Prototyp mestského autobusu Novoplan C-12 predstavila v roku 1996 slovenská firma S.A.O. s.r.o. Lučenec, dcérska spoločnosť firmy NOVOP (Novohradné opravovne) Lučenec. Pre výrobu vlastných autobusov sa bývalé Československé štátne opravovne rozhodli z dôvodu poklesu záujmu o generálne opravy autobusov a nákladných vozidiel, ktoré tvorili hlavný predmet činnosti podniku.
Výrobca získal za výrobný program nového autobusu v roku 1996 Národnú cenu za dizajn v kategórii Cieľavedomé uplatňovanie dizajnu vo výrobe. Plány počítali s výrobou 300 kusov autobusov ročne, no dopravcovia o tento autobus napriek počiatočnému optimizmu napokon veľký záujem neprejavili a v tendroch na dodávky autobusov pre podniky verejnej dopravy firma neuspela. Vyrobilo sa len niekoľko kusov vo verziách mestský, prímestský, prímestský midi a turistický autobus. Zvláštnosťou bol väzenský autobus, konferenčný špeciál a predĺžený letiskový autobus.
V spolupráci so Slovenským plynárenským podnikom Bratislava bol začiatkom 21. storočia vyvinutý aj mestský autobus Novoplan C-12NG s pohonom na stlačený zemný plyn. Tento prototyp sa v prevádzke overoval od jesene 2004 vyše roka v Dopravnom podniku Bratislava. Do sériovej výroby sa však nedostal a bez využitia následne zostal aj prototyp.
V roku 2004 bola predstavená modernizovaná verzia Novoplanu C-12 vyrobená už v spolupráci s prešovskou firmou PRE-OS (neskôr Troliga Bus) vyrábajúcou autobusy Novoplan v Levoči. Aj z týchto autobusov vyrobili len niekoľko kusov, väčší úspech zaznamenala modernizovaná prímestská verzia PMC-12.