Mestska hromadna doprava Banska Bystrica a.s. vznikla 27.12.1996. Patri 100 % mestu. Slovenska autobusova doprava Banskobystricka dopravna spolocnost a.s., zavod Mestska hromadna doprava patri 100 % FNM (do 31.12.2001 statny podnik). Dotacie z verejneho rozpoctu musi prijimatel viest na osobitnom ucte a z neho uhradzat platby na dany ucel. Stat dava dotacie obci, ta ich dava svojmu podniku MHD, v tom lepsom pripade nieco prida. (zdroj Obchodny register, zakon o rozpoctovych pravidlach, http://kamim.host.sk/mhd.htm#dotacie ) MHD BB a.s. musi (mala by) pouzit vsetky volne prostriedky do MHD. Preto som si mohol dovolit hadzat take cisla. Navyse ked uvadzali Citybusy, vraveli ze kupia 4 vozy, BBDS dalsich 6 tento rok. Dotacia je ista, hospodarenie BBDS nie. Na druhej strane zaciatkom aprila sa uzavrie privatizacia BBDS. Zo zakladneho imania 436 mil Sk (www.orsk.sk) splati privatizer 6-10% z 49% akcii v hotovosti statu (cca 20 mil Sk), zvysnych 90% nakupom mestskych a primestskych vozidiel v priebehu 4 rokov (ak sa nemylim). To je 50 mil Sk rocne (C954 stoji 4 mil Sk, B952 o nieco viac). Pokial by to mali davat len na primestske autobusy, tak by za dva roky museli kupovat luxusne Mercedesy aby peniaze minuli . Takze teoretizovat mozem, da sa orientovat aj podla minuleho vyvoja.
Kami
problem je s potrebou vodicov. Okrem Kremnicky a ZSR nemaju ziadne socialky. Ti stastnejsi si napr. v Sasovej odbehnu domov. No pocul som o pripade ked vodic trolejbusu volal zalohu. Na uhlisku bud skoci do Kazacka, alebo aj s vozom niekde inde (predpokladam).
Interval nie je vsetko. V niektorych pripadoch sa miesto vacsieho voza nasadi mensi, ale aj v sedle potrebujes nejaku obsluhu uzemia. Pre dopravne sedlo platia aj ine normy obsaditelnosti. Vyuzity je voz ak niekto musi stat. Linka 22 sa v spicke preklada s 20, spolu je ten interval 6 minut. Ci riesit expresne linky len ako pripad normalnej je otazne. Ludia si aj tak myslia ze im expres zastavi vsade, takze rozlisenie len v CP nestaci.
Co sa tyka casov, postupne sa to zlepsuje, hlavne na vacsich linkach. Blavacke nocaky poznam, ale BB to mala aj krajsie 5 a 10ka 23.00 a potom kazdych 45 min.
Teraz, ked cez vikend jazdia len solo, zrazu je ich malo. Pocty si pozri. Ak je cca 60 autobuvych liniek, z toho cca 25 klbovych vratane zalozakov. Miesto klbakov by si potreboval dalsich 37 solo vozov. Trolejbusy su specificke. Nemozu prediehat. Ak by si nahradil klby solami, mal by si este vacsiu zapchu. nemam prehlad o vytezenosti vsetkych liniek, ale 31 je sice na Uhlisku poloprazdna, ale v Sasovej sa naplni. Citybus je sluzba verejnosti, vsak ZTP jazdil prazdny.