"Realne cas v MHD je rovnako zabity ako cas v aute. Ani ma len nenapadne tam robit pracovne veci (nie zeby sa v rannej spicke dal nejako pohodlne otvorit notas) takze realne len pocuvam podcast. Rovnako ako ho pocuvam v aute."
Nepracujem v IT sfére, ale občas cestou do práce v električke si prečítam nové e-maily v služobnom mobile - ale málokedy na ne odpovedám z neho, keďže častokrát si vyžadujú nejaký úkon, ktorý môžem urobiť až na pracovisku.
Tri krat sa bavime o tom istom. Kedy ti zacina cas v praci? Ked pozeras do facebooku v autobuse alebo az ked sa pipnes na vratnici? Taktiez, kedy ti zacina cas doma s detmi? Ked cakas na zastavke alebo az ked doma zatvoris dvere?
Realne cas v MHD je rovnako zabity ako cas v aute. Ani ma len nenapadne tam robit pracovne veci (nie zeby sa v rannej spicke dal nejako pohodlne otvorit notas) takze realne len pocuvam podcast. Rovnako ako ho pocuvam v aute.
Moje skúsenosti. Ten lepší prípad. Na Sofijskej sa načasujem na L10, na NO dobehnem (v ideálnom prípade) na L4 a doma som na košické pomery v luxusnom čase. Ten horší prípad. Na Hronskej nestihnem L17 a keďže intervaly jak noty na bubon, tak idem pešo na Hodonínsku, tam čakanie na L71/72 5-8 minút, ďalších možno 10 minút cesta na NO, tam znovu čakanie na 1/3/4. Sry, v lotérii som čas nevyhral. Asi sa zhodneme na tom, že niekde je chyba.
V nedeľu som sa potrebovala z THC dostať do Čermeľa cca na siedmu... linky 36 a 14 sú v takmer v rovnakom čase na mieri, zastávky od seba 200 metrov...stačí malé meškanie a prestup nevyjde...a skorším spojom by som nevyriešila nič, pretože obe linky majú 30 min interval a z THC na mier ide len 36ka takto ráno...
Prestupy večer a skoro ráno cez víkend obvykle zahŕňajú okolo 20 minút čakania, a ja sa absolútne nedivím ľuďom, že radšej zvolia auto, pretože zakaždým mrznúť vonku 20 minút omrzí každého...a cesta autom zaberie možno štvrtinu tretinu (?) oproti ceste s MHD...
Je zbytočné teoretizovať, aké to má výhody. Ľudia sú pragmatici.
A neboj sa, dorazí to aj do Košíc - v západnej Európe sa začala preferovať MHD okolo roku 1990. Česko je povedzme 20 rokov za západnou Európou, Bratislava 10 rokov za Českom a Košice 10 rokov za Bratislavou. Takže už sa to k vám blíži .
Ja len k tomu prisposobovaniu sa odchodom, pri ceste z domu je fajn naplanovat sa na konkretny spoj, to nie je ziadny problem. Problem nastane pri ceste domov, ked vyjdem z obchodu, uradu, lekara a zistim, ze spoj ide o minutu, ten uz nestiham a dalsi o 20. Super, mam 20 minut pre seba. A este ked nam naplanovany iny ciel "po ceste". Riedky interval v tomto pripade odradza od MHD
Skúsim to napísať ešte tretí krát, lebo podstatu šetrenia času a peňazí akoby ste si neuvedomovali. Čas vedenia auta je nenávratne stratený čas, lebo musím šoférovať plus podstupujem riziko škôd z nepozornosti. Plus vysoké výdavky na palivo. (Nehovorme o ceste dvoch, to je zriedkavejší prípad. Sledujte obsadenie áut v meste.)
Pri MHD nejdem k autu, ale na zastávku (a zo zastávky), a v spoji mám čas pre seba a ten do trvania cesty nepočítam (mimo špičiek, kedy sa vo vozidle často nedá nič robiť). Šoféruje iný, prípadné škody nesie iný.
