No a konečne sa dostávam k bežnej prevádzke.
Celovozidlová reklama (CVR) na električke T6A5 #629 (zo súpravy 628+629) je dokončená! Momentálne stojí pred umývacou linkou už spriahnutá v súprave. Na 629 bola v úrovni prostredných dverí (aj z opačnej strany v rovnakej úrovni) do stratena nastriekaná veľká čierna machuľa, ktorá na červenom pozadí vyzerá ako rozplývajúca sa hmlovina a dolepili sa nálepky firmy RAVEN, obchodujúcej s hutníckym materiálom. Reklama teraz vyzerá veľmi pôsobivo, až je škoda, že je zaradená ako "B" vozidlo. Evidenčné čísla sú z malých bielych nálepiek. Aj napriek tomu, že boli doplnené reflektory, vozidlo je bez spätných zrkadiel. Zaujímavosťou je, že zo sklenených výplní posledných dverí sa pozabudlo s odstránením lepidla po nálepkách pôvodnej CVR Reklamné predmety.
Včerajšia (rozumej 9.3.) vidlicová jazda KT8D5 #538 malo vážne následky. Na vozidle vplyvom vidlicovej jazdy (vykoľajenie pri cúvaní na neprehodenej výhybke) vznikla škoda až 150.000,- Sk, pričom vodič z vlastnej viny má údajne uhradiť až 50-tisícovú čiastku.
Po požiari KT8D5 #501 dňa 29.2.2004 je na vozidle dosadený nový mech v kĺbovej časti a vymenená poškodená kabeláž. Zostáva ešte obnoviť požiarom zasiahnutý náter v interiéri a poškodené žiarivkové svietidlo. Podľa zistených informácií z nemenovaného zdroja, tak rozsiahlemu požiaru kabeláže muselo predchádzať cca dvojdenné tlenie izolácie.
Po vykonaní veľkej prehliadky (VP) sa už v maliarskej dielni nachádza súprava T6A5 #610+611. Nepodarilo sa zabezpečiť žiadneho adepta na CVR, takže čoskoro vyjde do prevádzky prvá bielo-zelená súprava typu T6A5 (všetky ostatné bielo-zelené T6 sú sóla). Momentálne je na vozidle nanesený biely základ, zajtra bude nasledovať zelená a modrá.
Menej príjemnou správou je, že po VP nedostane nový náter T6A5 #616, na ktorej boli opravené iba poškodené žlté plochy. Vozidlo má celovozidlový žltý náter a zelené nárazníky po pôvodnej CVR.
No a na záver ešte informácia o KT8D5.RN2 s nízkopodlažným prostredným článkom #517 a 521. Po dnešnej čerstvej informácii priamo z riaditeľstva koľajovej dopravy tieto ešte stále nebudú prevádzkované. Dôvodom je doslova obštrukčné jednanie pracovníka ministerstva dopravy, chýba už len jediná pečiatka jedinej osoby. Pripomeniem len, že tieto električky vo vozovni zbytočne postávajú už 4 mesiace.
Celovozidlová reklama (CVR) na električke T6A5 #629 (zo súpravy 628+629) je dokončená! Momentálne stojí pred umývacou linkou už spriahnutá v súprave. Na 629 bola v úrovni prostredných dverí (aj z opačnej strany v rovnakej úrovni) do stratena nastriekaná veľká čierna machuľa, ktorá na červenom pozadí vyzerá ako rozplývajúca sa hmlovina a dolepili sa nálepky firmy RAVEN, obchodujúcej s hutníckym materiálom. Reklama teraz vyzerá veľmi pôsobivo, až je škoda, že je zaradená ako "B" vozidlo. Evidenčné čísla sú z malých bielych nálepiek. Aj napriek tomu, že boli doplnené reflektory, vozidlo je bez spätných zrkadiel. Zaujímavosťou je, že zo sklenených výplní posledných dverí sa pozabudlo s odstránením lepidla po nálepkách pôvodnej CVR Reklamné predmety.
