Discussion Forum › General Discussion

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
SU 15 má kapacitu 40 + 1 + 104 = 145 osôb. Je to napísané na technickom plechu v 3527 pri predných dverách (konečne aj po slovensky). Dnes na linke 27: 3527, 351x (nevšimol som si), 43xx (tiež som si nevšimol) - nuž pestré. Na linke 12: 4206 ? ? ? zrazu im už netreba SOLARISY.
V súvislosti s názvami ulíc (a tiež niečo s Horthym).
1/Okrem triedy je (bol) v Košiciach aj iný typ ulice -Okružná (körút...Ringstrasse) -Kuzmányho,Štúrova,Hviezdoslavova. Možno že ešte niekde je stará tabula.
2/Nám. osloboditelov dostalo svoju dopravnú podobu a vedenie električkových tratí práve za Horthyho. Do tej doby neupravená plocha - drevný trh (vlečková spojka viedla krížom zhruba od vzp k lekárni). Za Maďarov bola plocha vydláždená, postavená fontána a za ňou socha Horthyho na koni. Podstavec (slúžiaci ako strojovňa) tam je dodnes. Námestie malo povodne názov Alžbetine (Erzsibet tér), po prestavbe dostalo názov Horthy Miklós tér. Je ale zaujímavé, že už v tej dobe padol návrh na názov Felszabadulás tér ,čo je námestie osloboditelov.
Horthyho osobnosť by som smelo dal do paralely s Tisom. Ideológiou a formou politiky sa v ničom nelíšili.
Dejinným faktom je, že za posledných sto rokov bol Horthy v Košiciach jediným "dobyvatelom-osloboditelom" ktorého spontánne vítali davy s kvetinami.
(Košice majú takú smolu, že ich stále niekto chce bez pozvania oslobodzovať...)
Prejdem už konečne na dopravnú tému:

Dnes som prvý krát videl EČV KE-112DH, ktoré už nemalo znak SR, ale EÚ. Priznám sa, že graficky európska značka pôsobí strohejším dojmom, než slovenská.

O pár minút na to okolo mňa na Tr. SNP preletela bielo-zelená ŠD 11 (alebo ŠL?, videl som iba ľavú stranu), á la náter DPMK s EČV KE-715BF. Vyzerala perfektne a išla dosť veľkou rýchlosťou. Je to nejaký súkromný autobus.

Včera som videl, tiež na Tr. SNP, modro-biele staručké RTO-čko s ešte starou michalovskou ŠPZ a takisto v dobrom stave. Veru som si zabudol zavrieť ústa... 🙂
Reply on: S499.1023 #3964:

Vo svojom príspevku som uviedol, že v prípade Horthyho sa jedná o humorne mienený argument, preto sa tým naozaj netreba hlbšie zaoberať. Vyjmúc súvis s pomenovaním ulice a priebehu udalostí, horthyovsky režim je podobný Juhoslávii za čias Miloševiča. Dve z vtedajších zväzových republík Juhoslovanskej federácie - Chorvátsko a Slovinsko, vyhlásili v roku 1991 samostantosť, ktorú ústredná vláda odmietla uznať a o dva dni neskôr zasiahla vojenskou silou s cieľom udržať spoločný štátny zväzok. Ten istý cieľ malo aj Maďarsko za čias slovenskej okupácie.

Re #3966 Vladimír:
Áno, Titogradská by sa mohla premenovať aj na Podgorickú, ale ako vravíš, premenovanie je vážny krok. Už len finančného hľadiska, zmena tabúľ, OP, pečiatok a pod. je dosť drahá záležitosť. Čo sa týka Juhoslávie, mal som na mysli Juhosláviu tvorenú zväzovými republikami Srbsko a Čierna Hora, ktorá vznikla po vojne a existovala do roku 2003. Dnes sa tá istá republika nazýva Srbsko a Čierna Hora (Srbija i Crna Gora).
Reply on: Sarko #3957:
Keď sa stretneme osobne, veľmi rád si tie dôvody vypočujem. Na Hortyovskú nereagujem, to bol zrejme len nejaký úlet, ktorým sa nie je možné hlbšie zaoberať.

Titogradská by sa premenovať teoreticky mohla napr. podľa súčasného názvu mesta - teda Podgorická (?)

Pomenovanie ulice je podľa mňa vážny krok a zvolený názov by mal byť starostlivo zvážený. Ak sa do názvu dokonca mieša politika, mala by byť nejaká minimálna doba na zhodnotenie historickej udalosti, osobnosti, inštitúcie (...). Premenovanie akejkoľvek ulice na ul. Európskej únie považujem v súčasnosti za rovnaký hnus ako dobové ul. ČSSP, ul. generála Stalina, Molotovovu, Víťazného februára a pod. To je môj názor - prosím nespájať ho s názorom na EÚ ako takú.

