Na zasadnutí dopravnej komisie 18.10. sa tuším konečne začali robiť potrebné opatrenia :
Zasadnutia komisie sa zúčastnil Ing. Peter Chmelík, ktorý vo svojom príspevku upozornil na
nutnú úpravu a diferenciáciu cestovných časov v cestovných poriadkoch autobusových liniek
MHD. Cestovné poriadky autobusových liniek MHD v BB nemajú primerane zohľadnené
rozdielne požiadavky na čas jazdy v priebehu jednotlivých častí dní v závislosti od intenzity
dopravného a prepravného prúdu. V mnohých prípadoch je cestovný čas diferencovaný len
medzi režimom pracovného dňa a voľného dňa (sobota, nedeľa a štátom uznaný sviatok), avšak
v príslušnom režime je už cestovný čas v CP stanovený zhodne pre všetky spoje linky v danom
smere počas celého dňa. Obdobne je zrejmé, že aj intenzita dopravného prúdu sa v priebehu dňa
mení a iným spôsobom tak ovplyvňuje časovú náročnosť pri premiestňovaní vozidla po
komunikáciách. Nie je preto možné akceptovať, aby v CP bol cestovný čas autobusových liniek
stanovený zhodne a nerozdielne bez ohľadu na skutočnosť, či spoj premáva o piatej ráno alebo
v čase prepravnej/dopravnej špičky, či sedla, obdobne tak v neskorom večernom režime a pod.
Dôsledkom nesprávne stanoveného cestovného času je buď meškanie, ak stanovený čas je
nedostatočný alebo predčasný odchod vozidla zo zastávky (v prípade nedodržania odchodu
podľa CP), či v prípade snahy o dodržiavanie CP je potrebné nadbytočný čas eliminovať pomalou jazdou, či zbytočným vystávaním vozidla na zastávkach alebo s úmyselne zmeškaným
odchodom už z východzej zastávky. TU si však je nevyhnutné uvedomiť, že jednými z hlavných
prepravných požiadaviek na hromadnú osobnú dopravu z pohľadu cestujúcich sú práve jej
rýchlosť, spoľahlivosť a presnosť. V snahe o zvyšovanie atraktivity MHD je preto nevyhnutné,
aby vozidlá v čase, keď je možné z hľadi ska prep ravných a dopravných intenzít umožniť
plynulejšiu a rýchlejšiu jazdu (naďalej však pri dodržaní pravidiel cestnej premávky a
bezpečnosti), tieto neboli limitované zo strany CP a naopak mali možnosť umožniť cestujúcim
rýchlejšiu prepravu a relevantnú alternatívu k IAD.
Z uvedeného vyplýva, že CP musí byť zostavovaný tak, aby napr. v okrajových režimoch nebol
brzdou pre možnosť rýchlejšej prepravy cestujúcich a súčasne poskytoval dostatočný cestovný
čas v častiach dňa, kedy je cestovná rýchlosť nižšia.
Konečne niečo potrebné
? ? ?
Zdroj: zápisnica kdbvv 18.10.17
Zasadnutia komisie sa zúčastnil Ing. Peter Chmelík, ktorý vo svojom príspevku upozornil na
nutnú úpravu a diferenciáciu cestovných časov v cestovných poriadkoch autobusových liniek
MHD. Cestovné poriadky autobusových liniek MHD v BB nemajú primerane zohľadnené
rozdielne požiadavky na čas jazdy v priebehu jednotlivých častí dní v závislosti od intenzity
dopravného a prepravného prúdu. V mnohých prípadoch je cestovný čas diferencovaný len
medzi režimom pracovného dňa a voľného dňa (sobota, nedeľa a štátom uznaný sviatok), avšak
v príslušnom režime je už cestovný čas v CP stanovený zhodne pre všetky spoje linky v danom
smere počas celého dňa. Obdobne je zrejmé, že aj intenzita dopravného prúdu sa v priebehu dňa
mení a iným spôsobom tak ovplyvňuje časovú náročnosť pri premiestňovaní vozidla po
komunikáciách. Nie je preto možné akceptovať, aby v CP bol cestovný čas autobusových liniek
stanovený zhodne a nerozdielne bez ohľadu na skutočnosť, či spoj premáva o piatej ráno alebo
v čase prepravnej/dopravnej špičky, či sedla, obdobne tak v neskorom večernom režime a pod.
Dôsledkom nesprávne stanoveného cestovného času je buď meškanie, ak stanovený čas je
nedostatočný alebo predčasný odchod vozidla zo zastávky (v prípade nedodržania odchodu
podľa CP), či v prípade snahy o dodržiavanie CP je potrebné nadbytočný čas eliminovať pomalou jazdou, či zbytočným vystávaním vozidla na zastávkach alebo s úmyselne zmeškaným
odchodom už z východzej zastávky. TU si však je nevyhnutné uvedomiť, že jednými z hlavných
prepravných požiadaviek na hromadnú osobnú dopravu z pohľadu cestujúcich sú práve jej
rýchlosť, spoľahlivosť a presnosť. V snahe o zvyšovanie atraktivity MHD je preto nevyhnutné,
aby vozidlá v čase, keď je možné z hľadi ska prep ravných a dopravných intenzít umožniť
plynulejšiu a rýchlejšiu jazdu (naďalej však pri dodržaní pravidiel cestnej premávky a
bezpečnosti), tieto neboli limitované zo strany CP a naopak mali možnosť umožniť cestujúcim
rýchlejšiu prepravu a relevantnú alternatívu k IAD.