Príklad: Cesta z Gerlachovskej na Holubyho (na Južnej triede): ak idem MHD, zo svojho času stratím iba čas, o ktorý idem na zastávku dlhšie ako k zaparkovanému autu + peší prestup na Námestí osloboditeľov + čas, o ktorý idem zo zastávky dlhšie ako od zaparkovaného auta. Ak si šoférujem sám, možno mám kratšiu cestu k autu a od auta, ale potom stratím celý čas od nastúpenia do auta až po vystúpenie. Stratím peniaze na palivo, stratím energiu, ktorú som vydal na šoférovanie. Prepravoval som sa so zvýšeným rizikom nehody (v porovnaní s MHD). Do cieľa prídem vyčerpanejší šoférovaním, chudobnejší o rozdiel cien lístkov a paliva a ešte aj 10 minút navyše som pri tom zabil, keď nie ešte viac. A teraz si odhad prenásobte číslom 220 (to sú ročné odpracované dni mimo dovoleniek, PN atď.) a dostanete obrovské straty času a peňazí a veľké plytvanie vlastnými silami.
K platom: Skúste prepočet: 2000 € hrubého mesačne delené 168 hodín je 12 € hrubého za hodinu. Možno 9 € čistého za hodinu. Nie 50 € za hodinu. Len opravujem čísla kvôli realite. Firma môže účtovať 50 € za hodinu prác, ale zamestnancovi z toho dá približne 20-25%. Ďalších 30% spravidla ide na zisk a ostatok na nevýrobných pracovníkov (menežéri, podporní pracovníci THP), nájom, vybavenie a ostatné náklady.
Ale je dobré s vami diskutovať. Lebo keď tieto veci treba rozdiskutovávať s fanúšikom MHD, čo by sme chceli od rozmýšľania bežných ľudí? Preto si dovoľujem opakovať názor, že MHD vždy bude v našich mestách zaznávaná a žiadne jej zlepšovanie, projektovanie ani financovanie sa nebude robiť tak, aby obmedzilo ľudí používajúcich autá.
Ked si prepocitam naklady na jazdu autom (bez parkovneho) tak to pri strednej vzdialenosti vychadza zhruba na nulu uz ked ideme dvaja. Nemam to dlhodobo prepocitane v meste, kedze nechodim autom pravidelne. Cisto financne.
Ked do toho das plat ITka, co moze mat kludne aj 50€/h tak sa ti zrazu 30 min denne usetrenych na dochadzani zrazu dava aj financny zmysel.
Áno, pracujem. Ale už celé roky ťahám príjmom celú rodinu, takže úspory mám minimálne a keď mi moje auto, ktoré je staršie ako 15 rokov, skončí, nemám ani na kúpu bazárového (potrebnej veľkosti ako MPV). Priznám sa, že o to viac ma zaráža, že u nás ľudia pracujúci na bežných pozíciách, kde je naozaj nižšia úroveň príjmov, používajú auto (ako jediný človek v aute) namiesto MHD (alebo VHD ako celku). Cesta do mesta vyjde a späť na palive veľké peniaze (niekoľkonásobok ceny cestovného lístka) a aj tak ich vynaložia. VHD použijú len vtedy, ak sa ide niekam vypiť. Nevedia počítať peniaze? Alebo na svojej osobnej doprave odmietajú šetriť? (Niektorí mi zase hovoria, že stále chcú mať zážitok z jazdy, preto auto.) Podobne aj dôchodcovia, ktorí stále vedia použiť svoje auto. Myslíte, si, že by sme to vedeli prirovnať ku kupovaniu cigariet, kedy tie musia byť, aj keby na chleba nebolo?
Poznámka pre 110MAT: ja za príspevky toho, s kým diskutujem, spravidla nehlasujem – iba aby bolo jasné, že nedávam mínusky ani plusky. Dávam ich len výnimočne, ale mínusky za odlišný názor nedávam, skôr len plusky.
"Cesta s použitím ich MHD mi podľa toho pripadá horšia alebo porovnateľná. Ale ak ju predsa len používajú viac, možno to budú tie návyky, ktoré spomínate? Ja mám okruh možno 100 známych a kolegov (o ktorých viem trochu viac z ich života) tu v Košiciach a možno 80 z nich, čo má auto, MHD zásadne nepoužíva, používajú ju len traja. Ostatní riešia, či ešte je voľné parkovanie niekde pri Steel Arene, pretože potrebujú prísť do roboty autom od OC Merkúr! Ani motor auta sa nestihne zohriať. (Samozrejme, časť ľudí dochádza z dedín. Ani z nik nikto s SAD/ZSSK, ale vždy auto.) Naozaj, nepoznám košičanov, ktorí by sadli do MHD, keď majú auto. Ak sa nedá ísť peši, tak len autom alebo zavolať si taxi. A pritom sa MHD prepravia porovnateľne rýchlo s Ostravou, ak nie rýchlejšie."
