VozidláAutobusy › Iveco Urbanway 10,5M

Iveco Urbanway 10,5M
Iveco Urbanway 10,5M (stav r. 2020)
Iveco Urbanway 10,5M (stav r. 2024)

Úvod

Autobus Iveco Urbanway dĺžky 10,5 metra je najkratším zástupcom z rodiny autobusov Urbanway koncernu Iveco Bus. Mestský nízkopodlažný autobus typu Urbanway bol predstavený v roku 2013 a na trh prišiel v dĺžkach 10,5, 12 a 18 metrov s naftovým, plynovým a napokon aj hybridným pohonom. Typ Urbanway je vyrábaný v závodoch Iveco Bus vo francúzskom Annonay a českom Vysokom Mýte.

Dopravný podnik Bratislava v rámci obnovy vozidlového parku midibusov zaobstaral 24 midibusov Iveco Urbanway 10,5M s naftovým pohonom od spoločnosti Corex Vráble, ktorá vyhrala verejnú súťaž. Vozidlá vyrobené vo Francúzsku boli dodané začiatkom roka 2018. Cena jedného vozidla je 225 833 € bez DPH (vrátane náhradných dielov a spotrebného materiálu na údržbu počas troch rokov).

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Iveco Urbanway 10,5M 2401 – 2424 2017 – 2018 2018 24
Spolu 2017 – 2018   24

Technické parametre

Dĺžka 10470 mm
Šírka 2500 mm
Výška 2846 mm
Výška s klimatizáciou 3066 mm
Výška podlahy 320 mm (1. dvere), 250 mm s kneelingom
330 mm (2. dvere), 260 mm s kneelingom
340 mm (3. dvere), 270 mm s kneelingom
Rázvor 4590 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 25 + 1
Počet miest na státie 61
Celkový počet miest 86 + 1
Pohotovostná hmotnosť 11200 kg
Motor FPT Industrial Tector 7, Euro 6, HI-eSCR systém, naftový 6-valec s priamym vstrekovaním
Výkon motora 210 kW / 2500 rpm
Objem motora 6728 cm3
Krútiaci moment motora 1000 Nm / 1250 rpm
Maximálna rýchlosť 99 km/h
Prevodovka ZF EcoLife 6 AP 1200B, 6-stupňová automatická s integrovaným retardérom
Riadenie RB Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy predná: Iveco RI 75 U, nezávislé zavesenie kolies
zadná: ZF AV 133, hnacia, portálová s dvojitou redukciou
Pneumatiky 275/70 R22,5
Klimatizácia Eberspächer Sütrak AC 136 G4 I
Chladiaci výkon klimatizácie 27 kW
Vykurovací výkon klimatizácie 35 kW

Fotografie

Opis

Samonosnú karosériu autobusu zostavili zo šiestich panelov a ošetrili proti korózii ponorením do kataforézneho kúpeľa. Strechu vyrobili z oceľového plechu, bočnice oplechovali hliníkovým plechom a čelá vyrobili z polyesteru. Na nárazníky a spodnú časť bočníc použili polyester. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice trojicu dvojkrídlových, dovnútra sa otvárajúcich dverí s elektropneumatickým ovládaním a dopytovým otváraním.

V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá STER 8MS s textilným poťahom v usporiadaní 2 + 1 v prednej časti a 2 + 2 v časti od stredných dverí dozadu. Podlahu pokryli protišmykovou krytinou. Bočnice v interiéri obložili umakartom, strechu obložili polypropylénovými a hliníkovými panelmi. Na osvetlenie interiéru použili LED svietidlá zapustené do obloženia stropu. Oproti druhým dverám vyčlenili priestor pre kočík a invalidný vozík. Nakladanie a vykladanie kočíkov a vozíkov uľahčili pomocou manuálne ovládanej výklopnej plošiny a možnosťou pokľaknutia vozidla v zastávke (tzv. kneeling). Pracovisko vodiča s vyvýšeným sedadlom oddelili od priestoru pre cestujúcich polouzavretou kabínkou s možnosťou úplného stiahnutia bočného bezpečnostného skla dverí kabínky. Vykurovanie vyriešili nezávislým naftovým vykurovaním. Vetranie interiéru zabezpečili uzamykateľnými posuvnými časťami bočných okien, dvoma stropnými vetrákmi a nútenou ventiláciou. Tepelnú pohodu v interiéri zabezpečili determálnymi bočnými oknami a pomocou strešnej klimatizačnej jednotky Eberspächer Sütrak AC 136 G4 I s chladiacim výkonom 27 kW a vykurovacím výkonom 35 kW.

