Lenže sme došli k tomu, čo Pivix odmieta pochopiť - že drátolez zožerie energie +/- rovnako ako smradobus a že argumenty pre trolejbusy a elektrickú trakciu všeobecne musíme ťahať z úplne iného vrecka.
Vieš, koľko je priemerná účinnosť výroby elektrickej energie v ČR? Nevieš. Tak do toho láskavo neťahaj Jouly.
A upozorňujem všetkých študentov a absolventov Žiliny - nesnažte sa presadzovať elektrickú trakciu takýmito argumentami, vedie to k jej skaze a záhube.
Ovsem takato velka uspora vznikne, ked jazdim ako prasa, teda so spotrebou 50 l / 100 km. Ak jazdim 35 l/100 km, usetrim zavedenim trolejbusu samozrejme menej.
Kedysi som si pre ucely zistenia ekonomickej navratnosti trolejbusov v Prahe nechal vypocitat ich naklady. Vypocet pre mna realizoval znamy docent elektroenergetiky z FEL CVUT Praha spolu so svojim doktorandom, ktory pracuje v ekologickej firme.
Tento vypocet vyzeral takto:
Vstupne data:
merna hustota nafty = 760 kg/m3
priemerna spotreba autobusu (v Prahe) = 50 l/100km
cena nafty = 22,50 Kc/l
vyhrevnost nafty = 42,5 MJ / kg
ucinnost spalovacieho motoru = 0,4
ucinnost elektromotoru = 0,9
cena MWh = 1000 Kc
rocny priebeh dotycnych liniek vo vzkm
A dalej to pocitali cez energiu takto:
Vypocita sa hmotnost nafty rocne spalenej m (vzkm * spotreba/100 * merna hustota nafty). Toto cislo sa prerata na energiu vzniklu spalovanim PHM (EPHM = m * vyhrevnost nafty). Energia PHM sa prevedie na uzitkovu pracu vozov (EPHM * ucinnost spalovacieho motora). Vyjde nejake cislo v jouloch, a to sa vezme ako vynalozena energia na dany styl jazdy a spatne sa to zacne prepocitavat na trolejbus.
Uzitkova praca sa prepocita z joulov na watthodiny vydelenim 3600. Vstupna energia do trolejbusu sa vypocita ako sucin tohoto cisla vo Wh a ucinnosti elektrickeho motora.
Z objemu rocne spalenej nafty sa rychlo ziska cena zaplatena za prevadzku autobusu a z vstupnej energie do trolejbusu sa rychlo ziska cena zaplatena za prevadzku trolejbusu.
Modelovy priklad:
Majme rocne prejdenych 5 810 921 vzkm. Spalime (pri prazskom style jazdy) 2 905 460 l nafty, cize 2 208 150 kg nafty. Energia PHM bude 93 846 379 MJ, po prepocitani ucinnostou dieselmotora mame 37 538 551 MJ, co po vydeleni 3600 vychadza 10 427 MWh. Pripocitajme straty vznikle v elektromotore a zistime, ze z dratu budeme odoberat 11 586 MWh.
Pri cene nafty a elektriny ako v uvode stoji prejdenie taketo mnozstva vzkm 65,3 miliona Kc autobusmi a 11,6 miliona Kc trolejbusmi.
Tak jak to ze naklady na km sou ve vetsine mest minimalne srovnatelny s abusama ? To by rozpocty na menirny a vozidla nevyrovnaly. A ty skus pochopit ze vseresici rekuperace neexistuje. Ve stavajicich podminkach rekuperace obcas zpusobi vic problemu jak vyhod. nezapomen k el trakci napocitat ztraty pri vyrobe , pri prenosu . Ona elektricka trakce nejni az tak vyhodna jak se zda.
