VozidláAutobusy › Solaris Urbino 18

Solaris Urbino 18 v stave po dodaní
Solaris Urbino 18 v bratislavskom vyfarbení

Úvod

Nízkopodlažné autobusy Solaris Urbino produkovala poľská firma Solaris Bus & Coach (pôvodne Neoplan Polska) od roku 1999. Zo základnej 12-metrovej verzie s naftovým pohonom boli postupne odvodené aj iné dĺžkové varianty a postupne aj vozidlá s alternatívnymi pohonmi. V priebehu výroby modelového radu Urbino prišlo na trh niekoľko generácií tohto radu.

V roku 2019 zakúpil bratislavský dopravný podnik šesť ojazdených kĺbových 18-metrových autobusov Solaris Urbino 18 tretej generácie pôvodom z nemeckého Berlína pre rýchle rozšírenie vozidlového parku autobusov v súvislosti s modernizáciou Karlovesko-dúbravskej električkovej radiály, kedy bola zvýšená potreba autobusov z dôvodu zabezpečovania náhradnej dopravy za električky.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Solaris Urbino 18/III 3211 – 3216 2005 2019 2021 – 2024 6
Spolu 2005   6

Technické parametre

Dĺžka 18000 mm
Šírka 2550 mm
Výška 2995 mm
Rázvor 5130 mm a 6770 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 45 + 1
Počet miest na státie 106
Celkový počet miest 151 + 1
Pohotovostná hmotnosť 17300 kg
Celková hmotnosť 28000 kg
Motor MAN D 2866 LOH 25, Euro 3, naftový, vodou chladený radový 6-valec s CRTec filtrom
Výkon motora 228 kW
Objem motora 11967 cm3
Maximálna rýchlosť 80 km/h
Prevodovka VOITH D 864.3E, automatická, 4-stupňová, s integrovaným retardérom
Riadenie ZF Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy predná: ZF RL 75 EC, nezávislé zavesenie kolies
stredná: ZF AVN 132, portálová, vlečená
zadná: ZF AV 132, portálová, hnacia
Klimatizácia Konvekta (#3211 - 3215)
Webasto (#3216)

Fotografie

Opis

Samonosnú karosériu trojnápravového článkového autobusu zvarili z nehrdzavejúcich oceľových profilov, články spojili kĺbom a bočnice zvonka oplechovali. Naftový motor osadili v zadnej časti v motorovej veži. V pravej bočnici osadili trojicu dvojkrídlových dverí, predné otvárajúce sa dovnútra, zvyšné predsuvné so zatváraním pomocou fotobunky. Pre cestujúcich na invalidných vozíkoch umiestnili pri prvých a druhých dverách výklopnú nástupnú plošinu. Nástup do vozidla uľahčili aj naklonením vozidla v zastávke, tzv. kneelingom. Sklá osadili technológiou lepenia, vnútorné časti okien oblepili antigraffiti fóliou. Vodičovi umožnili lepší výhľad z vozidla znížením čelného skla v pravej časti.

V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá s textilným poťahom Kiel Ideo prevažne v priečnom usporiadaní, za kĺbom a v zadnej časti osadili pozdĺžne trojice sedadiel. Osvetlenie interiéru zabezpečili žiarivkovými svietidlami. Pracovisko vodiča vybavili polouzavretou kabínkou. Vetranie interiéru zabezpečili stropnými klapkami a ventilátormi a niekoľkými výklopnými časťami bočných okien. Tepelnú pohodu v interiéri zabezpečili prostredníctvom dvoch strešných klimatizačných jednotiek od firmy Konvekta, resp. Webasto.

Vozidlá boli dodané v pôvodnom berlínskom žlto-sivo-bielom nátere, resp. s celovozidlovou reklamou.

Úpravy

Pred uvedením do prevádzky bol do vozidiel nainštalovaný informačný systém BUSE a tarifný systém. Vozidlo #3213 bolo zároveň oblepené červenými fóliami. Zvyšné vozidlá už boli prelakované do červeného náteru. Úpravou prešiel aj systém ovládania dverí s doplnením vonkajšieho dopytového tlačidla pri tretích dverách.

Prevádzka

Ako prvý bol do prevádzky uvedený autobus #3213, ktorý sa zaradil do premávky na linke 59 od 19. júla 2019. Ďalšie vozidlá boli sprevádzkované postupne v auguste a septembri 2019. Nasadzované boli na linky 59 a 75, podľa potreby však aj na iné linky.