Z uvedeného vyplýva, že CP musí byť zostavovaný tak, aby napr. v okrajových režimoch nebol
brzdou pre možnosť rýchlejšej prepravy cestujúcich a súčasne poskytoval dostatočný cestovný
čas v častiach dňa, kedy je cestovná rýchlosť nižšia.
Konečne niečo potrebné
? ? ?
Zdroj: zápisnica kdbvv 18.10.17
PIT
Čiže celá diskusia umožnila jedinú vec - aby všetci voliči mali možnosť vidieť kandidátov aspoň rozprávať súvislú vetu a urobiť si o nich aspoň nejakú predstavu, čo pri niektorých bolo viac ako dostatočné a k nim patrí nepochybne aj pán Sásik. Ten kandiduje hádam vždy a všade a evidentne vždy ukáže, že je minimálne polopsychopat (niekto sa počas diskusie aspoň odpratal z kandidatúry).
Tým nie je dotknuté, že má pravdu o tom, že cesty nižších kategórií nespĺňajú žiadne normy, avšak konštatotovanie, že stav je neriešiteľný a nedá sa s tým nič robiť, dokazuje, že nemá ani prečo kandidovať.
Takýmito ľuďmi sa zaberal akurát čas pre diskusiu tých relevantnejších. Pán Juhaniak zase na druhú stranu by chcel mať vodorovné dopravné značenie na tých cestách (s jeho argumentmi sa dá len plne stotožniť), avšak pre zmenu ignoruje fakty pána Sásika, že VDZ nikto nenamaľuje na cestu, ktorá nespĺňa normu na šírku jazdného pruhu a pod., čo je drvivá väčšina dedinských ciest.
Reálne sa okrem blábolov v moderovanej diskusii stihli dotknúť len oblasti nezamestnannosti a pri doprave sa stratili a o ničom ďalšom (školstvo, kultúra, zdravotníctvo, soliálne veci atď. vlastne vôbec nerozoberali, takže sa netreba ani čudovať, že o doprave stihli v podstate tiež nič. Jediný, čo bližšie spomenul IDS, bol Urbáni, ale všetci veľmi dobre vedia, že túto tému reálne za dlhé roky vytiahol a dostal sa aj do nejakých podrobností, akurát tak Lunter, ktorý však v diskusii k tomu nestihol povedať nič i keď sa prezentuje z jeho strany veľký záujem o túto tému. Tiež by som však polemizoval o tých fázach, pretože prioritne by sa mal radšej riešiť priestor ZV - BB a BR v tesnom závese, nakoľko sa jedná o prirodzenú spádovú oblasť BB oboma smermi a navyše s výrazne rozbujnenou súbežnou autobusovou dopravou so železnicou (napr. len medzi BB a ZV ide v bežný pracovný deň 92 spojov PAL a vyše 30 DAL/MAL, a to popri 31 vlakoch, v tom 21 kategórie Os; medzi BB a BR zase 38 PAL popri 16 vlakoch, v tom 2 kategórie REX). Tu by sa dalo hneď ušetriť výkony, ktoré by sa následne mohli pridávať do ostatných častí kraja, kde zatiaľ môžu snívať nielen o železnici, ktorú štát necháva skapať (alebo tam jednoducho neexistuje), ale aj o hustejšej autobusovej doprave. Lenže on bežne spomenie ako príklad, žesa večer nedá dostať z BB do Revúcej, ale tak zase by to nerealizoval on osobne.
V konečnom dôsledku by sa IDS i tak nezavádzal podľa tých fáz. Druhá vec je, že dostať k rozumu SAD ZV, mestá, ZSSK a ministerstvo, to bude ťažká úloha i pre oblasť BR - BB - ZV, nieto ešte pre ďalšie časti kraja. Takže ako úspech by som videl už zavedenie IDS pre oblsť ZV - BB - BR a posilnenie a reorganizovanie existujúcej dopravy v ostatných častiach kraja, kde mi je stále otázkou, prečo sa nejazdí smerom na Krupinu a ďalej vlakom, ale súbežne autobusom i keď zákon pri súbežnej doprave ukladá prednosť železnici. Takisto je otázne, či by nemohli vlaky jazdiť v relácii Muráň - Revúca - Lubeník - Jelšava - Plešivec - Rožňava s prestupmi na južné rýchliky v Plešivci umožňujúce prepravu tak do západnej časti kraj, ako aj do jeho sídla, či do hlavného mesta, ako aj v smere na východ, kedy možno v tejto časti kraja majú niektorí obyvatelia možno viac väzieb a možností, ako vo formálne svojom kraji. Samozrejme ide aj využiteľnosť a potrebu údajov o realite pri posudzovaní. Existuje však strašne veľa otázok, akurát drvivá väčšina odpoveď nedostatne žiadnu len kvôli absolútnemu nezáujmu o snahu niečo skutočne zlepšiť.