Diskusné fórum › Všeobecná diskusia

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Vladimír #3076:
Praveze v tom vidim velke plus, ked bude DP stale zavisly na meste ci state nikam to nepovedie, je to ako liatie vody do deraveho vedra -> nikdy ho nenaplnis (finacie). DP a SAD by mali zacat rozmyslat nad tym, moze to byt celkom realne (aj ked nie hned)
Reakcia na: eMareq #3072:
Bez podpory mesta, či regiónu si viem také niečo len ťažko predstaviť. Bez dotácií by nemohli byť konkurencieschopní.
Reakcia na: eMareq #3070:
Ja mám polookruhy celkom rád. V Prešove je pomaly viac okruhových liniekako štandardných, takže musím byť zvyknutý.

L28 je polookruh preto, aby sa nemuslo do Vyšnej Hutky v každom smere. Takto sa tam zachádza dopoludnia smerom do mesta a popoludní smerom z mesta. Kto chce ísť do/z Všnej Hutky v inom čase, môže cez Myšľu. Keby bola v Nižnej Myšli konečné, nedalo by sa to.

Re #3072 eMareq: Iste. Ak presvedčí mesto, prečo nie... DPMP preto už dávno znižuje náklady, aby mohol byť v prípade potreby konkurencieschopný.
Sarko,bigmac:Kodporovej regulacii-prave sedim v EC133 Slovenska Strela,pijem capovany Topvar,jem ako pravy kozmopolita k tomu madarsky gulas a citam Atlas vozidiel Zeleznicneho magazinu "Motorove vozy a jednotky CD a ZSSK",kapitolu "860 (ex M475.0,M474.0).A ze co to ma spolocneho s elektrickami,menovite s rozlisovanim T3,T3SU a T3SUCS,ktore je zivotne dolezite pre buducnost elektriciek v CR a SR?Nuz tento citatik,ked sa tu uz castujeme citatmi:"Pri pouziti kontaktni regulace vykonu mohla Statni zkusebna (instituce,ktera regulovala ceny,nebot tehdy neexistovalo trzni prostredi) zaradit seriove vozy do kategorie vyrobku az tretiho stupne jakosti,od cehoz by se odvijelo snizeni jejich prodejni ceny".Ad bludive prudy:asi trvalo 50 rokov,kym bludive prudy vdaka svojmu bludivemu charakteru po velkom bludeni dorazili z PP az do Kassa
re: sarko, polarita: a zasa trepes. a poriadne. myslis, ze 60te roky zacali r.1912? toho roku uz mali problemy s bludivymi prudmi na TEVD. A Ty mas problem s bludmi. sam tu mudrujes o tom, ze sem chodia laici. tak mi laskavo vysvetli, preco laikov presviedcas o tom, co nie je pravda? uz si pochopil, preco som sa pytal na tie zberace? mimochodom, ten trakat co si o nich vypracoval nie je uplny a dva typy Ti tam chybaju, teda ak sa Ti podari vyvratit, ze osovy uhlik nie je zberac. ak nie, tak 3.
Kedze vstup SR do EU sa nezadrzatelne blizi, rad by som vedel Vas nazor na toto:
Je mozne, aby nejaky dopravca z inej krajiny EU mohol konkurovat nasim SAD, DP?

(Trebars lepsie sluzby, ceny, modernejsie dopravne prostriedky). Kedze v EU je mozne slobodne podnikat v hociktorej krajine, ktora je jej clenom.
Reakcia na: S499.1023 #3051:
Musim sa pozriet do jedneho vydania DM (ohladom SM11 - dvojdverakovych), tam je fotka aj komentar. Co zistim, to sem napisem.
Reakcia na: Vladimír #3050:
Presne toto som chcel napisat, ale tlacil ma cas. Radsej zahustit na spominanom useku L6 s L9 2x prelozena 15 minutovka, v spicke dve 12 minutovky, okrajovy rezim: tak ako je (aj ked mne sa viac pacia dve 20 minutovky). Volne dni: dve 20 minutovky, okrajovy rezim: tak ako je dnes.