Po zavedení preventívnych opatrení na obmedzenie šírenia choroby Covid-19 v marci 2020 (zákaz nástupu/výstupu prednými dverami, nepoužívanie dopytového otvárania dverí, nepoužívanie klimatizácie) boli Solarisy Urbino 18 dočasne stiahnuté z premávky. Do premávky sa vrátili postupne v máji a júni 2020. Pre zníženú výpravu z dôvodu pokračujúcej pandémie boli od začiatku roka 2021 do augusta 2021 opäť dlhodobo nevyužívané.

Nasadzovanie týchto vozidiel do premávky sa znížilo po sprevádzkovaní nových kĺbových autobusov Otokar Kent na začiatku roka 2022. Podľa potreby boli sporadicky vypravované na linku 59, prípadne na linku 75. Ich premávka sa ukončila postupne do konca júna 2022. V súvislosti s dodávkou ďalších nových kĺbových autobusov už po letných prázdninách 2022 do premávky nevyšli.

Počas výluky električiek na Vajnorskej od októbra do decembra 2023 sa do premávky opäť vrátili autobusy #3211 a 3215, ktoré premávali počas špičiek pracovných dní na linkách 59 a 96. Od januára 2024 boli tieto dve vozidlá vypravované z vozovne Petržalka na linku 191 z dôvodu vysokého počtu nepojazdných autobusov v tejto vozovni, zakrátko z nich zostal pravidelne v premávke iba autobus #3211, ktorý v pravidelnej premávke dojazdil začiatkom apríla 2024.

Vyraďovanie a likvidácia

Ako prvé bolo po poruche vyradené vozidlo #3214 v závere roka 2021. Zvyšné vozidlá dopravný podnik ponúkol v lete 2024 na predaj.

Katalóg vozidiel

3211 3212 3213 3214 3215 3216

Legenda a štatistika

3211vyradené vozidlo: 6 (100 %)

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Polocan_8998 #35:
Predpokladám že za chvíľu už budú zošrotované
Reakcia na: HORVI #34:
Lebo vtedy to nebol štandard (dnešný štandard má farebné displaye)
Pôjdu tieto autobusy už konečne do šrotu alebo budú stále trčať vo vozovku?
Prečo týmto Solarisom a MANom nedali nové displeje?
Reakcia na: ChristianSK #32:
Predpokladám, že sa vrátia do premávky asi až v septembri, pokiaľ sa teda prejde na CP školský rok...
Už pár mesiacou nejsu v premávke už sa teším keď sa vrátia do Bratislavych ulíc
Tak dnes nám jazdili po dlhej dobe všetky.
Škoda že do nich nenainštalovali systém BUSE BS300 a BS370
Reakcia na: Durkø4941 #27:
Bezna prax v DPB.
Reakcia na: Durkø4941 #27:
Však už toľko nekonšpiruj 🙂
Reakcia na: trolejbus6207 #25:
Tak to zasa ano ale jedneho dna ti diely dojdu a neoplati sa kupovat nove tak zacnes kanibalizovat ostatne...A tak dalej
Reakcia na: Durkø4941 #20:
Žiadny piest na dvere nestojí 7.000,- € a neexistuje už dnes nič také, že "diel sa dodáva len pre nemecký trh", takže zasa len beusácke "JVP" a nie realita.
Reakcia na: Durkø4941 #20:
Už vidím, ako ma budú niektorí hejtovať, ale neodpustím si - aj keď by nastal variant, že voz sa nezpojazdní, tak aspoň bude z čoho vyťažovať náhradné diely na zvyšných 5 vozov
Reakcia na: mirec240 #22:
Diki za info
Reakcia na: Durkø4941 #20:
No úplne strašný fail. Takže 6 slušných vozidiel stálo 49 a nie 42 tisíc.
Reakcia na: Andrej5 #21:
Ak si videl správne, môže to byť tým, že nevysiela údaje tak ako má a nenabehol automaticky do výpravy.
Inač včera som videl na 59 3214. Tak neviem prečo ešte nie je zaevidované ako nevyradené vozidlo. Nevie o tom niekto prečo to nie je zaevidované tak ako má?
Reakcia na: Valec #19:
No zial jeden voz ma zavadu taku ze potrebuju kupit daky piest na dvere alebo ma spolocne nieco s dverami neviem teraz konkretne co to je,ale ten diel stoji 7000€ co je skoro taka cena za kolko ten voz kupili.+ ten diel sa dodava len pre nemecky trh😂Takze dalsi fail
Reakcia na: Durkø4941 #14:
"vzhladom na hodnotu vozu"
Ak za hodnotu vozu počítame nákupnú cenu, tak to by sa neoplatilo pomaly ani žiarovky vymieňať.
Reakcia na: S499.1023 #17:
nevsimol som si to,co uz stava sa