VozidláAutobusy › Karosa B 731 & Karosa B 732

Karosa B 731.00
Karosa B 732.1654
Karosa B 732.40 v exportnom prevedení #2109 po GO
Karosa B 732.1654 po GO vo firme Starko
Karosa B 732 ZTP #1111 po generálnej oprave
Karosa B 732 CNG #3184
Karosa B 732 CNG #3606 po výmene reklamy SPP
Karosa B 732 CNG #1701
Karosa B 732.20 #8002 po GO
Karosa B 732.40 Cabrio
Historická Karosa B 732 CNG #1710

Úvod

Významným medzníkom vo výrobe autobusov vo firme Karosa Vysoké Mýto bol nový rad vozidiel Karosa 730 vyvinutý v priebehu 1970-tych rokov a dodávaný dopravným spoločnostiam od roku 1981. V roku 1981 začala výroba linkovej verzie C 734 a mestské autobusy B 731 s automatickou prevodovkou sa začali sériovo vyrábať od roku 1982. V roku 1984 ponuku rozšírila tzv. predmestská verzia B 732 s manuálnou prevodovkou. Výrobný program zahŕňal aj diaľkové verzie LC 735/736 a kĺbové typy C 744/B 741. Autobusy polosamonosnej konštrukcie s motorom umiestneným v zadnej časti vozidla na dlhé roky ovládli ulice miest v Československu, exportované boli aj do viacerých krajín sveta. V rokoch 1981 až 1999 sa vo Vysokom Mýte vyrobilo spolu 37 166 autobusov radu Karosa 700, vrátane exportných verzií. Ich nástupcom boli autobusy Karosa radu 900, ktoré už ale bratislavský dopravný podnik nenakupoval.

Bratislavský dopravný podnik začal nakupovať vozidlá Karosa B 731 od roku 1982, neskôr sa preorientoval najmä na nákup verzie B 732. Posledné vozidlá tohto typu boli dodané v roku 1993. Dodaných bolo viac ako 550 vozidiel, len o málo menej než v prípade predchádzajúceho typu Karosa ŠM 11. Na linkách MHD premávali tieto vozidlá do roku 2011.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Karosa B 731.00 1000 – 1017, 2000 – 2005, 3000 – 3010 1982 1982 1980. roky – 1990 35
2. Karosa B 731.00 1018 – 1023, 2006 – 2011, 3011 – 3018 1982 – 1983 1983 1986 – 1990. roky 20
3. Karosa B 731.00 1024 – 1028, 2012 – 2025, 3019 – 3024 1983 1983 1986 – 1990 25
4. Karosa B 731.04 1029 – 1039, 2026 – 2047, 3025 – 3041 1984 1984 1986 – 1991 50
5. Karosa B 731.04 1040 – 1044, 2048 – 2060, 3042 – 3073 1985 1985 1988 – 1991 50
6. Karosa B 732.00 1045 – 1058 1985 1985 1990 – 2003 14
7. Karosa B 732.00, Karosa B 731.04 1059 – 1073, 2061 – 2078, 3074 – 3094 1986 1986 1991 – 2006 54
8. Karosa B 732.20 1074 – 1092, 2079 – 2089, 3095 – 3102, 4043 – 4046 1987 1987 – 1988 1990. roky – 2009 42
9. Karosa B 731.20 3103 – 3106 1987 1988 1993 – 1994 4
10. Karosa B 732.20 1093 – 1108, 2090 – 2099, 3107 – 3121, 4047 – 4055, 8002 1988 1988 1993 – 2023 51
11. Karosa B 732.20 1109 – 1110, 2100 – 2104, 3122 – 3124 1989 1989 1994 – 2010 10
12. Karosa B 732.40 1111 – 1124, 2105 – 2117, 3125 – 3139, 4056 – 4065 1989 1989 1996 – 2021 52
13. Karosa B 732.1652 1125, 2119 – 2120, 3140 – 3144, 4066 – 4067 1990 1990 1998 – 2012 10
14. Karosa B 732.1652 1126 – 1131, 2121 – 2140, 3145 – 3158, 4068 – 4077, 8003 – 8004 1990 1990 1993 – 2015 52
15. Karosa B 731.1653 2141 – 2143, 3159 – 3161, 4078 – 4080 1990 1990 od 1998 9
16. Karosa B 732.1654 1132 – 1133, 2144 – 2151, 3162 – 3189, 4081 – 4085 1991 1991 1995 – 2015* 43
17. Karosa B 732.1654 2152 – 2153, 3190 – 3199, 3000II – 3001II, 4086 – 4094 1992 1992 1997 – 2012 23
18. Karosa B 732.1654 1134, 3002II – 3006II, 4095 – 4098 1993 1993 2004 – 2015 10
Spolu 1982 – 1993   554
* Zachovalo sa historické vozidlo