Nepracujete v oblasti IT? Ak áno, tak sa ani nečudujem, keďže zrejme budete jedni z najlepšie zarábajúcich ľudí v regióne podľa oblasti zamestnania...
Ďakujem za odpoveď. Potvrdzujete faktory pohodlnosti a blahobytu. Niekto tvrdí, že u nás nie je blahobyt, a predsa za posledných 10 rokov sa máme lepšie, ako kedykoľvek v histórii tohoto regiónu. Tým vlastne potvrdzujete pointu diskusie, že v spoločnosti, ktorá žije nad štandard, sa do MHD investuje iba tak, aby v meste nebol chaos, neprimerané zápchy a aby sa mohli prepraviť ľudia bez áut. Ale čakať, že MHD bude niekedy priorita, to pri tomto spôsobe rozmýšľania absolútne NEHROZÍ. Nebodaj, že niekto naprojektuje veci tak, aby uprednostnil cestujúcich a chodcov a vážnejšie obmedzil autá.
Áno, ja v tomto mám skôr rozmýšľanie Nemca. Vadí mi, ak je dopravná zápcha aj preto, lebo ju tvorí moje auto. Na trase, ktorú som mohol absolvovať inak. Vadí mi hopsanie po meste autom. Vadí mi záťaž pre mestský a cestný priestor, ktorú auto predstavuje, ak je použité nepotrebne. Nech ho používajú tí, ktorí potrebujú, ostatní nech im uvoľnia cesty. Keby dali do miest 30 km/h a prerobili väčšinu ciest na jednopruhové, myslím, že by mi to nevadilo, skôr by som to uvítal kvôli cyklistom a kolobežkárom (ktorí u smú ísť po chodníku len 5 km/h, rýchlejšie len mimo neho), aby mohli viac a bezpečnejšie používať cesty. Tiež by som povedal, že zatiaľ si vôbec neuvedomujete, že čas, kedy nešoférujete, je váš čas. Vtedy vyjde auto nevýhodnejšie skoro na každej trase. (Na krátkej – jazda na studený motor, ktorý sa tým ničí. Plus ušetrený čas sa môže stratiť hľadaním parkovania. Na dlhšej – celý čas si musíte robiť osobného šoféra, ako bolo spomínané.) Nehovoriac o ekonomickej záťaži auta pre peňaženku.
Áno, je to rozdiel v pohodlnosti, ďakujem, že ste to priznali. Už aj tu v diskusii narážam na fanúšikov MHD – a nie ste prvý – ktorí namiesto čakania 8 minút vezmú radšej auto. Obraz našej spoločnosti. Ja len valím oči, ale asi by som sa nemal čudovať. Píšete, že sme zaseknutí v dikatúre. Myslím, že by som ju nazval diktatúra pohodlia. Lebo ona človeka zároveň obmedzuje a bráni jeho rozvoju. Ten primátor to videl dobre: NAŠI VOLIČI SÚ V AUTÁCH.
Pride mi ako velmi zly sposob myslenia pozerat sa 35 rokov dozadu. Komunisti tam nechali viac, tam menej tak to tak ostane na veky. Preslo 35 rokov. To je viac ako som ja na svete. Za ten cas sa mohlo postavit vela a znicit este viac. Len my sme zaseknuti v diktature, co tu uz davno nie je (so vsetkymi pozitivami a negativami co komunizmus mal)
Bike je mysleny bicykel. Nebral som do uvahy kvalitu infrastruktury lebo to je cela dalsia debata. Len vyslovene cas.
Detto pri autach. Nebral som do uvahy nutnost zaparkovat na mieste, cenu parkovneho atd. Len cas presunu.