Interiérovým a exteriérovým kamerovým systémom so záznamovým zariadením poskytli vodičovi lepší prehľad o dianí vo vozidle i okolo neho. Vozidlo vybavili optickým i akustickým informačným systémom BUSE s vonkajšími DOT-LED displejmi a vnútornými TFT LCD displejmi s možnosťou exteriérového vyhlasovania linky a smeru jazdy pre nevidiacich a slabozrakých cestujúcich. Internetovú konektivitu pre cestujúcich zabezpečili pomocou Wi-Fi prístupového bodu a cestujúcim umožnili nabíjanie mobilných zariadení prostredníctvom nabíjacích USB konektorov. Autobusy vybavili aj systémom počítania cestujúcich. Vozidlá dodali v červenom nátere.

Prevádzka

Prvých 5 vozidiel bolo dodaných 15. decembra 2017, ale z dôvodu reklamácií boli vrátené dodávateľovi. Autobus Iveco Urbanway 10,5M bol predstavený médiám 10. februára 2018 pri príležitosti zavedenia rekreačnej linky 144 na Kamzík. Vozidlá boli zaradené do vozovne Jurajov dvor. Do premávky sa zaraďovali postupne od 13. marca 2018 na linkách 41, 43, 52, 54, 56, 57, 79 a 90, pričom na nich nahradili midibusy SOR B 9.5 a BN 9.5. V prípade porúch midibusov Solaris Urbino 10 boli vypravované aj na linky 23, 30 a 123. Od apríla 2018 boli krátku dobu nasadzované aj na linku 20 do Devínskej Novej Vsi, kde kapacitne nepostačovali.

Od 11. júna 2018 bolo prvých 8 vozidiel preradených do vozovne Krasňany, odkiaľ boli vypravované na linky 51, 52, 56 a cez voľné dni jedno vozidlo aj na linku 80 (iba krátku dobu). Zároveň začali byť autobusy z Jurajovho dvora vypravované aj na linku 66. Dve vozidlá (#2409 a 2410) boli od septembra 2018 nasadené na novú linku 36 medzi Dúbravkou a Záhorskou Bystricou a vypravované boli z vozovne Trnávka. Od 21. októbra 2018 boli aj tieto dve vozidlá preradené do Krasňan a na linku 36 boli nasadené autobusy z Jurajovho dvora. Najskôr v čase nižších prepravných nárokov a neskôr nastálo bol autobus tohto typu nasadzovaný aj na linku 139 z Karlovej Vsi k internátom na Starých gruntoch. Na linku 90 boli tieto autobusy vypravované do decembra 2018.

Vozidlá #2409 a 2410 boli v máji 2020 opäť zaradené do vozovne Trnávka a nasadzované boli na linky 53 a N53 a od novembra 2020 aj na linku 41. Na jeseň 2020 boli na Trnávku presunuté aj zvyšné autobusy z Krasňan a výprava liniek 51, 52, 56 bola zabezpečovaná touto vozovňou. V čase zvýšených prepravných nárokov sa midibus Urbanway 10,5M nasadzoval aj na rekreačnú linku 144. Od jari 2022 sa tieto midibusy častejšie objavovali aj na linke 77. Autobus #2423 bol v novembri 2021 nasadený na dočasnú linku X70 medzi komplexom Nový Ružinov a Prievozskou ulicou. V novembri 2022 bol na linku X70 nasadený menší autobus Solaris Urbino 10.

V novembri 2022 boli do vozovne Trnávka presunuté z Jurajovho dvora aj autobusy #2411 - 2414 ako náhrada za vyradené autobusy SOR BN 10.5. K februáru 2023 boli tieto autobusy nasadzované vozovňou Trnávka na linky 41, 51, 52, 56, 144 a vozovňou Jurajov dvor na linky 36, 57, 66, 139 a do 12. februára aj na linku 79. Na linku 41 boli vypravované až do jej zrušenia k 29. marcu 2024.