Zopar okruznych liniek z mojej hlavy (uverejnujem len tak):

1) St. Lokomotivy - Kuzmanyho - Moldavska - Trieda SNP - Hviezdoslavova - St. Lokomotivy

2) OC Vazec - Alejova - Moldavska - N.O. - Juzna Trieda - OC Vazec

3) Zel. Stanica - Moldavka - Trieda SNP - Hviezdoslavova - Kuzmanyho - Zel. Stanica

4) Barca - Juzna Trieda - N.O. - Moldavska - Alejova - Barca

5) OC Vazec - Alejova - Trieda SNP - Hviezdoslavova - Kuzmanyho - N.O. - Juzna Trieda - OC Vazec

A tak by sa dalo pokracovat s "okruznymi linkami". Ja nemam rad okruzne linky, napr L28. Mohla zostat podla pov. trasy Zel. St. - Nizna Mysla. Inac cela L28 je neprehladna co sa tyka poznamok pri intervaloch.
Sarko:No tak si nam tu zase pekne zacitoval,este by to chcelo miesto bezducheho zhromazdovania citatov zapojit aj vlastny rozum.Ako znalec dejin kosickej MHD by si ale mohol dohladat,kedy prebiehalo hromadne upravovanie elektrovyzbroji vozidiel v suvislosti so zmenou polarity.Pokial tato pramen nebudem mat,budem sa dovodne domnievat,ze - pol v troleji mate v KE od zaciatku.A v ziadnom pripade nic v ziadnom z Tvojich citatov nesvedci o tom,ze by polarita napajania mala akukolvek suvislost s rusenim cohokolvek,ako si nam tu pred casom prezentoval,a to nie ako domnienku,ale ako FAKT.A o tom cela tato diskusia bola,dalej ju nemienim rozvijat.
A ešte sa vrátim k tým IKARUSOM 280.10. Ja si pamätám, že v rokoch 1996-98 chodili na linke RA5, potom sa otočili a išli ako Školský spoj, a boli modré.
Takže ohľadne polarity mám zaujímavé informácie! Zatiaľ len stručne:

Blúdivé prúdy sú na Slovensku známe od 60-tych rokov. V týchto rokoch už bola polarita v električkovej trakčnej sieti v troleji mínus pól a v koľajnici plus pól. Aj napriek tomu už v 70-tych rokoch došlo k vybudovaniu prvých klasických diódových drenáží, ktoré boli prepojené na koľajnice. V neskoršom období SPP navrhol opätovnú zmenu polarity na plus pól v troleji a mínus pól v koľajnici, avšak z dôvodu vysokej nákladnosti k tomu nedošlo. Zmenu polarity SPP presadzoval z dôvodu jednoduchšej situácii pri mínusovom póle v koľajnici, pretože výstup a identifikácia škodlivých blúdivých prúdov a ochrana pred nimi je ustálená v určitej škále, naopak pri plusovom póle v koľajnici je výstup a identifikácia nestála a celoplošne ohrozuje všetky dotknuté zariadenia. Opačná polarita teda v skutočnosti predstavuje nebezpečnejšiu alternatívu, ktorú bolo potrebné v 90-tych rokoch ošetriť modernými katódovými elektrickými polarizovanými drenážami. Z uvedeného teda vyplýva, že opačná polarita bola v Košiciach (Brne a Ostrave) buď náhodná, resp. za iným účelom.

Zdroj: SPP, a.s.
Reakcia na: S499.1023 #3009:

Čo sa týka môjho príspevku #3006, mohol si ho prečítať pozornejšie. Okrem toho, že som ho komentoval vlastnými slovami, všimni si aj niekoľko medzníkov:

1) Vo februári 1914 sa zavádza elektrická trakcia a v prevádzke je jediná meniareň prúdu s jediným usmerňovačom. Táto etapa napájania elektrickej trakcie fungovala do septembra 1944, keď nacistická armáda meniareň prúdu zničila. Plynárenstvo na Slovensku funguje už od roku 1856. Dňa 14.4.1927 začína v Košiciach pravidelné rozhlasové vysielanie.

2) V auguste 1945 sa opätovne zavádza elektrická trakcia. V prevádzke je spočiatku vypožičané dynamo fungujúce v elektrárni a od roku 1948 stará meniareň s postupne pribúdajúcimi usmerňovačmi (v r. 1948, 1949 a 1951 – spolu 3 usmerňovače). Táto etapa napájania elektrickej trakcie fungovala do júna 1957.

