VozidláTrolejbusy › Škoda 14 Tr

Pôvodný náter trolejbusov Škoda 14 Tr
Škoda 14 Tr #1001 v prototypovom mestskom nátere
Škoda 14 Tr #1004 v mestskom nátere (dopravca SAD BBDS)
Škoda 14 Tr #1001 v mestskom nátere (dopravca DPMBB)
Škoda 14 Tr #1007s poslednou verziou náteru

Úvod

Sériová výroba Škody 14 Tr sa začala už v roku 1982. V tom čase jazdili v Banskej Bystrici len autobusy. V roku 1984 sa začala predprojektová a projektová príprava prevádzky trolejbusov - nová vozovňa, 3 trolejbusové trate a s tým súvisiaca úprava cestných komunikácií. V rovnakom čase sa začala pripravovať aj Žilina, ale prednosť dostalo krajské mesto, čo nám Žilinčania dodnes nevedia zabudnúť.

V roku 1988 bol postavený skúšobný okruh okolo Sídliska (29. augusta - Partizánska - Nám. V.I. Lenina - žel. stanica). Na ňom premával prototyp 14 Tr aby sa overila možnosť napájania napätím 750 V. Trolejbus vždy zastal pri zastávke, otvoril a zavoril dvere. Z vozovne bol ťahaný Tatrou 813.

V ďalšom roku bolo dodaných zvyšných 6 trolejbusov a k 29.8.1989 bola na linke 36 Kremnička - Nová nemocnica začatá oficiálna prevádzka.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Škoda 14 Tr 08/7 1001 1988 1989 1
2. Škoda 14 Tr 12/7 1002 – 1007 1989 1989 od 2006 6
Spolu 1988 – 1989   7

Technické parametre

Dĺžka 11300 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3410 mm
Výška podlahy 750 mm
Rázvor 5420 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 24 až 29
Počet miest na státie 56 až 51
Celkový počet miest 80
Elektrická výzbroj Škoda, tyristorová, pulzná
Motor 8 AL 2943 rN
Výkon motora 120 kW / 1540 rpm
Počet motorov 1
Maximálna rýchlosť 65 km/h
Nápravy predná: LIAZ, tuhá
zadná: RÁBA 118.06, tuhá, hnacia

Fotografie

Opis

Karoséria je oceľová, strecha a podokenná časť sú tepelne a protihlukovo izolované antivibračným náterom. Podlaha je pokrytá gumou, koženkové sedadlá sú umiestnené priečne okrem pravých predných dvoch sedadiel. Predné a zadné sklo sú delené. Vpredu majú za sklom veľké označenie linky. Všetky trolejbusy majú trojo dvojkrídlových dverí ovládané elektropneumaticky. Vnútorné osvetlenie vozidla je iba žiarivkové. Pôvodné vyfarbenie trolejbusov bolo červeno-krémové.

Úpravy

Od roku 1997 dostávali trolejbusy pri veľkých opravách nový náter v bystrickej červeno-bielej farebnej schéme. Ako prvý ho dostal trolejbus #1001, pričom tento náter bol mierne odlišný od neskorších. V rámci generálnych opráv dostali trolejbusy protišmykovú podlahu, nové poťahy sedadiel, zmenila sa aj farba interiéru (žlté tyče, biely strop a bočnice).

Vozidlám boli pôvodné sťahováky zberačov vymenené za nové sťahováky Railtech a pôvodné oceľové palice zberačov boli vymenené za odľahčené laminátové palice firmy Esko Praha (s výnimkou vozidla #1002, ktorého sa tieto úpravy nedotkli).

Trolejbus #1003 dostal v roku 2003 pri GO nedelené čelné okno a v roku 2008 aj optický informačný systém EMtest. Nedelené čelné okno a optický informačný systém dostali neskôr aj vozidlá #1005 (BUSE) a #1007 (EMtest).

Trolejbus #1007 dostal v rámci strednej prehliadky v roku 2013 inovovaný červeno-biely mestský náter.

Prevádzka

V rokoch 1989/90 na linke 36, od roku 1990 na novo číslovaných linkách. Po postavení trate na Internátnu v roku 1994 jazdili na linke 4 až do jej zrušenia v roku 2001. V rámci úspory nákladov jazdia na rôznych linkách cez víkend, v poslednom čase aj počas týždňa. Jedno vozidlo (#1005) bolo po VP v roku 2002 vyčlenené ako záložný spoj, v rannej špičke robilo posilový spoj na linke 3.

Od januára 2006 do novembra 2007 boli trolejbusy odstavené, keďže dopravu na pôvodných trolejbusových linkách zabezpečoval dopravca SAD Zvolen autobusmi.

Po opätovnom spustení trolejbusovej dopravy koncom roku 2007, už pod taktovkou Dopravného podniku mesta Banská Bystrica, sa do premávky opäť zaradila väčšina trolejbusov Škoda 14 Tr, okrem vozidla #1002. DPMBB si prenajal 6 vozidiel typu Škoda 14 Tr, ktoré boli po veľkej prehliadke, od ich pôvodného majiteľa SAD Banská Bystrica. V roku 2010 DPMBB prenajímané vozidlá od SAD Banská Bystrica odkúpil.

Po dodávke nových nízkopodlažných trolejbusov Škoda 30 Tr SOR sa v roku 2011 vypravovanie vysokopodlažných trolejbusov znížilo.

Od roku 2016 zostalo v prevádzke s cestujúcimi už len vozidlo #1007, ktoré bolo využívané v prípade nedostatku prevádzkyschopných nízkopodlažných trolejbusov. Trolejbus #1001 bol využívaný na výcvik nových vodičov. Po roku 2021 bolo aj vozidlo #1007 sporadicky využívané už len ako školské.

Vyraďovanie a likvidácia

Ako prvé dojazdilo vozidlo #1002, ktoré sa po prerušení trolejbusovej dopravy v Banskej Bystrici v rokoch 2006 - 2007 už do prevádzky nevrátilo a po dlhodobom odstavení bolo zlikvidované v marci 2010. V roku 2011 boli po sprevádzkovaní nových nízkopodlažných trolejbusov Škoda 30 Tr SOR vyradené trolejbusy #1004 a 1006, ktoré boli vzápätí v júli 2011 zošrotované.

V roku 2014 dojazdil trolejbus #1003, ktorý bol vyradený a zošrotovaný v júni 2016. Ďalším vyradeným vozidlom bol trolejbus #1005, ktorý dojazdil začiatkom roka 2016 a vyradený bol v septembri 2018.

Katalóg vozidiel

1001

1002 1003 1004 1005 1006 1007

Legenda a štatistika

1001nevyradené vozidlo: 2 (28,6 %)
1002vyradené vozidlo: 5 (71,4 %)

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Len upozorňujem že vozidlo 1005 je oficiálne určené na vyradenie (ak už aj nie je) a je už rozobraté, jediné čo ostalo je karoséria, môžte si to ísť overiť k plotu našej vozovne
Reakcia na: davidmik555@gmai #1:
kolosálny nezmysel
Reakcia na: davidmik555@gmai #1:
Presne tak nepravdu tu nešír.
Reakcia na: Jeffko #3:
Pardón 1003 som myslel, len preto lebo je tu ako odstavená a myslím že už jej nič nádej nedáva
Prvé tri nákresy majú chybné rozmery okien. Ten najnovší je veľmi pekne spracovaný.
No, teraz je to správne!
1005 bol zošrotovaný v 9/2018