VozidláAutobusy › SOR NS 12 Electric

SOR NS 12 Electric
SOR NS 12 Electric (stav r. 2021)
SOR NS 12 Electric (stav r. 2023)

Úvod

Nízkopodlažný elektrobus SOR NS 12 Electric českého výrobcu SOR Libchavy predstavuje novú generáciu vozidiel tohto výrobcu. Prototyp elektrobusu NS 12 bol predstavený v roku 2016. Dizajn vozidla navrhol architekt Patrik Kotas. Sériová výroba elektrobusov NS 12 začala po výrobe druhého prototypu v roku 2017. Prvé sériové vozidlá boli dodané do Bratislavy. V roku 2017 bola predstavená aj naftová verzia autobusu SOR NS 12.

Spoločnosť SOR Libchavy sa stala v roku 2017 s typom SOR NS 12 Electric víťazom verejnej súťaže bratislavského dopravného podniku na dodávku 16 elektrobusov dĺžky 12 metrov. Vozidlá boli dodané v roku 2018. Spolu s elektrobusmi spoločnosť dodala aj nabíjaciu infraštruktúru. Cena jedného elektrobusu bola 589 000 €. Nákup elektrobusov bol spolufinancovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Integrovaného regionálneho operačného programu 2014 - 2020.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. SOR NS 12 Electric 3001 – 3002 2017 2018 2
2. SOR NS 12 Electric 3003 – 3016 2018 2018 14
Spolu 2017 – 2018   16

Technické parametre

Dĺžka 12000 mm
Šírka 2550 mm
Výška s klimatizáciou 3200 mm
Rázvor 5900 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 33 + 1
Počet miest na státie 72
Celkový počet miest 105 + 1
Pohotovostná hmotnosť 12350 kg
Elektrická výzbroj Rail Electronics CZ
Kapacita trakčnej batérie 242 kWh
Motor Pragoimex TAM 1053 C6V, 600 V, asynchrónny, chladený vodou
Výkon motora 160 kW / 1372 rpm
186,6 kW (maximálny 30-min.)
Maximálna rýchlosť 80 km/h
Riadenie RB Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy predná: ZF RL 82 EC, nezávislé zavesenie kolies
zadná: ZF AV 133, portálová, tuhá, hnacia
Pneumatiky 275/70 R 22,5
Klimatizácia SOR HVAC
Chladiaci výkon klimatizácie 15 kW

Fotografie

Opis

Skelet polosamonosnej karosérie dvojnápravového elektrobusu zostavili z oceľových profilov a zvarili s rámom podvozka. Zasklenie a opláštenie bočníc realizovali technológiou lepenia. Na opláštenie karosérie použili špeciálne plechy a polyesterový laminát. Trakčné akumulátory typu 18650 NMC (lítium-nikel-mangán-kobalt) firmy EVC Group schopné uložiť energiu 242 kWh osadili pozdĺžne po okrajoch strechy vozidla. Pre nabíjanie akumulátorov vybavili vozidlo zásuvkami pre káblové nabíjanie (rýchle aj pomalé) pod poklopom za zadnými dverami a strešným 5-pólovým nabíjacím zberačom systému Ride&Charge poľskej firmy EC Engineering pre priebežné nabíjanie. Trakčný motor poháňajúci zadnú nápravu a elektrickú výzbroj umiestnili pod vyvýšenou podlahou v zadnej časti vozidla. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice trojicu dvojkrídlových dverí otvárajúcich sa dovnútra s dopytovým otváraním.

V interiéri pre cestujúcich osadili plastové sedadlá STER 8MA (8MP v prednom rade) s textilným červeným poťahom v priečnom usporiadaní 2+2. Časť sedadiel umiestnili na vyvýšených schodíkoch. Podlahu a bočnice pokryli protišmykovou krytinou Altro. Vyhradené sedadlá odlíšili od ostatných modrým poťahom. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich uzavretou kabínkou. Nástup a výstup cestujúcich uľahčili možnosťou naklonenia vozidla k vozovke prostredníctvom systému ECAS a pri druhých dverách osadili manuálnu výklopnú plošinu pre cestujúcich na vozíku. Priestor pre detský kočík a invalidný vozík vyčlenili oproti druhým dverám.

Osvetlenie interiéru zabezpečili zapustenými stropnými svietidlami s LED trubicami. Vetranie interiéru vyriešili uzamykateľnými posuvnými časťami bočných okien. Vykurovanie autobusu zabezpečili pre zvýšenie dojazdu nezávislým naftovým vykurovaním. Tepelnú pohodu v interiéri v letnom období zabezpečili dvojicou úsporných strešných klimatizačných jednotiek, ktoré umožňujú aj nútenú výmenu vzduchu vo vozidle.

