Mestska hromadna doprava Banska Bystrica a.s. vznikla 27.12.1996. Patri 100 % mestu. Slovenska autobusova doprava Banskobystricka dopravna spolocnost a.s., zavod Mestska hromadna doprava patri 100 % FNM (do 31.12.2001 statny podnik). Dotacie z verejneho rozpoctu musi prijimatel viest na osobitnom ucte a z neho uhradzat platby na dany ucel. Stat dava dotacie obci, ta ich dava svojmu podniku MHD, v tom lepsom pripade nieco prida. (zdroj Obchodny register, zakon o rozpoctovych pravidlach, http://kamim.host.sk/mhd.htm#dotacie ) MHD BB a.s. musi (mala by) pouzit vsetky volne prostriedky do MHD. Preto som si mohol dovolit hadzat take cisla. Navyse ked uvadzali Citybusy, vraveli ze kupia 4 vozy, BBDS dalsich 6 tento rok. Dotacia je ista, hospodarenie BBDS nie. Na druhej strane zaciatkom aprila sa uzavrie privatizacia BBDS. Zo zakladneho imania 436 mil Sk (www.orsk.sk) splati privatizer 6-10% z 49% akcii v hotovosti statu (cca 20 mil Sk), zvysnych 90% nakupom mestskych a primestskych vozidiel v priebehu 4 rokov (ak sa nemylim). To je 50 mil Sk rocne (C954 stoji 4 mil Sk, B952 o nieco viac). Pokial by to mali davat len na primestske autobusy, tak by za dva roky museli kupovat luxusne Mercedesy aby peniaze minuli . Takze teoretizovat mozem, da sa orientovat aj podla minuleho vyvoja.
Petik
Vcera som zrovna cestou domov rozmyslal, ze napisem o tom, ako CSAD svojou cenovou politikou v MHD BB sposobi, ze v BB sa vyrazne znizi podiel MHD na doprave osob v meste.
Jednak v BB nie je problem s parkovanim (a vacsinou je zadarmo), nie su na cestach zapchy a vzdialenosti su vacsinou kratke. Naopak autobusy su hrozne pomale (to ma triafa slak, ked v BB musim ist autobusom a na tych zastavkach to stoji neskutocne dlho), vacsinou su plne a chodia malo- treba dlho cakat a navyse listky su neprestupne, takze pokial nemam priamy spoj v okamihu prichodu na zastavku, idem radsej peso. A vyslovene lutujem ludi, ktory tym cestuju kazdy den, ze nemaju mesacne listky.
To sa uz to auto vyde fakt lacnejsie. Neviem neviem kolko stoji na Slovensku benzin ale do 3 Sk/km by to mohlo byt. Takze ked clovek nehladi na opotrebovanie auta, do 3.3km sa oplati chodit autom (to je vacsina vzdialenosti v BB) - navyse je to od domu k domu a rychlo.
Je jasne ze cielom CSAD je zisk a nic ine, co si budeme nahovarat.
Ale je chybou mesta, ze nerobi nieco preto, aby sa zachoval co najvyssi podiel ludi prepravovanymi MHD.
Ak ma Majkl s tym prepadom ( #0085 ) pravdu, je to pokles o 20%, co sa mi zda dost drsne, hoci nie neocakavane.
Len tak dalej CSAD BB!
Myslim, ze situacia je celkom vhodna pre vstup konkurencnej spolocnosti do MHD (aj ked, na Slovensku asi nie )