Pokiaľ viem niečo ako obratisko a podľa mojich informácií sa tam MHD aj chodila otáčať (viac neviem) je hore na Orenburskej ulici, na konci slepej cesty pri poslednom vchode tretieho paneláku od potoka.
Vždy som aj chcel zistiť o tom niečo viac nevie tu niekto o tomto "plánovanom" mieste MHD? niečo viac?
Nepamätám sa z vlastnej skúsenosti, žeby vlak prešiel Čremošniansky tunel za 3 a pol minúty. Pri dĺžke tunela mi to vychádza na priemernú rýchlosť okolo 80 km/h, čo sa mi zdá byť už dosť. Aká je tam povolená rýchlosť, by vedeli povedať iní. Obvykle to trvá okolo 4:30, plus/mínus odchýlka či ide hore/dole. Podľa GVD majú vlaky na zdolanie úseku Harmanec jaskyňa - Čremošné 6 minút (platí aj v opačnom smere). Skôr sa mi stalo, že 6 minút trval len prejazd samotným tunelom. Bolo to v roku 2014, avšak vtedy boli v tuneli zavedené pomalé jazdy kvôli oprave.
Keď už je reč o tomto tuneli, pred pár dňami sa mi dostali do rúk zaujímavé fotografie počas jeho generálnej opravy v roku 1992. Celé traťové lôžko bolo vybraté preč a ostal tam len betónový základ - presne tak ako je možné vidieť v nedokončených tuneloch na tzv. Gemerských spojkách. Následne bola upravená niveleta koľajnice (s perspektívnym výhľadom na príp. elektrifikáciu) a rovnako sa upravil aj zberný kanál zachytávajúci vodu z prameňa. Ten je mimochodom súčasťou pohronského skupinového vodovodu už od roku 1965.
Okrem fotiek tunela, som natrafil aj na zaujímavú fotografiu obratiska MHD na Mládežníckej. Datovanie nie je uvedené, ale vzhľadom na stupeň rozostavanosti okolitých panelákov to odhadujem na prelom 60./70. rokov minulého storočia (ešte pred výstavbou cestného prepoja Kyjevské námestie - Poľná a zjazdu z Moskovskej popri Oremburskej na Mládežnícku). Na fotke ma zaujalo to, že autobusy sa vtedy otáčali okolo skupiny stromov uprostred - niečo podobné ako je na Pieninskej.
Taká zaujímavosť - keď som sa v sobotu (10/09/16) vracal zo Žiliny vlakom, tak REX 1855 prešiel Čremošniansky tunel (4 697,15 metrov) za asi 3 a pol minúty, predtým to vždy trvalo vlakom minimálne cca 4 minúty..
Najviac ma pobavilo dnes v L6 v 1518 že ľudia asi ešte stále nepochopili že kĺbový trolejbus má dve časti a oni sa tlačia vkuse len v tej prednej, ľudia sú nepoučiteľný v tomto prípade, alebo nevidia tak často KĹBOVÉ vozidlo najmä na L6 ? ?
Veru áno, počas Radvanského jarmoku býva MHD už tradične plná. Aj keď počet cestujúcich neustále klesá, aspoň v čase jarmoku sa udržuje vysoká vyťaženosť spojov. A pritom keď človek využije tie isté večerné spoje v bežný deň (mimo jarmoku), častokrát je vo vozidle len pár ľudí - a potom vidí ten kontrast vo vyťaženosti počas jarmoku a mimo neho. Pamätám si na časy po roku 2000, ale aj na 90. roky, vtedy bývali plné mnohé večerné spoje aj v hociktorý všedný deň (síce nie ako cez jarmok, ale určite niekoľkonásobne viac ako je tomu teraz).
Ešte raz veľká vďaka, najmä DPM BB, za výrazné posilnenie dopravy kĺbovými vozidlami počas Radvanského jarmoku. ?
Zistil som, že v Banskej Bystrici by musel byť jarmok každý deň, aby bola MHD taká plná ako včera 24 ka zo Sásovej už na Karpatskej plná, 6tka, večer o 21:07 taktiež plná. Oceňujem nasadenie kĺbových autobusov, len sa ukazuje nevýhoda BB MHD- nástup dvoma dverami a následné viacminútové státie na každej zastávke. Nič nové síce nehovorím, no bol som prekvapený, koľko ľudí využije MHD, keď sa jedná o možnosť napiť sa niečoho fajného (napr. medovina, burčiak). Aby bola u nás MHD vyťažená, zamestnávatelia by sa mali asi rozhodnúť pre podávanie 2 alkoholických nápojov denne pred začiatkom smeny a pred koncom smeny ? Potom by MHD bola konečne vyťažená ?
Za chybu sa ospravedlňujem, všimol som si ju hneď po odoslaní príspevku, no vzhľadom na mimoriadne tragický obsah príspevku som nepovažoval na prioritné riešiť práve toto. Gramatiku slovenského jazyka ovládam, nemusíš vysvetľovať.
Dnes opäť ďalšia negatívna skúsenosť. Vodič ZV-362BI (27/1) známy svojou rýchlou jazdou dnes na spoji 13:37 z Gaštanovej do Sásovej meškal 30 minút, čiže išiel už v časovej polohe svojho nasledujúceho spoja (v tomto čase už mal robiť spoj 14:10 zo Starohorskej do Podlavíc). Čo ma ale zarazilo, tak vodič mal nahodený v systéme už spomínaný nasledujúci spoj (ten 14:10 v smere do Podlavíc) a vôbec mu neprekážalo, že takto označený išiel v smere do Sásovej, dokonca aj zastávky púšťal v opačnom smere (na Striebornom námestí bola Karpatská a pod.), a to presne podľa času uvedeného v CP. Takže podľa strojčekov je všetko v poriadku a ak by sa niekto sťažoval, na SADke by dostal odpoveď, že sťažnosť je nepodstatnená a spoj išiel na minútu presne. Skončí už raz tento bordel?
Dávam do pozornosti, že v sobotu 22.10.2016 sa uskutočnia oslavy 120. výročia ozubnicovej železnice Pohronská Polhora - Zbojská - Tisovec. Súčasťou programu bude jazda mimoriadnych vlakov, výstava historických železničných vozidiel, ale aj jazda ozubnicového parného rušňa na úseku Pohronská Polhora - Zbojská, čo je veľká vzácnosť, keďže pri pravidelných jazdách parná zubačka tadiaľto nejazdí.
Parný ozubnicový rušeň vyjde na trať z Pohronskej Polhory o 9:30 a príde do Tisovca o 11:00. Popoludní sa uskutoční ešte jeden obrat vlakov medzi Tisovcom a Pohronskou Polhorou, ten však bude vedený motorovým ozubnicovým rušňom T426 hosťujúcim z Tanvaldu. Medzičasom bude prebiehať výstava vozidiel v stanici Tisovec a kultúrny program.
V prípade záujmu si treba lístky rezervovať na uvedenom kontakte. Skúsenosť je taká, že záujem najmä o letné jazdy bol mimoriadne veľký a už niekoľko týždňov vopred boli jazdy beznádejne vypredané. Rovnako to môže byť aj v tomto prípade.