Zberač prúdu
Po predošlom príspevku mám po ruke väčšie množstvo publikácií a všade nachádzam pomenovania ako "zberač prúdu", "sběrač proudu", "zberač", "pantograf". Naopak, nikde som nenarazil na výraz "pantografický zberač". Nachádzam len vetu "tyčový zberač bol nahradený pantografovým" pre bližšiu definíciu konštrukcie zberača. Uvedené výrazy si v odborných publikáciách dovoľuju používať kapacity ako dr. Ludvik Losos, či Doc. Ing. Dušan Habarda CSc. Čiže nová skúsenosť mi hovorí, že zberač prúdu nie je v žiadnom prípade nedokonalý a laický výraz, naopak, je bežne používaný aj v odborných kruhoch.
História trakčnej siete košických električiek
Elektrická doprava začala v Košiciach fungovať dňa 28.2.1914 a jedinou meniarňou prúdu boli zariadenia umiestnené priamo v mestskej elektrárni neďaleko žel. stanice. Táto budova stojí dodnes a ešte v pomerne nedávnej minulosti fungovala ako pomocná elektráreň. Sieť bola napájaná vzduchom chladeným ortuťovým usmerňovačom Siemens (800V 500A) a dynamom BBC (800V 300A). V septembri 1944 ustupujúca nacistická armáda odvliekla 10 električiek typu MWG Győr do Berlína (iný zdroj: do Magdenburgu) a časti zariadení meniarne. Elektráreň potom vyhodili do vzduchu. Od 28.8.1945, keď sa električková doprava opäť obnovila, bola sieť až do roku 1948 napájaná z vypožičaného dynama (800V 300A) od Tatranských železníc (opäť v mestskej elektrárni). V roku 1948 bola k objektu pôvodnej električkovej vozovne vybudovaná prvá meniareň (tzv. stará meniareň) slúžiaca výlučne pre napájanie električkovej dopravy. Zariadenia sa skladali zo vzduchom chladeným ortuťovým usmerňovačom BBC (800V 400A) a o rok neskôr aj vodou chladeným usmerňovačom BBC (800V 300A). V tomto období došlo k vráteniu generátora Tatranským železniciam a električkovú sieť už napájala stará meniareň samostatne. V roku 1949 pribudol ďalší vzduchom chladený ortuťový usmerňovač ČKD (600V 1200A), avšak kvôli rozdielnym výstupom slúžili usmerňovače BBC len ako záloha v prípade výpadku. V roku 1951 ešte pribúda ďalší vodou chladený ortuťový usmerňovač BBC (560V 2000A) a tieto zariadenia slúžili do roku 1957. Medzitým sa v rámci plánovanej výstavby meniarní a dodávke nových veľkokapacitných električiek typu T dňa 20.6.1957 uviedla do súbežnej prevádzky tzv. nová meniareň (neďaleko starej meniarne), ktorá dostala označenie "C" (Staničné nám.). V roku 1963 sa po dodávke 30 ks električiek typu T3 museli dlhodobé preťažovanie a časté výpadky urýchlene riešiť výstavbou nových meniarní. V októbri 1963 to bola meniareň "A" (Havlíčkova ul.), v marci 1964 meniareň "B" (Holubyho ul.) a v súvislosti s výstavbou rýchlodráhy Košice-VSŽ v októbri 1964 dostavali meniarne "E" (Moldavská cesta-areál vozovne), "F" (Poľov) a "G" (Šaca). Tieto začali fungovať dňa 7.11.1964, keď došlo k spusteniu prevádzky na rýchlodráhe a 4 rýchlodrážnych liniek. V decembri 1964 sa otvára meniareň "D" (Tr. SNP), pričom už v roku 1965 došlo k rekonštrukcii meniarne "C", kde došlo k výmene za vzduchom chladené ortuťové usmerňovače ČKD (660V 1500A-v roku 1969 doplnený ešte jeden), ktoré sú v tom čase použité vo všetkých existujúcich meniarňach (v tom čase spolu 7 meniarní). V rokoch 1964 až 1966 sa kompletne rekonštruovali a vymenili trolejové vedenie a káblová infraštruktúra, ktorá nadviazala na novovybudované úseky tratí a trakčnú sieť. V rokoch 1981-82 dochádza ku tzv. kremikalizácii - výmene ortuťových usmerňovačov za kremíkové z ČKD (660V 2000A) a súbežne s otvorením novej električkovej trate VSS-Nad Jazerom sa dňa 17.12.1983 do prevádzky uvádza aj nová meniareň "K" (Galaktická ul.) už s kremíkovými usmerňovačmi (660V 3000A). Posledným výraznejším rozšírením prechádza meniareň "D", v súvislosti s otvorením trate na Kuzmányho ul. (3.7.1986). Po otvorení posledného úseku električkovej trate na Alejovej ul. dňa 4.2.1989 si ju energeticky