Technické parametre

Dĺžka 11055 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3165 mm
Výška podlahy 890 mm
Rázvor 5600 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 31 + 1
Počet miest na státie 59 (73x.00)
63
Celkový počet miest 90 + 1 (73x.00)
94 + 1
Pohotovostná hmotnosť 9400 kg (B 731)
9500 kg (B 732)
10050 kg (B 732 CNG)
Celková hmotnosť 15780 kg (B 731)
16000 kg (B 732)
15190 kg (Cabrio)
Motor LIAZ ML 635, naftový, vodou chladený, nepreplňovaný 6-valec s priamym vstrekovaním (731.00, 732.00)

LIAZ ML 636, naftový, vodou chladený, preplňovaný 6-valec s priamym vstrekovaním (731.20, 732.20, 732.40, 732.1652, 731.1653, 732.1654)

LIAZ ML 636 NG, plynový, vodou chladený, preplňovaný 6-valec (732 CNG)

LIAZ ML 637 NGS, Euro 2, plynový, vodou chladený, nepreplňovaný 6-valec spaľujúci stechiometrickú zmes (732 CNG: 1701+, 2705+, 3623, 3628, 3630, 3631, 3633, 3634, 3641)

TEDOM TD 210 AH TA 03, Euro 3, naftový, vodou chladený, preplňovaný 6-valec (Karosa Cabrio)
Výkon motora 148,5 kW / 2100 rpm (ML 635)
152 kW / 2000 rpm (ML 636)
152 kW / 2000 rpm (ML 636 NG)
175 kW / 2000 rpm (ML 637 NGS)
210 kW / 1950 rpm (TEDOM TD 210)
Objem motora 11940 cm3
11946 cm3
Maximálna rýchlosť 70 - 80 km/h
Prevodovka Praga 2M 70, automatická, 2-stupňová s hydrodynamickým meničom (B 731)

Praga 5P 80, manuálna, 5-stupňová (B 732)
Riadenie Technometra 712 HRSB-350-6-01, hydraulické monoblokové servoriadenie
Nápravy predná: LIAZ 442, nezávislé zavesenie kolies, lichobežníková konštrukcia
zadná: RÁBA A 118.37, tuhá s dvojstupňovou redukciou, hnacia (731.00, 731.04, 732.00)
zadná: RÁBA A 007.24, tuhá, jednostupňová, hnacia (731.20, 732.20)
zadná: RÁBA A 009, tuhá, jednostupňová, hnacia (732.40, 732.1652, 731.1653, 732.1654 #1132 - 1133, 2144 - 2151, 3162 - 3189, 4081 - 4085)
zadná: Detva 11N DKT, tuhá, hnacia (od r. 1992: 732.1654 #1134, 2152 - 2153, 3190 - 3199, 3000II - 3006II, 4086 - 4098)
Pneumatiky 10,00 R 20
295/80 R 22,5

Fotografie

Opis

Na oceľovom ráme zostavili z panelov polosamonosnú karosériu, zvonka oplechovanú hladkým plechom. Strop a bočnice interiéru pokryli umakartom, podlahu gumou. Pre cestujúcich osadili latexové sedadlá s koženkovým poťahom v mestskom usporiadaní. V bočnici umiestnili troje výsuvné dvojkrídlové dvere s elektropneumatickým ovládaním. Pracovisko vodiča v prvých sériách (731.00 a 732.00) oddeľovala od priestoru pre cestujúcich presklená priečka. Od výrobnej série 731.04 a 732.20 začali v mestských vyhotoveniach montovať uzavreté kabínky pre vodiča. Vykurovanie interiéru bolo zabezpečené naftovým agregátom a teplovzdušnými radiátormi, vetranie cez stropné vetráky a horné posuvné časti bočných okien. Interiér osvetľovali žiarivkové telesá.