Včerajšia (rozumej 9.3.) vidlicová jazda KT8D5 #538 malo vážne následky. Na vozidle vplyvom vidlicovej jazdy (vykoľajenie pri cúvaní na neprehodenej výhybke) vznikla škoda až 150.000,- Sk, pričom vodič z vlastnej viny má údajne uhradiť až 50-tisícovú čiastku.
Po požiari KT8D5 #501 dňa 29.2.2004 je na vozidle dosadený nový mech v kĺbovej časti a vymenená poškodená kabeláž. Zostáva ešte obnoviť požiarom zasiahnutý náter v interiéri a poškodené žiarivkové svietidlo. Podľa zistených informácií z nemenovaného zdroja, tak rozsiahlemu požiaru kabeláže muselo predchádzať cca dvojdenné tlenie izolácie.
Po vykonaní veľkej prehliadky (VP) sa už v maliarskej dielni nachádza súprava T6A5 #610+611. Nepodarilo sa zabezpečiť žiadneho adepta na CVR, takže čoskoro vyjde do prevádzky prvá bielo-zelená súprava typu T6A5 (všetky ostatné bielo-zelené T6 sú sóla). Momentálne je na vozidle nanesený biely základ, zajtra bude nasledovať zelená a modrá.
Menej príjemnou správou je, že po VP nedostane nový náter T6A5 #616, na ktorej boli opravené iba poškodené žlté plochy. Vozidlo má celovozidlový žltý náter a zelené nárazníky po pôvodnej CVR.
No a na záver ešte informácia o KT8D5.RN2 s nízkopodlažným prostredným článkom #517 a 521. Po dnešnej čerstvej informácii priamo z riaditeľstva koľajovej dopravy tieto ešte stále nebudú prevádzkované. Dôvodom je doslova obštrukčné jednanie pracovníka ministerstva dopravy, chýba už len jediná pečiatka jedinej osoby. Pripomeniem len, že tieto električky vo vozovni zbytočne postávajú už 4 mesiace.
Sarko
Elektrická doprava začala v Košiciach fungovať dňa 28.2.1914 a jedinou meniarňou prúdu boli zariadenia umiestnené priamo v mestskej elektrárni neďaleko žel. stanice. Táto budova stojí dodnes a ešte v pomerne nedávnej minulosti fungovala ako pomocná elektráreň. Sieť bola napájaná vzduchom chladeným ortuťovým usmerňovačom Siemens (800V 500A) a dynamom BBC (800V 300A). V septembri 1944 ustupujúca nacistická armáda odvliekla 10 električiek typu MWG Győr do Berlína (iný zdroj: do Magdenburgu) a časti zariadení meniarne. Elektráreň potom vyhodili do vzduchu. Od 28.8.1945, keď sa električková doprava opäť obnovila, bola sieť až do roku 1948 napájaná z vypožičaného dynama (800V 300A) od Tatranských železníc (opäť v mestskej elektrárni). V roku 1948 bola k objektu pôvodnej električkovej vozovne vybudovaná prvá meniareň (tzv. stará meniareň) slúžiaca výlučne pre napájanie električkovej dopravy. Zariadenia sa skladali zo vzduchom chladeným ortuťovým usmerňovačom BBC (800V 400A) a o rok neskôr aj vodou chladeným usmerňovačom BBC (800V 300A). V tomto období došlo k vráteniu generátora Tatranským železniciam a električkovú sieť už napájala stará meniareň samostatne. V roku 1949 pribudol ďalší vzduchom chladený ortuťový usmerňovač ČKD (600V 1200A), avšak kvôli rozdielnym výstupom slúžili usmerňovače BBC len ako záloha v prípade výpadku. V roku 1951 ešte pribúda ďalší vodou chladený ortuťový usmerňovač BBC (560V 2000A) a tieto zariadenia slúžili do roku 1957. Medzitým sa v rámci plánovanej výstavby meniarní a dodávke nových veľkokapacitných električiek typu T dňa 20.6.1957 uviedla do súbežnej prevádzky tzv. nová meniareň (neďaleko starej meniarne), ktorá dostala označenie "C" (Staničné nám.). V roku 1963 sa po dodávke 30 ks električiek typu T3 museli dlhodobé