rozdeľujú meniarne "E" (2/3) a "K" (1/3). V súčasnosti je električková sieť rozdelená na 48 samostatne napájaných úsekoch. Od roku 1993, po predaji 10ks električiek typu KT8D5 do maďarského Miškolca došlo k výstavbe diaľkového ovládania všetkých 10-tich meniarní, vrátane trolejbusových T1 a T2. Tie sú ovládané centrálnym elektrodispečingom na Bardejovskej ul. s nepretržitým dohľadom. Pri zavádzaní mestských elektrických dráh sa zaužívalo používať sústavu: kladný pól v troleji, záporný pól v koľajnici. Takúto sústavu má väčšina DP. V SR tvorí výnimku iba DP Košice a napr. v ČR DP Brno a Ostrava. V týchto mestách je zmenená polarita zavedená najmä ako snaha pre obmedzenie korózií podzemných inžinierskych sietí vplyvom blúdivých prúdov, pričom z hľadiska prevádzky je rovnocenné, či je v troleji kladný alebo záporný pól. Otázka vyvstáva, či v prípade obrátenej polarity išlo prvotne o túto príčinu, pretože problematika blúdivých prúdov je otázkou nie vzdialenej minulosti. Objavujú sa názory, ktoré hovoria o náhodnom objavení menej agresívnych účinkov blúdivých prúdov až po zmene polarity, ktorá mohla byť pôvodne zmenená z úplne iných dôvodov. Tu sa názory rozchádzajú. Pred niekoľkými rokmi však aj napriek tomu došlo zo strany Slovenského plynárenského priemyslu (nie DPMK) k vybudovaniu katódových elektrických polarizovaných drenáží pozdĺž električkových tratí na ochranu energetickej infraštruktúry SPP.
Po ďalších informáciách budem ďalej pátrať, navštívim aj riaditeľstvo SPP-OZ Košice, ktorého budovu mám cez cestu.
Na záver, keďže túto diskusiu čítajú aj zamestnanci DPMK, by som sa chcel touto cestou poďakovať veľmi ochotnému personálu elektrodispečingu, že si našli čas sa mi venovať.
zdroj informácií: Ing. Ľ. Jurika-Trakčná energetika MHD, Doc. Ing. Habarda CSc.-Mestská hromadná doprava, DPMK-100 rokov MHD v Košiciach a vlastnoručne vyrobená mapa trakčnej siete ED v KE
Obmedzovat sa nebude, ved zmluva s mestom sa podpisuje na urcity pocet vozokm a nie na naklady ? take ekonomicke veci nevies? akurat co sa moze spravit je, ze sa zvysi cestovne, ale ako vravis, tak ani z toho nic. Kazdopadne zvysenie cien nafty na obmedzovanie kapacit vplyv nema.
Raz v nedeľu v roku 1997,čas 21:00,pracujuci s VSŽ čakaju na zastavke Kalinovská a čo nevidia? Prišla po nich modro-biela Karosa ŠL 11.Odkiaľ sa tu nabrala...nevie niekto?
Clovek tu dlhsie nepozrie a co tu nevidi. Dvaja polobohovia sa tu hraju na odborne slovicka a zavadzajuco odbocuju od toho o com niekto pise. Asi si este nevsimli, ze tu chodi vela laicky zameranych citatelov. Stretnut sa s tak arogantnymi a povyseneckymi osobami musi byt neprijemne. Ak taki robia v dp, tak zbohom
Ja som sa k tomu nechcel vyjadrovať, ale teraz už skutočne musím --> (možno nielen) dnes mi akosi nejde písanie, samé preklepy robím. Najprv som sa sám pobavil na mojej "poliklike" #2978) a teraz ešte aj "samofor" #2979). Asi som prepracovaný.
Nežartuj! Letná predsa vôbec žiadnu preferenciu MHD nepotrebuje... I keď jednu formu zrýchlenia dopravy by som si vedel predstaviť - zrušenie samoforu Letná - Zimná - Němcovej, ktorý podľa mojich skúseností skutočne dopravu neriadi, ale zdržiava.
Tak nám na Letnej už kompletne vyťali všetky stromy. Čo s toľkým voľným trávnatým priestorom? Napadlo aj vás to, čo mňa? ? Áno! Postavme si tam električkovú trať! ?
Ale teraz už s úplnou vážnosťou - čo by ste na trať Amfiteáter - Technická univerzita - Poliklika Sever povedali? Jej význam by ani nebol tak pre obsluhu územia ako pre možnosť manipulačných jázd a najmä odklonových trás. Veď si predstavte, aká by to bola paráda, keby sa v prípade odstávky križovatky Kuzmányho - Čsl. armády alebo nejakého vykoľajenia na Maratóne dali L6 a 9 odkloniť po Letnej na Komenského a k Lokomotíve! A aby sa nepovedalo, pravidelne by tam mohla jazdiť nejaká R-ka. Priestor už na to máme.
