Suhlasim s tym, ze u vozidiel so vznetovym motorom je jedno ci je ukostrene + alebo - . Ale u vozidiel s benzinovym motorom to jedno nieje. V com spociva dovod?
Nielen prvé autá. Môj kamarát mal od rodičov Renault 16 z roku cca. 1970 a ten mal nielen plus na kostre, ale aj prepínač blinkrov na pravú ruku, kontrolku smeroviek zapojenú tak, že blikla vždy len raz, hoci smerovky normálne išli a veľa iných francúzskych zvráteností. V princípe je u auta úplne jedno, ktorý pól je ukostrený, ide len o úzus. A ešte som sa nestretol s gumokolesníkom, ktorý by zožrali blúdivé prúdy, bo gumokoly sú veľmi starostlivo ukostrené:-).
I.
re peter k: taka praga v3s ma taktiez ukostreny +pol. presne tak isto ako kosicke, ostravske a brnenske elektricky. a ajhla funguje to. je uplne jedno.
Prilejem trochu oleja do ohnivej diskusie o polaritach.
Preco maju auta -pol pripojeny na kostru auta a + na kabel? (prve auta vraj mali opacne pripojenie. Preco doslo k zmene?)
Este zabudnuta odpoved Papyrovi:1)Bohuzial som to do poslednej chvile nevedel.2)Dobre Ti tak,ked si masochista a pouzivas menejcenny dopravny prostriedok.Moj odpor k smradobusu je taky vyvinuty,ze na vzdialenost nad cca.50-80 km radsej budem cestovat o polovicu dlhsie a o polovicu drahsie ale vlakom a nie v polohe skrcenca.
No ja som zvedavý ako čas preverí Solarisy. Ten náš prešovský má už prvú poruchu - odišla mu zastávková brzda, hehehe...
Re #3109 eMareq: Nikto nechce predsa porovnávať absolútne čísla. Ale predsa nie je problém POMERNE porovnať úroveň poskytovaných služieb, úroveň údržby vozidiel, primeranosť dopravnej ponuky a to všetky pri určitej dotácii medzi akýmkoľvek veľkým podnikom. A obávam sa, že DPMK z týchto rozborov nevyjde vždy najlepšie.
Všeobecne sa dá vysloviť pravidlo, že so vrastajúcim rozsahom prevádzky klesá produktivita práce a efektivita finančných dotácií. Platí to tak, i keď by nemuselo.
Ked porovnavat DPMK s inym DP, ktory ma rovnaky pocet liniek (alebo priblizny) a obsluhuje adekvatnu cast mesta ako Kosicky DP + vsetky druhy trakcie.
Osobne si myslim, ze do prvej polovice 90tych rokov ak by sa robila udrzba, mohli v KE premavat veselo SM, SL. A na prelome tisicroci by sme sa mohli stretnut aj s vacsim poctom B731tiek, I280.
Teraz uz niesu problemy z GO, Starrko sa pochlapilo a zacalo produkovat celkom kvalitne generalky, aspon co sa tyka Kosic. V Bratislave to ale tak nevyzera. Horsie je to z novymi vozmy. Ved nemusim zachadzat do minulosti , ked si spomenieme Ikarus 435 ev.c. 4311 (vznietenie palivovej sustavy) alebo polska strudla ev. c. 3505. Alebo chronicka porucha u strudiel co sa tyka ulozenia kardanov.
No ja viem v Kosiciach o jednej Karose, po GO, ktorej utrhlo ojnicu a prerazila hlavu a skoncila mimo autobusu. Potom viem aj o pripade, kedy urvalo zotrvacnik a nasiel sa medzi cestujucimi. To su vozy po GO.
re vladimir: zial, opät sa obavam, ze mas pravdu. paradoxne vozidla bez go zili dlhsie... a bol samozrejme rozdiel, aka firma to robia, napr. daidalosy 280.08 z dnesneho aska jazdili bez problemov, o rovnakych vozoch z csao sa to uz povedat neda, teda ak nepovazujes za problem vyhnitu napravnicu, odtrhnuty klb a pod, tak ano na tuto temu by som sa popytal beusa, ten ma velmi dobry prehlad v tomto smere.