" logicky mi vysvetli prečo má byť tých Joule viac pri autobuse ako trolejbuse, keď majú rovnaké parametre a odvezú rovnaký počet ľudí??? "
Ja uz vazne neviem ako by som ti to vysvetlil, ked ti nestacili doterajsie prispevky. Tak este raz. Je to v ucinnosti jednotlivych motorov, je to v ich jaznom rezime, je to v moznej rekuperacii takze na rozbehnutie a zastavenie s ELEKTRICKOU TRAKCIOU SPOTREBUJES MENEJ !!PRACE!! AKO SO SPALOVACIMI MOTORMI... Lebo tu PRACU vyuzijes EFEKTIVNEJSIE 70% u el. trakcie a malo efektivne u spalovacich 20%. Viac sa k tomu nemienim vracat.
Jednotka osobo/kilometer je BEZNA jednotka, ktora sa v osobnej preprave pouziva. To ze ju nepoznas neznamena ze neexistuje. Ale to ti nemienim vysvetlovat. Ked mas zaujem literatura existuje, tak si to nastuduj. A ked si lenivy, tak sa o tom s tebou nemienim vypravdovat. Inac uvedene jednotky su TABULKOVE jednotky, ja som si ich nevymyslel. Ked chces najst zdroj, tak hladaj alebo sa uc...
"takže bež so svojou stupídnou jednotkou niekam, najlepšie do ****! feši, ja nie som ani Sarko a ani Tvoj dementný súdruh vyučujúci dmentného predmetu DOPRAVNÉ SYSTÉMY..."
Za dalsie ten predmet sa uci v 4 az 5tom rocniku Technickej Univerzity ale ty to urcite nepoznas, lebo z formy tvojho prispevku usudzujem, ze si skoncil maximalne zakladnu skolu. Tomu primitivovi, ako si ho nazval nesiahas svojimi vedomostami ani pod kolena, lebo titul profesor sa neziskava za modre oci ani silnymi slovami ako tu prezentujes.
A este jedna informacia pre teba. Na takejto urovni ako si nahodil sa s tebou nemienim bavit a ked v tom budes pokracovat tvoje prispevky budem ignorovat...
Neviem, či to tu už niekto spomínal - 6262 má celoplošnú reklamu na VÚB Flexipôžička. Náter je celý biely, čierne texty a červené nálepky kufríkov, jeden je stiahnutý a druhý roztiahnutý pomocou červenej harmoniky. Škoda, že ich to nenapadlo dať na kĺbový autobus a použiť naozajstnú "harmoniku", ako súčasť reklamy
takže si to zopakujeme: budeme porovnávať porovnateľné vozidlá. nebudem provokovať so solarisom a porovnáme slintyhnus 18metrový naftožrút a taký istý drátolez.
parametre abusu: dľžka 17800mm
šírka 2500mm
výška 3185mm
pohotovostná hmotnosť 17300kg
sedadiel 40+1
miest na státie 116
parametre tbusu: dľžka 17800mm
šírka 2500mm
výška 3580mm
pohotovostná hmotnosť 17700kg
sedadiel 40+1
miest na státie 110
oba porovnávané dopravné prostriedky obujeme rovnakými pneumatikami a budeme jazdiť po rovnakom povrchu aby sme mohli zanedbať trenie.
teda dva takmer identické vozy, všakže?
výška vozidla nie je v našom prípade rozhodujúca, takže ju nebudeme brať do úvahy, pre zjednodušenie odpočítame trolejbusu 400kg a do ropného smradliaka nastúpi o šesť ľudí menej.
máme namodelované vozy s rovnakou kapacitou a rovnakou hmotnosťou. dúfam, že sa teraz nebudeš snažiť poprieť sústavu SI jednotiek, pretože odtiaľ budeme potrebovať jednotku dľžky a to Tebou udávaný km. dohodli sme sa, hej?
terazky rozbor Tvojej jednotky J/osoba/km: logicky mi vysvetli prečo má byť tých Joule viac pri autobuse ako trolejbuse keď majú rovnaké parametre a odvezú rovnaký počet ľudí???
