Rozhovor s JEDNYM Z POSLEDNYCH ODBORNIKOV V DOPRAVE, exriaditelom DPMK Igorom Reiprichom. A kedze si imhd cita aj byvaly clen predstavenstva DPMK, ktory bol toho casu aj samozvany GR , odporucam mu precitat si toto cele. Aspon co sa trolejbusov tyka. A potom sa porucat...
Trolejbusy nevidno v Košiciach od februára. Hrozí, že sa už nikdy nevrátia...
„Pokusy o zrušenie trolejbusovej dopravy sa objavili už v roku 2007, potom 2012 a aj teraz. Trolejbusová koncepcia vznikla ako jeden z dôsledkov Nežnej revolúcie v Košiciach. Malo sa vniesť viac ekológie do mestskej hromadnej dopravy. Dospeli sme vtedy k záveru, že ich prednosti pre cestujúcich sa najvýraznejšie prejavia, keď budú jazdiť na linke z kopca do kopca. Sú veľmi výhodné pre adhéziu. Ľudia ju vnímajú, keď pri jazde do kopca pneumatika na jednej náprave prekĺzne na ľade či snehu a vozidlo tam zostane visieť. Kĺbový trolejbus má dve trakčné nápravy, takže keď sa jedna náprava dostane na ľad, druhá ho potlačí a môže pokračovať v jazde. Autobusy ani elektrobusy niečo také nemajú. Plynulú jazdu v zime vám potvrdia aj cestujúci na Furču. Výhodou je aj väčšie zrýchlenie, dobré brzdenie a veľká prepravná kapacita.“
Súčasný primátor Richard Raši (Smer) mal vo volebnom programe rozvoj trolejbusovej dopravy, ale práve za jeho éry zrejme dôjde k jej definitívnemu zrušeniu. Ako to hodnotíte?
„Nič nie je pre primátora ľahšie, ako sa opýtať na stretnutí združenia primátorov krajských miest K8 na skúsenosti s trolejbusmi niektorého z kolegov. Verím, že to potom prehodnotí a vráti sa k volebnému programu. Napríklad primátora z Bratislavy, ktorá nakúpila 80 nových trolejbusov a opciu má na ďalších 40. Za peniaze z eurofondov vybudovala aj dve nové trate, takže nie je pravda, čím argumentujú zástancovia rušenia trolejbusov v Košiciach, že sa z nich nedala prefinancovať aj infraštruktúra. V Banskej Bystrici získali 30 trolejbusov takisto z eurofondov, tam ich pred rokmi tiež zrušili, ale po dvoch rokoch sa k nim po tlaku verejnosti vrátili. Kupujú ich aj Prešov či Žilina. Nikde túto dopravu nerušia, len v Košiciach kamuflovali nejaké súťaže, aby sa nepovedalo.“
Ako to myslíte? DPMK totiž tvrdí, že na Slovensku nie je trh pre trolejbusy, lebo sa v poslednej súťaži žiadny záujemca o zákazku neprihlásil.
„Ak by bola súťaž vypísaná s podobnými podmienkami ako v iných dopravných podnikoch, tak by na to výrobcovia nekašľali. Keď sú kamuflované, tak na to nepristúpia a súťaže sa nezúčastnia. Je logické, že čím väčší počet vozidiel chcete obstarať, tým bude u výrobcov väčší záujem, lebo s tým sú spojené určité náklady. Keby chceli Košice 10 – 15 kusov, stopercentne by bola súťaž úspešná. Dva kusy nie sú zaujímavé pre nikoho.“
Kde hľadať dôvody rozdielneho prístupu v Košiciach a v ostatných mestách?