Co sa tyka pohodlnosti tak to ma tiez viacero faktorov a kazdy ma svoje kriteria. Niekde je to hlavne cas, niekde je to pomer k cene, niekde je to to, ze v zime nie je zima v lete nie je teplo. Opat, preslo 35 rokov od doby, kedy si si nemohol vybrat a muselo to byt tak.
Preto si myslim, ze na argument okolo hlupnutia sa pozerame obaja na to iste ale z roznych stran. Preco by som si mal planovat cestu MHD ked to autom robit nemusim? V Kosiciach musis riesit dopredu, kedy pojdes, ci mas listky a nakoniec si spravit aj rapidnu rezervu kvoli meskaniam. Vsetko uplne zbytocne veci. Zo sidliska je to do mesta 30 minut, tak za 40 minut sa tam dostanem. Postavim sa na zastavku a nieco pride. A ak nic nepride, zial, sadam do auta.
Uplne som zabudol na peniaze. Tiez zarabam x-nasobok priemernej mzdy. Nemusel by som pozerat na ceny, mohol by som sa vozit v mercedese a lietat v bussiness classe. Ale ja sa stale v obchode pozeram na zlavu. Niektore veci maju svoju hodnotu a niekedy mas inu alternativu a ak je rozhodujuci faktor prave cena, tak si zoberies to lacnejsie. Casto ale faktor nie je len o peniazoch. Pendolino ma do Prahy dostane rovnako rychlo v economy aj v bussiness classe.
Zaujímavé. Ostravu nepoznám, ale obe porovnávané trasy majú prejazd cez centrum, nie? Ale budiž. Podobne, dohľadané trasy neboli vzdušnou čiarou, ale cp.sk/idos.cz píšu počet kilometrov u každého segmentu trasy. Tam som trafil rovnaké číslo, obidve po 15 km v súčte ich segmentov. Ale OK. Napriek tomu k hlavnej pointe – píšete, že porovnanie vychádza rovnako.
To vami uvedené "bike" chápem ako bicykel. Pretože v angličtine to v slangu značí bicykel aj motorku, podľa toho, na čo práve myslíte. Bicykel je do Košíc nepraktický, lebo ho nikde nemôžete normálne nechať a pri takej dlhej trase prídete spotený ako prasa, čo je pre väčšinu cieľov cesty problém. Počnúc od Bosákovej na ňom ani nemáte z Jazera kadiaľ bezpečne ísť do mesta, len po cestách pre autá. Jazda po chodníku je na Slovensku zakázaná okrem doprevádzania detí pod 12 rokov. Ale chápem, že to bolo asi len pre porovnanie, nie pre skutočné použitie.
K cenám SAD/ZSSK – mám dôvod si myslieť, že v mojej robote (prémiová zahraničná firma s odborníkmi-vysokoškolákmi) nikto nemá plat nižší ako odhadom 2000 € hrubého, nejaké ceny dopravy neriešia. Riešia stavbu domov. Takže nečudujem sa, ale nie z toho dôvodu, ktorý uvádzate. A predsa z okolia Košíc nepoužíva VHD ani jeden z nich. Podľa mňa je to spôsobené viacerými vecami mimo nejakých taríf: ľudia si nevedia zrátať úsporu osobného času. Myslia si, že v aute ho ušetria, ale neuvedomujú si, že čas pre seba majú vo VHD (či v mestskej, alebo mimo mesta), kým v aute nesmú riešiť nič iné ako jazdu. Čisto zabitý čas a energia. Ďalší dôvod bude, že sa jedná o ľudí vo veku 30-40, vyrastených už skôr na komforte, než na hospodárení (s časom, silami, peniazmi), takže kým je svet gombička, auto je neodolateľné. Nevedia, prečo by si mali dobrovoľne vyberať nejaký spôsob dopravy podľa charakteru cesty.
Interval napríklad 20 minút v sedle z mestskej časti tiež nie je častokrát argument. Napríklad keď si Jazerčan vyberá linku 3 alebo 7, po dlhé roky tam bol interval 20 minút a bolo potrebné trafiť sa do času odchodu. Keď človek vidí, že nestíha, nechá to tak a nastaví sa na ďalší spoj. Ani interval 30 minút nie je z tohoto pohľadu až taký problém. Kto rozmýšľa a plánuje, príde k spoju, kedy potrebuje. Aj keď chápem, že časť populácie nerada rozmýšľa a/alebo nerada príliš plánuje. To je tu podľa mňa častokrát väčší problém ako ceny.
