VozidláTrolejbusy › Škoda 30 Tr SOR

Škoda 30 Tr SOR
Škoda 30 Tr SOR #3020

Úvod

Nízkopodlažný trolejbus Škoda 30 Tr je prvý trolejbus od Škody s karosériou od českého výrobcu autobusov SOR. Využíva osvedčenú karosériu SOR NB 12. Ide o plne nízkopodlažný dvojnápravový trolejbus so 4 dverami, určený na prevádzku v sieti s trakčným napätím 600 V a 750 V.

Trolejbusy pre Banskú Bystricu sú úplne prvé tohto typu, v Plzni bol dokončený trolejbus označený číslom 002 (dostal #3001). Od trolejbusu s číslom 003 sa elektrická výzbroj montovala v dielňach DPM BB v Kremničke. Táto montáž elektrickej výzbroje bola vykonávaná na základe zmluvy o dielo medzi Škodou Electric a DPM BB.

Prvých 19 trolejbusov bolo zakúpených s nenávratným finančným príspevkom z Kohézneho fondu cez Operačný program Životné prostredie v rámci projektu „Náhrada autobusovej verejnej dopravy trolejbusovou dopravou v meste Banská Bystrica“ realizovanom v rokoch 2010 - 2011.

V rámci europrojektu „Zvýšenie podielu trolejbusovej dopravy v meste Banská Bystrica“ bolo v roku 2015 popri kĺbových trolejbusoch zakúpené aj jedno ďalšie vozidlo Škoda 30 Tr SOR.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Škoda 30 Tr SOR 3001 2010 2011 1
2. Škoda 30 Tr SOR 3002 – 3019 2011 2011 18
3. Škoda 30 Tr SOR 3020 október 2015 2015 1
Spolu 2010 – 2015   20

Technické parametre

Dĺžka 12180 mm
Šírka 2550 mm
Výška 3400 mm
Výška podlahy 360 mm
Počet dverí 4
Počet miest na sedenie 28+1
Počet miest na státie 67
Celkový počet miest 95+1
Pohotovostná hmotnosť 10200 kg
Celková hmotnosť 17300 kg
Elektrická výzbroj Škoda BlueDrive, IGBT prvky, mikroprocesorom riadený napäťový menič s rekuperáciou, pracovné napätie 600 / 750 V DC
Motor Škoda 4 ML 3444 K/4, štvorpólový, asynchrónny, externé chladenie
Výkon motora 160 kW
Počet motorov 1
Maximálna rýchlosť 70 km/h
Nápravy predná: SOR BN 004, nezávislé zavesenie kolies
zadná: ZF AV 132, portálová

Fotografie

Opis

Skelet samonosnej panelovej karosérie dvojnápravového trolejbusu zvarili z oceľových profilov a opláštili kompozitnými a plastovými materiálmi a zvarili s rámom podvozka. Pre zvýšenie odolnosti voči korózii použili na spodnú časť vozidla nehrdzavejúce materiály. Rýchlu výmenu cestujúcich zabezpečili v pravej bočnici štvoricou dvojkrídlových dverí otvárajúcich sa dovnútra s elektropneumatickým pohonom a dopytovým ovládaním. Zasklenie vozidla previedli technológiou lepenia s determálnymi sklami.

Karoséria je zhodná s autobusom SOR CITY NB 12. Náter je biely s červeným pásom vo výške nárazníkov. Okolie okien je čierne.

Pre cestujúcich osadili v interiéri plastové sedadlá STER 6MS s textilným čalúnením prevažne v priečnom usporiadaní 2+2. Strop a bočné steny v interiéri obložili plastovými materiálmi. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich uzavretou kabínkou s možnosťou vyhradenia predných dverí len pre vodiča. Nástup a výstup cestujúcich uľahčili možnosťou naklonenia vozidla k vozovke prostredníctvom systému ECAS a pri tretích dverách osadili manuálnu výklopnú plošinu pre cestujúcich na vozíku. Priestor pre detský kočík a invalidný vozík vyčlenili oproti tretím dverám.

Osvetlenie interiéru zabezpečili zapustenými osvetľovacími pásmi so žiarivkami. Vykurovanie trolejbusu zabezpečili teplovodným rozvodom s elektrickým ohrevom vody. Vozidlá vybavili ochladzovacou jednotkou Bycool R-Evolution pre vodiča. Ako prvé v Banskej Bystrici boli vybavené aj dopytovým otváraním dverí.

Posledné vozidlo #3020 sa odlišuje dizajnovými zmenami v interiéri (sklenené zásteny pri dverách, obloženie a vyfarbenie stropu) a novším typom dverí s väčšími dopytovými tlačidlami. Sedadlá oproti druhým dverám umiestnili priamo na nízkej podlahe (pri ostatných vozidlách ich osadili na zvýšenej podlahe). Toto vozidlo vybavili klimatizačnou jednotkou Eberspächer Sütrak K 403E pre vodiča.

Prevádzka

Homologizácia nového typu prebiehala na #3001, od 18. februára do 3. apríla 2011 prebiehali skúšobné jazdy v Bratislave. Od 15. apríla do 30. júna 2011 prebiehala skúšobná prevádzka trolejbusu #3001 s cestujúcimi v Banskej Bystrici.

Slávnostné odovzdávanie trolejbusov sa uskutočnilo 30. júna 2011 vo vozovni za účasti predstaviteľov mesta a DPM BB.

Posledné vozidlo #3020 bolo sprevádzkované v novembri 2015.

Katalóg vozidiel

3001

3002 3003 3004 3005 3006 3007 3008 3009 3010 3011 3012 3013 3014 3015 3016 3017 3018 3019

3020

Legenda a štatistika

3001nevyradené vozidlo: 20 (100 %)
3002dnes v premávke: 9 (45 %)
3014odstavené vozidlo (viac ako 2 týždne nezasiahlo do premávky): 1 (5 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.
Denná vypravenosť prevádzkových vozidiel za posledný mesiac: 63,3 %, v pondelok až piatok 71,4 %

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.