3) V júni 1957 sa vedľa starej meniarne vybudovala a otvorila nová meniareň („C“), pričom ešte nejaký čas súbežne fungovala aj stará meniareň, ktorá napájala aj úseky novej meniarne. Táto etapa napájania elektrickej trakcie fungovala do roku 1965, keď došlo k úplnej rekonštrukcii meniarne „C“. Dňa 25. 2. 1962 sa začína vysielanie Televízneho štúdia Košice.

4) Od septembra 1963 sa v súvislosti s novými dodávkami veľkokapacitných vozidiel lavínovito otvárajú nové meniarne – v r. 1963 „A“, v r. 1964 „B“, „E“, „F“, „G“, „D“ a v r. 1965 rekonštrukcia zariadení meniarne „C“, pričom v rokoch 1964 až 1966 došlo ku kompletnej rekonštrukcii a výmene trolejového vedenia na všetkých pôvodných tratiach. V roku 1982 sa dokončuje kremikalizácia (výmena ortuťových usmerňovačov za kremíkové) vo všetkých existujúcich meniarňach a v roku 1983 sa ešte otvára posledná, 8. meniareň prúdu „K“. V tomto období začína DP používať vysielačky. Tento stav trvá dodnes.

V každej z uvedených etáp od zavedenia elektrickej trakcie mohlo dôjsť k zmene polarizácie.

Čo sa týka iskrenia, našiel som jednu definíciu: „Iskry v elektrických zariadeniach emitujú rádiové žiarenie. Kmitočtový rozsah tohto javu je niekoľko kHz až GHz. Vzdialenosť v ktorej zachytíme tento jav závisí od sily iskry, tienenia prijímača, polohy prijímača a antény, ...“
Reakcia na: bigmac #3021:

Ja si fakty preverujem. Za všetko hovorí odstavec jednej odbornej publikácie, z ktorej si dovolím citovať:

„V důsledku nastíněného vývoje (zejména OPOŽDĚNÉMU projektu tříčlánkové tramvaje a SKLUZU ve stavbě nového závodu) bylo v druhé polovině roku 1982 nutné přistoupit k obnovení dodávek vozů T3 do Československa. Tramvaje T3 byli totiž jediným typem, který byl podnik schopen V KRÁTKYCH ČASOVÝCH TERMÍNECH A PŘI PŘETÍŽENÝCH KAPACITÁCH vyrábět a dodávat. Výroba vozů byla PŘIPRAVENA NARYCHLO a nová série plně vycházela z „té-trojek“ vyráběných pro SSSR. Novou sérii T3 budeme v návaznosti na předešlé série označovat jako T3/VI. V praxi je pro tyto POSLEDNÍ ČESKOSLOVENSKÉ DODÁVKY T3 VÍCE VŽITO OZNAČENÍ T3 SU/CS.“

zdroj: R. Mara – 40 let tramvají T3
Reakcia na: Vladimír #3063:


mam podobny nazor, nezacinat to vobec, lebo to bude pohroma. ale mam pocit, ze aj tak uz je neskoro, lebo urcite sa niektori este vynadria... ?
Reakcia na: Dopravák #3062:
Radšej neťahaj diskusiu metro/električka ešte aj do košickej diskusie, v iných diskusiách preto "pretieklo už veľa krvi". Neviem síce čo symbolizuje údaj zmeny jazdnej doby z 30 na 27 min., no aspoň za seba môžem povedať, že som rád, že v BA zvíťazil rozum a metro nebude. Ale ďalej by som to skutočne rozvádzať nechcel.
V Blave na výstavbu metra aj napriek niekoľko vyhodeným miliónov, METRO nebude. Vznikol nový projekt PROJEKT RÝCHLA ELEKTRIČKA. Má sa skrátiť jazdná doba o cca 3 - 4 min. (z 30 min. na 27 min.)
Reakcia na: rl #3056:
Predpokladám, že to mysleli vo význame "máme málo peňazí" a nie doslovne "nemáme peniaze", t.j. "máme na účte 0 Sk".

