Karosa D 4
Praga NDO + Karosa D 4
MAN MPE - Sodomka - Siemens + Karosa D 4

Úvod

V rokoch 1949 až 1951 boli dodané prívesné vozy Karosa D 4 na zväčšenie kapacity trolejbusovej a autobusovej dopravy. Tento typ prívesov sa vyrábal v rokoch 1949 až 1952 v národnom podniku Karosa vo Vysokom Mýte. Experiment s vlečkami sa však veľmi neosvedčil, a tak boli postupne sťahované z prevádzky a od roku 1953 vyraďované.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Karosa D 4 101 – 110 1949 1949 – 1950 1953 – 1955 10
2. Karosa D 4 151 – 155 1950 1950 1953 – 1955 5
3. Karosa D 4 111, 156 – 157 1951 1951 1955 3
Spolu 1949 – 1951   18

Technické parametre

Dĺžka 5710 mm
6960 mm (s prípojnou časťou)
Šírka 2350 mm
Výška 2710 mm
Výška podlahy 730 mm
Počet dverí 1
Počet miest na sedenie 23
Počet miest na státie 17
Celkový počet miest 40
Pohotovostná hmotnosť 2820 kg

Opis

Karoséria bola oceľová, zvnútra natretá tlmiacim náterom a obložená drevenými doskami s ozdobnými lištami. Podlaha bola drevená, vozy mali jediné jednodielne ručne otvárateľné dvere umiestenené na pravej strane. Sedadlá boli umiestnené pozdĺžne okrem dvoch sedadiel umiestnených priečne pri prednom a zadnom okne. Vozidlo nemalo žiadne vykurovanie a ani vlastný zdroj napätia. Vetralo sa cez strešný posuvný vetrák a dvomi spúšťacími bočnými oknami. Nad sedadlami boli držiaky na batožinu. Prívesy mali červeno-krémový náter.

Prevádzka

Prívesné vozidlá sa využívali iba na linkách premávajúcich po rovine, pretože mali len vzduchovú brzdu. Používali sa u trolejbusov i autobusov, avšak výsledky z ich prevádzky neboli dobré, pretože znižovali bezpečnosť dopravy a zdržovali nastupovanie a vystupovanie na zastávkach. Vozidlá boli odstavované aj v zlom zimnom počasí. Šoféri autobusov neradi obsluhovali autobusy s vlečkami, preto sa častokrát vlečky odstavovali ako nepojazdné z rôznych vymyslených príčin.

Autobusové prívesné vozidlá mali evidenčné čísla 101 - 111 a trolejbusové 151 - 157. Prvých 8 autobusových prívesov sa zaradilo do premávky koncom decembra 1949 na linke 24 na Trnávku. Trolejbusové prívesy boli prevádzkované na linke 11 medzi Redutou a Hlavnou stanicou od roku 1950 najneskôr do začiatku roka 1954. Trolejbusové prívesy boli v apríli roku 1954 preradené medzi autobusové bez zmeny čísiel.

V rokoch 1954 a 1955 boli autobusy s vlečkami vypravované na linky 23 (Prievoz), 31 (Rača), 32 (Vajnory) a B (Biskupice).

Vyraďovanie a likvidácia

Vzhľadom na to, že sa tieto prívesné vozidlá neosvedčili, vyradené boli pomerne skoro. Už v roku 1953 bolo 8 z týchto vozidiel vybraných ako nepotrebné, z nich mali byť štyri predané do DP Kladno a dva do DP Olomouc, nakoniec však odišlo len 6 vozidiel. Začiatkom roka 1954 zostalo v evidenčnom stave 7 autobusových a 5 trolejbusových prívesov, z ktorých boli v prevádzke len autobusové.

Evidencia prevádzky autobusov a prívesov sa zachovala len do konca júla 1955. Posledné dve vlečky však boli vyradené z evidenčného stavu až v roku 1957. Vyradené prívesy boli presunuté do iných menších podnikov MHD a do ČSAD výmenou za malé autobusy Praga RND, ktoré sa upravili na dielenské vozidlá pre údržbu trolejového vedenia.

Katalóg vozidiel

101 102 103 104 105 106 107 108 109 110

151 152 153 154 155

111 156 157

Legenda a štatistika

101vyradené vozidlo: 18 (100 %)

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: 6503 #7:
Veď o tom hovorím. Cestovali sme nich skoro každý víkend v mojom detstve - do Modry, do Harmónie, na Zochovu chatu, do Častej... S pribúdajúcimi autami ich niekde už nebolo treba, niekde stačila vyššia kapacita nových autobusov, niekde ich nahradili harmonické autobusy...
Reakcia na: S499.1023 #6:
Tak mozno CSAD v okolo BA to mohla mat?
Reakcia na: 6503 #5:
Jazdila ich kopa, len nie u DPMB/DoZáB.
Inak nejazdil v BA aj Jelcz P-01E?? Mne sa zda, ze ano. Ale isty som si neni.
Reakcia na: Sluzobna jazda #3:
Trochu som googloval:
https://cs.wikipedia.org/wiki/VV60LF
Reakcia na: S499.1023 #2:
no pošli link, keď už si taký múdry
Reakcia na: Sluzobna jazda #1:
Možno by stačilo pred vyprodukovaním takéhoto inovatívneho návrhu chvíľku googlovať.
Niečo takéto by mohli urobiť aj za električky...