„Primátor zrejme podľahol nejakým našepkávačom v DPMK, ktorých tam on nominoval, že trolejbus nie je výhodný. Je to živené nejakou záhadnou tendenciou. Áno, je pravda, že treba trolejbusy v Košiciach revitalizovať, ale nerozumiem, prečo sa tu desať rokov v tomto smere skoro nič neurobilo. O všetkom, aj o peniazoch, rozhodujú ľudia. Uvediem príklad. V roku 2011 sa podarilo presvedčiť teraz už nebohého mestského poslanca Ľuboša Pajtáša (SDKÚ), že treba trolejbusy aj udržiavať. Bol jedným z tých, ktorí zariadili, že DPMK urobil generálnu opravu jedného trolejbusu za 165-tisíc eur. Malo by sa v tom pokračovať.“
Nie je už neskoro, keď aj za eurofondy vypracovaná Stratégia rozvoja dopravy a dopravných stavieb v meste Košice navrhuje zastavenie trolejbusov?
„Spracovatelia novej stratégie to zbytočne takto naformulovali. To bola chyba. Síce tvrdia, že sa má trolejbusová doprava obnoviť niekedy po roku 2030, ale to v podstate znamená len akési diplomatické tvrdenie pre jej definitívne zrušenie. Verím, že ako odborníci to prehodnotia a preformulujú. V polovici plynutia operačného programu 2014 – 2020 sa pri prehodnocovaní priorít môže totiž ešte vytvoriť priestor aj na čerpanie peňazí na trolejbusy. Či bude aj po roku 2020, vám v tejto chvíli nepovie nikto. Nechcem sa stavať do pozície ich nekritického zástancu, ale do Košíc sa jednoducho hodia. Minuli sa na ne desiatky miliónov eur, bolo by mrhaním len tak ich zahodiť.“
Mesto a DPMK sa vyberajú cestou elektrobusov. Rozhodli sa správne?
„Je to predčasný nákup, lebo elektrobusy ešte nie sú odskúšané. Nemyslím si, že by DPMK mal byť pokusný králik. Žiadny podnik, ktorý má trolejbusy, neuvažuje teraz o ich nahradení elektrobusmi.“
DPMK kúpil elektrobusy bez rýchlonabíjačiek. Zdôvodnil to tým, že sú drahé. Namiesto 1 hodiny sa tak nabíjajú okolo ôsmich. Čo si o tom myslíte?
„Považujem to za nezmysel (Podľa najnovších informácií od DPMK sa už chystá nákup a montáž rýchlonabíjačiek na vybrané konečné zastávky. Nedávno o tom ešte napriek kritike neuvažoval – pozn. red.).“
Medzi Auparkom a Hiltonom poškodili dlažbu medzi čerstvo zrekonštruovanými koľajnicami autobusy. Mesto to obhajovalo tým, že podľa projektu ani nebola dimenzovaná na ich prejazd. Máte informácie o tom, že by sa niekde inde vybudovala takáto trať?
„Samozrejme, tam, kde je tráva, to možné nie je, ale že by niekde nemohli ísť autobusy po dlažbe medzi koľajnicami v centre mesta, o tom nemám informácie. Je to chyba projektanta, technológie alebo dodávky. Som však rád, že sa trate obnovili, no malo sa urobiť i plánované napojenie na železničnú trať pre tram-trainy. Trať majú inak pripravenú, hoci ťažko povedať, kedy a či budú. Veľké pozitívum vidím aj v tom, že sa aspoň niektoré úseky zatrávnili.“
DPMK si zaobstaral z eurofondov nové električky Vario LF2+ s tým, že ide o vozidlá so zaujímavým pomerom ceny a úžitkovej hodnoty. Pozdávajú sa vám?
„Ťažko sa mi to posudzuje bez preštudovania podmienok súťaže. Sú však aj modernejšie električky na trhu.“
A nemodernejšie?
„Nepoznám až tak podrobne situáciu na trhu. Prenechám cestujúcim posúdenie, aké sú v porovnaní napríklad s električkami v Bratislave či susednom Miskolci.“
Tie majú klimatizáciu. DPMK argumentuje, že ju nechcel, lebo je drahá a neúčinná.