Re #3058 rl: V roku 1997 chodila L17 tak ako chodí dnes. To, čo popisuješ vzniklo až v jeseni 2000. L17 bola odklonená do trasy Moskovská tr. - Popradská - Amfiteáter - NMM - Mier - Americká tr. - Madridská. Problémy vznikli najmä kvôli strate prepojenia Luníka VIII - DPMK - Popradská - Nová nemocnica..., preto bola zavedená L37 na trase Mikovíniho - Poliklinika Západ. Na Ťahanovciach bola okrem iného v tom čase skrátená L34 po Hanojskú. Myslené to bolo zrejme tak, že L34 bude obsluhovať len vrch sídliska a ľudia k MiÚ sa budú presúvať priamo po Americkej s L17. Akurát Berlínska ostala trocha okašľaná, ale to sa bralo tak, že tam ani podľa pôvodných projektov nikdy MHD jazdiť nemala, takže mohli byť radi za iné linky.
Cestujúci však "povstali" a DPMK v marci 2001 presmeroval L17 do polohy Luník VIII - DPMK - Popradská - Amfiteáter - NMM - ŽST - Sečovská c. - Košická Nová Ves. L37 bola na tejto trase zrušená a zavedená bola nová L36, ktorá bola obmenou októbrovej L17: Kláštor - Klimkovičova - Moskovská tr. - Popradská - Ondavská - NMM - Mier - Ázijská tr. - Madridská.
Akonáhle sa však uspokojili chute cestujúcich z Berlínskej, do povstania vyšli obyvatelia Americkej triedy, ktorí sa ten krátky čas na rýchlu L17 zvykli a nechceli sa trmácať po Ázijskej triede. DPMK v júli 2001 preto L36 presmeroval priamo po Americkej triede a L34 potiahol až k MiÚ. Ani L17 nemala pokoj, cestujúca verejnosť si vydupala aj posledný úsek, ktorý odporoval historickej trase, a tak sa L17 opäť hodila cez Ondavskú. Súčasne sa na východnom konci presmerovala cez OC Laborec na Lingov. Neskôr bola z ekonomických dôvodov vrátená späť len po stanicu. L17 je krásnym fenoménom, musela vyskúšať 3 rôzne trasy, aby sa napokon vrátila do trasy, kde jazdila celé desaťročia.
Linková zmena v rokoch 2000-2001 je na dlhú debatu. Bolo tam určite aj mnoho nezmyslov, ale niektoré veci naopak mohli byť prínosom, keby si ľudia trochu zvykli a DPMK trochu vydržal.

Čo sa týka L53, tá pôvodne jazdila na trase MiÚ Sídl. Ťahanovce - Ázijská trieda - Prešovská c. - NO a späť. Keď sa rozširovala doprava na Madridskú, zmenila sa do dnešnej podoby. Táto linka nie je celkom nezmyselná, ako sa na prvý pohľad môže zdať, ale má zbytočne divokú trasu. Žiadaný dopravno-obslužný efekt sa mohol dosiahnuť prehľadnejším vedením trás. Ale v zásade linka funkciu plní, len je otázne, či sú na ňu potrebné klbáky.

Re #3059 rl: V Prešove sa určite koncom 70. rokov dodávali štvordveráky 280.08 a dvojdveráky 280.02. A zrejme to tak bolo aj v Košiciach. Možno "koncovka" 02 vyjadruje aj niečo iné ako počet dverí a vzťahovala sa aj na dvojdverové aj na štvordverové autobusy.
Čítal som tie historické cestovné poriadky, a tak mi utkvelo v pamäti, že v roku 1997 chodila 17-tka na sídlisko Ťahanovce, ale ani po polroku ju zrušili a "presťahovali" tam, kde je dnes. Takisto 34-ka chodila jeden čas iba od Hanojskej a 36-ka chodila po celých Ťahanovciach. Potom sa obyvatelia sťažovali a opäť ani nie po polroku bola zrušená a je tam, kde je dnes. A nakoniec: linka 53 chodila v roku 1995 aj na Berlínsku. Dnes je to jediná zastávka kde nestojí. Nechápem toto pre mňa nezmyselné odklonenie. K čomu je dobá táto trasa: Hanojská - Nám. Oslobod. - Madridská. Podľa mňa by to malo byť takto: Madridská - Nadchod - MÚ - Berlínska - Hanojská - Belehradská - Sofijská - ... NO ... a späť. Prípadne takto: Madridská - Nadchod - MÚ - Berlínska - Hanojská - Belehradská - Sofijská - ... Mier - NO ... a späť.

Zmeniť zobrazenie

Štruktúra
Zoradenie
Počet príspevkov na stranu

Vyhľadávanie v téme

Hľadaný text
Dátum od
Dátum do
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa.
Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou.