Minibus TAM B3 075 s dĺžkou 7,5 metra vyvinul na začiatku 90-tych rokov 20. storočia slovinský výrobca autobusov TAM BUS Maribor v turistickej (TS, TL) i mestskej (CS) verzii. Pôvodne bol označovaný ako typ TAM 122 A 75 T a vzhľadovo sa podobal na minibus TAM 122 A 70 T, ktorý mal však motor vpredu a bol približne o pol metra kratší. Minibus sa na slovenskom trhu veľmi nerozšíril. Prototyp turistickej verzie zakúpil Dopravný podnik Bratislava pre nepravidelnú zájazdovú dopravu a neskôr zakúpil aj druhé vozidlo s komfortnejšou výbavou. Prototyp v mestskom vyhotovení zakúpila SAD Banská Bystrica, ktorá prevádzkovala aj 2 minibusy TAM 122 A 70 T.
Prehľad vozidiel
Séria
Typ
Evidenčné čísla
Rok výroby
Sprevádzkovanie
Vyraďovanie
Počet
1.
TAM B3 075 TS
1700
1991
1992
1994
1
2.
TAM B3 075 TL
1600
1993
1994
2001
1
Spolu
1991 – 1993
2
Technické parametre
Dĺžka
7460 mm
Šírka
2270 mm
Výška
2800 mm
Výška s klimatizáciou
3000 mm
Rázvor
3900 mm
Počet dverí
1 + 1 manipulačné pre vodiča
Počet miest na sedenie
22 + 1
Celkový počet miest
22 + 1
Pohotovostná hmotnosť
5580 kg (TS)
6180 kg (TL)
Celková hmotnosť
8500 kg
Motor
Cummins 4 BTA 3.9 naftový, vodou chladený 4-valec s priamym vstrekovaním paliva a medzichladením, umiestnený vzadu
Výkon motora
90 kW / 2500 rpm
Objem motora
3920 cm3
Krútiaci moment motora
410 Nm / 1500 rpm
Maximálna rýchlosť
100 km/h
Prevodovka
ZF S5-42, 5-stupňová manuálna
Riadenie
ZF Servocom 8090, hydraulické
Nápravy
predná: TAM PK - 29 - ZV, tuhá
zadná: TAM PG - 56 - 45, tuhá, hnacia
Karosériu minibusu postavili na podvozku s motorom umiestneným vzadu a opláštili nehrzavejúcimi materiálmi. Bočné zasklenie realizovali technológiou lepenia. V pravej bočnici osadili pre cestujúcich jedny výkyvné dvere s pneumatickým pohonom. Pracovisko vodiča sprístupnili z ľavej strany manipulačnými "búchacími" dverami. V interiéri osadili pre cestujúcich vysoké čalúnené sedadlá v priečnom usporiadaní prevažne 2 + 1. Nad sedadlami umiestnili police na uloženie príručnej batožiny. Vetranie interiéru zabezpečili pri verzii TS dvojicou stropných výklopných vetrákov, náporovým vetraním a otvárateľnými časťami bočných okien. Pri verzii TL zabezpečili tepelnú pohodu v interiéri strešnou klimatizačnou jednotkou Webasto KK 12 s rozvodom vzduchu nad sedadlá. Vykurovanie vyriešili náporovým kúrením Aurora. Pre väčšiu batožinu vyčlenili pod podlahou úložný priestor o veľkosti 2,5 m3 prístupný zvonka.
Úpravy
Vozidlá sa počas prevádzky v DPB zásadnejšie neupravovali.
Vyraďovanie a likvidácia
Prvý autobus bol už na jar 1994 pre technické problémy odpredaný späť spoločnosti TAM BUS Slovensko. Druhé vozidlo bolo v roku 2001 odpredané hasičskej stanici v bratislavskej Dúbravke.
V zozname sa píše len o jednom vozidle. Ako to s nimi bolo?
Na Evidencii dopravcov je voz BAB 58-01 (strieborný), ktorý zakúpil DPB za 98500 DEM. Dostal ev.č. 1600. Podľa údajov bol v druhej polovici roku 1993 vrátený výrobcovi, a pravdepodobne až na jeho vrátení prišiel 1600/II, ktorý je dnes v Prievoze. Čo je ešte zaujímavejšie, ten pôvodný voz vrátený výrobcovi došiel opäť na Slovensko v roku 2007, a dodnes by mal byť u FC Jelka. Problematické môže byť jeho značenie, keďže bol označený ako prvý prototyp tohoto typu vozidiel, bez poznámky, a v 2007 už je písaný ako B3 075 TS.
Vieme dať tieto informácie o vozidlách dohromady? Lebo je to značný rozdiel v informáciach tu na IMHD a na ED. https://evidencia-dopravcov.eu/voz/284 https://evidencia-dopravcov.eu/voz/3873
V júni 1993 mal 1600/I. na deň požičaný český časopis Automobil, ktorý následne v čísle 9/1993 o ňom publikoval recenziu. Uvádzajú, že na danom kuse sa "projevily dětské nemoci, zejména v elektroinstalaci" - takže osobne predpokladám, že tam proste vyskočilo dačo také, že TAM, príp. Bus International to radšej miesto opakovaných opráv nakoniec vymenil kus za kus. Ale ocením aj info z ďalších zdrojov
Viko