hlavne do toho neťahaj inštalovaný výkon, pretože sa ešte viac zamotáš a jediné čo získaš bude protitrolejbusový argument, nehovoriac o tom, že 2 (slovom: DVA)proautobusové sme už potlačili pri zjednodušovaní fyzikálneho modelu hmotného bodu. to mi chceš teraz čo nahovoriť, že ten čo ide vľavo má iné gravitačné zrýchlenie ako ten, čo ide vpravo? a za predpokladu, že si tam dosadíš skutočné hodnoty udávané výrobcami, trolejbus proti autobusu značne, ale značne znevýhodníš!!! takže bež so svojou stupídnou jednotkou niekam, najlepšie do ****! feši, ja nie som ani Sarko a ani Tvoj dementný súdruh vyučujúci dmentného predmetu DOPRAVNÉ SYSTÉMY, ktorý sa necháva na SPŠD oslovovať pán profesor a mal problémy s fyzikou, tak to na mna prosím Ťa, neskúšaj! To čo sa tu snažíš prezentovať je bohapustý blud, ktorý si si nechal nejakým debilom natlačiť do toho štupľa, čo máš na krku, aby Ti do trupu nepršalo. skús túto theory predniesť fyzikárovi tak Ti skope riť a až do maturity neuvidíš inú známnku ako 4. ak som sa sekol a jedná sa o VŠDS, pardon ŽU, tak to bude o nezarátaných cvikách a neuznaných zápočtoch.
vysvetlím Ti odkiaľ k nemu ten primitív, čo Ti to do hlavy natlačil, prišiel. (ch)ujo porovnával vozidlá úplne odlišné, pričom tbus mal výrazne vyššiu kapacitu ako jeho autobusový proťajšok. nad tým sa ale netráp a keď mi neveríš, tak si to prepočtaj sám. len daj pozor, aby si si nezaparil hlavu a kalkulačku... príjemné riešenie domácej úlohy!!!
Nemam rad taku oponenturu...Co v prispevku nie je pravda?Mozes byt konkretnejsi?
Re #8562 eMareq: Ano, dalo by sa znova uvazovat o zavedeni takej linky, ale musela by byt prestupna tarifa. Za danej situacie, kedze je tarifa neprestupna a malo financii v kase DP, je nutne zriadit vacsi pocet liniek, aby sa cestujuci mohli dostat do roznych casti mesta s co najmenej prestupmi. A hoci aj za cenu riedkych intervalov.
Ak by som to preniesol na Furcu, tak tam je trolejbusova doprava nosna...zriadil by som konecnu L15 a L32 na Lingove a L31 na Exnarke, ved v tom useku jazdia troliky, takze ludia mozu prestupovat na Lingove, resp. pri Poliklinike. Hm, asi by ma pri takomto zmyslani furcania ukamenovali. To, ze ludom sa nechce prestupovat a chcu sa dostat z miesta A do B v jednom spoji, tak o tom svedcia preplnene L18, L15... proste, toto je obrazok neprestupnej tarify...stiknem si 1 listok a veziem sa az do ciela.
Prosimta ked nepoznas prepravnu jednotku J/os/Km tak aspon netvrd ze to je hlupost. Radsej sa zucastni predmetu "Dopravne systemy" a potom o tom pokecame. A ked si si nevsimol, to su cisla ktore udavaju potrebnu velkost prace vynalozenej na prepravu urciteho poctu osob na urcitej drahe. Je v nich zohladneny rezim jazdy atd. Dufam ze ti nemusim objasnovat ze rezim metra je idealnejsi ako rezim busu.
O tej rekuperacii tvrdis ako keby som napisal ze sa rekuperuje v kuse. Otvor oci a si precitaj esle raz moj prvy prispevok kde som tam napisal ze je tu MOZNOST rekuperacie a nie ze sa rekuperuje vkuse. Takze nebud velmi mudry a otvor oci.
Elektrifikacne dogmy (prevzate z DF CD): Elektrina sa nekupuje ani nevyraba, ona je! ELEKTRIFIKACIA ZLEPSUJE: -komfost dopravy,
-pripoje,
ZVYSUJE:
-bezpecnost prepravy,
-pocet cestujucici
UMOZNUJE ZAVEDENIE TAKTOVEHO INTERVALU. Heslo tyzdna: pravda, laska a elektricka trakcia zvitazia nad lzou, nenavistou a trakciou motorovou!
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
Diggi
http://www.cassovia.sk/korzar/clanok.php3?sub=30.11.2004/49412K