preťažovanie a časté výpadky urýchlene riešiť výstavbou nových meniarní. V októbri 1963 to bola meniareň "A" (Havlíčkova ul.), v marci 1964 meniareň "B" (Holubyho ul.) a v súvislosti s výstavbou rýchlodráhy Košice-VSŽ v októbri 1964 dostavali meniarne "E" (Moldavská cesta-areál vozovne), "F" (Poľov) a "G" (Šaca). Tieto začali fungovať dňa 7.11.1964, keď došlo k spusteniu prevádzky na rýchlodráhe a 4 rýchlodrážnych liniek. V decembri 1964 sa otvára meniareň "D" (Tr. SNP), pričom už v roku 1965 došlo k rekonštrukcii meniarne "C", kde došlo k výmene za vzduchom chladené ortuťové usmerňovače ČKD (660V 1500A-v roku 1969 doplnený ešte jeden), ktoré sú v tom čase použité vo všetkých existujúcich meniarňach (v tom čase spolu 7 meniarní). V rokoch 1964 až 1966 sa kompletne rekonštruovali a vymenili trolejové vedenie a káblová infraštruktúra, ktorá nadviazala na novovybudované úseky tratí a trakčnú sieť. V rokoch 1981-82 dochádza ku tzv. kremikalizácii - výmene ortuťových usmerňovačov za kremíkové z ČKD (660V 2000A) a súbežne s otvorením novej električkovej trate VSS-Nad Jazerom sa dňa 17.12.1983 do prevádzky uvádza aj nová meniareň "K" (Galaktická ul.) už s kremíkovými usmerňovačmi (660V 3000A). Posledným výraznejším rozšírením prechádza meniareň "D", v súvislosti s otvorením trate na Kuzmányho ul. (3.7.1986). Po otvorení posledného úseku električkovej trate na Alejovej ul. dňa 4.2.1989 si ju energeticky rozdeľujú meniarne "E" (2/3) a "K" (1/3). V súčasnosti je električková sieť rozdelená na 48 samostatne napájaných úsekoch. Od roku 1993, po predaji 10ks električiek typu KT8D5 do maďarského Miškolca došlo k výstavbe diaľkového ovládania všetkých 10-tich meniarní, vrátane trolejbusových T1 a T2. Tie sú ovládané centrálnym elektrodispečingom na Bardejovskej ul. s nepretržitým dohľadom. Pri zavádzaní mestských elektrických dráh sa zaužívalo používať sústavu: kladný pól v troleji, záporný pól v koľajnici. Takúto sústavu má väčšina DP. V SR tvorí výnimku iba DP Košice a napr. v ČR DP Brno a Ostrava. V týchto mestách je zmenená polarita zavedená najmä ako snaha pre obmedzenie korózií podzemných inžinierskych sietí vplyvom blúdivých prúdov, pričom z hľadiska prevádzky je rovnocenné, či je v troleji kladný alebo záporný pól. Otázka vyvstáva, či v prípade obrátenej polarity išlo prvotne o túto príčinu, pretože problematika blúdivých prúdov je otázkou nie vzdialenej minulosti. Objavujú sa názory, ktoré hovoria o náhodnom objavení menej agresívnych účinkov blúdivých prúdov až po zmene polarity, ktorá mohla byť pôvodne zmenená z úplne iných dôvodov. Tu sa názory rozchádzajú. Pred niekoľkými rokmi však aj napriek tomu došlo zo strany Slovenského plynárenského priemyslu (nie DPMK) k vybudovaniu katódových elektrických polarizovaných drenáží pozdĺž električkových tratí na ochranu energetickej infraštruktúry SPP.
Po ďalších informáciách budem ďalej pátrať, navštívim aj riaditeľstvo SPP-OZ Košice, ktorého budovu mám cez cestu.
Na záver, keďže túto diskusiu čítajú aj zamestnanci DPMK, by som sa chcel touto cestou poďakovať veľmi ochotnému personálu elektrodispečingu, že si našli čas sa mi venovať.
zdroj informácií: Ing. Ľ. Jurika-Trakčná energetika MHD, Doc. Ing. Habarda CSc.-Mestská hromadná doprava, DPMK-100 rokov MHD v Košiciach a vlastnoručne vyrobená mapa trakčnej siete ED v KE