Rozdiel medzi typmi B 731 a 732 bol iba v použití automatickej (B 731) resp. manuálnej prevodovky (B 732). Aj preto bol typ B 732 pôvodne určený pre prímestské spoje, no nakoniec sa presadil aj na linkách MHD. Vyfarbenie vozidiel z rokov 1982 - 1985 bolo červeno-krémové, ostatné autobusy sa dodali v kombinácii červenej a bielej. Okrem interiéru, kde boli do roku 1985 svetlohnedé koženkové sedadlá a svetlohnedý umakart, sa prvé série líšili aj zadnou nápravou RÁBA 118, ktorá sa používala až do roku 1986. Od tohto roku sa začali montovať čierne sedadlá a sivý umakart, o rok neskôr dostali vozidlá tichšiu nápravu RÁBA 007 a predné dvere s menšími oknami v spodnej časti. Niektoré vozidlá B 732.40 a B 732.1652 zo sérií dodaných v rokoch 1989 a 1990 boli pôvodne určené pre Vietnam a boli vybavené veľkými posuvnými časťami okien určenými na vetranie. Posledné dve série dostali na spodnú časť ľavého krídla predných dverí madlo na ich otváranie a zmenili sa aj strešné svietidlá, ktoré mali upravené kryty. Do uvedených vozidiel už bola nainštalovaná zadná náprava Detva 11N od slovenskej firmy PPS Detva, ktorá sa v roku 1992 stala výhradným dodávateľom hnacích náprav pre Karosu.

Prvým a zároveň aj posledným autobusom tohto typu dodaným s optickým informačným systémom BUSE ovládaným palubným počítačom SAVS bol autobus #1134.

Úpravy

Prvé série mali (rovnako ako ostatné autobusy a trolejbusy) na čele štvorcové podsvietené označenie linky. To bolo neskôr demontované.

Kvôli poruchovosti automatickej prevodovky a vysokej spotrebe vozidiel ňou vybavených boli niektoré autobusy rekonštruované z typu 731 na typ 732. Autobus #2141 dostal novú automatickú prevodovku VOITH D851.2. Postupne boli do vozidiel #1107, 2148 a 3152 nainštalované digitálne displeje firmy BUSE, aby mohli slúžiť ako záložné vozidlá. Neskôr z nich však boli displeje demontované. Autobusu #1134 bol po skončení činnosti firmy SAVS vymenený palubný počítač za počítač BUSE.

Zásadnejším úpravami boli rekonštrukcie na pohon stlačeným plynom. Pre tento účel bola v DPB vytvorená vývojová dielňa plynofikácie na Záhradníckej ulici, zároveň bola postavená aj malokapacitná kompresorová plnička zemného plynu. Prvým plynofikovaným autobusom slúžiacim na testovacie účely bolo vozidlo Karosa B 732 #1082 z roku 1987, ktoré bolo v roku 1988 prestavané na plynový pohon v ČSAO Praha. V skúšobnej prevádzke bez cestujúcich bolo od júla 1989 a slúžilo pri ďalšom vývoji plynového pohonu. Neskôr nasledovalo plynofikovanie autobusov Karosa B 732 #1127, 2134 a 4067 v rokoch 1992 - 1993. Potom sa však projekt plynofikovania autobusov v DPB zastavil a následne boli tieto autobusy a celá vývojová agenda odpredané do Slovenského plynárenského priemyslu, ktorý ich neskôr zapožičal dopravcovi SAD Nitra, u ktorého jazdili dlhú dobu medzi Nitrou a Bratislavou. Autobus #4067 bol v roku 1999 zapžičaný DPB a skúšobne jazdil v bratislavskej MHD pod číslom 3025, neskôr prečíslovaný na #3600. Cieľom bolo overiť jazdné vlastnosti a spoľahlivosť CNG pohonu v mestských podmienkach. Autobus bol neskôr na konci apríla 2004 vrátený SPP, kde už ale ďalšie využitie nenašiel a v roku 2007 bol zošrotovaný.

Projekt plynofikácie starších autobusov sa oprášil v roku 2001, kedy sa začalo s hromadnou prestavbou autobusov Karosa na CNG pohon. Od jari sa postupne začali plynofikovať autobusy, ktoré sa zároveň podrobili generálnej oprave buď v ústredných dielňach DPB alebo vo firme Starko (od r. 2005 Autostarko), pri ktorej dostali nové oplechovanie a väčšina aj kostru. Rekonštrukcie v Starku a ústredných dielňach (ÚD) sa odlišovali napríklad farbou tyčí (červená - ÚD / žltá - Starko), čalúnením sedadiel, obrysovými svetlami (ÚD) a hmlovkami (ÚD). Treba však pripomenúť, že niekoľkým takto zrekonštruovaným autobusom už krátko po oprave začal praskať rám vozidla. Okrem prvého plynofikovaného vozidla #3184 dostali všetky autobusy optický informačný systém BUSE. Vozidlu #3184 už pod číslom 3612 nainštalovali transparenty dodatočne. Prvých 32 plynofikovaných autobusov dostalo zeleno-biely náter s reklamou SPP Drak (Dopravná racionálna automobilová konštrukcia). Koncom roku 2003 sa inovovala reklama SPP a novoplynofikované autobusy už preto lakovali žlto-zeleno-bielym náterom, ktorý bol postupne aplikovaný aj na zvyšné plynové vozidlá.