Takéto hrôzostrašne podrobné informácie som nemal, ale tiež som počul o prípadoch, kedy boli nejaké vozidlá pár dní po návrate z GO pre istotu vyradené
Údajne neskutočné problémy boli s poruchami a opravami (pokusmi o opravu) automatických prevodoviek. Počul som, že aj to bol jeden z dôvodov, prečo Karosa dodatočne prišla na trh s alternatívou - B732, ktorá ponúkla do mestskej prevádzky manuál. Spočiatku totiž bola v ponuke len B731. Ale to je len z počutia, ja som v tej dobe riešil iné starosti ako generálky busov.
re vladimir: tvoja go teoria je uplne spravna, velakvalitne generalky realizovali napr. csao lc a rv. neviem presne datum, ale viezol som sa osobne vo farbickovej go na karose b731, kde po prvej jazde odpadol motor aj s vybornou pragou 2m70. ono to zostalo v otackach, urval sa kardan od diferaku a pekne rozmrdal podlahu pri 3.dverach. vsade vela oleja a vody z chladica, nejake zranenie a popaleniny. stichlo to, az ked utrhlo privodnu trubku na vstrekovacie cerpadlo a to sa zavzdusnilo. a o dalsom pripade viem z pocutia, taktiez go, asi tyzden prevadzky, len to bola sm11.
Ešte aby som upresnil, tie problémy s dodávkami vozidiel pominuli až v druhej polovici 70. rokov a v 80. rokoch. Dovtedy bola obnova vozidlového parku často nepostačujúca.
Jasné. Ale dnes už predsa len rôznymi úpornými snahami podniky vedia predĺžiť život aj takej Karose, kým v socializme sa mohlo pokojne hneď pri poruche vyraďaovať, pretože nebol problém s dodávkami vozidiel. Ostatne, veď ani kvalita generálok v tom období nebola veľká. Odo mňa starší jedinci často spomínajú na generálky, z ktorých sa vozidlo vrátilo v horšom stave ako do nej šlo
Odpoveď na off topic: Áno, v Prešove bude zavedená prestupná tarifa už v tomto roku, pravdepodobne začiatkom jesene. Jednorazové lístky budú obmedzené časom a budú papierové aj elektronické. Predplatné lístky zostávajú v dnešnej podobe.
Vladimir,RW:ROcky,RTOcky,rovnako ako aj napr.9Tr ci Ik280 boli ramove vozidla,takze dlhovekost mali takpovediac sudickami vlozenu do kolisky.Oproti tomu S11 ci trebars aj chudaci Sanosy boli samonosne karoserie,sice lahsie,kapacitnejsie ale sucasne aj od narodenia odsudene na relativne skory zanik a absolutne nevhodne do socialistickych podmienok neudrzby a prezivania.Vladimir,jedna otazka off topic:Nechysta PO prechod na casovy a prestupny tarif?TOPIC ON.I.
Nesúhlasím s názorom, že existuje na Slovensku nejaký mestský DP prevádzkujúci MHD, ktorý by mohol zaniknúť a prevádzka MHD prejsť pod SAD. Práve naopak, vedel by som si spomenúť na mesto, kde by sa žiadalo MHD vyčleniť z SAD a založiť nový DP.
Neviem, prečo by sa DPMK nemohol porovnávať s inými slovenskými DP.
Re #3095 RW: RO-čky, RTO-čky, či Ikarusy sú osobitná kapitola. Tieto autobusy skutočne boli nezničiteľné. Ale také Karosy sa menili rad za radom...
výsledkom je,že bez ďalších opatrení je potrebné v mestách s ukoľajneným mínus pólom z času na čas vymeniť potrubia okolo meniarní,zatiaľ čo v mestách s ukoľajneným plusom sice nie tak často ale zase všade okolo koľajníc.Týmto pokladám debatu o blúdivých prúdoch za uzatvorenú a dúfam že to bude znamenať aj koniec pavedeckého citátorovania,ktoré som si pre seba interne nazval Sarko..tiny.
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
Vladimír
Údajne neskutočné problémy boli s poruchami a opravami (pokusmi o opravu) automatických prevodoviek. Počul som, že aj to bol jeden z dôvodov, prečo Karosa dodatočne prišla na trh s alternatívou - B732, ktorá ponúkla do mestskej prevádzky manuál. Spočiatku totiž bola v ponuke len B731. Ale to je len z počutia, ja som v tej dobe riešil iné starosti ako generálky busov.