„To, že nie je, považujem za veľkú chybu najmä v súčasnosti, keď sa teploty z roka na rok zvyšujú. Mala by už byť štandardom.“
Trolejbusy nevidno v Košiciach od februára. Hrozí, že sa už nikdy nevrátia...
„Pokusy o zrušenie trolejbusovej dopravy sa objavili už v roku 2007, potom 2012 a aj teraz. Trolejbusová koncepcia vznikla ako jeden z dôsledkov Nežnej revolúcie v Košiciach. Malo sa vniesť viac ekológie do mestskej hromadnej dopravy. Dospeli sme vtedy k záveru, že ich prednosti pre cestujúcich sa najvýraznejšie prejavia, keď budú jazdiť na linke z kopca do kopca. Sú veľmi výhodné pre adhéziu. Ľudia ju vnímajú, keď pri jazde do kopca pneumatika na jednej náprave prekĺzne na ľade či snehu a vozidlo tam zostane visieť. Kĺbový trolejbus má dve trakčné nápravy, takže keď sa jedna náprava dostane na ľad, druhá ho potlačí a môže pokračovať v jazde. Autobusy ani elektrobusy niečo také nemajú. Plynulú jazdu v zime vám potvrdia aj cestujúci na Furču. Výhodou je aj väčšie zrýchlenie, dobré brzdenie a veľká prepravná kapacita.“
Súčasný primátor Richard Raši (Smer) mal vo volebnom programe rozvoj trolejbusovej dopravy, ale práve za jeho éry zrejme dôjde k jej definitívnemu zrušeniu. Ako to hodnotíte?
„Nič nie je pre primátora ľahšie, ako sa opýtať na stretnutí združenia primátorov krajských miest K8 na skúsenosti s trolejbusmi niektorého z kolegov. Verím, že to potom prehodnotí a vráti sa k volebnému programu. Napríklad primátora z Bratislavy, ktorá nakúpila 80 nových trolejbusov a opciu má na ďalších 40. Za peniaze z eurofondov vybudovala aj dve nové trate, takže nie je pravda, čím argumentujú zástancovia rušenia trolejbusov v Košiciach, že sa z nich nedala prefinancovať aj infraštruktúra. V Banskej Bystrici získali 30 trolejbusov takisto z eurofondov, tam ich pred rokmi tiež zrušili, ale po dvoch rokoch sa k nim po tlaku verejnosti vrátili. Kupujú ich aj Prešov či Žilina. Nikde túto dopravu nerušia, len v Košiciach kamuflovali nejaké súťaže, aby sa nepovedalo.“
Ako to myslíte? DPMK totiž tvrdí, že na Slovensku nie je trh pre trolejbusy, lebo sa v poslednej súťaži žiadny záujemca o zákazku neprihlásil.
„Ak by bola súťaž vypísaná s podobnými podmienkami ako v iných dopravných podnikoch, tak by na to výrobcovia nekašľali. Keď sú kamuflované, tak na to nepristúpia a súťaže sa nezúčastnia. Je logické, že čím väčší počet vozidiel chcete obstarať, tým bude u výrobcov väčší záujem, lebo s tým sú spojené určité náklady. Keby chceli Košice 10 – 15 kusov, stopercentne by bola súťaž úspešná. Dva kusy nie sú zaujímavé pre nikoho.“
Kde hľadať dôvody rozdielneho prístupu v Košiciach a v ostatných mestách?
