Fleet List

Batch Type Fleet numbers Manufactured Into Service Withdrawn Quantity
1. T2 6002 1954 1957 1977* 1
2. T2 201 – 220 1959 1959 – 1960 1976 – 1988* 20
3. T2 221 – 230 1960 1960 – 1961 1976 – 1988 10
4. T2 231 – 256 1961 1962 1976 – 1987 26
5. T2 257 – 266 1962 1962 1977 – 1988 10
Total 1954 – 1962   67
* Historic vehicle saved

Technical Data

Length 14000 mm
Length over couplers 15200 mm
Width 2500 mm
Height 3050 mm
Height of floor 825 mm
Doors 3
Number of seats 25 + 2
30 + 1 (po generálnej oprave)
Number of standing places 75
70 (po generálnej oprave)
Design load 100 + 2
100 + 1 (po generálnej oprave)
Weight of unloaded vehicle 18100 kg (#6002)
17600 kg
Motor control ČKD Stalingrad TR 36, odporová regulácia so zrýchľovačom
Engine TM 22/22, jednosmerný, sériový, štvorpólový, vzduchom chladený, 300 V
Continuous power output 44 kW
Number of motors 4
Total power output 176 kW
Maximum speed 65 km/h

Photos

Vehicle catalogue

6002

201 202 203 245II 205 233III 207 208 209 243II 211 212 213 8432 215 216 217 218 219 7220

221 222 8131 262II 225 8433 7227 228 229 7234

231 259II 263II 235II 7232 264II 237 238 7216 240 241 242 243 244 256II 246 247 248 249 250 7251 236II 7253 7254 255 256

257 7258 233II 260 7261 262 239II 264 265 7266

Legend and statistics

215vehicle in service: 1 (1.5 %)
215vehicle ot of service (more than 6 months): 1 (1.5 %)
6002withdrawn vehicle: 66 (98.5 %)
6002historic vehicle: 2 (3 %)
245IIwork vehicle: 4 (6 %)
245IIfleet number 245 used 2 times by this type of vehicle
Vehicle can be assigned to multiple categories, only the most important category is colored.

Renumbered Fleet Numbers

1.2.3.4.
204 245IIfrom 1977  
206to 1978233IIIfrom 1978  
210 243IIfrom 1976  
214to 19838002from 19838432from  (?) 
215to 1975230II1976 - 198372301983 - 1995215from 1995
220 7220from 1983  
223 252IIto 19838131from 1983 
224 262IIfrom 1977  
226 7226from 19838433  
227 7227from 1983  
230 234II1976 - 19837234from 1983 
232 259IIfrom 1977  
233 263IIfrom 1977  
234 235IIfrom 1976  
235 232IIfrom 19767232from 1983 
236 264IIfrom 1977  
239 2671978 - 1983216IIfrom 19837216from 1983
245 256IIfrom 1977  
251 7251from 1983  
252 236IIfrom 1977  
253 7253from 1983  
254 7254from 1983  
258 7258from 1983  
259 233IIfrom 1977  
261 7261from 1983  
263 239IIfrom 1977  
266 7266from 1983  

Comments

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
upravovač fotiek

upravovač fotiek

Reply on: Geravy #8:
Obávam sa že to už nie je diagnóza "fanúšik" ale "posadnutý podivín" (a možno aj nejaké formálne psychologické diagnózy, ktoré radšej ani nebudem uvádzať), keď riešim takéto špecifické detaily. Všímam si veci, ktoré mnohí ani nepostrehnú. Keby to boli aspoň veci dôležité a významné, ale sú to iba nepotrebné a zbyočné hlúposti.
Reply on: upravovač fotiek #6:
WOW, dobry si! 😃 Dik za siahlodlhe a zaujimave vysvetlenie. Vidno, ze mas prehlad a vyznas sa. Pravy fanusik MHD! 😉 👍
upravovač fotiek

upravovač fotiek

Je šírka okien a krajných dverí medzi prototypom T3 a prvým sériovým vozňom T3 rovnaká alebo odlišná?

https://transphoto.org/photo/557877/?vid=36158
https://transphoto.org/photo/921751/?vid=79969

https://transphoto.org/photo/557876/?vid=36158
https://transphoto.org/photo/457997/?vid=79969

Ak odlišná, o koľko? Jediné, čo vieme na základe fotky zaručene povedať je, že stredné dvere sú odlišné. Sériová T3 ich má 1330 mm. Aké boli pri prototype T3? 1050 mm ako na T3? 1240 mm lebo toľko sa tam maximálne zmestí ak chceme zachovať proporcie vozidla? Alebo niečo medzi tým (1150 mm?).
upravovač fotiek

upravovač fotiek

Reply on: Geravy #5:
Šírka otvorov v karosérii:

T2 krajné otvor 1420 mm, stredné 1050 mm
T3 krajné otvor 1360 mm, stredné 1330 mm
K2 krajné otvor 1360 mm, vnútorné 1520 mm

Poznámka: rozdiel šírky otvoru v karosérii 30 mm medzi krajnými strednými dverrami vozňov T3, s výnimkou prototypu, je zanedbateľný. Samotné skaldacie dvere majú rovnaký rozmer a pasujú dopredu, do stredu aj do zadu. Jednotlivé série T3 mali odlišné dvere, ale všetky boli medzi sebou zámenné ako medzi sériami, tak umiestnením v karosérii).

Porovnanie prototypu T3 s T2:
https://transphoto.org/photo/557876/?vid=36158
https://transphoto.org/photo/1382638/?vid=57955

https://transphoto.org/photo/251271/?vid=36158
https://transphoto.org/photo/1336927/?vid=57955

Mňa skôr zaujíma šírka krajných dverí pri K1:
https://transphoto.org/photo/401177/
https://transphoto.org/photo/308149/

Podľa fotiek dverí usudzujem že prototypy T3 aj K1 majú rovnakú šírku výrezu pri predných dverách, lebo s vysokou pravdepodobnosťou majú identické krídla skladacích dverí. Lenže to potom znamená, že K1 má dlhšie čelá ako K2, lebo K2 má šírku krajných dverí 1360 mm. Rozdiel v šírke otvoru krajných dverí K2 (a sériových T3) oproti T2 je 60 mm. Ten jeden cm vpredu a jeden cm vzadu sa už "stratí" v hrúbke stĺpikov alebo bude chybou merania. To by vysvetľovalo prečo v prospektoch K2 všade udáva výrobca dĺžku, ktorá je v rozpore s fyzickým premeraním vozovej skrine. Prečo by to robil? Možno preto, lebo K2 je iba K1 s užšími krajnými dverami a je kratšia o 140 mm, ale v rámci unifikácie s typom T3 to ČKD Tatra nechali idetnické. Vozne T2, T3 a K2 som fyzicky premeriaval. Možnosť premerať prototypy T3 alebo K1 som nemal.

Jednoznačne podľa fotiek povedať, ako to bolo, sa nedá.

Vysvetlenie prvé:
Prototypy T3 a K1 mali krajné dvere široké 1420 mm ako T2, pričom K1 bola presne taká dlhá ako udáva výrobca. Navyše mala tri typy bočných okien: 1220, 1380 a 1560 mm. V zalomenej časti ľavej bočnice z typu T3 (1380 mm), potom dve extra dlhé (oproti 2. a 3. dverám 1560 mm) a potom krátke (zvyšné 1220). Vozne K2 sú oproti údajom výrobcu fyzicky kratšie o 140 mm. K2 má aj pri kabíne vodiča okno o veľkosti 1220 mm a oproti T3 viditeľne širšie medziokenné stĺpiky pri čelách na ľavej strane. "Matematicky" (ak som správne meral, resp. zapisoval hodnoty), by mali byť o 30 mm širie ako na T3.

Detail okna pri búde vodiča, rozdiel v šírke stĺpika medzi T3 a K2:
https://imhd.sk/ba/galeria-media/22/%C4%8CKD-Tatra-T3/4809/T3SU-7733-s-reklamou
https://imhd.sk/ba/galeria-media/23/%C4%8CKD-Tatra-K2/5922/K2-s-reklamou-%C4%8CS-v%C3%BDstavy
Samotná šírka stĺpikov medzi oknami je pri T3 a K2 rovnaká, len sa zdá byť väčšia, lebo K2 má kratšie okná.

Záver prvého vysvetlenia:
Všetky dvere na prototype T3 boli rovnako široké ako na T2. K1 bola oproti K2 dlhšia o 160 mm. Lepšie povedané, K2 je oproti K1 kratšia o 160 mm. Ja som nameral 170 mm, aspoň tak to vychádza keď zrátam všetky merania. Samozrejme som nemeral celú dĺžku vozňa naraz.

Vysvetlenie druhé: prototypy T3 a K1 mali krajné dvere široké 1360 mm, pričom K1 bola rovnako dlhá ako K2 a prototyp T3 mal úplne odlišnú šírku stredných dverí, lebo 1050 mm (ako na T2) to byť nemohlo, zároveň to nebolo ani 1330 mm ako sériové T3. "Matematicky" to vychádza na šírku 1240 mm, čím by prototyp T3 mal úplne atypické stredné dvere vrátane rozmerov krídel dverí.

