VozidláAutobusy › Rošero First FCLEI

Rošero First FCLEI
Rošero First FCLEI po výmene informačného systému

Úvod

Midibusy Rošero First vyrábala od roku 2008 spišskonovoveská firma Rošero-P na podvozkoch Iveco Daily. Postupne boli na trh uvedené v piatich verziách pre mestskú, prímestskú aj diaľkovú zájazdovú dopravu. Vozidlá s dĺžkou okolo 8 metrov boli ponúkané s naftovým, plynovým i elektrickým motorom a v roku 2021 vzniklo aj vozidlo s vodíkovým pohonom. Mestský, resp. prímestský midibus s nízkou podlahou v prednej časti (tzv. low-entry) niesol označenie First FCLEI a vyrábaný bol od roku 2013.

V roku 2020 vyhlásil Dopravný podnik Bratislava verejnú súťaž na dodávku 8 nových malých autobusov pre linky 44 a 147, ktorú vyhrala spoločnosť Corex Vráble s vozidlami First FCLEI-SF (Slim Fit) s naftovým pohonom. Prvé štyri vozidlá boli objednané a dodané v roku 2020. Cena jedného vozidla bola 138 740 € bez DPH.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Rošero First FCLEI-SF 1231 – 1234 2020 2020 4
Spolu 2020   4

Technické parametre

Dĺžka 7999 mm
Šírka 2152 mm
Výška 2880 mm
Výška s klimatizáciou 2990 mm
Výška podlahy 360 mm (250 mm s kneelingom)
Rázvor 4750 mm
Počet dverí 1 + 1 núdzové
Počet miest na sedenie 14 + 1 (+2 sklápacie)
Počet miest na státie 18
Celkový počet miest 32 + 1
Pohotovostná hmotnosť 4850 kg
Celková hmotnosť 7200 kg
Motor FPT Industrial F1CFL4117, Euro 6D, naftový, radový 4-valec s elektronicky riadeným priamym vstrekovaním, vodou chladený s elektromagnetickým ventilátorom
Výkon motora 132 kW / 3500 rpm
Objem motora 2998 cm3
Krútiaci moment motora 430 Nm / 1500 - 2750 rpm
Maximálna rýchlosť 100 km/h
Prevodovka ZF 8 HP 70L Hi-Matic, automatická, 8-stupňová
Nápravy predná: Iveco, s nezávislým zavesením kolies
zadná: Iveco, tuhá, jednoduchá s dvojmontážou
Pneumatiky 225/75 R 16
Klimatizácia Autoclima RT 145
Chladiaci výkon klimatizácie 14,5 kW

Fotografie

Opis

Kostru karosérie midibusu zvarili z oceľových profilov, opláštili nehrdzavejúcimi materiálmi a osadili na úžitkovom podvozku Iveco Daily 70C18 s naftovým motorom umiestneným v prednej časti pod kapotou. Zasklenie vozidla previedli technológiou lepenia s determálnymi zatmavenými sklami na bokoch a vzadu. V pravej bočnici za prednou nápravou umiestnili široké dvojkrídlové výkyvné dvere s elektrickým pohonom a dopytovým otváraním, za zadnou nápravou osadili jedny núdzové manuálne dvere. Oproti nástupným dverám vyčlenili priestor pre detský kočík a invalidný vozík. Nakladanie a vykladanie invalidného vozíka uľahčili manuálnou výklopnou plošinou. Podlahu pokryli protišmykovou krytinou. Pre cestujúcich osadili v interiéri plastové sedadlá s koženkovým čalúnením v usporiadaní prevažne 2 + 1. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich plne uzavretou kabínkou. Osvetlenie interiéru zabezpečili zapustenými stropnými LED svietidlami. Tepelnú pohodu v interiéri zabezpečili strešnou klimatizačnou jednotkou Autoclima RT 145. Vykurovanie interiéru zabezpečili nezávislým naftovým kúrením s konvektormi v priestore pre cestujúcich.