„Primátor zrejme podľahol nejakým našepkávačom v DPMK, ktorých tam on nominoval, že trolejbus nie je výhodný. Je to živené nejakou záhadnou tendenciou. Áno, je pravda, že treba trolejbusy v Košiciach revitalizovať, ale nerozumiem, prečo sa tu desať rokov v tomto smere skoro nič neurobilo. O všetkom, aj o peniazoch, rozhodujú ľudia. Uvediem príklad. V roku 2011 sa podarilo presvedčiť teraz už nebohého mestského poslanca Ľuboša Pajtáša (SDKÚ), že treba trolejbusy aj udržiavať. Bol jedným z tých, ktorí zariadili, že DPMK urobil generálnu opravu jedného trolejbusu za 165-tisíc eur. Malo by sa v tom pokračovať.“
Nie je už neskoro, keď aj za eurofondy vypracovaná Stratégia rozvoja dopravy a dopravných stavieb v meste Košice navrhuje zastavenie trolejbusov?
„Spracovatelia novej stratégie to zbytočne takto naformulovali. To bola chyba. Síce tvrdia, že sa má trolejbusová doprava obnoviť niekedy po roku 2030, ale to v podstate znamená len akési diplomatické tvrdenie pre jej definitívne zrušenie. Verím, že ako odborníci to prehodnotia a preformulujú. V polovici plynutia operačného programu 2014 – 2020 sa pri prehodnocovaní priorít môže totiž ešte vytvoriť priestor aj na čerpanie peňazí na trolejbusy. Či bude aj po roku 2020, vám v tejto chvíli nepovie nikto. Nechcem sa stavať do pozície ich nekritického zástancu, ale do Košíc sa jednoducho hodia. Minuli sa na ne desiatky miliónov eur, bolo by mrhaním len tak ich zahodiť.“
Mesto a DPMK sa vyberajú cestou elektrobusov. Rozhodli sa správne?
„Je to predčasný nákup, lebo elektrobusy ešte nie sú odskúšané. Nemyslím si, že by DPMK mal byť pokusný králik. Žiadny podnik, ktorý má trolejbusy, neuvažuje teraz o ich nahradení elektrobusmi.“
DPMK kúpil elektrobusy bez rýchlonabíjačiek. Zdôvodnil to tým, že sú drahé. Namiesto 1 hodiny sa tak nabíjajú okolo ôsmich. Čo si o tom myslíte?
„Považujem to za nezmysel (Podľa najnovších informácií od DPMK sa už chystá nákup a montáž rýchlonabíjačiek na vybrané konečné zastávky. Nedávno o tom ešte napriek kritike neuvažoval – pozn. red.).“
Medzi Auparkom a Hiltonom poškodili dlažbu medzi čerstvo zrekonštruovanými koľajnicami autobusy. Mesto to obhajovalo tým, že podľa projektu ani nebola dimenzovaná na ich prejazd. Máte informácie o tom, že by sa niekde inde vybudovala takáto trať?
„Samozrejme, tam, kde je tráva, to možné nie je, ale že by niekde nemohli ísť autobusy po dlažbe medzi koľajnicami v centre mesta, o tom nemám informácie. Je to chyba projektanta, technológie alebo dodávky. Som však rád, že sa trate obnovili, no malo sa urobiť i plánované napojenie na železničnú trať pre tram-trainy. Trať majú inak pripravenú, hoci ťažko povedať, kedy a či budú. Veľké pozitívum vidím aj v tom, že sa aspoň niektoré úseky zatrávnili.“
DPMK si zaobstaral z eurofondov nové električky Vario LF2+ s tým, že ide o vozidlá so zaujímavým pomerom ceny a úžitkovej hodnoty. Pozdávajú sa vám?
„Ťažko sa mi to posudzuje bez preštudovania podmienok súťaže. Sú však aj modernejšie električky na trhu.“
A nemodernejšie?
„Nepoznám až tak podrobne situáciu na trhu. Prenechám cestujúcim posúdenie, aké sú v porovnaní napríklad s električkami v Bratislave či susednom Miskolci.“
Tie majú klimatizáciu. DPMK argumentuje, že ju nechcel, lebo je drahá a neúčinná.
„To, že nie je, považujem za veľkú chybu najmä v súčasnosti, keď sa teploty z roka na rok zvyšujú. Mala by už byť štandardom.“
110mat110