Modernizáciou a prestavbou na plynový pohon prešli od roku 2001 vozidlá:
  • 2001: 3184, 3004II, 3006II, 3023II, 3007II, 3008II, 3009II, 3162, 3176, 3022II, 3010II (overovacia séria 11 vozidiel)
  • 2002: 3190, 3181, 3614 - 3629
  • 2003: 3630 - 3639, 2701 - 2710
  • 2004: 3640 - 3641, 1701 - 1704
  • 2005: 1705 - 1709
  • 2006: 1710, 2711 - 2713

Pred plynofikáciou autobusov sa vykonávali generálne opravy v spoločnostiach ČSAO Moldava nad Bodvou (1980-te roky), Asko Košice (#1092, 1093 a 1094), Zliner (#1111), BBDS (#3133, 3143, 3144, 3145 a 3172), v ústredných dielňach DPB (#1101, 1120, 2102, 2109, 2132, 3187, 3191 a 3192) a vo firme Starko (#1128, 2119, 2137, 3020II, 3185, 3189 a 4089). Všetky rekonštrukcie sa od seba výrazne líšili vzhľadom. Generálky v Asku sa vyznačovali čiernou farbou medziokenných priečok, autobusy #1092 a 1093 dostali nové usporiadanie sedadiel 2 + 2. V BBDS dostali vozidlá nový lak a gumu na podlahe, v ústredných dielňach sa okrem laku zmenil aj interiér (svetložlté/červené tyče, hnedé sedadlá, nová podlaha). Vozidlá #1101 a 2109 rekonštruované v DPB a všetky autobusy generálkované v Starku dostali aj digitálne transparenty BUSE. Autobusy #1101, 1120, 2109 a 3187 boli nastriekané s farebným vzorom podobným Ikarusom 415, vozidlá rekonštruované vo firme Starko mali vzor so šikmými čevenými pásmi.

Autobus #1111 dostal v roku 1992 plošinu pre telesne postihnutých, ktorá bola v roku 1999 nahradená skladacími schodmi. Po jeho nahradení Ikarusom 412 #1700 bol v roku 2000 zmodernizovaný v spoločnosti Zliner, dostal nový oranžový lak a transparenty, hoci autobus premával permanentne na rovnakej linke pre telesne postihnutých.

Zaujímavou rekonštrukciou v dielňach DPB prešiel v rokoch 2005 - 2006 autobus #2141, ktorý dostal novú otvorenú skriňu a manuálnu prevodovku, čím z neho vznikol kabriolet #2999. Do vozidla bol zabudovaný aj nový motor TEDOM spĺňajúci emisnú normu Euro 3.

V rokoch 2003 - 2005 sa vozidlá #4091, 4093, 4095, 4096, 2139, 2143, 2152, 1134 a 1066II podrobili v ústredných dielňach opravám spojených s výmenou plechov a novým červeno-bielym náterom. V roku 2003 boli v DPB zgenerálkované aj pracovné vozidlá #4061, 4063 a 4066. Autobus #4061 dostal klasický červeno-biely náter a #4063 a 4066 náter oranžový.

Viaceré autobusy (#1001, 2000, 2023, 3006, 3015) boli po vyradení z osobnej prevádzky v druhej polovici 1980-tych rokov upravené na pojazdné bufety zabezpečujúce stravovanie zamestnancov dopravného podniku na konečných zastávkach. Nahradili pôvodné bufety z upravených autobusov Karosa ŠL 11. Približne sedem desiatok autobusov Karosa B 731/732 bolo po vyradení z osobnej prevádzky preradených medzi technologické vozidlá a po väčších či menších úpravách slúžili pre správu koľajových tratí, zimnú údržbu zastávok či ako dielenské vozidlá.

Karosy B 732 sa využívali aj na výcvik nových vodičov. V roku 1988 bolo medzi výcvikové vozidlá zaradené vozidlo Karosa B 732.20 #8002 hneď po dodaní. Od toho istého roka bolo pre účely autoškoly vyčlenené aj vozidlo Karosa B 732.00 #1045 (neskôr označené číslom 8005) z roku 1985. V roku 1990 boli pre stredisko autoškoly dodané aj nové vozidlá Karosa B 732.1652 #8003 a 8004, ktoré boli v exportnej verzii s veľkými okennými vetračkami. Autobus #8002 neskôr dostal atypický biely náter s modrými a červenými pruhmi, pri generálnej oprave v roku 2003 dostal aj nový rám.

