Uprimne, pri tom v akom rozklade je momentalne MDV je lepsie ak sa ten projekt este trochu natiahne. Momentalne by to bol akurat tak jeden velky pruser.
Tak vláda SR uznesením č. 13 zo dňa 11.01.2017 schválila Strategický plán rozvoja dopravy SR do roku 2030, v ktorom v bode 5.3.3 je uvedené organizačné opatrenie k verejnej osobnej doprave:
"OPVO2: Zriadenie národnej dopravnej autority a integrácia verejnej dopravy
Pre zabezpečenie praktického fungovania systému organizácie verejnej dopravy organizátorom zastupujúcim priamo štát, kraj alebo mesto je potrebné zriadiť národnú dopravnú autoritu. Ak sa potvrdí opodstatnenosť a uskutočniteľnosť, mohli by byť zriadené takéto regionálne dopravné autority.Táto organizácia, v ktorej budú zastúpené aj jednotlivé regióny, bude zodpovedná za celkovú koncepciu dopravnej obslužnosti Slovenska v diaľkovej aj regionálnej doprave s presahom k systémom mestskej a prímestskej dopravy. Zaručí aplikáciu jednotnej sociálnej politiky štátu, zavedenie a prevádzkovanie základného celoštátneho integrovaného dopravného systému založeného na dopravnej, fyzickej, legislatívnej, informačnej a tarifnej integrácii s nosnou úlohou železnice. Bude definovať objednávku pre železničnú dopravu, vybrané spoje alebo linky diaľkovej autobusovej dopravy a časť regionálnej dopravy významu pre celoštátnu obslužnosť alebo nadväznosti na diaľkové linky. Bude tiež garantovať aplikáciu sociálnej politiky štátu na celý dopravný systém, zabezpečí jednotnú celoštátnu tarifu na železnici a konektivitu jednotlivých integrovaných dopravných systémov. Zabezpečí na celoštátnej úrovni integráciu verejnej dopravy prevádzkovanej na základe zmluvy o službách vo verejnom záujme a jej koordináciu s komerčne prevádzkovanými a medzinárodnými linkami, ktorých vnútroštátne úseky budú plne integrované do celoštátneho systému. Môže sa stať aj vlastníkom časti vozidlového parku železníc nakupovaného s investičnou dotáciou, ktorý bude prenajímať dopravcom. Národná dopravná autorita by sa mala v rámci liberalizácie osobnej železničnej dopravy zaoberať taktiež otázkou prevádzkovania prípojných spojení súvisiacich s liberalizovanou traťou bez ohľadu na to, či ide o železničnú alebo autobusovú dopravu.".
Čiže formálne nie je odsunuté nič, naopak je to strategicky schválené, ale všetci dobre vieme, koľko tu všetko trvá a aj že málo čo sa vôbec dotiahne do reality a termíny sa len donekonečna posúvajú a stratégie menia.
Istú dobu (za minulej vlády) tu bol predpoklad vzniku národnej autority, ktorá by centrálne (pod ministerstvom dopravy) riešila verejnú osobnú železničnú aj autobusovú dopravu na celom SR. Avšak prišli voľby a po nich ešte ďalšia výmena na poste ministra a celý projekt (ktorý súvisel aj z odobratím objednávania PAD VÚC) bol odsunutý bohvie kam ...
A ja pridám ďalšie rušenie: Mučina - Lučenec-Bratislava, ruší sa od dnes a na CP sa to objavilo... prekvapenie! Dnes! Ale to zrušenie ma až tak veľmi neprekvapuje, hlavne ráno tá linka chodievala súbežne s Ulickým a v oboch autobusoch sedelo len pár ľudí (občas oboch stretávam v ZV)
Len drobná poznámka k povinnej lehote - tá je min. 10 dní pred začiatkom platnosti.
Aby bolo úplne zrejmé, čo a ako je v skutočnosti predpísané - podľa § 15 zákona č. 56/2012 Z. z. o cestnej doprave:
"(5) Dopravca je povinný zverejniť cestovný poriadok a jeho zmenu v dostatočnom predstihu najneskôr 10 dní pred začiatkom platnosti na svojom webovom sídle, na autobusových staniciach a zastávkach, prípadne aj iným vhodným spôsobom.".
Presne tak. Až dnes (5.6.) sa objavila informácia v databáze CIS CP o pozastavení premávky linky 701501 dopravcu ČUPA. Linka pritom nejazdí už piaty deň a celých 5 dní ju uvádzali všetky vyhľadávače a pod. Ako to má cestujúci vedieť? Dokonca ani ja nie som ochotný si zakaždým pred každou jazdou kliknúť na webovú stránku príslušného dopravcu. Z pohľadu úradu, za toto by som okamžite odňal licenciu a viac sa tým dopravcom nebavil. O dodržiavaní povinnej 14 dňovej lehoty ani nehovoriac. Nehoráznosť je toto čo sa tu robí.
Veru SAD Krupina to domrvila riadne, v piatok som informoval ľudí ktorí čakali na spoj do BA, že nejde a pritom mali dve cestujúce miestenky predané ešte v pondelok 29.5. No dopravca redukciu oznámil stredu 31.5., zohnali si zrejme auto.