Interiérovým a exteriérovým kamerovým systémom so záznamovým zariadením poskytli vodičovi lepší prehľad o dianí vo vozidle i okolo neho. Vozidlá vybavili optickým i akustickým informačným systémom BUSE s vonkajšími DOT-LED displejmi a vnútorným TFT LCD displejom s možnosťou exteriérového vyhlasovania linky a smeru jazdy pre nevidiacich a slabozrakých cestujúcich. Internetovú konektivitu pre cestujúcich zabezpečili pomocou Wi-Fi prístupového bodu a cestujúcim umožnili nabíjanie mobilných zariadení prostredníctvom nabíjacích USB konektorov osadených v bočniciach vedľa sedadiel. Vozidlá dodali v červeno-čiernom nátere.

Úpravy

Začiatkom roka 2022 boli na vozidlách vymenené pôvodné DOT-LED displeje BUSE za biele LED displeje rovnakého výrobcu. Zobrazované informácie na bočnom a zadnom displeji na pôvodných DOT-LED displejoch neboli kvôli zatmaveným oknám pre cestujúcich takmer vôbec viditeľné.

Prevádzka

Vozidlá sa do premávky zaradili od 13. decembra 2020 na linkách 69, 77 a 147. Na linku 44 sa midibus First FCLEI zaradiť nemohol pre problematickú prejazdnosť časti trasy na Kramároch. Od februára 2021 sa First FCLEI nasadzoval aj na linky 51 a 58. Od 27. marca 2021 nahradila linku 44 nová linka 145 s upravenou trasou, na ktorú už bolo možné midibus First FCLEI nasadiť.

Od 1. septembra 2021 boli na linku 147 nasadzované dve vozidlá, jedno vozidlo na linku 145 a jeden autobus bol vypravovaný na linku 58 alebo 69. Vozidlá od začiatku sprevádzala vysoká poruchovosť, kvôli ktorej bývali často nepojazdné. Po zrušení linky 58 bolo vozidlo z nej od 13. februára 2023 presunuté na linku 79. Zároveň po zastavení víkendovej prevádzky liniek 145 a 147 bolo vo voľných dňoch vypravované iba vozidlo na linku 79. Po zrušení víkendovej prevádzky linky 79 od 25. marca 2023 už tieto vozidlá vo voľných dňoch nejazdili.

Katalóg vozidiel

1231 1232 1233 1234

Legenda a štatistika

1231nevyradené vozidlo: 4 (100 %)
1232dnes v premávke: 2 (50 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.
Denná vypravenosť prevádzkových vozidiel za posledný mesiac: 41,9 %, v pondelok až piatok 56,5 %

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Bauhausmaster #172:
Napis starostovi Mč. Nove mesto kludne aj na FB , tu ti tazko niekto odpovie.
Kedy plánujú vrátiť na linku 145 prejazd cez L.dceru , ak sa dobre pamätám tak zbierala sa na to päticia
Reakcia na: Hornbach linka69 #170:
Ano, nasledky uderu do hlavy su u teba jasne viditelne...
Reakcia na: Depebe #166:
To vyzerá skôr na rozdvojenú osobnosť... 🤔 😅
Reakcia na: Depebe #166:
Asi majú voľný deň na telefóny na psychiatrii...
Chalani toto nie je pieskovisko
Admini spia alebo čo robia? Prečo nemajú od včera tieto účty ban/nezavrela sa diskusia?
Reakcia na: Sebastianlinka69 #156:
Chlapče kľud, nádych výdych
Reakcia na: Sebastianlinka69 #153:
Aj ja som šofér na linke 69 a hej keď ľudia idú s Hornbachu tak pre nich lepšie rošero lebo keď kupia ja neviem palety alebo kosačku tak v rošere je veľký priestor na to. A vtom solarise je málo miesta. A ak si hovoríte kto by kupoval kosačku a išiel autobusom jednoducho niektorý ľudia nemajú auto. Aj comfort vodiča je iní v Tom rosere. A inak ani staré Dailyny neurazaj lebo aj tie niekedy jazdia na linke 69 a zvládajú to perfektne až na ten manuál ten sa vkusne kazí ani tie predné dvere sa otvoria a potom nejdú zatvorit ale oni už prežili svoje obdobie na linke 145 bývala 44 a tie bývalé retarderi na L dcéra uplne ten podvozok znicili.
Reakcia na: Sebastianlinka69 #153:
choď si dať lieky. 😁