Karosám B 731 a B 732 sa nevyhli reklamy, z najzaujímavejších treba spomenúť reklamy West, Bingo, VÚB (3 druhy), Sloboda zvierat, ZOO, Svetová výstava a Recar. Niektoré vozidlá boli po skončení reklám premaľované nekvalitným náterom, pričom tieto nevzhľadné autobusy premávali iba krátko (napr. #3178). V roku 2001 boli reklamné vozidlá #3183, 3177 a 2142 prestriekané do pôvodných farieb s čiernou medziokennou časťou, avšak ani tieto autobusy potom neslúžili dlho - #3183 bol vyradený po nehode a zvyšné dva autobusy boli prestavané na CNG pohon.

Prevádzka

Prvé mestské autobusy Karosa B 731 (# 1000, 1001, 2000, 2001 a 3000) v krémovo-červenom nátere sa zaradili na linky MHD Bratislavy v októbri 1982.

Autobusy sa stali neodmysliteľnými vozidlami vo všetkých častiach Bratislavy. Po roku 1990 však boli vytláčané hlavne z Petržalky, kde ich nahrádzali kĺbové autobusy. Vďaka svojmu neradostnému technickému stavu dostali Karosy tohto typu na začiatku 21. storočia prezývku "Vrakosa". Autobus #1111 jazdil po úprave na prepravu vozičkárov výhradne na špeciálnom školskom spoji, #4097 jazdil na služobnej linke 406 a linkách školskej dopravy.

Karosy zažili množstvo prečíslovaní evidenčných čísiel. Okrem výmien čísiel vozidiel medzi sebou sa v roku 1987 po vzniku 4. dopravno-technickej prevádzky prečíslovalo 43 autobusov do nového radu 40xx. Postupne sa v dôsledku obmedzovania dopravy začali na takmer všetky petržalské linky vypravovať kĺbové autobusy a po zmene výpravy vyťaženej petržalskej linky 50 sa "krátke" autobusy začali vymieňať s "dlhými". Vozidlá preradené do vozovní Trnávka, Jurajov dvor a Krasňany dostali čísla 106x, 161x, 206x a 302x. Neskôr bol medzi vozidlá zmluvnej dopravy (#161x) preradený aj autobus 1063II. V januári 2002 boli po odpredaji zvyšných vozidiel radu 16xx spätne prečíslované vozidlá #1610 a 1611 na pôvodné čísla 4074 a 4086.

Po začatí plynofikácie vozidlám pochádzajúcim z vozovne Krasňany neboli menené evidenčné čísla a ostatné autobusy preradené do Krasňan dostali nové čísla 3007II - 3010II. Koncom januára 2002 sa všetky existujúce plynové autobusy prečíslovali do radu 36xx v poradí, v akom nasledovali ich evidenčné čísla. V júli 2003 vznikol nový číselný rad plynových autobusov 27xx pre vozidlá z Jurajovho dvora a v máji 2004 aj rad 17xx pre autobusy z Trnávky.

Posledné veľké prečíslovanie týchto autobusov nastalo koncom leta 2006, kedy sa všetky premávkové naftové Karosy B 732 z vozovní Trnávka (okrem #1093), Jurajov dvor a Petržalka preradili do vozovne Krasňany, kde obdržali čísla 3021 - 3044 (väčšina z nich bola do roka vyradená). Naopak, z vozovne Krasňany sa do vozovní Trnávka (#1711 - 1718) a Jurajov dvor (#2714 - 2730) preradila väčšina plynofikovaných Karos B 732 CNG.

V pravidelnej premávke na linkách MHD dojazdili Karosy B 732 CNG v novembri 2011. Následne zostal v príležitostnej premávke už len prestavaný kabrio autobus #2999.

Vyraďovanie a likvidácia

Autobusy boli postupne nahrádzané vozidlami rovnakého typu, neskôr vozidlami TAM 232 A 116 M, Ikarusmi 415 a midibusmi SOR B 9.5. Od roku 1994 sa vyraďovanie autobusov tohto typu spomalilo a po vyraďovacej vlne v rokoch 1997 - 1998 a začatí plynofikácie začiatkom milénia sa takmer úplne zastavilo. Ďalšie väčšie vyraďovanie súviselo až s obnovou vozidlového parku v rokoch 2007 a 2009.