Katalóg vozidiel

2401 2402 2403 2404 2405 2406 2407 2408 2409 2410 2411 2412 2413 2414 2415 2416 2417 2418 2419 2420 2421 2422 2423 2424

Legenda a štatistika

2401nevyradené vozidlo: 24 (100 %)
2401online: 13 (54,2 %)
2401dnes v premávke: 16 (66,7 %)
2406odstavené vozidlo (viac ako 2 týždne nezasiahlo do premávky): 2 (8,3 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.
Denná vypravenosť prevádzkových vozidiel za posledný mesiac: 67,3 %, v pondelok až piatok 74 %

Teraz v premávke na linkách

36 / 1
51 / 2
52 / 1 2 3
66 / 1 2 4
79 / 1

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Zaujímavé parametre. Najmä ma zaujala tá prevodovka - Voithkové 12m sú dosť lenivé pri rozbehu, na zetefové 10,5m som veľmi zvedavý. 🙂
zaujimave je, ze U10,5 bude mat o 1 sedadlo viac jak NB12 ?
Prečo nemohli 10m vozidlá ostať dodávané Solarisom? Tých 10ks je nespoľahlivých, či čo?
Reakcia na: SJT.1 #3:
Lebo Iveco ponukol nizsiu cenu, comprende ? a v Roku 2014 ked sa kupovali Urbino10 Solarisy, tak sa iveco neuchadzalo o zakazku. Nebol este toho času 10m voz v karoserii Urbanway.
... ale 12M vozy sa nakúpili za 240000 za kus od SOR, a 2 roky predtým od Iveca za 204000. ?
Reakcia na: Spacer1 #5:
A maslo stálo pred rokom 1,50 evri a teraz tri! To je ale verejný dom!
Reakcia na: SJT.1 #3:
Aby sa kryptoteplá kotleba mala nad čím rozčuľovať!
Reakcia na: S499.1023 #6:
Je nejakej komodity na výrobu autobusov nedostatok?
Pri masle je dôvod nedostatok mlieka. Inak EU trpí defláciou, takže rast cien o 36 tis. € za bus nemá opodstatnenie.
Reakcia na: SJT.1 #3:
Su spolahlive vozidla, ktorych sa podari rano vypravit 1 z 10? To uz aj tie talianske hrkalky boli spolahlivejsie, ked ich tri tyzdne po dodani bola odstavena "len" polovica.
Reakcia na: ufo #8:
O tom, že cenu reguluje ponuka/dopyt si nepočul?
Reakcia na: S499.1023 #10:
A máš pocit, že tak prudko narástol dopyt po autobusoch alebo klesla ponuka autobusov?
Reakcia na: ufo #11:
Evidentne áno, ak sa súťažiaci prihlásili s takouto cenou.
Reakcia na: Gryzly65 #1:
Dost lenive oproti comu? Prevodovka nie je magia. Ked je motor lemra, tak to nezachrani.
Reakcia na: Spacer1 #5:
Sor je trocha ina vybava, ina emisna trieda. A potom je tam otazka servisu a garancii. A o cene urbanov by sa dalo debatovat..
Reakcia na: sk4ever #13:
Samozrejme, že prevodovka JE mágia, najmä automat. Motor má výkonu dostatok.
Reakcia na: S499.1023 #15:
Áno, poloprázdny na rovine, má výkonu dosť. A nové sor nb12 so zf a super eko nastavením sú skôr katastrofa a urbanway 12 s voithtom je určite vo väčšine prípadov živší. A bavíme sa o tom, že urban je lenivý. Motory, pokiaľ viem sú identické. Ale áno, JE to mágia, môžeš tam dať motor z kosačky a prevodovka to zachráni..
Reakcia na: sk4ever #16:
Podsunieme protivníkovi to, čo nikdy nepovedal a začneme s ním zúrivo polemizovať?
Reakcia na: S499.1023 #17:
Nie si môj protivník... Aspoň nevytrhnem niečo z kontextu a neurobím poučku.
ElektroSORy len tesne par dni dozadu podpisane a uz zname aj objednavky aj rozpis dodania po kusoch. No tieto Iveca U10 podpisana zmluva davno a rozpis nikde. Objednali sa uz vobec ? ?
Reakcia na: sk4ever #16:
Novou NB12 som sa prvý raz viezol pred pár dňami a veľmi pozitívne ma prekvapila. Čo do rozjazdu je určite svižnejšia, ako 12m Voithkový Urban, škoda, že to eliminujú príšerne pomaly nastavené dvere. Ale keď tomu naložil plný knedlík až na podlahu, mal som problém udržať sa na nohách a nespadnúť dozadu, podobne, ako kedysi dávno u hrbáčov.
Neviete niekto na čo sa čaká s urbanmi? Ked este nemaju aj ecv
Reakcia na: Gryzly65 #21:
Áno na NB12 dvere postupne nastavujú. Prevodovky dostali našťastie nové nastavenie. Lebo pôvodé Super Eco bola katastrofa a v určitých momentoch to hraničilo s bezpečnosťou pre cestujúcich. Určite je teraz motor lepšie vyladený a zladeny s prevodovkou. Aj keď Urban radí plynulejšie a hladšie, teda ak prevodovka nehapruje, ako na niektorých ks. Ale keď to ZF dostaneš do nohy, tak pohoda. A keď ho prešľapneš, hlavne do kopca... ide ako raketa
Vyzerá to tak, že budeme mať fungláče historičáky a to hneď v počte 24 ks
"odstavené vozidlo (viac ako 6 mesiacov nezasiahlo do premávky)" - ale 2401 zasiahol do premávky. Síce iba s papalášmi a ostatnými pozvanými a bez platných ečv, ale zasiahol ?
Toto je aky fail, tieto vozy.