Môj názor je, že trochu hlúpneme. Pri pevných linkách som si pamätal 20-30 čísel naspamäť. Pri mobile 2-3 čísla. Nejde o memorovanie, ale o flexibilitu používania mozgu. Pri používaní VHD ho treba používať o dosť viac ako pri plánovaní použitia auta a v tom je podľa mňa ďalší veľký problém. Podľa mojich skúseností, väčšinou zostáva nepriznaný. Nie je to téma, o ktorej sa môžete s hocikým rozprávať. Tón na druhej strane sa zhorší, nastupuje nervozita, podráždenie.
Porovnanie jazdnej doby zo sidliska do dediny (ano chodi tam trolejbus, ale stale, je to dedinska stvrt) s prejazdom cez centrum vs sidlisko-sidlisko mimo centra mi vobec nepride fer. Daj si trasu z KVP do KNV a vyjdu podobne cisla.
Ostrava: Duha -> Elektra
Vzdusnou ciarou 8.5km
Autom 27 minut (Mapy.cz pondelok 7:30) - Okej tu je nieco zvlastne, realne sa to da spravit za 20
Bike: 46 minut
MHD: 15 spojov (7:30-8:30) 1 prestup 28-31 minut
A k dochadzaniu SAD/ZSSK. Cudujes sa? Tarify nie su zjednotene. Za cestu Valaliky-Stanica zaplatis tolko isto ako nasledne zo stanice k zeleznicnej nemocnici. Ludia vobec nie su motivovani prestupit dalej do MHD, lebo to znamena rapidne zdrazenie cesty, iny sposob tarify a casto velmi zle prestupy. Tiez by som sa na to vykaslal. Resp. ja v KE z tychto dovodov tiez nepouzivam MHD. Lebo dostat sa z mestskej casti do centra kazdu hodinu je smutne. Riesit kvoli tym 4 jazdam za rok mestsku kartu alebo apku do mobilu je este smutnejsie. Bud si od rodiny vyzobrem listok alebo proste sadnem do auta.
Ďakujem za reakciu. Najprv k poslednému odstavcu: práveže podľa mňa za posledné roky je MHD oveľa viac motivačná. V mobile vidím trasu aj s prestupmi, viem, kedy prísť na zastávku, aby som tam nečakal dlho. Lístok si kúpim pár úkonmi v mobile. Predtým si bolo treba opisovať CP z označníkov, vedieť naspamäť dobré prestupy, mať v peňaženke vždy pár lístkov, zháňať ich po novinových stánkoch alebo automatoch. Súčasná nízka miera úsilia pred cestou MHD sa s tou predošlou nedá ani len porovnať. A vozidlá sú lepšie.
Ostravu takmer nepoznám a preto som si musel o nej prečítať nejaké zdroje. Pozrel som sa hlavne na ED. S Košicami má podobné to, že po roku 1989 sa už neotvárala žiadna električková trať s výnimkou dokončenia jedného plánovaného úseku a otvorenia terminálu Hranečník (zdroje: wiki). A predsa má Ostrava 62,7 km tratí, kým Košice 33,7 km (a keď z toho odoberieme rýchlodráhu, tak...). To značí, že už v roku 1989 mala Ostrava skoro dvojnásobok tratí (180% z našich). Teda oni dostali z predošlej éry výrazne viac "nainvestované" do dopravnej infraštruktúry a tým pádom aj do mentality ľudí, čo sa týka dopravného správania. Možno bol ten rozvoj počas ČSSR nevyhnutný, lebo ostravská aglomerácia má skoro 1 000 000 obyvateľov (zdroj: česká wiki). Košická 370 000 (wiki "košická aglomerácia"). Našiel som článok, že mesto Ostrava má kapacitu 500 000 obyvateľov, hoci tam reálne býva 280 000 (rok 2022).