Re #3960 S499.1023: Tvoju reakciu čítam až potom, čo som na Sarka zareagoval sám. Svoj príspevok už meniť nebudem a som rád, že sme sa (ako obyčajne 🙂 ) zhodli.

Re #3961 Sarko: V minulosti bola ešte Trieda víťazstva (dnes Slanecká ul.)

Re #3962 Sarko: Juhoslávia niekomu násilne zabrala územie? Ak sa nemýlim, jej hranice sa od jej vzniku až do zániku nemenili.
Furčan : Veď sme len ľudia ?
Sarko:Stále nevidím paralelu medzi menom osoby (Horthy) a nazvom statu (Juhoslavia).To asi ako keby niekto v Cechach tvrdil,ze ulica sa nemoze volat Slovenska,lebo to by sa rovno mohla volat Tisova... A len tak mimochodom,ake cudzie uzemie Juhoslavia nasilim zabrala? Ze je niekto "politicky znama osobnost" neznamena,ze ho budem nekriticky pocuvat,skor presne naopak.
Všimli ste si pri posledných fotkách je jedna trochu premenovaná,s názvom "Farebná súhra trolejbusov stojacich pri Kláštore." a pritom je to fotene na Lingove.Žeby sme mali Kláštor aj na Lingove?
?
Reply on: S499.1023 #3960:

Ako tak rozmýšľam a pozerám po webe, v prípade Juhoslávie a hortyovského Maďarska môže ísť o súvislosť s násilným zabratím cudzieho štátneho územia.
Reply on: S499.1023 #3960:

Na paralelu medzi Juhosláviou a hortyovským Maďarskom sa radšej opýtam autora výroku, potom dám vedieť. Ja proti názvu "Juhoslovanská" ako takom neprotestujem.

Čo sa týka tried, BA ich v minulosti nemala, preto sa nečudujem, že Ťa bývalý názov Trieda L. Novomeského irituje. V KE však majú triedy svoju dávnejšiu históriu a nazývajú sa nimi bulváry. Každá väčšia mestská časť má svoj vlastný bulvár, ktorou je spravidla jej hlavná dopravná tepna:
Sever - Národná tr.
Juh - Južná tr.
Západ - Tr. SNP, Šafárikova tr.
Sídl. KVP - Tr. KVP, Moskovská tr.
Darg. hrdinov - Tr. arm. gen. Svobodu
Sídl. Ťahanovce - Americká, Austrálska, Ázijská a Európska tr.

Tried máme teda presne 11 a toto "charakterové" pomenovanie nevystihuje azda iba Šafárikova trieda. Trieda inak zodpovedá napr. maďarskému "sugarút", čo sa ako úplná samozrejmosť dodnes používajú len v Szegede. Tiež z historických dôvodov.
Sarko:Medzi Juhoslaviou a HortHym je,prosim pekne,aka paralela?Tu v Prahe je Jugoslavska nepretrzite od 1.republiky a Triedu EU pokladam za rovnake ritolezectvo ako napr.Triedu sov.osloboditelov.Nezabudni na vetu p.Somra z "Jak basnikum chutna zivot":svetove strany su konstantne:-).Mna irituje uz len samotny fakt,ze v KE sa kazdy chodnicek do UP musi volat Trieda...K nam to privliekli az bolsevici (kupodivu z vychodu:-)),ktori z Karloveskej cesty urobili Triedu Laca Novomeskeho (ake priznacne!).
Reply on: eMareq #3954:

Dovoľ Tebe a aj Petrovi vysloviť obdiv, že ste v nákladnej "jednotke" zvládli tých, viac ako 10 hodín. V prípade CP niet za čo a dúfam, že sa vám podarí vytvoriť nejakú ucelenú vystaveniahodnú zbierku. ?
Reply on: KVKV #3950:

Je jasné, že vlečkové trate sú jedna zo záhad, ktoré dodnes neboli poriadne prebádané. Podľa toho, ako som počul jedného pamätníka, si pamätám upozornenie, že trať na Strojárenskej viedla priamým prepojením z Kuzmányho ul. a následne krížením Komenského ul. V neskoršom období, po zrušení trate na Strojárenskej ul. (medzi Čs. armády a Komenského) ešte zvyšok trate od Komenského po Gorkého ul. zostal, ale neviem napojenie mi nie je známe (triangel?, slučka?). Čo sa týka koľaje, som presvedčený, že súčasné koľaje, ktoré zostali zachované dodnes, sú typ NP4 (alebo príbuzný typ), teda priamo žliabková koľaj (nie s prídavnými žliabkami). Vedľa trate ešte pred niekoľkými rokmi tu vedľa vlečkovej trate viedol kúsok trate z "U" profilov pre vozíky z tabakovej továrne (rozchod cca 500mm). Pri vchode sa nachádzala aj točňa, ktorá mala priemer cca 1m, čo svedčí o tom, že vozíky boli malých rozmerov (rozvor náprav do 800mm). Na konci Strojárenskej ul., kde sa končila vlečková trať, sa nachádzal ten spomínaný, priečne pridaný žliabok (vlastne koľajnička z trate pre vozíky), ktorá však slúžila ako odvodnenie dažďovej vody.

