VozidláAutobusy › Solaris Urbino 10

Solaris Urbino 10 z prvej série
Solaris Urbino 10 z druhej série (stav r. 2021)
Solaris Urbino 10 z druhej série (stav r. 2024)

Úvod

Nízkopodlažné autobusy Solaris Urbino produkovala poľská firma Solaris Bus & Coach (pôvodne Neoplan Polska) od roku 1999. Zo základnej 12-metrovej verzie s naftovým pohonom boli postupne odvodené aj iné dĺžkové varianty a postupne aj vozidlá s alternatívnymi pohonmi. V priebehu výroby modelového radu Urbino prišlo na trh niekoľko generácií tohto radu, posledná (štvrtá) bola predstavená v roku 2014. Midibus Urbino 10 bol po prvý raz predstavený v roku 2002.

V roku 2014 sa víťazom verejnej súťaže Dopravného podniku Bratislava na dodávku midibusov stala spoločnosť Solaris Bus & Coach s 10-metrovým midibusom typu Urbino 10 tretej generácie s naftovým pohonom. Prvé vozidlá boli počas jesene 2014, ďalšie v roku 2015. Cena jedného vozidla bola 192 300 € bez DPH.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Solaris Urbino 10/III 2001 – 2005 2014 2014 5
2. Solaris Urbino 10/III 2006 – 2010 2015 2015 5
Spolu 2014 – 2015   10

Technické parametre

Dĺžka 9940 mm
Šírka 2550 mm
Výška s klimatizáciou 3150 mm
Výška podlahy 320 mm (1. a 2. dvere), 290 mm s kneelingom
340 mm (3. dvere)
Rázvor 4800 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 22 + 1
Počet miest na státie 53
Celkový počet miest 75 + 1
Pohotovostná hmotnosť 10150 kg (#2001 - 2005)
10200 kg (#2006 - 2010)
Motor Cummins ISB6.7E6 280B, Euro 6, naftový 6-valec
Výkon motora 204 kW / 2100 rpm
Objem motora 6693 cm3
Krútiaci moment motora 1100 Nm / 1200 - 1800 rpm
Maximálna rýchlosť 80 km/h
Prevodovka VOITH D 854.6 (DIWA.6), automatická 4-stupňová s integrovaným retardérom
Riadenie ZF Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy predná: ZF RL 75 EC, nezávislé zavesenie kolies
zadná: ZF AV 132, tuhá, hnacia
Pneumatiky 275/70 R 22.5
Klimatizácia Eberspächer Sütrak AC 515 G2 III
Chladiaci výkon klimatizácie 18 kW
Vykurovací výkon klimatizácie 18 kW

Fotografie

Opis

Samonosnú karosériu autobusu zostavili z oceľových panelov. Strechu a bočnice vyrobili z nehrdzavejúceho oceľového plechu, čelá vyrobili z plastu, laminátu a hliníka. Na spodnú časť bočníc použili plast a laminát. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice trojicu dovnútra sa otvárajúcich dverí (predné jednokrídlové, druhé a tretie dvojkrídlové) s elektropneumatickým pohonom a dopytovým otváraním.

V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá STER 8MU s textilným poťahom v usporiadaní 2 + 2. Podlahu pokryli protišmykovou krytinou. Na osvetlenie interiéru použili LED svietidlá zapustené do obloženia stropu. Oproti druhým dverám vyčlenili priestor pre kočík a invalidný vozík. Nakladanie a vykladanie kočíkov a vozíkov uľahčili pomocou manuálne ovládanej výklopnej plošiny a možnosťou pokľaknutia vozidla v zastávke (tzv. kneeling). Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich uzavretou kabínkou. Vykurovanie vyriešili nezávislým naftovým vykurovaním Webasto Spheros Thermo 300. Vetranie interiéru zabezpečili posuvnými časťami bočných okien, jedným stropným vetrákom s elektrickým ovládaním a nútenou ventiláciou. Tepelnú pohodu v interiéri zabezpečili determálnymi bočnými oknami a pomocou strešnej klimatizačnej jednotky Eberspächer Sütrak AC 515 G2 III s chladiacim aj vykurovacím výkonom 18 kW.