Čiže do BA už neexistuje priamy spoj z BB vo večernom čase, treba aby RJ spustil linku skôr ako v septembri prípadne niekto iný. Je pravda že od ZV je súbeh s MAL linkou RS-Plzeň.
A Nitrabus už včera nešiel, šiel SAD Krupina ale voz presne neviem, skúsim overiť dnes.
Čupa sice zrušil k 1.6. no informácia takmer žiadna mal to síce na stránke ale kto z bežných ľudí pozerá stránky dopravcov.
Nie je predsa povinnosť informovať cestujúcich o zmene CP najneskôr 14 dní vopred? prečo to nik nedodržuje?
Stará Ľubovňa bude zrušená to je overená info, no ja mam info že SAD ZV skončí premávku na linke 702502 ale toto overené nemám tak uvidíme či si to Humenné bude jazdiť sólo alebo spolupráca bude pokračovať.
Napokon ešte pripomienka k medzinárodným linkám, jedna vec sa tu spomínala dávnejšie, druhá vôbec.
Od 1.6.2017 linka Banská Bystrica - Praha (dopravca SAD Zvolen) premáva už len v pondelok, štvrtok, piatok a v nedeľu.
Od 5.6.2017 linka Brezno - Plzeň, spiatočný denný pondelkový spoj má novú časovú polohu s odchodom z Brna o 7:00 a príchodom do Banskej Bystrice o 12:40.
Nebolo to tu ešte spomínané. Okrem výraznej redukcii na linke 702505 (dopravca SAD Krupina, avšak jazdil to reálne Nitrabus) sa s rovnakou účinnosťou od 1.6.2017 zastavila kompletne premávke na ďalšej diaľkovej linke 701501 Bardejov - Banská Bystrica - Bratislava (dopravca Daniel ČUPA - BUS TRANS). Táto kedysi "veľká" linka so štyrmi pármi spojov tak od 1. júna 2017 nepremáva vôbec. http://portal.cp.sk/Data/pdf/L701501_170601_53931.pdf
Blíži sa 30. jún 2017 a s ním aj koniec licencií našich dopravcov SAD ZV, SAD LC. Pokračovanie rozsahu prevádzky ich diaľkových liniek zostáva nateraz otázne. Širia sa informácie o ďalšom obmedzovaní, napr. o zastavení linky do Starej Ľubovne, no nechcem tu šíriť dezinformácie, tak si radšej počkajme ešte niekoľko týždňov na oficiálne informácie.
Ak tento trend bude pokračovať ďalej, tak je možné, že medzi regiónmi nebude možné vôbec cestovať verejnou dopravou. Podľa môjho názoru za tejto situácie by malo vstúpiť na scénu ministerstvo dopravy a riešiť tému verejnej dopravy komplexne, vrátane otvorenia otázky o dotovaných diaľkových linkách na určitých trasách, ktoré nemajú súbeh so železnicou ani inými prímestskými linkami a zároveň sa nevedia uživiť na komerčnom princípe. Rýchliky tú taktiež dotované štátom a prečo by takéto spojenia nemohli byť dotované aj v autobusom "prevedení" za predpokladu, že vedú územím bez železničného spojenia, resp. železnica nie je pre daný smer použiteľná.
Celkovo som rád tejto zmene cyklobusu. Aj keď je to v podstate drobná úprava, ide len o miernu úpravu jazdných dôb - prispôsobenie sa reálnym podmienkam, teší ma to. Tie nezmysly v CP (ako odchody z nácestných zastávok na Harmaneckej jaskyni či Starých Horách, príp. neadekvátne jazdné doby) sa kopírovali každoročne od roku 2012 a už som ani nedúfal, že raz sa v tom spraví poriadok.
Na Striebornom som dnes zazrel zaujímavý oznam o premávke cyklobusu
- zmena časovej polohy zo 7:30 (Šturec) na 7:45 a 9:30 (Donovaly) na 9:45
- 16.7. pôjde spoj na Donovaly až po Korytnicu rázcestie
Trochu na inú tému. Pred nejakou dobou sa tu rozoberali možnosti cestovania z BB (resp. okolia) do HU a PL. Náhodou som narazil na novú linku od Flixbusu: Wroclaw - Budapest, ktorá bude prechádzať cez DK, RK, BB a ZV! Prvý spoj smer HU by mal ísť 15.6. a smer PL 16.6. Tak som zvedavý, čo to bude, resp. či to bude. Každý deň by vraj mali ísť 2 páry spojov
Predpokladam ze proste este nie su vyrokovane a budu sa riesit neskor. Kedze na tej trati je takmer nulova ostatna premavka, nie je vobec nutne sa tym zaoberat rok a stvrt dopredu, ked este nikto nevie ako dopadne tato sezona.
Ale bol by som velmi prekvapeny keby to prezilo. Pokym budu zeleznice zit vo svete, kde sa cestujuci ma prisposobovat vlakom iducim dva krat denne, tak taketo projekty nemaju velke sance.
PIT
Aby bolo úplne zrejmé, čo a ako je v skutočnosti predpísané - podľa § 15 zákona č. 56/2012 Z. z. o cestnej doprave:
"(5) Dopravca je povinný zverejniť cestovný poriadok a jeho zmenu v dostatočnom predstihu najneskôr 10 dní pred začiatkom platnosti na svojom webovom sídle, na autobusových staniciach a zastávkach, prípadne aj iným vhodným spôsobom.".