O vlečkovej trati na Požiarnickej ul. nie som dostatočne presvedčený a jediná rozeta na začiatku ulice môže svedčiť aj o nejakom prevese k trati na Južnej triede. Nikdy som sa nedopátral k bližším informáciám a nákresom vlečkových tratí v 90-ročnici sa nedá vôbec veriť. Je aj možné, že tam bola trať len veľmi krátko. Na strane 84 je vlečková trať na Strojárenskej (od Čs. armády po Komenského) nakreslená kdesi po Letnej až k amfiteátru a číslom 9 je označená trať k tabakovej továrni (t.j. Strojárenska ul. od Komenského po Gorkého ul.), a tá je zakreslená kdesi na úrovni Komenského ústavu (križovatka Komenského-Havlíčkova). Na strane 100 to potom "niekto" označil ako "11 - odbočka na Ťahanovce", čo môže byť tiež dôkaz prenesenia chyby a budúceho tvrdenia, "niečo tadiaľ viedlo"...

Viac sa prikláňam k tomu, čo je zakreslené v 100-ročnici na stranách 35 (stav z roku 1939) a 39 (stav z roku 1954). Tu vlečková trať k malej stanici vôbec nefiguruje a ku Komenského ústavu je zakreslený malý kúsok vleškovej trate až z Kostolianskej cesty (blízko križovatky s Kavečianskou cestou), nie z Komenského ul. I keď aj tu sú viaceré nezrovnalosti...
Reply on: Vladimír #3952:

Ten známy je politicky známa osobnosť a vyslovil dosť pádne a rozumné argumenty, prečo by sa Juhoslovanská nemala volať Juhoslovanská. Nebudem rozoberať konkrétne, pretože je to okrem iného aj off topic, ale na konci debaty som si zapamätal jeden z humorne mienených argumentov: "Tá ulica by sa mohla nazývať napr. aj Hortyovská..." 🙂 Síce v tomto prípade iniciatívu vyvíjať nemienim, ale aspoň v prípade Titogradskej ul. by stálo za to na miestnom úrade Sídlisko KVP vnuknúť myšlienku, či by nebolo menším zlom premenovať práve túto ulicu na Ul. Európskej únie 🙂
Ozaj a tie zastavky EU + SVK maju co znamenat? Ze ked nasadnem skoncim niekde v EU? 😉 🙂 Aspon mohli CP pripravit. Napr. Spoj premava do Belgicka 😉 🙂 🙂
A nakoniec som mal pravdu, ze 359 bude vystavena 😉 🙂
Nuz zhodnotim den mesta Kosic z mojho pohladu prezentera 😉 /ci ako to nazvat/

Prisiel som o osmej rano a odisiel takmer o takmto istom case spat 😉

Hadam najvacsi obdiv medzi ludmi najma detmi vzbudili modely, pricom niektore dostali aj dobre pomenovanie, napr.

Solaris = Solarko (este dobre ze bez dlheho "a" :)/
z B961 sa vyklul ikarus 280
A ako ceresnicka "dyg zubacka" - nuz pri tomto som sa smiechu nezdrzal (ten dotycny to povedal, ked vzhliadol nejaky obrazok elektricky v brozure co sa predavala).

Bohuzial, a to sa stalo po prvy raz a dufam ze aj naposledy, sme zazili neprijemny incident priamo vo voze, kde jeden cigan sa pokusal ukradnut mobil, pricom dotycny to zistil a padali dobre facky. Tak sme na nich razne zakricali, aby si sli dat zopar uderov na ulici a nerobili si boxersky ring vo vozni.

~> Sarko - dakujem za CP 😉 🙂
Reply on: Sarko #3948:
Celkom súhlasím až na to, že nevidím dôvod, aby sa nejaká Juhoslovanská ul. premenúvala. Juhoslávia po byše 70 rokov bol pojem na mape Európy, nie je možné ho vymazať z ulíc. Hádam nechceš iniciovať premenovanie tejto ulice na ul. Srbska a Čiernej hory 😉 Bolo by to rovnakým nezmyslom ako premenúvanie ul. Československej armády (ktorá už tiež neexistuje) a podobne.
Ďakujem všetkým za info o vlečkách. Ja som na stanici počul od starších len o vlečke do pivovaru, ale ako človek nepoznajúci Košice, ani neviem, kde ten pivovar bol...

Change view

Structure
Order
Posts on page

Search in topic

Search text
Date from
Date to
You can search for more expressions divided by the space.
Guidance for advanced search can be found here.