Interiérovým a exteriérovým kamerovým systémom so záznamovým zariadením poskytli vodičovi lepší prehľad o dianí vo vozidle i okolo neho. Vozidlo vybavili optickým i akustickým informačným systémom BUSE s vonkajšími DOT-LED displejmi a vnútornými TFT LCD displejmi s možnosťou exteriérového vyhlasovania linky a smeru jazdy pre nevidiacich a slabozrakých cestujúcich. Na vnútornej strane pravého bočného displeja osadili LCD displej s informáciami o trase linky a aktuálnej zastávke vozidla zobrazovanej na mape. Internetovú konektivitu pre cestujúcich zabezpečili pomocou Wi-Fi prístupového bodu a cestujúcim umožnili nabíjanie mobilných zariadení prostredníctvom nabíjacích USB konektorov. Autobusy vybavili aj systémom počítania cestujúcich. Vozidlá dodali v červeno-sivo-čiernom nátere.

Úpravy

V roku 2023 boli pôvodné textilné poťahy sedadiel vymenené za koženkové červenej a modrej farby.

Prevádzka

Prvé dva elektrobusy SOR NS 12 boli dodané na začiatku januára 2018 a zaradené boli do vozovne Krasňany. Do prevádzky s cestujúcimi boli uvedené 26. januára 2018. Jeden z nich bol nasadený na vajnorskú linku 53, druhý striedal rôzne linky. Od polovice júna 2018 sa obe vozidlá striedali na linkách 52, 53 a 56 vypravovaných z vozovne Krasňany.

Ďalšie vozidlá začali do Bratislavy prichádzať postupne od 12. júla do 13. novembra 2018 a do premávky sa zaraďovali postupne od 30. júla 2018. V októbri 2018 sa elektrobusy SOR NS 12 začali nasadzovať aj na vybrané spoje liniek 43, 65, 80, 94 a v novembri aj na jeden spoj linky 66 (do decembra 2019).

Elektrobus #3010 mal krátko po zaradení do premávky dopravnú nehodu, po ktorej zostal na dlhú dobu nepojazdný.

Od decembra 2018 boli elektrobusy nasadené počas špičiek aj na linku 37 do Záhorskej Bystrice. Koncom apríla 2019 sa dve z troch vozidiel z linky 65 presunuli na linku 29, kde boli taktiež nasadzované počas špičiek pracovných dní. Na linku 94 sa elektrobusy nasadzovali do konca okóbra 2019. Od mája 2020 sú elektrobusy nasadzované celotýždenne aj na niektoré poradia linky 20, pričom sa súčasne prestali vypravovať na linku 52.

Od 1. júla 2020 boli elektrobusy SOR NS 12 nasadzované na predĺženú linku 41 (Búdková - Hlavná stanica) v súvislosti so zrušením trolejbusovej linky 64 (Jelačičova - Lovinského). Počas prestávok bolo nabíjanie elektrobusov zabezpečené v trolejbusovej vozovni Hroboňova, kde bola vybudovaná nabíjacia stanica. Pre menšiu výdrž batérií z dôvodu kopcovitého terénu a častých zdržaní na trase však boli od 16. novembra 2020 na tejto linke nahradené opäť klasickými naftovými autobusmi. Počas nasadenia kĺbových autobusov na linku 37 cez letné prázdniny 2021 boli elektrobusy presunuté z tejto linky v pracovných dňoch na linku 87. Od 1. septembra 2021 boli vo voľných dňoch tri vozidlá vypravované aj na linku 88 medzi Mostom SNP, Petržalkou a Autobusovou stanicou.

Po opätovnom nasadení kĺbových autobusov na linku 37 od 17. januára 2022 boli elektrobusy nasadzované v pracovných dňoch na linky 20, 29, 43, 53, 65 a 80 (s výnimkou linky 43 iba na niektorých poradiach daných liniek). Na linke 29 elektrobusy premávali do konca júna 2022. Od júla 2022 boli nasadené aj na vybraných poradiach liniek 67 a 78 (vzájomné prejazdy). Od novembra 2022 boli elektrobusy na linku 80 nasadzované už len vo voľných dňoch, v pracovných dňoch sa zvýšila ich výprava na linky 67 a 78. Po zmenách liniek od 5. augusta 2023 sa elektrobusy nasadzovali aj na niektoré poradia linky 75.

Pred spustením modernizácie vozovne Krasňany, ktorá začala 6. novembra 2023, boli elektrobusy presunuté do vozovne Trnávka. Do sprevádzkovania náhradných nabíjacích miest bol v prevádzke iba jeden z týchto elektrobusov, ktorý premával na linke 43. Zvyšných 15 vozidiel bolo dočasne odstavených. V prvej polovici novembra 2023 boli zriadené nabíjacie miesta pre časť elektrobusov v trolejbusovej vozovni Hroboňova. Elektrobusy sa do premávky začali vracať od 15. novembra 2023, ale pre obmedzené možnosti nabíjania premávali iba 4 vozidlá na linkách 20, 43 a 88. Od decembra 2023 sa výprava v pracovných dňoch zvýšila na 8 elektrobusov (linky 20, 43, 67, 75, 78, 88) a od februára 2024 stúpla na 9 vozidiel, kedy sa jeden elektrobus (#3013) vypravoval aj z vozovne Trnávka na jednu z liniek 53, 65 alebo 67/78. Vozidlá #3002 až 3005 od novembra 2023 nejazdili. V lete 2024 sa elektrobusy z vozovne Hroboňova sporadicky objavili aj na trolejbusových linkách v prípade nedostatku prevádzkyschopných trolejbusov Škoda 30 TrDG a SOR TNS 12.