Interiérovým a exteriérovým kamerovým systémom so záznamovým zariadením poskytli vodičovi lepší prehľad o dianí vo vozidle i okolo neho. Vozidlo vybavili optickým i akustickým informačným systémom BUSE s vonkajšími DOT-LED displejmi a vnútornými TFT LCD displejmi s možnosťou exteriérového vyhlasovania linky a smeru jazdy pre nevidiacich a slabozrakých cestujúcich. Vozidlá vybavili novým palubným počítačom BUSE BS 300. Autobusy #2005 a 2010 vybavili aj systémom počítania cestujúcich.

Úpravy

Autobusom boli po roku 2022 pôvodné textilné poťahy sedadiel vymenené za koženkové červenej a modrej farby.

Prevádzka

Prvý midibus Solaris Urbino 10 #2001 sa zaradil do premávky 17. októbra 2014 na linke 30. Zvyšné 4 vozidlá z prvej série začali jazdiť od 18. novembra 2014 na linkách 28, 30 a 630 (neskôr prečíslovaná na 525). Pre nedostatočnú kapacitu prestali byť od januára 2015 na linku 28 vypravované. Od 11. mája 2015 boli tieto midibusy vypravované najmä na linky 23, 30 a 123. Druhá séria sa do premávky zaradila od 26. mája 2015, pričom k predchádzajúcim linkám pribudla aj linka 130. V decembri 2020 bol na linku 130 nasadený menší autobus Solaris Urbino 8,6.

Po nasadení 12-metrových autobusov na väčšinu poradí liniek 23, 30, 123 v novembri 2022 boli uvoľnené Solarisy Urbino 10 nasadené na linky 57, 66, 130, X70. Na linke X70 premával autobus tohto typu do jej zrušenia vo februári 2023. Linky 123 a 130 boli zrušené k 5. augustu 2023. Následne sa tieto midibusy nasadzovali prevažne na linky 23, 30, 36, 57, 66, podľa potreby jazdili aj na linkách 77 a 139. Často sa však vypravovalo iba minimálne množstvo týchto autobusov, prípadne sa na denných linkách neobjavili vôbec. V nočných hodinách premávali aj na linkách N29, N74 a na služobných linkách.

Katalóg vozidiel

2001 2002 2003 2004 2005

2006 2007 2008 2009 2010

Legenda a štatistika

2001nevyradené vozidlo: 10 (100 %)
2002online: 4 (40 %)
2002dnes v premávke: 5 (50 %)
2001odstavené vozidlo (viac ako 2 týždne nezasiahlo do premávky): 2 (20 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.
Denná vypravenosť prevádzkových vozidiel za posledný mesiac: 56,3 %, v pondelok až piatok 62 %

Teraz v premávke na linkách

57 / 1
66 / 1 3 5

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
konecne !!! 🙂 aj obchodny zastupca SOLARISU p. Melichar mi potvrdil,ze dodaju Solarisy 🙂
Reakcia na: Petto #1:
A aký iný autobus by Solaris mohol dodať?
Reakcia na: Petto #1:
ROFL 😃
Reakcia na: 810zssk #3:
co je na tom tak smiesne ty podlahorehotač ?
Reakcia na: Petto #4:
Len ma pobavila tato exkluzivna informacia. Solaris doda Solaris! Ake necakane! A este k tomu pod clankom kde za pise ze to bude Solaris 😃
Reakcia na: 810zssk #5:
jaaaj zabudol som dopisat v prispevku 1 URBINO 10 ?

