Výrobca získal za výrobný program nového autobusu v roku 1996 Národnú cenu za dizajn v kategórii Cieľavedomé uplatňovanie dizajnu vo výrobe. Plány počítali s výrobou 300 kusov autobusov ročne, no dopravcovia o tento autobus napriek počiatočnému optimizmu napokon veľký záujem neprejavili a v tendroch na dodávky autobusov pre podniky verejnej dopravy firma neuspela. Vyrobilo sa len niekoľko kusov vo verziách mestský, prímestský, prímestský midi a turistický autobus. Zvláštnosťou bol väzenský autobus, konferenčný špeciál a predĺžený letiskový autobus.
V spolupráci so Slovenským plynárenským podnikom Bratislava bol začiatkom 21. storočia vyvinutý aj mestský autobus Novoplan C-12NG s pohonom na stlačený zemný plyn. Tento prototyp sa v prevádzke overoval od jesene 2004 vyše roka v Dopravnom podniku Bratislava. Do sériovej výroby sa však nedostal a bez využitia následne zostal aj prototyp.
V roku 2004 bola predstavená modernizovaná verzia Novoplanu C-12 vyrobená už v spolupráci s prešovskou firmou PRE-OS (neskôr Troliga Bus) vyrábajúcou autobusy Novoplan v Levoči. Aj z týchto autobusov vyrobili len niekoľko kusov, väčší úspech zaznamenala modernizovaná prímestská verzia PMC-12.
Séria | Typ | Evidenčné čísla | Rok výroby | Sprevádzkovanie | Vyraďovanie | Počet |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Novoplan C-12NG | 1720 | 2000 | 2004 | 2006 | 1 |
Spolu | 2000 | 1 |
Dĺžka | 11585 mm |
---|---|
Šírka | 2500 mm |
Výška | 3160 mm |
Výška podlahy | 770 mm |
Rázvor | 5570 mm |
Počet dverí | 3 |
Počet miest na sedenie | 30 + 1 |
Počet miest na státie | 66 |
Celkový počet miest | 96 + 1 |
Celková hmotnosť | 17800 kg |
Motor | Jamot (LIAZ) M1.2C ML 637 NGS, Euro 2, plynový, vodou chladený, nepreplňovaný 6-valec |
---|---|
Výkon motora | 175 kW / 2000 rpm |
Objem motora | 11946 cm3 |
Prevodovka | VOITH D 863.3, automatická 3-stupňová |
Riadenie | AXL Semily HRA 450-6, hydraulické monoblokové servoriadenie |
Nápravy | predná: LIAZ, nezávislé zavesenie kolies
zadná: PPS Detva, tuhá, hnacia |
Pneumatiky | 275/70 R 22,5 |
Viko
1) Novop dostal NC za dizajn v kategórii Cieľavedomé uplatňovanie dizajnu vo výrobe a službách. Zdôvodnenie prebraté do médií jasne tvrdí, že predmetom ocenenia nie je dizajn samotný, ale efektívna snaha v celom projekte novej výroby (od oslovenia univerzít a dodávateľov po predstavenie prototypu neubehol ani rok).
2) Nerozumiem celkom, prečo by osud našej #1720 mal byť neznámy už od roku 2010. Veď ešte v roku 2014 (ak nie dokonca 15) ho inzeroval ten agrobazár v Tornali.
A potom dáke drobnosti: jednak by sa patrilo spomenúť, že z laminátu boli aj tie profilované dekle na bočniciach; jednak by sa nemuselo zavádzať formuláciou "15-metrový letiskový", keďže presné číslo sa nevie a napriek názvu to je viditeľne menej