Reply on: eMareq #3472:
Hehe... máme tri trolejbusové linky... Ty hovoríš, že vlastne len dve... ja hovorím, že vlastne len jednu Neviem, či má zmysel opäť sa vracať k už preberanej téme trolejbusov v Košiciach. Ja len zopakujem svoj názor, podľa ktorého je trolejbus perfektný dopravný prostriedok, ktorý si zaslúži rozvoj a propagáciu. Som presvedčený, že je to dopravný prostriedok vhodný pre Košice. No zároveň tvrdím, že výstavba trolejbusov v Košiciach bola nie dopravnou, ale politickou záležitosťou v zmysle asi "mne sa páčia trolejbusy, tak im postavím nejakú trať".
Novoplan 5401 je v SAO Levoča? Zase? Šak minulý rok bol v Levoči, kde ho komplet rozobrali pre potreby výroby autobusov tohto typu v Levoči, potom znova poskladali a zároveň zgenerálkovali. Alebo to teraz píšeš o tom, čo bolo minulý rok?
KVKV
Takže: pred postupujúcou sov. armádou bola vačšina povodných košických električiek evakuovaná do vnútrozemia- skončila v Nemecku atď. ..to je iná história
Od r.1946 bol nedostatok vozov riešený nákupom z Prahy .Bolo dodaných približne 50vozov (presne z hlavy neviem) zo série v Prahe už vyraďovaných tzv. "dvojstovákov".Vyrobené v r.1908-10. 25 až 30 vozov bolo zaradených do prevádzky (presná evidencia zaraďovania a rušenia a ktorých povodných praž. vozov - nie je známa). Dostali ev.č. od ??? do 38. Do prvej polovice 60-tych rokov to bol dominantný typ v košickej prevádzke.Časti vozov odobraná trakč. výzbroj a zaradené ako vlečné -prekázatelne #116,118. Zbytok rozobraný na náhradné diely, z toho použité v 50tych rokoch na stavbu nových deviatich (?)električiek v dielňach dp. Dostali druhé obsadenie ev.čís. 1 až 9. V prevádzke vydržali do 60-tych rokov len vozy 1 až 7, niektoré boli jednosmerné alebo zjednosmernené . Vozy mali atypický vzhlad - dve čelné svetlá, pantograf nebol uprostred, vnútri priečne sedadlá. Aj ked boli vzhladom celkom odlišné, možno na nich zretelne rozpoznať diely povodných dvojstovákov .
V roku 1962 boli dodané z Prahy štyri "trojstováky" - odlišnosti v počte okien, el.výzbroji, nižšie nástupné plošiny atď. Boli to novšie vozy ,vyrobené po r.1920. V ke dostali čísla 9 až 12. (druhé a tretie obsadenie). Voz 9 sa odlišoval, už v Prahe bol rekon. na 5-okeňák s bezrámovými oknami. Myslim že bol zrušený ako prvý po nejakej nehode.
Dovod toho nákupu dodnes nie je celkom jasný, niekde sa uvádza ,že ako pracovné vozy, ale všetky boli zaradené do normálnej prevádzky.
v tom čase už chodili velké dodávky téčiek, (od 1963-T3)
Ich pravidelná prevádzka bola ukončená 31.4.1968.
Dodnes sú zachované 10 (a 12 donedávna , lebo zhnila a rozpadla sa)
V osemdesiatych rokoch boli zakúpené ešte dva "tristováky"- v Prahe ako pracovné ,boli upravené pre zamýšlanú vyhliadkovú električku na Hlavnej 103,104 (stovková rada bola v ke povodne pre vlečné vozy). Sú dodnes.
Takže toto je košická história Ringhofferov, dalo by sa ešte o nich vela hovoriť , ale to by bola kniha. Ináč v českej literatúre sú tieto typy podrobne zdokumentované.