Záver druhého vysvetlenia:
K1 aj K2 boli rovnako dlhé a mali identické dvere aj okná. Prototyp T3 mal atypické stredné dvere, vypočítané na šírku 1240 mm, t.j. o 19 centimetrov širšie než T2. Mohlo to byť aj menej ako 1240, to je horná hranica. Že by to bolo iba 1050 mm ťažko povedať, to by museli byť tučnejšie medziokenné stĺpiky. A možno mal prototyp T3 bočná okná rovnaké ako T2 (T2 a T3 majú odlišné okná!).

Vysvetlenie tretie:
Prototypy T3 a K1 mali odlišnú šírku prvých dverí. Prototyp T3 ich mal široké 1420 mm a prototypy K1 mali šírku 1360 mm.

Záver tretieho vysvetlenia:
K1 bola identická ako K2 a oba typy sú kratšie oproti údajom udávaným výrobcom.

Každý si môže vybrať, ktoré vysvetlenie je pre neho najpravdepodobnejšie, súdiac iba podľa fotiek tých vozidiel, lebo prototypy T3 a K1 sa nedochovali, takže fyzicky ich premerať nie je možné.
Reply on: upravovač fotiek #4:
Cize stredne dvere T2 su rovnake ako dvere na T3? A moze byt, ze predne a zadne dvere T2 su rovnake ako 2. a 3. na K2?
upravovač fotiek

upravovač fotiek

Reply on: Geravy #3:
T2 má predné a zadné dvere širšie ako T3. Takže ani jedny dvere neboli rovnaké. Prototyp T3 mal tiež stredné dvere užšie. Až sériové vozy mali šírku dverí jednotnú. Za cenu posunutia okenných stĺpikov na strane dverí o 45 von od stredných dverí a zúženia stĺpikov pri dverách. Iba dvojdverové T3SU mali okenné stĺpiky symetricky umiestnené. Rovnako ako ich majú symetricky T2 a K2.
Vsimol som si, ze T2 mali stredne dvere uzsie ako predne a zadne. Ktore zodpovedali sirke dveri na T3 ?
Reply on: Viko #1:
Všetko sa to dá vyčítať, keď má človek trochu analytické a syntetické sklony 🙂.
Všetky T2 boli dodané s okrúhlymi smerovkami na stĺpikoch za prvými a pred tretími dverami. V rámci opráv boli okrúhle smerovky nahradzované eliptickými. Pri zavádzaní samoobsluhy bola doplnená výstražná signalizácia zatvárania dverí (vodorovné elipsy), spočiatku len pri 1. (nástup všetkých) a tretích (nástup len s PCL) dverách, pri zavádzaní MOC systému bola signalizácia (spolu s odtlačkami "NÁSTUP" a "VÝSTUP" doplnená aj pri prostredných dverách.
Pre mňa ako maloletého šotouša bola omnoho zaujímavejšia anabáza vnútornej výstražnej signalizácie, ktorá sa inovovala len náhodne, takže sa vyskytovali červené okrúhle svetielka, červené slzičky aj oranžové slzičky a to v kolísavom počte 2 - 4 - pri prvých dverách sa výstražná signalizácia nemontovala nikdy, inak boli variácie:
1) Pri druhých dverách jedna (vľavo), pri tretích dverách jedna (vľavo).
2) Pri druhých dverách dve (vľavo aj vpravo), pri tretích dverách jedna (vľavo).
3) Pri druhých aj pri tretích dverách po dve.
Pri prvých dverách sa montovala len jedna biela vodorovná slza vľavo, ktorá slúžila ako osvetlenie kabíny vodiča (rovnako ako pri starších sériách T3).
Prosím, nájde sa pamätník, ktorý by ma oboznámil s nejakou logikou v svetielkach na pravej bočnici?

Na úvodnej kresbe sú guľaté smerovky na okenných stĺpikoch, v galérii je dosť fotiek s oválnymi na ich mieste a nejaké aj v nižšej polohe. To boli odlišnosti sérií alebo miestna úprava? Súvisí s tým výskyt "slzičiek" naľavo pod oknom vodiča?

Ak sú oválne smerovky vysoko, vyskytuje sa pod nimi rovnaké vodorovné svetlo. Bola to signalizácia dverí? Ak áno, prečo ju niektoré vozy (napr. #201 a i.) pri stredných dverách nemajú?

Vopred vďaka ?