lebo sa tu na fore polemizovalo, ze to moze byt aj ALPINO alebo vozidlo rovnake s DPP
dožijem sa tohto moderného stroja na tak zaostalej linke ako je 67 kde jazdia rozpadajúce kinderka ??
Reakcia na: toso0077 #7:
S vysokou pravdepodobnostou sa ich na 67cke nedockas, nakolko vozidla na nu su vypravovane z vozovne Trnavke. A tieto nove SOLARISy su garazovane v inej vozovni / Jurajov dvor.
Dožijem sa tohto moderneho stroja na zaostalej linke ako je 66,kde jazdia hrdzavé poterigané šuny?
(Sor B 9.5)
Reakcia na: dominik.kuba #9:
možno pri dodavke dalsi 5 ks v priebehu roka 2015 , inak nie
Reakcia na: Petto #8:
Ved co si blby ved vozovna jurajov dvor a vozovna trnavka su v jednom.
Reakcia na: Luky18 #11:
To by som určite netvrdil. A už vôbec nie takým ofenzívnym spôsobom. 😉
Reakcia na: Gryzly65 #12:
Vozovna trnavka a jurajov dvor su jedna vozovna
Reakcia na: Luky18 #13:
Netaraj su sice v jednom areali ale co sa tyka vypravy autobusov su to dva samoatatne staty ...
Reakcia na: petoo #14:
mne to skor pride ako 2 kontinenty
Reakcia na: Luky18 #13:
Vzhľadom k tomu, že číslo 18 v tvojom nicku asi nebude vek, vyvráť alebo potvrď mi prosím moju hypotézu - je to výška inteligenčného kvocientu? ?
Reakcia na: kecho #17:
2 univerza ? ?
Reakcia na: petoo #14:
dobre opitam sa ta otazku odkial sa vypravuju autobusy
Reakcia na: Luky18 #19:
Zaleží ktoré, tie ktoré patria trnavke z trnavky tie ktoré Jurajovmu dvoru z Jurajovho dvoru... Ale vidím že ty to proste nechceš pochopiť tak posledný pokus ti to vysvetliť. V tom areáli sa nachadzaju dve samostatne prevadzky 1.DPA (Vozovňa Trnávka) a 2.DPA Vozovna Jurajov dvor) každá z týchto prevádzok má svoj vlastný vchod, čerpačku, odstavnu plochu, vodičov, autobusy a linky na ktore tieto vozidla vypravujú. A to že by si medzi sebou "požičiavali" či už ludí alebo stroje sa deje len véélmi výnimočne(preto tie prirovnania nižšie). Preto aj Petto napísal ten prví príspevok na ktorý si ty reagoval tak ako si reagoval ... Skus toto pochopiť a prstaň sa tu zosmiešňovať ?
neprestanem lebo petoo nemá pravdu.? ? ?
Ja len dodám, že živenie vozovne Trnávka je čistá čierna diera. Namiesto toho aby bola jedna veľká vozovňa, tak živíme niektoré pozície duplicitne. Veľmi by ma zaujímalo, že ktorého blba drží DPB roky na teplom miestečku. Neviem inak či tu vôbec niekto videl mapu ale vozovňa Trnávka neleží ani jedným metrom vedenia či pozemku v Trnávke. Celá leží v časti Jurajov dvor, ktorá patrí pod m.č. Nové Mesto. Jediné čo má spoločné s Trnávkou, že z vozovne vidno cez plot na časť Trnávka. Celkom symbolické a príznačné, že vozovňa umelo vytvorená z jednej, aby sa podarilo zamestnať pár príživníkov. A potom samozrejme ideálne miesto na žabomyšie spory. Keby to bola jedna vozovňa, tak by odpadol problém s presunom vozidiel, záložákmi, náhradami a pod. Takto môže prísť kdejaký tĺk za generálneho a podľa svojho presvedčenia autobusy presúvať buď podľa kľúča, aby boli jednotlivé typy rozdelené medzi všetky vozovne, alebo systémovo podľa typov. Namiesto toho zrušili vozovňu Krasňany.
Reakcia na: petoo #20:
Neviem čo Jurajov dvor ale Depo trnávka má 2 vchody. Jeden pre trolejbusy (tam ako je zastávka "depo trnávka") a druhý pre autobusy (zastávka "bojnická")
Reakcia na: Sor city #23:
je výslovne určené, že busy nemôžu do depa Trnávka vojsť od Rádiovej?
Neviete, prečo sú tieto autobusy vypravované tak málo? Dnes napríklad ani jeden. Pritom sú linky, kam by sa hodili viac ako o trochu väčšie Urbanwaye 10,5m. Myslím najmä linky 51, 66, 69, 77, 79, možno aj 57 a 139? Nemajú nižšiu spotrebu ako Urbanwaye? Sú neobľúbené medzi vodičmi? Čo je príčinou ich nízkeho nasadzovania?
Reakcia na: Sor city #23:
Zo zastávky Bojnická sa vchádza do depa Jurajov dvor. Nie do depa Trnávka.
