zuzana Bobriková uviedla, že „existujúce trolejové vedenie trolejbusov ostalo v pôvodnej trase bez zmeny. Z tohto dôvodu nebola v rámci tejto stavby potrebná skúšobná jazda trolejbusom“.
KSK neprekáža, že neotestovali všetky troleje
Jazdnú skúšku absolvoval trolejbus až v utorok neskoro večer kvôli vtedy ešte neskolaudovanej stavbe IKD. Popri Tescu prešiel pomaly cez Mier, Námestie osloboditeľov na KVP a späť.
Ako sme už informovali, neprešiel všetky kríženia električkovej a trolejbusovej trate.
Neotestoval napríklad dve pri mestskej krytej plavárni (prejazd v smere od Palackého k Námestiu osloboditeľov, z Rooseveltovej na Štefánikovu, ale ani núdzové obratisko na Bottovej).
Za problém to zrejme KSK nepovažuje, keď dnes predpokladá vydanie kolaudačného rozhodnutia na IKD a na inú testovaciu jazdu trolejbusu sa neodvoláva.
„Keďže v rámci stavby došlo aj k vyvolanému zásahu do trolejového vedenia trolejbusov, preto navrhovateľ v rámci kolaudačného konania doložil 16. 12. 2015 ku skúške trolejového vedenia trolejbusov príslušné doklady,“ uviedla Bobriková.
Návrat trolejbusov by bol prekvapením
Potvrdili sa tak predpoklady zvedavcov, ktorí si prvú jazdu trolejbusu v uliciach Košíc po takmer roku nenechali ujsť.
„Či sa ešte bude niekedy niečo skúšať, alebo to bola prvá a zároveň posledná jazda trolejbusu, nevieme, ale obávame sa, že pravdepodobnejšia je tá druhá možnosť. Trať je otestovaná, môže sa podpísať papier, že boli vykonané skúšky, a máme hotovo. Projekt sa môže odovzdať a kolaudácia pre električky ukončiť,“ poznamenali v utorok neskoro večer.
Znepokojuje ich tiež, že po rekonštrukcii električkových tratí už zrejme Dopravný podnik mesta Košice s využitím trolejbusov v MHD nepočíta a nahradí ich autobusmi.
Tram–train trať nepreverí, záruka vyšumí
Hovorkyňa predsedu KSK dnes potvrdila, čo Korzáru odpísalo aj ministerstvo, že tram–train nemusí otestovať trať IKD, ktorá bola postavená aj pre toto ťažšie vozidlo ako električka.
Takúto skúšku požadovali niektorí mestskí poslanci aj aktivista Karol Labaš.
„Podľa overenej projektovej dokumentácie bola táto trať vybudovaná v technických parametroch vyhovujúcich pre prevádzku električiek, s možnosťou prevádzky vozidiel typu tram–train. Koľajový spodok a zvršok boli projektované a zrealizované na nápravové tlaky 13 ton, čo bolo potvrdené aj skúškami zhutnenia,“ zdôvodnila Bobrikova.
Dodala, že skúšobná jazda dráhovým vozidlom, ktorá tvorí len časť zákonom o dráhach požadovanej technicko-bezpečnostnej skúšky, bola vykonaná električkou.
„Touto skúškou bolo overené, že električková dráha vyhovuje overenej projektovej dokumentácii, podmienkam stavebného povolenia, je funkčná, zaručuje bezpečné a trvalé prevádzkovanie dráhy, resp. že sú splnené stavebno-technické podmienky pre bezpečnú a plynulú dopravu na dráhe.“
Stavebný úrad podľa nej obdržal od mesta Košice stanovisko k duálnej trati, v ktorom je uvedené, že „v súčasnosti nie je známy dopravca (prevádzkovateľ) pre prevádzku vozidiel typu tram–train a preto nie je k dispozícii vlaková súprava, ktorá by mala byť na trati vyskúšaná. Pred zavedením vozidiel typu tram-train do prevádzky na tejto dráhe bude potrebné vykonať novú technicko-bezpečnostnú skúšku dráhy vozidlom typu tram–train“.
So zavedením tohto druhu dopravy v Košiciach sa napriek proklamáciám kompetentných už zrejme nepočíta. Ak by sa to aj zrealizovalo, bude to oveľa neskôr ako o päť rokov.
Vtedy už uplynie záruka na dráhu, takže keby sa pri jazdnej skúške tram–trainu aj objavila nejaká závada, konzorcium zhotoviteľov Dúha – ZUE už nebude možné sankcionovať.