Niektoré vozidlá ukončili svoju premávku nehodami (napríklad #1059 zrážkou s kamiónom, #3123 po zrážke s vlakom). Po dodávke nových vozidiel Irisbus Citelis 12M v mesiacoch august až október 2009 boli z premávky odstavené plynofikované vozidlá #1711 - 1718, 2701, 2704, 2710, 2714 - 2718, 2720, 2722 - 2730, 3632, 3635, 3636, 3639 a posledné premávkové naftové vozidlá #4081 - 4084 (s výnimkou vozičkárskeho autobusu). Na prelome rokov 2009 a 2010 sa odstavili aj vozidlá #2708, 3623, 3625 a 3634. Autobus #1710 zostal po vyradení z osobnej prevádzky ako technologické vozidlo vo vozovni Jurajov dvor.

Posledné premávkové vozidlá (#1702, 1704, 1705, 1706, 1707, 1708, 1709, 2711, 2712, 2713) dojazdili v polovici novembra 2011 a následne boli preradené medzi vozidlá pre zimnú údržbu zastávok, pričom nahradili svojich naftových predchodcov. Na zimnú údržbu boli využívané do roku 2015, kedy boli všetky vyradené a nahradené autobusmi SOR B 9.5. Pôvodný vozičkársky autobus #1199 (ex #1111) bol v roku 2011 preradený ako pracovný pre stredisko údržby koľajových tratí pod číslom 4340/II. Posledné autoškolské vozidlo #8002 bolo v marci 2023 nahradené novším autobusom Irisbus Crossway LE 12M.

Viacero z pôvodných bratislavských autobusov Karosa B 731 a 732 našlo ďalšie uplatnenie u iných dopravcov. Bolo ich tak možné stretnúť nielen v Bratislave (#1060/II, 1129 u Zájazdov Bratislava; #1082, 3600 u SPP), ale aj v ďalších slovenských mestách a regiónoch, napríklad v Žiline (#1061, 1074, 1102, 3111, 3124), Považskej Bystrici (#1074 u AD Čáni 2005 - 2006), Čadci (#1073, 4038), na Kysuciach (#1074 v rokoch 2006 - 2009), v Malackách (#3127/II), Nitre (#1127, 2134 zapožičané z SPP), Zvolene (#1127 od roku 2007), či dokonca v zahraničí v Bulharsku a Poľsku (#1083, 1090, 2078).

Výhľadovo bolo pre zbierku historických autobusov DPB ako prvé po vyradení z premávky zachované vozidlo B 731.1653 #4079 a neskôr aj autoškolská Karosa B 732.00 #8005. Po vyradení sa zachovala aj autoškolská Karosa B 732.1652 #8004. Nakoniec boli všetky tieto autobusy zošrotované, pričom vozidlo #4079 po vyše dvoch desaťročiach od odstavenia. Z plynofikovaných vozidiel sa zachovalo iba vozidlo #1710, ktoré po vyradení z osobnej prevádzky v roku 2010 slúžilo vyše desaťročie ako technologické vozidlo vo vozovni Jurajov dvor. Pri príležitosti zorganizovania rozlúčky s autobusmi Karosa radu 700 na jar 2022 bolo vozidlo #1710 opravené na historické vozidlo.

Katalóg vozidiel

1000 1001 1002 1003 1004 1005 4000 1007 1008 4001 1010 4002 1012 4003 4004 1015 4016II 4005 2000 2001 2002 2003 2004 2005 3029II 3001 3002 3003 3004 3005 8240 3020II 3030II 3009 3010

4009 4010 1020 1021 1022 1023 2006 4006 1036II 4007 2010 2011 3011 3012 3013 8203 8241 8219 3017 3018

1024 4011 4012 1027 1028 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 4008 2020 2021 2022 8239 2024 2025 3019 3020 3021 3066II 3023 3024

1029 4013 1031 1032 1033 1034 1035 1036 4014 4015 4016 2026 2027 2028 2029 2030 2031 2032 2033 2034 2035 4017 2037 2038 4018 4019 4020 2042 4021 2044 2045 2046 2047 3025 3026 3027 3028 3029 3030 3031 3032 3033 3034 3035 3036 3037 3038 3039 3040 3041

4025 4026 4027 4028 4029 2048 2049 2050 2051 4022 2053 4023 4024 2056 2057 2058 2059 2060 3042 3043 3044 3045 3046 3047 3048 3049 3050 3051 3052 3053 3054 3055 3056 3057 3058 3059 3060 3061 3062 3063 3064 3065 3066 3067 3068 3069 3070 3071 3072 3073

8005 1046 1047 1048 1049 1050 1051 1052 1053 1054 1055 1056 4030 1058

1059 1060 1061 1062 1063 4031 1065 4032 4033 4034 4035 4036 1071 1072 1073 4037 4038 2063 2064 2065 2066 2067 2068 2069 2070 4039 4040 4041 2074 2075 4042 2077 2078 3074 3075 3076 3077 3078 3079 3080 3081 3082 3083 3084 4049II 3086 3087 3088 3089 3090 3091 3092 3093 3094