Reakcia na: Mhr1 #26:
V danej kategorii su najstarsie tak nevidim dovod ich vypravovat ked je dostatok novsich UWAY10.
Reakcia na: Petto #28:
Preco ma DPB tolko vela 10 m autobusov ze vobec nemusi vypravovat Urbina? Nepouzivat autobusy ktore nie su po zivotnosti lebo niekto nevedel naplanovat kolko 10 m autobusov budu potrebovat je dost ubohe.
Reakcia na: Petto #28:
A ja vidím práve preto dôvod ich vypravovať.
Reakcia na: Andrej #29:
Prisla nova sila , nove vedenie, nove linkovanie,rusili linky. V 2017 jazdilo 10 Urbino, 24 UWAY a este aj plno BN9,5 a BN10,5 , no postupne sa pridavala kapacita na linkach tak midibusy stracali postupne vyznam. Ak su naozaj zbytocne, tak darovat/odpredat.
Reakcia na: S499.1023 #30:
To má akú logiku nechať hniť najnovšie vozidlá vo vozovni a miesto toho vypravovať to najstaršie čo máme a začať ich vypravovať až keď aj tie budú staré črepy?
Reakcia na: Cancer #32:
Lebo "to najstaršie čo máme" sú 9 ročné NP klimatizované vozidla, ktoré sú len 2 roky staršie než Iveca. Čiže pre cestujúcich je to v podstate to isté.
Reakcia na: Cancer #32:
A čo, podľa teba treba najprv ojazdiť tie nové a potom tie staré?
Reakcia na: Petto #31:
A v DPB nedokážu predpovedať, aké linky v blízkej budúcnosti budú potrebovať zvýšenie kapacity? Až TOĽKO veľa ľudí od dodania Urbanwayov v meste nepribudlo.
Reakcia na: Andrej #36:
Urbanway sa kupovali za Nesrovnala a za dost ineho teamu ludi. Teraz sme uplne dakde inde. Ci vtedy vobec daco planoval IvoN to pochybujem. Proste sa kupili UWAY10 ako nahrada tusim B 9.5 a hotovo.
keď tieto malé hračky nemajú využitie cez deň, môžu ich požičať Petržalke na N91, N99 .. tam je 12m voz hlavne cez pracovné dni absolútne zbytočný
Na linky 77, 79 a 66 by sa hodili. Pokladám za nelogické nasadiť pri výpadku Rošerov vozy 24xx na a69 či a77. Tieto malé SU10 by sa tam hodili lepšie a ako píšu viacerí, keďže ich veľmi netreba, mali by sa vyjazdiť, aby ich nebolo škoda vyradiť. Takto dožijú státím a bez využitia, čo je nielen hriech, ale ekonomická škoda.
Reakcia na: Mhr1 #39:
Ak tieto autobusy nejazdia dosť kilometrov tak by im mali predĺžiť plánovanú životnosť, a nie že ich nebudú používať a potom ich vyradia lebo šotodogma tvrdí že autobus nemôže vydržať dlhšie než 12, prip 16 rokov. Ak bude trvať 30 rokov aby najazdili kilometre ktoré v normálnom podniku by vyjazdili po 18 rokoch, tak nech tu jazdia 30 rokov.
Reakcia na: Andrej #40:
To práve nie je šotodogma, ale prístup úradníkov, ktorí tomu prd rozumejú. Oni majú radi paušály typu maximálny vek, lebo zohľadňovať všetky ostatné parametre ako najazdené kilometre, investované opravy či GO + typ vozu/výrobca, je pre úradníka príliš zložité. Takže máš samozrejme pravdu, že menej najazdené km by mali automaticky predlžovať životnosť. Ale keďže zub času hlodá tiež a vozy nevydržia večne, mali by byť najstaršie vozy využité čo najviac, aby bolo ich vyradenie opodstatnené fyzicky i ekonomicky.
Reakcia na: Mhr1 #41:
Len doplním - Solaris má celý rám z nehrdzavejúcej ocele, čiže zub času by za tridsať rokov nahlodal skôr agregáty.
Reakcia na: Viko #42:
A ešte doplním, že podľa toho, čo sa tu písalo, vozom, ktoré boli dlhodobo odstavené, buď dali nový motor, alebo GO - upresnite, kto viete - takže sa do nich nedávno nemálo investovalo. Ich nevyužívanie je o to väčší hriech!
ja si pametam ked Lubovi utrhli na 2002 motor vtedy nejazdil polroka jeho voz ....chalani na tom radi jazdili ale elektrikar sa mohol aj zblaznit...kabelaz tahali novu ,palubaky zamrzli furt....ale uz to porobili...skoda ,iveco kratke je hrkotalka
Reakcia na: Mhr1 #43:
naposledy čo boli v správke dlhodobo tak 2002 (rozsypaný diferák) a 2005 (zadretý motor) .. aktuálne sú všetky SU10 pojazdné ale 2001-2005 sú v nečinnosti