Myslim, ze na jednoduchu otazku sa az prilis prekomplikovala odpoved a viac ludi tu bolo nervoznych.
Suhlasim s tebou, ze viacerym je jedno, ci sa vezie v T3SU, alebo T3SUCS,alebo spominanie nad historickymi CP z roku raz-dva,ked bolo v Kosiciach menej ludi, menej sidlisk a obsluhovalo sa menej dopravnych smerov.Nakoniec, bol to socik, kde sa nehladelo na peniaze ako teraz a preto si mohli chodit spoje aj s 5 minutovym intervalom.
Zaujimalo by ma, preco je skutocne v KE obratena polarizacia napatia v porovnani s inymi mestami.Sarkovemu ruseniu rozhlasu som neveril, je naozaj jedno, ci preskakuju iskry na +, resp. - pole. Skor by som uveril,ze by to takto mohlo mat mensi vplyv bludnych prudov na mestsku infrastrukturu, aj vdaka polarizovanym drenazam.
S499.1023: tvojmu prispevku tiez nerozumiem. Na anketnu otazku, co je pantograf alebo pantograficky zberac by som nevedel odpovedat. Zberac prudu sa mi zda logicky a balky to tu tiez vysvetlil zrozumitelne.
No, takže vlastne o tom veľa nevieš, resp. takmer nič, ale pred krátkou chvíľou si to tu vydával za istotu. Poprosím Ťa ešte raz o upresnenie termínu, odkedy máte v Košiciach električky.
Aj keď nesúhlasím s bigmacovým spôsobom komunikácie, je jasné, že aj veci, v ktorých nemáš istotu, vydávaš za pravdu. A potom sa čuduješ, že sa svetom šíria bludy.
Re #2970 balky, #2972 Isidor, #2973 Tiras:
bigmac možno zvolil príliš agresívny spôsob komunikácie ale ja chápem o čo mu ide. Sarko tu popisoval akési strhnutie zberača a použil tam výtaz "zberač prúdu". Použitie tohoto výrazu odôvodňoval tým, že sem chodia laici, tak je potrebné im to podať zrozumiteľnou formou. Bigmc reagoval kvôli tomu, že "zberač prúdu" nie je len pantograf ale aj zmieňovaný osový (nápravový uhlík). Laik by určite skôr pochopil výraz "zberač" alebo "pantograf" než "zberač prúdu". Čiže výraz "zberač prúdu" nei je v zmysle pantografického zberača prúdu ani dokonale správny, ani pre laika zrozumiteľný. No a vzápätí Sarko začal šíriť strašidelné ale pre laikov uveritewľné bludy o dôvode obrátenej polarity v troleji v KE. A tro je človek, ktorý urputne bazíruje na rozlišovaní medzi električkami "T3SU" a "T3SUCS". Mne osobne je napríklad takéto detailné rozlišovanie lautr egál, ja patrím medzi záujemcov o fungujúcu MHD a nie medzi "spisovačov evidenčných čísel". Až bude koniec diskusie, tak tu podám vysvetlenie, ako to s tou polaritou je v skutočnosti.
I.
bigmac: uz dlhsi cas citam toto forum a aj ked sa nezapajam, toto je uz ale vrchol. bigmac, kym ta tu nebolo, vsetko bolo ok. bud taky laskavy a chod tam, odkial si prisiel a svoje depresie, ci bigmacoviny si liec inde. ja tym tvojim vystupom absolutne nerozumiem, takze vsetky ostatne odpovede od teba uz preskakujem. sa uvedom ze aj ostatnych to musi obtazovat.
Neviem ako ostatní, ale ja mám dojem, že si tu riešiš nejaký osobný problém, ktorý sem rozhodne nepatrí. A navyše nikoho nezaujíma. Preto Ťa chcem v mene čitateľov tohto diskusného fóra o MHD (!) poprosiť, aby si sa v budúcnosti vyjadroval k veci a bez zbytočných emócií. Dík ?
Change view
You can search for more expressions divided by the space. Guidance for advanced search can be found here.
balky
Suhlasim s tebou, ze viacerym je jedno, ci sa vezie v T3SU, alebo T3SUCS,alebo spominanie nad historickymi CP z roku raz-dva,ked bolo v Kosiciach menej ludi, menej sidlisk a obsluhovalo sa menej dopravnych smerov.Nakoniec, bol to socik, kde sa nehladelo na peniaze ako teraz a preto si mohli chodit spoje aj s 5 minutovym intervalom.
Zaujimalo by ma, preco je skutocne v KE obratena polarizacia napatia v porovnani s inymi mestami.Sarkovemu ruseniu rozhlasu som neveril, je naozaj jedno, ci preskakuju iskry na +, resp. - pole. Skor by som uveril,ze by to takto mohlo mat mensi vplyv bludnych prudov na mestsku infrastrukturu, aj vdaka polarizovanym drenazam.