1074 3096II 1076 1077 1078 1079 1080 1081 1082 1083 1084 1085 1086 1087 1088 1089 1090 1091 1714 2079 2080 2081 2082 2083 2084 2085 2086 2087 2088 2089 3114II 3096 3108II 3098 3115II 3121II 3101 3113II 4043 4044 4045 4046

3103 3104 3105 3106

1093 3633 1095 1096 1097 3635 1099 3638 3032II 1102 1103 1104 1706 2718 1712 1108 2090 2091 2705 2093 2094 2095 2096 2097 2098 2099 3107 3097II 3109 3110 3111 3175II 3102II 3095II 3099II 3122II 3117 3118 3119 3127II 3121 4047 4048 4049 4050 4051 4052 4053 4054 4055 8002

1109 1713 2100 3625 3021III 2103 2104 3116II 3123 3124

4340II 1112 1113 1708 1115 3628 1117 2717 3636 3033II 1121 2118 1123 1718 2105 3629 2701 2141II 3022III 2110 2725 2728 2711 2114 1705 2116 2726 3125 3126 3127 3128 3129 3130 3131 3132 1704 3134 3135 3136 3137 3138 3139 4056 4057 2730 1060II 1061II 4061 1062II 1199II 4064 4065

1125 3023III 2120 3140 3141 3142 3143 3144 4339 3600

1126 1127 4082II 1129 1130 1131 2706 2122 2702 3634 2707 2126 2127 2703 2129 2709 2712 3024III 3639 2134 3640 3641 3025III 2713 3026II 2140 3145 3146 3147 3148 3149 3150 3151 3630 3153 3154 3155 3156 3157 3158 1612 1064II 4070 4071 3020III 4073 3041II 1717 1065II 2061II 8003 8004

2999 2710 3027II 3159 3160 3161 4078 4079 4080

1707 1710 3631 1709 3028II 2716 2148 2719 2704 2151 2722 3183II 3164 3165 2729 3167 3168 3169 3170 3171 3172 3173 3174 3175 2723 3637 3178 3179 3623 2724 3182 3163II 1716 3185 3186 3187 3188 3189 4081 4081II 2720 1067II 2727

3029III 3030III 1711 3191 3192 3193 3194 3195 1715 3197 3198 3632 4354 3001II 4086 2721 2708 3037II 3036II 4084II 1701 3039II 4094

