V rokoch 1949 až 1951 boli dodané prívesné vozy Karosa D 4 na zväčšenie kapacity trolejbusovej a autobusovej dopravy. Tento typ prívesov sa vyrábal v rokoch 1949 až 1952 v národnom podniku Karosa vo Vysokom Mýte. Experiment s vlečkami sa však veľmi neosvedčil, a tak boli postupne sťahované z prevádzky a od roku 1953 vyraďované.
Prehľad vozidiel
Séria
Typ
Evidenčné čísla
Rok výroby
Sprevádzkovanie
Vyraďovanie
Počet
1.
Karosa D 4
101 – 110
1949
1949 – 1950
1953 – 1955
10
2.
Karosa D 4
151 – 155
1950
1950
1953 – 1955
5
3.
Karosa D 4
111, 156 – 157
1951
1951
1955
3
Spolu
1949 – 1951
18
Technické parametre
Dĺžka
5710 mm
6960 mm (s prípojnou časťou)
Šírka
2350 mm
Výška
2710 mm
Výška podlahy
730 mm
Počet dverí
1
Počet miest na sedenie
23
Počet miest na státie
17
Celkový počet miest
40
Pohotovostná hmotnosť
2820 kg
Opis
Karoséria bola oceľová, zvnútra natretá tlmiacim náterom a obložená drevenými doskami s ozdobnými lištami. Podlaha bola drevená, vozy mali jediné jednodielne ručne otvárateľné dvere umiestenené na pravej strane. Sedadlá boli umiestnené pozdĺžne okrem dvoch sedadiel umiestnených priečne pri prednom a zadnom okne. Vozidlo nemalo žiadne vykurovanie a ani vlastný zdroj napätia. Vetralo sa cez strešný posuvný vetrák a dvomi spúšťacími bočnými oknami. Nad sedadlami boli držiaky na batožinu. Prívesy mali červeno-krémový náter.
Prevádzka
Prívesné vozidlá sa využívali iba na linkách premávajúcich po rovine, pretože mali len vzduchovú brzdu. Používali sa u trolejbusov i autobusov, avšak výsledky z ich prevádzky neboli dobré, pretože znižovali bezpečnosť dopravy a zdržovali nastupovanie a vystupovanie na zastávkach. Vozidlá boli odstavované aj v zlom zimnom počasí. Šoféri autobusov neradi obsluhovali autobusy s vlečkami, preto sa častokrát vlečky odstavovali ako nepojazdné z rôznych vymyslených príčin.
Autobusové prívesné vozidlá mali evidenčné čísla 101 - 111 a trolejbusové 151 - 157. Prvých 8 autobusových prívesov sa zaradilo do premávky koncom decembra 1949 na linke 24 na Trnávku. Trolejbusové prívesy boli prevádzkované na linke 11 medzi Redutou a Hlavnou stanicou od roku 1950 najneskôr do začiatku roka 1954. Trolejbusové prívesy boli v apríli roku 1954 preradené medzi autobusové bez zmeny čísiel.
V rokoch 1954 a 1955 boli autobusy s vlečkami vypravované na linky 23 (Prievoz), 31 (Rača), 32 (Vajnory) a B (Biskupice).
Vyraďovanie a likvidácia
Vzhľadom na to, že sa tieto prívesné vozidlá neosvedčili, vyradené boli pomerne skoro. Už v roku 1953 bolo 8 z týchto vozidiel vybraných ako nepotrebné, z nich mali byť štyri predané do DP Kladno a dva do DP Olomouc, nakoniec však odišlo len 6 vozidiel. Začiatkom roka 1954 zostalo v evidenčnom stave 7 autobusových a 5 trolejbusových prívesov, z ktorých boli v prevádzke len autobusové.
Evidencia prevádzky autobusov a prívesov sa zachovala len do konca júla 1955. Posledné dve vlečky však boli vyradené z evidenčného stavu až v roku 1957. Vyradené prívesy boli presunuté do iných menších podnikov MHD a do ČSAD výmenou za malé autobusy Praga RND, ktoré sa upravili na dielenské vozidlá pre údržbu trolejového vedenia.
Veď o tom hovorím. Cestovali sme nich skoro každý víkend v mojom detstve - do Modry, do Harmónie, na Zochovu chatu, do Častej... S pribúdajúcimi autami ich niekde už nebolo treba, niekde stačila vyššia kapacita nových autobusov, niekde ich nahradili harmonické autobusy...
Sluzobna jazda