Ostrava sa skutočne zdá vhodnejšia pre autá, a tvrdíte, že ich nechávajú doma. Hm... Hoci je pravda, že teraz sa im zhoršuje sociálna situácia, keď im padajú rôzne oceliarske podniky a hromadne sa prepúšťa. (Okrem iného "ďakujeme" indickej oceliarskej firme Arcelor Mittal za zámerné odkúpenie a skrachovanie časti ostravskej výroby, aby si odstránili konkurenciu.)
Urobil som si cez cp.sk/idos.cz porovnanie 15-kilometrovej cesty mestom, odchody medzi 9:30 a 11:30 v pondelok:
Važecká-Berlínska – trvanie 32-44 minút, 12 spojov, spravidla 1 prestup
Duha-U káňů – trvanie 40-48 minút, 5 spojov, spravidla 2 prestupy
Cesta s použitím ich MHD mi podľa toho pripadá horšia alebo porovnateľná. Ale ak ju predsa len používajú viac, možno to budú tie návyky, ktoré spomínate? Ja mám okruh možno 100 známych a kolegov (o ktorých viem trochu viac z ich života) tu v Košiciach a možno 80 z nich, čo má auto, MHD zásadne nepoužíva, používajú ju len traja. Ostatní riešia, či ešte je voľné parkovanie niekde pri Steel Arene, pretože potrebujú prísť do roboty autom od OC Merkúr! Ani motor auta sa nestihne zohriať. (Samozrejme, časť ľudí dochádza z dedín. Ani z nik nikto s SAD/ZSSK, ale vždy auto.) Naozaj, nepoznám košičanov, ktorí by sadli do MHD, keď majú auto. Ak sa nedá ísť peši, tak len autom alebo zavolať si taxi. A pritom sa MHD prepravia porovnateľne rýchlo s Ostravou, ak nie rýchlejšie.
Myslím si, že to nebude len kvalitou košickej MHD. Používam ju možno viac ako 40 rokov a nikdy sa mi nevidela zlá. Odkedy pribudli online CP a plánovače ciest z A do B, vidí sa mi veľmi dobrá. Neviem, čo ľudia od nej čakajú, keď hovoria, že je zlá. Že z Jazera na Ťahanovce prídu za 15 minút ako autom? Nie je chyba skôr inde ako v bezprostrednej kvalite MHD? (OK, napríklad občas nesvietia zastávkové displeje atď., ale keď mám mobil ako sprievodcu cestovaním, veľa to nemení. Alebo napríklad vynechaný spoj zažijem raz za 1-2 roky. Hoci nejazdím denne, ale od korony už len najviac 2 dni v týždni, lebo veľa dní sa pracuje z domu.) Môže vadiť chýbajúca preferencia na niektorých miestach, ale tá sa zámerne udržiava vypnutá. Už vieme. Vadí krkolomné a zdĺhavé prechádzanie cestujúceho cez cestu na niektorých miestach (Dom umenia – ED-AD – mňam. Alebo viacfázové prechádzanie cesty.), ale to znovu len potvrdzuje, že väčšina sa tu projektuje tak, aby ľudia v autách boli spokojní a na ostatnom nezáleží.
Nesuhlasim s castou, ze Kosicania nechcu ist do aut, lebo je to nejaky status. Urcite sa najde dost aj takych, o tom ziadna. Ale je obrovske mnozstvo ludi, ktorym je to uplne jedno. Idu tym, co je pre nich vyhodnejsie. Ci uz financne alebo casovo.
Porovnaj si Ostravu a Kosice. Ostrava ma podobne socialne a ekonomicke zlozenie. Ostrava ma vybornu siet ciest. Az na par bodov dokazes lietat hore dole po meste autom uplne bez problemov. Lepsie ako v KE. Rozlohou je mesto a aj aglomeracia vacsia a teda vhodnejsia pre auta.
Napriek tomu vsetkemu je v Ostrave omnoho viac vyuzivana MHD. A preco? Lebo je to lepsia alternativa.
Zial to sa nezmeni zo dna na den a ani tuto zmenu nenastartuju cestujuci. Musi byt najprv lepsia doprava a az tak dojdu ludia. Holt, za posledne roky (desatrocie) sa v kosiciach prakticky nestalo nic co by akokolvek skusilo pozitivne motivovat kohokolvek do MHD alebo do verejnej dopravy celkovo
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
S499.1023