Ale vzbudzuje to u mna nadeje, ze DPB uz nepreberie len tak hocico.
Reakcia na: Ámos #27:
Aky je s nimi vlastne problem? Co vsetko DPB vadilo?
Reakcia na: mrkvakj #28:
nemajú správny počet dverí 😃
Zdravim obcania 😃
Co sa deje s tymi 10.5 urbanmi?Zevraj nejaka reklamacia.V com je vlastne problem
Dik za odozvu?
Toto sú najväčšie doposiaľ vraky v kategórii do 12 metrov. Rozpadá sa to za bežnej prevádzky, elektronika zamŕza (nie BUSE), žiadny priestor pre sediacich na nohy....?
Reakcia na: N/A #31:
Minule som okúsil na 30/5, dúfam že nikdy viac. Horší autobus som v živote nevidel. Najazdené cca 5000km. ?
Reakcia na: B@rdi #32:
Strašne je to rozhegané ako keby to malo aspoň 100 000km najazdených po BA výtlkoch.
Na nohy je tam fakt málo miesta.
Na tomto modeli ma hnevajú neresponzívne dopytové tlačidlá - teda, že sa nerozsvieti, keď ho stlačím. Stále mám pocit, že to nezaznamenalo moje stlačenie. Tiež sa mi zdá, že hrozne dlho trvá, kým sa otvoria dvere, možno je to ešte "novotou", ale možno aj nie.
Reakcia na: Melange #34:
Nezdá sa ti to. Fakt dlho trvá pokial príde k otvoreniu. Všetci potom znova stláčajú dopyt..
Vie sa, prečo tieto autobusy nemajú klasický zvonček dverí SEC Infolux ako ostatné nové vozidlá? Buď tu iba vŕzga taký bzučiak ako na Crosswayi, alebo je to ticho.
Mohli by dať jeden k nám do Bystrice
Tie Urbanwaye maju zrejme svoje roky za sebou, ale ani tie nove NS12 -ky nefunguju zrejme spravne, lebo napriklad na linke 99 ich furt musia zamieňať týmito veteránmi😃

Edit: alebo ze by tam chodili tie 12-metrove?🤔
Reakcia na: Melange #34:
Na stlacenie gombiku dveri vodicom to reaguje presne rovnako dlho.
Reakcia na: tamaraL #38:
na 99 jazdia 12m Urbany - nastastie... s tymi 10,5m vozmi a s ich oneskorenou reakciou dverovych gombikov nechcem vediet co by to bolo
Reakcia na: Ecomat #40:
Katastrofa.