4083II 3002II 1702 2714 3005II 2715 3040II 3042II 3043II 3044II

Legenda a štatistika

2999nevyradené vozidlo: 2 (0,4 %)
1000vyradené vozidlo: 552 (99,6 %)
1710historické vozidlo: 1 (0,2 %)
8203technologické vozidlo: 68 (12,3 %)
2999špeciálne vozidlo: 1 (0,2 %)
4016IIevidenčné číslo 4016 obsadené 2. krát pri danom type vozidla
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.3.4.
1006 4000od 1987  
1009 4001od 1987  
1011 4002od 1987  
1013 4003od 1987  
1014 4004od 1987  
1016 4016IIod 1989  
1017 4005od 1987  
1018 4009od 1987  
1019 4010od 1987  
1025 4011od 1987  
1026 4012od 1987  
1030 4013od 1987  
1037 4014od 1987  
1038 4015od 1987  
1039 4016od 1987  
1040 4025od 1987  
1041 4026od 1987  
1042 4027od 1987  
1043 4028od 1987  
1044 4029od 1987  
1045 8005   
1057 4030od 1987  
1064 4031od 1987  
1066 4032od 1987  
1067 4033od 1987  
1068 4034od 1987  
1069 4035od 1987  
1070 4036od 1987  
1075 3096II   
1092do 200236162002 - 20061714od 2006 
1094do 20033633od 2003  
1098do 20033635od 2003  
1100do 20033638od 2003  
1101do 20063032IIod 2006  
1105do 20051706od 2005  
1106 3009II2001 - 200236052002 - 20062718od 2006
1107do 200236142002 - 20061712od 2006 
1110do 200236152002 - 20061713od 2006 
1111do 200911992009 - 20114340IIod 2011 
1114do 20051708od 2005  
1116do 20023628od 2002  
1118 3008II2001 - 200236042002 - 20062717od 2006
1119do 20033636od 2003  
1120do 20063033IIod 2006  
1122 2118   
1124do 200236272002 - 20061718od 2006 
1128do 20063034II2006 - 20094082IIod 2009 
1132do 20051707od 2005  
1133 1710od 2006  
1134do 20063035II2006 - 20094083IIod 2009 
2007 4006od 1987  
2008 1036II   
2009 4007od 1987  
2019 4008od 1987  
2023 8239   
2036 4017od 1987  
2039 4018od 1987  
2040 4019od 1987  
2041 4020od 1987  
2043 4021od 1987  
2052 4022od 1987  
2054 4023od 1987  
2055 4024od 1987  
2061 4037od 1987  
2062 4038od 1987  
2071 4039od 1987  
2072 4040od 1987  
2073 4041od 1987  
2076 4042od 1987  
2092do 20032705od 2003  
2101do 20023625od 2002  
2102do 20063021IIIod 2006  
2106do 20023629od 2002  
2107do 20032701od 2003  
2108 2141IIod 2005  
2109 3022IIIod 2006  
2111do 200236182002 - 20062725od 2006 
2112do 200236212002 - 20062728od 2006 
2113do 20062711od 2006  
2115do 20041705od 2005  
2117do 200236192002 - 20062726od 2006 
2119do 20063023IIIod 2006  
2121do 20032706od 2003  
2123do 20032702od 2003  
2124do 20033634od 2003  
2125do 20032707od 2003  
2128do 20032703od 2003  
2130do 20032709od 2003  
2131 2712od 2006  
2132do 20063024IIIod 2006  
2133do 20033639od 2004  
2135do 20033640od 2004  
2136do 20033641od 2004  
2137do 20063025IIIod 2006  
2138 2713od 2006  
2139do 20063026IIod 2006  
2141 2999od 2005  
2142do 20032710od 2003  
2143do 20063027IIod 2006  
2144do 20023631od 2003  
2145do 20051709od 2005  
2146do 20063028IIod 2006  
2147 3007II2001 - 200236032002 - 20062716od 2006
2149 3010II2001 - 200236062002 - 20062719od 2006
2150do 20032704od 2003  
2152do 20063029IIIod 2006  
2153do 20063030IIIod 2006  
3000 3029IIod 1988  
3006 8240   
3007 3020IIod 1989  
3008 3030IIod 1989  
3014 8203od 1988  
3015 8236 8241  
3016 8219od 1988  
3022 3066IIod 1989  
3085do 19924052II2001 - 20024049IIod 2002 
3095 3114IIod 1993  
3097 3108II   
3099 3115IIod 1993  
3100 3121II   
3102 3113II   
3108 3097II   
3112 3175II   
3113 3102II   
3114 3095II   
3115 3099II   
3116 3122II   
3120 3127II   
3122 3116II   
3133do 20041704od 2004  
3152do 20023630od 2002  
3162do 200236092002 - 20062722od 2006 
3163 3183IIod 2002  
3166do 200236222002 - 20062729od 2006 
3176do 200236102002 - 20062723od 2006 
3177do 20033637od 2003  
3180do 20023623od 2002  
3181do 200236112002 - 20062724od 2006 
3183 3163IIod 2002  
3184do 200236122002 - 20061716od 2006 
3190do 200236132002 - 20061711od 2006 
3196do 200236172002 - 20061715od 2006 
3199do 20023632od 2003  
4058 2060IIdo 200236242002 - 20062730od 2006
4059 1060II   
4060 1061II   
4062 1062II   
4063 4340 1199IIod 2011 
4066 4339   
4067do 19903025II1999 - 200236002002 - 2004 
4068 1063II 1612  
4069 1064II   
4072 3020III   
4074 1610do 200240742002 - 20063041IIod 2006
4075 1068IIdo 200236262002 - 20061717od 2006
4076 1065II   
4077 2061II   
4081 3021II 4081  
4082 1066IIdo 20063031II2006 - 20094081IIod 2009
4083 3022IIdo 200236072002 - 20062720od 2006
4084 1067II   
4085 1069IIdo 200236202002 - 20062727od 2006
4086 1611do 20024086od 2002 
4087 3023IIdo 200236082002 - 20062721od 2006
4088 3024IIdo 20032708od 2003 
4089do 20063037IIod 2006  
4090do 20063036IIod 2006  
4091do 20063038II2006 - 20094084IIod 2009 
4092od 20041701od 2004  
4093do 20063039IIod 2006  
4095do 20063040IIod 2006  
4096do 20063042IIod 2006  
4097do 20063043IIod 2006  
4098do 20063044IIod 2006  
3000IIdo 20041703od 20044354od 2011 
3003IIdo 20041702od 2004  
3004IIdo 200236012002 - 20062714od 2006 
3006IIdo 200236022002 - 20062715od 2006 

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Sú nejaké vozidlá (už moc neni z čoho vyberať) vytipované k možnému zachovaniu ako historické?