Skúsenosti z prevádzky ukázali, že denný dojazd vozidiel na jedno nabitie sa pohybuje okolo 160 - 170 km. S využitím priebežného nabíjania boli vozidlá schopné odjazdiť okolo 250 km.

Katalóg vozidiel

3001 3002

3003 3004 3005 3006 3007 3008 3009 3010 3011 3012 3013 3014 3015 3016

Legenda a štatistika

3001nevyradené vozidlo: 16 (100 %)
3007online: 8 (50 %)
3007dnes v premávke: 8 (50 %)
3001odstavené vozidlo (viac ako 2 týždne nezasiahlo do premávky): 6 (37,5 %)
3002odstavené vozidlo (viac ako 6 mesiacov nezasiahlo do premávky): 4 (25 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.
Denná vypravenosť prevádzkových vozidiel za posledný mesiac: 48,3 %, v pondelok až piatok 54,7 %

Teraz v premávke na linkách

20 / 7
43 / 1
75 / 5 6
78 / 5 6
88 / 6 7

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: TomJ #150:
No dlhodobo vybitý mobil je problém, obávam sa, aby to tak nebolo aj s týmito odstavenými elektrobusmi.
Reakcia na: Andrej #148:
Som zvedavý, čo to dlhodobé odstavenie spraví s batériou. Neviem, či jej prospieva, keď je tak dlho bez použitia.
Reakcia na: Petto #146:
vyradiť ich ešte nemôžu, niake podmienky v ramci eurofondov. Musia vydržať aspoň 10 rokov a aj to že sú odstavene už bolo problem
Dúfam že nečakajú na znovuotvorenie Krasňan aby ich vrátili do premávky. Ale dobre vidieť že električkári nie sú jediní, ktorým robí problém striedať vozy v premávke.
Reakcia na: Petto #146:
Nie.
Tie 3001-3005 su uz neoficialne vyradene ?
Reakcia na: Mhr1 #144:
Tiež ma to zaujímalo
Dajú sa tak ušetriť emisie, peniaze za naftu a ešte batérie na tych elektribusoch
Reakcia na: Dadino #140:
A nebolo by lepšie tie elektrobusy striedať? Takto sú vozy 3002-3005 od novembra odstavené, kto vie, ako sa ich podarí znovu oživiť? Vieme, ako zle pôsobí nejazdenie na batériu v os. aute. Viete niekto niečo bližšie, prečo to tak je?
Reakcia na: Petto #141:
Stačilo by tam namaľovať cyklopruh....
Reakcia na: Petto #141:
Vsetky radialy tak vyzeraju. Smutne.
Reakcia na: Dadino #140:
Ten stav chodnika , obrubnika,plotu a verejneho osvetlenia je tiez grandiozny 😁
Reakcia na: Mhr1 #138:
Na Hrobonke je iba 8ks nabíjačiek ak si dobre pamätám projekt. Niečo sa nabíja vraj na Trnávke a zvyšok je odstavený. Boli na ploche pri vjazde do depa Trnávka z Bojnickej (tá na printscreene) ale či tam ešte sú po tej pravej strane neviem. Každopádne dúfam, že tam nie sú už a schovali ich. Lebo ich potom môžu rovno vyradiť keď to mrzne a odoláva všetkým poveternostným podmienkam vonku teraz. 😬
Reakcia na: Mhr1 #138:
Asi sa nemajú kde nabiť.
Neviete, prečo je prvých 6 elektrobusov dlhšie odstavených? To za nezmestia na Hroboňku? Sú tam vôbec?
To je pravda.
Reakcia na: upravovač fotiek #133:
Nie je ich kde nabijat.
Reakcia na: upravovač fotiek #133:
Ich odstavenie súvisí s rekonštrukciou vozovne Krasňany, kvôli čomu sa obmedzilo ich vypravovanie.
https://www.cs-dopravak.cz/kapacita-baterii-nestaci-zima-odstavuje-elektrobusy-od-solarisu-v-olsu/

Ako sú na tom naše? Vidím, že práve polovica z nich je viac ako 2 týždne odstavená.
Reakcia na: SimonMHD #131:
Na Hrobonke. Boli tam vytvorené v hale dočasné nabíjacie stanice pre ne. Už su aj tam jak stanice tak aj e-busy.